Jump to content

Th35


Thornad

Recommended Posts

  • Replies 461
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hej,

TACK för det.

Ja, axel kommer att varva mer. Men enligt "säkra källor" på Sellholm Tuning så bör det funka. Effekten är i alla fall inget problem.

Provkörningen blir spännande, det är än så länge en bra lösning.

Hoppas jag tycker likadant efter test.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Minns också att man fick problem med Veyron i 400 km/h.

Damaskerna expanderade av centrifugalkraften och slogs sönder. Man löste det genom att klä in dom i ett skyddande hölje. När man kör i 100km/ med en 3,64 utväxling på bakaxeln snurrar ju utgående axel motsvarande en hastighet på 364km/h.

En drivaxelknut är ju annars perfekt då den är helt okänslig för parallellitet mellan flänsarna.

Vad har Sellholm för erfarenhet av saken? Någon som har provat det här innan?

Link to comment
Share on other sites

Damasken är väl det man får vara observant på,

samt att man använder lämplig typ av fett.

Eftersom jag satsar på oldtimerlook så får jag väl sy egna damasker i buffelskinn om det behövs. ;)

// Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja,

Idag har det blivit lite golv och karossarbeten.

Jag borde ha gjort klart bakaxeln, men det var inget som jag kände för idag.

Så det blev lite sånt som kändes kul att arbeta med.

Golvet behövde komma på plats först, för att få rätt mått på karosspanelerna eftersom dom går in under golvplåten och kommer att popnitas tillsammans med den.

post-2913-126617516711_thumb.jpg

Karossen kommer ju att bestå av ganska många separata bitar, så varje del är inte så stor. Då är det ju lättare attarbeta med bitarna och inte så mycket spill när man kör "varg". ;)

post-2913-126617518216_thumb.jpg post-2913-126617519245_thumb.jpg

Delningen längs hela sidan kommer skruvas med M5 insex-skruv. Dessa skall borras så det går att dra en säkerhetstråd igenom längs hela sidan.

Hälsningar

// Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

Här kommer lite uppdatering på vad som hänt, trots att det inte så mycket som jag skulle vilja. Tiden räcker helt enkelt inte till allltid.

Jag har boxat stötdämparfästena i bakvagnen samt fyrlänksfästena på bakaxeln.

post-2913-12672187719_thumb.jpg post-2913-126721878654_thumb.jpg

Sedan har bromsbellsen till bak och framnaven blivit håldelade och klara att montera.

post-2913-126721891207_thumb.jpg post-2913-1267218938_thumb.jpg

I morgon blir det snöskottning igen, sedan hoppas jag tiden räcker till lite montering inför SFRO1.

Ha det,

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Imponerad av bygget och tråden. Hade läst länge och väl innan min tröga hjärna började koppla. Ferrita och Sellholms... Måste vara Köpingstrakten. Efternamnet låter bekant, ovanligt.... Bitarna föll på plats. Jag har ju varit ut till ditt garage -87 eller -88 och tittat på ett Crosscartbygge. Du var ju fenomenal på att bygga redan då. Om det stämmer så har du ju dessutom jobbat med min pappa. Kan bara beklaga, det är en vresig och sur gubbe ;)

Kör hårt Peter, det här är ett helt fantastiskt projekt. jag gillar kombinationen av modern teknik och gammaldags. Kommer att följa denna tråd, var så säker.

/Johan Hising

Link to comment
Share on other sites

Imponerad av bygget och tråden. Hade läst länge och väl innan min tröga hjärna började koppla. Ferrita och Sellholms... Måste vara Köpingstrakten. Efternamnet låter bekant, ovanligt.... Bitarna föll på plats. Jag har ju varit ut till ditt garage -87 eller -88 och tittat på ett Crosscartbygge. Du var ju fenomenal på att bygga redan då. Om det stämmer så har du ju dessutom jobbat med min pappa. Kan bara beklaga, det är en vresig och sur gubbe ;)

Kör hårt Peter, det här är ett helt fantastiskt projekt. jag gillar kombinationen av modern teknik och gammaldags. Kommer att följa denna tråd, var så säker.

/Johan Hising

Hej Johan,

kul att höra av dej. Så du håller på med något bygge också ?

Vet ju att det finns motorintresse i er släkt på fler håll.

Nu var det ett tag sedan jag träffade Göran, hälsa gärna till honom.

Sur gubbe? - Nej du, alltid skojfrisk och nära till skratt.

Vi hörs,

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan,

kul att höra av dej. Så du håller på med något bygge också ?

Vet ju att det finns motorintresse i er släkt på fler håll.

Nu var det ett tag sedan jag träffade Göran, hälsa gärna till honom.

Sur gubbe? - Nej du, alltid skojfrisk och nära till skratt.

