Jump to content

Th35


Thornad

Recommended Posts

  • Replies 461
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 weeks later...

Det har varit lite utprovning och montering av kylare, rör, elfläkt och inklädningen.

De två oljekylarna hamnade framför på sidan inne i kylarmaskeringen.

post-2913-085337600 1287524414_thumb.jpg

Passade på att göra något roligt också, ett nytt "kylarlock"

Jag var och måttade på orginalet och insåg då att jag missat och gjort ett för litet lock, då passade det bra att se till att även designen blev rätt.

post-2913-059380300 1287523755_thumb.jpg

och så har ser orginalet ut

post-2913-085942100 1287523763_thumb.jpg

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Hur gjorde du dom längsgående "rillorna" på locket, fräst kanske? :)

Det är 75st spår 1,2mm breda och 0,7 djupa som är frästa med skivfräs i 5 graders delning.

Sedan rensvarvade jag ytorna och svarvade runtomgående spåren med samma bredd och djup.

"locket" är ursvarvat så det är 2mm gods i alla sidor samt en tapp med inv. M8 gäng i centrum för fastsättning.

Det är ju bara ett fejk, riktiga kylarlocket sitter under motorhuven.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Om man lägger så mycket energi på något om är fejk och får det så snyggt, hur vackert blir det riktiga då? ;)

Sånna här arbeten ger energi, inte tar. :D

Tyvärr så står jag inför lite "extra arbete" som TAR ENERGI....

Jag fick avslag på dispensansökan för att slippa stänkskärmar. :mad:

Så nu måste jag "ÖDSLA ENERGI" :whip: på att tillverka stänkskärmar,

som ska användas en gång. :thumbsdown:

Sånt är livet,

/ Peter

Link to comment
Share on other sites

Drygt, med ditt bygge hade du varit värd en dispens.

Det var en trevlig kille från Borlänge som ringde och förklarade på telefon att det tyvärr inte fanns något i lagen att stödja sej på för en dispens.

Och att beslutet inte går att överklaga.

Då är det bara att finna sej i det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu håller jag på att komplettera med lite racedags tillbehör.

Det vill säga sånt som normalt inte skall sitta på men kan vara bra att ha när det blir bankörning.

Det blir en störtbåga av lite enklare modell som sitter bultad och kan skruvar av och på relativt enkelt. Hel optimalt är det inte men det gör troligen ont att åka omkull ändå, så det får man föröka undvika. Den är förstärkningar vid infärtningarna, men jag valde att inte ha några bakåtstöttor då jag inte ville ta fler hål i karossen.

post-2913-0-31752500-1289648347_thumb.jpg

Bågen är tillverkar av KBT här i Köping. Ryggstödet som jag gjutit upp i glasfiber syns också, det blir klätt med ett tunt skum samt läder eller konstläder klädsel.

Jag passade också på att låna en modell på hjul från grabbens EVO.

post-2913-0-40897100-1289648450_thumb.jpg post-2913-0-51357000-1289648456_thumb.jpg

Det är 18" Rota fälgar och det skulle sitta fint med ett par egna med R-däck på.

Det blir i vilket fall en omgång hjul för banåka, modellen är dock inte bestämd ännu.

Link to comment
Share on other sites

Min ram är underfär lika bred över bredaste punkten 105cm utvänding.

Men jag tror den smalnar av mer är en "normal" 7:a.

post-2913-0-34187100-1289670123_thumb.jpg

Ryggstödet blir gemensamt för båda sidorna. Sedan blir det en separat sittdyna på varje sida. På förarsidan blir den elektriskt höj och sänkbar. Men ingen sida går att ställa i längsled.

Ryggstöde går att fälla fram och då kommer man åt ett litet lastutrymme ovanpå tanken.

/ Peter

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

Det är 18" Rota fälgar och det skulle sitta fint med ett par egna med R-däck på.

Det där såg riktigt riktigt fett ut! Det är coolt som sjutton! :prop: Men är 18" det mest optimala för prestanda?

Ta vikten tex: Toyos R888 i 18" väger ca 2,5 kg mer per styck än 13" enligt deras spec-sheet. Rota P45 verkar väga ca 10,2kg/hjul i 18". Volk racing gör riktigt lätta och fina 13", en 13x6 lär väga under 4kg. Det är extremt låg vikt men går man på mer normala 13" racefälgar så hamnar man ändå på under 5 kg. Kontentan är att en uppsättning 18" race-däck är ca 30 kg tyngre än motsvarande 13". Jag misstänker att 30kg extra påverkar prestanda på din bil. Vad väger den?

