Jump to content

toyota delar?


Snowman

Recommended Posts

Är det någon som har koll på om de gamla bakhjulsdrivna Starlet och corollorna är nått och ta delar ifrån?

Ev en gammal 70-tals Celica?

Skulle vilja ha en 4A-GE-maskin och lämplig låda som grund. Passar de gamla lådorna på en så "ny" motor?

mvh

Snowman

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Om du är intresserad av toyota motorer är det 4age som gäller alla andra är i stort sett för stora (höga).

det finns medlemmar som har dessa motorer i sina bilar.

själv har jag en 4age och en T50 som jag eventuellt tänker använda.

T50 är den vxlådan som passar rakt på en 4Age motor.

det finn doch bellhohse för att koppla på en Fordtyp9 låda på 4age. men dessa kostar typ 360£ ink koppling.

Det finns lite aber som är bra att känna till.. o jag tror att jag kan hjälpa dig med dessa...

Om du är riktigt intresserad av mer info så får du gärna höra av dig..

Hade Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin

Vilken bil kommer T50 lådan ifrån?

Har fått nys om en -74 (?) Celica som jag kunde få köpa riktigt billigt men jag vet inte..är det nått att ha?

Bakaxel? Har Toyota nått lämpligt?

Är gravt allergisk mot Ford och Volvo så nått sådant vill jag inte ha i min vagn.

Mvh

Snowman

Link to comment
Share on other sites

Så trevligt att Du fattat tycke för 4-age. Motorn hittar Du i Corolla Gti 88-90, det är en smidig liten maskin som enligt uppgift skall vara tålig och lätt att trimma. När det gäller data och sånt rekomenderar jag Myst varmt, han har koll på det Du behöver veta, jag kan bidra med tips om hur Du kan få ner den i ett Locostchassi. När det gäller växellådor är det mer problematiskt, jag började bygga min Seven för ung. 7 år sen och då fanns det drivor av T-50 lådor på skrotarna och de kostade runt 1500:- Sen kom driftingen och lådorna blev väldigt intressanta. Problemet är bara att de inte är särskilt starka så åtgången blev så stor att lådorna nu är mycket svåra att få tag i och därmed har priset gått upp rejält. De satt ursprungligen i Daihatsu Charmant och fanns i två utföranden där den med 22 splines på utgående axeln är den starkare. Just nu tror jag bara det finns en 20 splinesare för 2400:- på bildelsbasen. Ta Dig in på Toyotaklubbens forum och leta, där är de mycket hjälpsamma med svar på teknikfrågor och ibland dyker det upp motorer och lådor som är tillsalu. Men försök få tag på en gammal Gti som Du plockar motorn ur då får Du med alla "bra att ha saker" dessutom.

Lycka till

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Det finns många som bygger på celica (oftast 80-.) men ingen som jag vet om i sverige. Leta/sök utomlands så kommer du att finna mkt.

Här är en sida med lite mått..

http://www.georgecushing.net/CelicaDWG.html

Hej Bengt väntade på att du skulle dyka upp.

Om inte volvo/ford

Toyota corolla går bra men diffarna är svaga. Ae86 är en direkt fitt så att säga

MX5

Lada

Som ngr ex andra får fylla på.

Hade Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Corolla GTI 88-89 har Bigport 4AGE 115hkr

Corolla GTI 90-91 har Smallport 125hkr

T50 lådan finns med 2 olika sprängkåpor, (är delbara) För både 4A(GE) och T som 2T-C/3T-C som finns i carina (78-81) tror jag. Karossbeteck. TA47.

T50n tål ca 200 hästar.

Corolla AE86 delar är enklast att bygga med då det passar rakt på.

Men AE86 insug (för RWD bygge) passar inte rakt på en 90-91 Corolla GTI motor (Smallport). Finns adapter platta att köpa.

Corolla AE86 motorer är BIGPORT.

Celica Supran har inviduell bakvagn som tål över 200 hästar. 144cm bred.

Celica Supra lådan(W57) tål mer än T50 lådan.

Vanligt i utlandet med 4AGE 20V motorn och W57 lådan.

Mvh Jakob

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tänkte bara visa lite av vad som hänt under huven i vinter och om snömannen fortfarande är intresserad av Toyota drivning, kan ske bilderna kan ge lite inspiration. Motorn är renoverad från botten och uppåt och en annan, med största sannolikhet, bättre växellåda är monterad. Kylsystemet är ändrat med termostaten högre upp. mm. Nu väntar jag bara otåligt på plusgrader och barmark.

Hälsningar

Bengt

post-36-126471134164_thumb.jpg

post-36-126471142323_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Recept:

Man tager ... Jag har utgått från Lotus orginalritningar och ritat min egen variant med Taunus framspindlar och Sierra diff med kortade drivaxlar och egna länkarmar / hubbar. Orginal är Lotusen några cm smalare och lägre än bokchassit. längst fram lutar undre chassilagret 5 gr uppåt därför har noskonen inget "underbett" som en del bok-koner har. Plasten är avgjutningat av Caterham. jag har skrotat två Corollor så jag har använt mycket Toyotadelar under bygget. Exempelvis är instrumenten från Corollan, mätarna sitter skruvade i huvudinstrumentet och jag har svarvat och fräst nya mätarhus till dom (locost!)

Jag har en ganska mager men ändå byggtråd under "Seven/Toyota" eller om det var tvärtom.

Hälsningar

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...