Jump to content

Fråga om AC


Kilkenny

Recommended Posts

Inte locostrelaterat, men det hänger ju en del skarpa hjärnor här så jag testar ändå:

Om vi tänker oss en AC (ej klimatanläggning alltså) och själva temperaturjusteringen på denna, vad är det vi egentligen justerar när vi väljer den temp vi vill ha, är det hur mycket kompressorn lastar, en strypventil eller något annat?

Link to comment
Share on other sites

Min egna teori med reservation för ändringar och fel...

Tempgivaren inne i bilen skickar väl en signal till kompressorn så magnetventilen slår till och den börjar pumpa, sedan går den för fullt tills önskad temp är uppnådd eller temp eller tryck blir för högt/lågt i systemet, då slår den av en stund för att sedan gå igång igen. Den strypningen som finns i systemet är fast och kompressorn har bara på eller av fast den styrs till viss del av varvtalet på motorn.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den kopplar bara till och från. ACn har inbyggd strypning, fast med ett sk Orificerör, eller reglerad via en expansionsventil som i princip är en nålventil som ändrar flöde/tryck beroende på temeraturen. Finns olika sätt att styra ACn på.. Temperaturjusteringen görs oftast genom att att blanda kall och varm luft och elementet har fullt flöde på vissa bilar. På andra reglerar du värmen med en kran och en del har elektriska ventiler som öppnar och stänger. Oavsett tempinställning så går ACn på när du väljer defrosterläge för att torka ur luften mer. Någon speciell bil du undrar över, eller bara principen? Christer J,

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Själva kylan skapas enligt vad jag förstått såhär:

Kompressorn pumpar köldmediumet till kondensorn fram i bilen och trycksätter den.

Där övergår mediumet till vätskefas vid kompressionen och avger då värmen till omgivande luft.

Efter kondensorn sitter expansionsventilen där köldmediumet passerar tillbaka till kupéelementet

vilket är förångaren i systemet där kompressorn suger ifrån, och då skapas undertryck där i. Mediumet

kommer in i förångaren via expansionsventilen och börjar då koka till gas p.g.a. undertrycket

och upptar vid övergången till gas värme från omgivningen.

Man kan om man är petig säga att man tekniskt sett inte skapar kyla i en AC, man tar bort värme.....

Expansionsventilen är som jag förstått det den som styr kyleffektuttaget i ett sådant system, och

reglerar effekten. förångaren däremot måste vara stor nog att hinna förgasa allt medium som expansionsventilen

släppt igenom så att det förgasats innan det når kompressorn igen.....

Så kyleffektuttaget är naturligtvis ett samarbete mellan flera komponenter i slutändan som vanligt...

Edited by Arrowsmith
stavfel
Link to comment
Share on other sites

Crister j: bra med kött på benen där, då vet jag hur det funkar i stort, tanken slog mig att man kan ta ac från en donatorbil och sätta i en som det aldrig funnits på, billigare än att köpa ett nytt kit :)

Arrowsmith: jo, hur den funkar visste jag redan, det är ju en typ av värmeväxlare, bara själva temperaturstyrningen jag var intressserad av.

Liksom vad som är viktigt om man flyttar över ett system till en annan bil.

Är det någon som vet mer är det bara att fylla på :)

Link to comment
Share on other sites

Visst kan man fylla på.. Men kursen tar några dagar.. Enklast är väl att ta AC från en likadan bil och flytta allt. Ska du ta till en annan så är det väl möjligt att ta olika delar, om du tex bytt motor i en bil el liknande. (Dock är det inte tillåtet att skruva hur som helst med AC, även om det är tomt på gas) Kan dessutom bli intresant att få olika system att fungera tillsammans, då de är dimensionerade i ett system med just de specifika komponenterna.

Link to comment
Share on other sites

Nej, inte blanda olika system, utan ta allt från en bil med så simpelt system som möjligt, ingen acc el likn, bara en temperaturväljare, kanske plocka från en gammel 740/940?

Är det någon här som gjort något liknande?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...