Om man sedan går vidare och tittar på roterande massa är det "spel mot ett mål". Det är inte för inte som de riktigt snabba race-sjuor kör på 13"

Med 13" i trackday-kitet så tjänar man tid på banan. Synd bara att de är så förbaskat svåra att hitta begade... :banghead:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Min kaross är betydligt högre än en vanlig 7:a, så propotionerna blir väldigt konstiga med "små" 13" hjul. Men det är inte det viktigaste vid banakörning.

Anledningen är rullomkretsen som min utväxling är anpassad för. De 19" "orginal" hjul som jag ska använda i normalfall har en rullomkrets på c:a 2330mm, det är stort.

345x45x18" har en omkrets på 2110mm, ett par 225x60x13" hamnar runt 1800mm.

Då skiljer det c:a 20% och då är min redan nerväxlad 15% mot orginal på MC.

Teoretisk toppfart med 13" blir c:a 140km/h.

Vikten är naturligtvis intressant men den kommer efter utväxlingen.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk toppfart med 13" blir c:a 140km/h.
hehehehe, ja 140 gör ju knappast någon glad på banorna och precis som du säger så skulle det se knepigt ut.

Det här kommer att bli hur fett som helst!!! :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det har blivit lite stommar till säten klart. Nu återstår bara att få på en formad och ganska hård stoppning samt skinn med "begagnat look".

Det blir ett helt ryggstöd som är framfällbart med en låsning i stängt läge.

Då blir det ett litet bagageutrymme ovan på tanken som kan vara praktiskt att ha.

post-2913-0-56592200-1292012214_thumb.jpg

Sittsarna består av två separata sitsar likt orginalet.

post-2913-0-45126200-1292012223_thumb.jpg

Passagerar sidan är ställbar men bara genom att flytta skruvar.

post-2913-0-12259300-1292012232_thumb.jpg post-2913-0-17600600-1292012240_thumb.jpg

Eftersom sittbrunnen är ganska djup så har förarsidan fått en elektrisk höj och sänkning, där motorn kommer från Ford Escort. Då kan man ha "Crusing-läge" eller "race-lägt"

Bältena är 5-punkts bälten från R.J.S. som har NASCAR låsning. Det går att ta bort axel och gren remmarna så det blir ett 2-punkts bälten. Eftersom jag inte kunde få till en tillräckligt bra över infästning för 3-punktbälte så godkände besikningsmannen en 2-punkts lösning. :thumbsup:

post-2913-0-96284700-1292012273_thumb.jpg post-2913-0-95040300-1292012259_thumb.jpg

Nu får det vara nog med race tillbehören. Så nu koncentrerar jag mej på att få bygget i "orginalutförande" klart.

Med lite extra ledigt i julhelgen så hoppas jag det bli en del gjort.

// Peter

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

Man blir mållös vid åsyn av ditt fantastiska bygge!

Eftersom du tänker klä stolarna med skinn med "begagnat look" lämnar jag ett litet tips.

Köp begagnade skinnsoffor på Röda Korset eller Myrorna, de kostar nästan ingenting och skinnet har "begagnat look".

Jag köpte en röd 3-sits skinnsoffa i helläder (inget skai!) för 300 SEK, skinnet var av yppersta kvalité. Den blev perfekt till mina stolar.

Antas i ett lätt kyligt Luleå (-17,7 c)

Link to comment
Share on other sites

Man blir mållös vid åsyn av ditt fantastiska bygge!

Eftersom du tänker klä stolarna med skinn med "begagnat look" lämnar jag ett litet tips.

Köp begagnade skinnsoffor på Röda Korset eller Myrorna, de kostar nästan ingenting och skinnet har "begagnat look".

Jag köpte en röd 3-sits skinnsoffa i helläder (inget skai!) för 300 SEK, skinnet var av yppersta kvalité. Den blev perfekt till mina stolar.

Antas i ett lätt kyligt Luleå (-17,7 c)

Bra tips, TACK.

Jag måste dock ta hjälp med arbetet Vi har ingen symaskin som klara skinn.

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

Bra tips, TACK.Jag måste dock ta hjälp med arbetet Vi har ingen symaskin som klara skinn.

Jag har sett en skylt på en firma som gör bilinredningar (jänkare) i närheten av Tumbo. Tror att det är vägen som går från Tumbo till E20 vid Kungsör, strax söder om Tumbo. Kan vara ett tips.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett en skylt på en firma som gör bilinredningar (jänkare) i närheten av Tumbo. Tror att det är vägen som går från Tumbo till E20 vid Kungsör, strax söder om Tumbo. Kan vara ett tips.

TACK ska kolla det.

Jag har kontaktat Kalles Bilsadelmakeri i Örebro samt Kolsva Sadelmakeri

Det blir nog en prisfråga.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Med din skicklighet klarar du säkert att sy klädseln själv om du får tag på eller lyckas låna en skosymaskin. Hästtjejer brukar ha tillgång till dessa maskiner.

