Jump to content

Skillnad på uprights


Joaquim

Recommended Posts

Hej

Jag behöver lite hjälp med att bli klokare :prop: .

Jag bygger en MK, som jag nu fastnat i främre upright frågan.

Dom är ju byggda för sierra orginal, Vad gör MK med orginal om man skickar över dom??

Vad är skillnad på Cortina upright, sierra uprights, tanus uprights, och escort upright??

Hoppas någon kan svara på detta.

Tack på förhand!!

//Joakim

Edited by Joaquim
Link to comment
Share on other sites

MK brotchar upp nedre konan för att passa Maxi spindelleden.

Sierran spindeln är helt annorlunda uppbyggd än de övriga, modernare geometri men klumpigare och något tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få låna en passande brotch av mig om du vill, sedan är det bara ett par minuters jobb så passar det maxileden, jag har även en ombyggd spindelled som jag använde för att slipa in sätet med slippasta.

Enligt min källor är det svårare att få igenom en taunusspindel när det gäller sfro 1 men skall man köra bana med bilen som jag råkar veta att du skall är väl aluspindar ett bättre alternativ? Rallydesign har sådana.

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen än så länge =)

Pågen vi kan se angående brotchen vill ju använda alu spindlar.

Är det någon som har ritning på raceledas sierra spindlar så jag kan se vad som skiljer dem jämnfört med escortens.

Mvh: Jocke

Link to comment
Share on other sites

Vad brukar dom använda på mk bygge om dom väljer att inte använda sierra orginal?? Någon som vet detta.

Känns hopplöst att skicka mail till dom, man får svar på något helt annat :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Vad brukar dom använda på mk bygge om dom väljer att inte använda sierra orginal?? Någon som vet detta.

Känns hopplöst att skicka mail till dom, man får svar på något helt annat :banghead:

Vilken mail skickar du till då? Själv får jag inget svar alls från MK :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det skiljer en hel del mellan dessa olika spindlar. Escort tror jag inte går att använda då dessa väl inte har "lösa" fjäderben (Bifogad är en eftermaknadsspindel med Escort geometri). Taunus och Granada är "gammeldags" med axeltapp och lager i naven, Sierra har lagrade nav där lagerna sitter själva spindeln. Sierra är ursprungligen ett McPherson där man ersätter fjäderbenet med en insats (=mushrom) för att kunna ansluta en övre triangelarm.

Skillnader i måtten finns i bla vinkeln mellan spindellederna och axeln och avståndet mellan en tänkt linje mellan spindellederna och fälgens anliggningsyta. Det finns även skillnader i avstånden mellan nedre spindelled och hjulaxeln. (Bestämmer ju rideheighten tillsammans med de inre fästpunkterna). Höjden på spindlarna skiljer också tillsammans med förhållandena mellan spindellederna och axeln.

Nedanstående bilder har jag samlat på mig under årens lopp, tar inget ansvar för att de stämmer!

//

JEK

post-121-126253928717_thumb.pngpost-121-126253930336_thumb.pngpost-121-126253932181_thumb.jpgStyrspindel Cortina mm.docpost-121-126253935448_thumb.png

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...