Min hustru sydde segel till en av våra segelbåtar (H-båt) på sin vanliga symaskin (PFAFF). Det var tungt för både hustrun och maskinen, den bröt ihop (maskinen alltså!). På vissa ställen var det 7 lager segelduk!

Jag nämnde för en kompis att min hustru misslyckats med att sy stolklädseln av läder från en soffa till bilbygget. Symaskinen trasslade och orkade inte göra vad den borde göra och hustrun svor högljutt. Kompisen sa, åk hem till min morsa, du får min pappas gamla skosymaskin med alla tillbehör. Sagt och gjort, det krävdes två personer för att bära upp den från källaren. Pappan hade tom sytt ett vackert fodral som var märkt “Singer skosymaskin”. Väl hemma måste vi naturligtvis prova funktionen. Den gick tungt, det gick knappt att trampa. Pappan hade smort rikligt och noggrant. Eftersom den inte varit använd de senaste 40-åren hade oljan “beckat ihop” de rörliga delarna men rikligt med 5-56 löste det problemet. Tyvärr fanns ingen instruktionsbok. Började leta på internet och till min stora förvåning hade Singer lagt ut alla serienummer och andra identifikationer på nätet. Maskinen var tillverkad 1919! När man synar den närmare är kvalitén ypperlig, inga glapp, trasiga delar eller andra felaktigheter, godset är rejält tilltaget och här finns minsann ingen plast. Nu kommer det fantastiska, instruktionsboken fanns på nätet och gick att skriva ut, visserligen bara tre sidor, men ändå.

Hustrun har sagt att den är så vacker att hon tänker ha den som möbel i vardagsrummet.

Min lillasyster är mycket hantverksskicklig och hon håller på att brodera mitt mycket speciella bilmärke i skinnet på stolsryggarna och sedan sy klädseln.

Link to comment
Share on other sites

Med din skicklighet klarar du säkert att sy klädseln själv om du får tag på eller lyckas låna en skosymaskin. Hästtjejer brukar ha tillgång till dessa maskiner.

Min hustru sydde segel till en av våra segelbåtar (H-båt) på sin vanliga symaskin (PFAFF). Det var tungt för både hustrun och maskinen, den bröt ihop (maskinen alltså!). På vissa ställen var det 7 lager segelduk!

Jag nämnde för en kompis att min hustru misslyckats med att sy stolklädseln av läder från en soffa till bilbygget. Symaskinen trasslade och orkade inte göra vad den borde göra och hustrun svor högljutt. Kompisen sa, åk hem till min morsa, du får min pappas gamla skosymaskin med alla tillbehör. Sagt och gjort, det krävdes två personer för att bära upp den från källaren. Pappan hade tom sytt ett vackert fodral som var märkt Singer skosymaskin. Väl hemma måste vi naturligtvis prova funktionen. Den gick tungt, det gick knappt att trampa. Pappan hade smort rikligt och noggrant. Eftersom den inte varit använd de senaste 40-åren hade oljan beckat ihop de rörliga delarna men rikligt med 5-56 löste det problemet. Tyvärr fanns ingen instruktionsbok. Började leta på internet och till min stora förvåning hade Singer lagt ut alla serienummer och andra identifikationer på nätet. Maskinen var tillverkad 1919! När man synar den närmare är kvalitén ypperlig, inga glapp, trasiga delar eller andra felaktigheter, godset är rejält tilltaget och här finns minsann ingen plast. Nu kommer det fantastiska, instruktionsboken fanns på nätet och gick att skriva ut, visserligen bara tre sidor, men ändå.

Hustrun har sagt att den är så vacker att hon tänker ha den som möbel i vardagsrummet.

Min lillasyster är mycket hantverksskicklig och hon håller på att brodera mitt mycket speciella bilmärke i skinnet på stolsryggarna och sedan sy klädseln.

Härlig maskin,

om man skulle komplettera den med en PLC-styrning så skulle jag gärna använda den.

:prop:

/ Peter

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

"Härlig maskin,

om man skulle komplettera den med en PLC-styrning så skulle jag gärna använda den."

Tyvärr har den bara utanpåliggande drivning (hustrun) och mycket svårstyrt system (också hustrun). Startsvårigheterna är betydande (mycket argumenterande med hustrun), behöver mycket och omfattande programmering som ändå ändras på sekunden.

Det gäller att inte ge upp!

Antas

Misslyckad programmerare (-22,1 c i Luleå)

Link to comment
Share on other sites

Blir bara mer och mer avis...

En liten undran bara, där bältena för axlarna går genom karossen slutar glasfibern nära, ingen risk för skav??

Hej,

bältet går under ramröret och kommer inte åt plåten, så där är det OK.

Sedan är det lite urtag i glasfibern som också blir klädd med klädseln som kommer att gå runt kanten. Tror inte det ska blir problem, men skulle det vara så får man väl komplettera med extra skydd.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

"Härlig maskin,

om man skulle komplettera den med en PLC-styrning så skulle jag gärna använda den."

Tyvärr har den bara utanpåliggande drivning (hustrun) och mycket svårstyrt system (också hustrun). Startsvårigheterna är betydande (mycket argumenterande med hustrun), behöver mycket och omfattande programmering som ändå ändras på sekunden.

Det gäller att inte ge upp!

Antas

Misslyckad programmerare (-22,1 c i Luleå)

Som alltid alltså,

man måste hålla sej väl med dom som syr, nej styr ska det vara. :prop:

/ Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

God fortsättning på er alla,

nu har det varit några lediga dagar som till viss del spenderats i garaget.

Det har blivit en hel del gjort,inget jätte stort utan mest kompletteringar.

post-2913-0-94166500-1294354711_thumb.jpg

kylare har fått invändig inklädning, och lamphållarna fram är klara.

post-2913-0-64587500-1294354699_thumb.jpg

Fick en brandsläckare i julklapp. Jätte bra, hoppas bara den aldrig kommer till andvändning.

post-2913-0-39462200-1294354961_thumb.jpg

Batterierna har kommt på plats. Det lilla är till motor och hela elsystemet. Generatorn pallar inte större batteri än det som sitter i MCn och det är ju inte mer el på bilen än på MCn så det kommer att räcka. Det större batteriet är till den elektriska backen. Det får man ladda manuellt i garaget.

post-2913-0-76225200-1294354727_thumb.jpg post-2913-0-01873700-1294354720_thumb.jpg

Sedan har ramen plockats ren och svetsats klar. Här har man ett höj och sänkbart arbetsbord och så envisas svetsaren med att ligga på knä i alla fall! Kan det vara all pilsnern eller ??

Nu skall det göras några kompletteringar och sedan skall allt monteras.

Den 19 - 21 januari skall bilen vara med på Automässan i Göteborg.

Den kommer att stå som pågående projekt i Ferritas monter.

Så den som är på plats kan besöka Ferritas monter och ta en kik på bygget och samtidigt kolla på rostfria kvalitétsavgassystem och motoroptimering.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Fick en brandsläckare i julklapp. Jätte bra, hoppas bara den aldrig kommer till andvändning.

Jättesnyggt bygge, hoppas du hinner bli klar till mässan.

Håller tummarna att du slipper använda brandsläckaren.. =)

Link to comment
Share on other sites

Idag kom det hemleverans av lite frästa aluminium detaljer.

Det är inte annat än att man blir lite stolt.

Vilken duktig grabb man har, TACK för hjälpen Andreas.

post-2913-0-01594100-1294777584_thumb.jpg

Upphängningsklammor till avgassystemet.

post-2913-0-36536800-1294777598_thumb.jpg

Tanklock.

Kan man blir kär i aluminium?

I så har jag blivit det.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Nu är det monterat och klart.

Packat i trailern och på väg till Automässan i Göteborg.

Det blev lite senare än tänkt, så det gick tyvärr inte att ta några utebilder.

post-2913-0-49375700-1295216941_thumb.jpg post-2913-0-31982200-1295217459_thumb.jpg post-2913-0-19535400-1295216949_thumb.jpg

Den är komplett utvändigt nu, förutom färg och lite smärrt tillbehör.

post-2913-0-57738500-1295216963_thumb.jpg post-2913-0-03205900-1295216971_thumb.jpg

Sadelmakaren var inte helt klar och jag ville ha lite inredning med, så det fick blir det som fanns klart med lite provisorisk montering. Jag blev väldigt nöjd, och man sitter bra.

post-2913-0-36981100-1295217014_thumb.jpg

Lite detaljer är klara, exempelvis tanklocket.

post-2913-0-34059000-1295217678_thumb.jpg

Två glada medarbetare som betytt mycket för bygget fick lite torrkörning. Hur kul ska det inte blir när dom kommer utomhus. Andreas och Micke, TACK för all hjälp.

Nu blir det lite lungt i veckan och besök på mässan på lördag,

sedan är bilen hemma igen så man kan fortsätta.

// Peter

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte lusläst tråden, men vad har du gjort i bilväg tidigare? Detta får inte vara ditt första bygge för då har jag ingen chans att hinna ikapp kvalitetsmässigt... :unsure:

Nja....jag byggde en VW-Buggy 1983. Sedan har vi hållit på med Crosskart ett antal åt och sånna har jag byggt ett antal.

Alukaross är första, men inte sista...... ;)

/ Peter

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...