Vi hörs,

// Peter

Bygge och bygge... Jag har en uppsättning Compomotive CXR med Sierralämplig offset(15x7" ET 35), Wilwood bromsar fram och bak för Sierra, fabriksnya sierraspindlar konade för Maxi spindelleder samt en LSD-diff, inte mer än så. Receptet är tydligt men saknar fortfarande många ingredienser för att kunna börja baka. målet är att jag ska ha alla komponenter som behövs till hösten för att kunna börja bygga då. Inget finlir, inga konstigheter. Tänker inte ha en pryl i receptet som kräver massa krångel. Ren och skär husmanskost med bra råvaror om man ska fortsätta matjämförelsen. R1 motor är också givet. Ingen som helst byggstart innan alla komponenter finns.

Upplägget kanske låter märkligt men för mig är det ett sätt att stå ut med att fixa min fuktskadade vind, det blir ett sätt att motivera sig om det kommer något gott efter det, fy fan för hus ibland!

Jag ska hälsa farsan!

Mvh

/Johan Hising

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att hus "sucks" ibland....har precis blivit "tvingad" att renovera ett badrum som både suger tid och pengar när man vill göra roligare saker i garaget. Nu är det nästan klart och kan kan börja tänka på rätt grejer igen :)

PS. Utan hus vill jag dock inte vara, bara att knalla ut i garaget genom källaren så står man vid skönheten :) DS.

Link to comment
Share on other sites

Bygge och bygge... Jag har en uppsättning Compomotive CXR med Sierralämplig offset(15x7" ET 35), Wilwood bromsar fram och bak för Sierra, fabriksnya sierraspindlar konade för Maxi spindelleder samt en LSD-diff, inte mer än så. Receptet är tydligt men saknar fortfarande många ingredienser för att kunna börja baka. målet är att jag ska ha alla komponenter som behövs till hösten för att kunna börja bygga då. Inget finlir, inga konstigheter. Tänker inte ha en pryl i receptet som kräver massa krångel. Ren och skär husmanskost med bra råvaror om man ska fortsätta matjämförelsen. R1 motor är också givet. Ingen som helst byggstart innan alla komponenter finns.

Upplägget kanske låter märkligt men för mig är det ett sätt att stå ut med att fixa min fuktskadade vind, det blir ett sätt att motivera sig om det kommer något gott efter det, fy fan för hus ibland!

Jag ska hälsa farsan!

Mvh

/Johan Hising

Härligt Johan att det blir en BEC.

Det verkar som du har kommit en bit i samlandet av delar ändå.

Jag planerade fört lite på mitt bilprojekt, byggde sedan ut garaget, och startade sedan upp bygget. Då blev jag två ut i garaget eftersom Andreas, vår grabb, hann påbörja sitt EVO bygge redan innan garaget var helt klart.

Kul är det i alla fall.

Hoppas kunna ställa ner projektet på egna hjul nu i helgen.

Kanske ska jag koppla in backmotorn, så man kan ta ett varv runt kvarteret baklänges till att börja med.

Vi hörs,

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Härligt Johan att det blir en BEC.

Det verkar som du har kommit en bit i samlandet av delar ändå.

Jag planerade fört lite på mitt bilprojekt, byggde sedan ut garaget, och startade sedan upp bygget. Då blev jag två ut i garaget eftersom Andreas, vår grabb, hann påbörja sitt EVO bygge redan innan garaget var helt klart.

Kul är det i alla fall.

Hoppas kunna ställa ner projektet på egna hjul nu i helgen.

Kanske ska jag koppla in backmotorn, så man kan ta ett varv runt kvarteret baklänges till att börja med.

Vi hörs,

// Peter

Ska inte kapa din tråd Peter men nu vill bara lägga till en ingrediens. Det blir ett MNR-kit för Sierraspindlar, bussningar bärarmar istället för balljoints, utan inboarddämpare. Har en kompis som råkar ha ett extra sådant liggande!

För min del så bygger ett sådant här projekt på att man måste kunna få hjälp. Visserligen är jag utbildad verkstadsmekaniker så vissa kunskaper har jag men som jag ser det räcker inte det. Man behöver folk att bolla med hands-on även om forum hjälper långt. Sitter just nu och tittar på grannens hus där det står en besiktad och klar locost seven, ingen dålig granne att ha! Att den dessutom är byggd på en budget motsvarande en bra månadslön samt har en fenomenal byggkvalité så är det bara att lyfta på hatten. PeÅ här på forumet. Är också kompis med Peter Lilja(som för övrigt gjort plasten till PeÅ:s bil) som har en gedigen bilkunskap. Vi pratar om killar som utan större vånda reparerar en smälld racer- eller rallycrossbil. Min favorithistoria är nog när Per Åke kapade och svetsade om delar av bakramen på en Ferarri för att han upplevde kvalitén på originaljobbet som för dåligt. Att ha den typen av kompisar gör beslutet att bygga en bil mindre skrämmande och mera roligt. Det här blir kul!

Snart dags att starta en egen tråd så du får vara ifred med din!

/Hising

Edited by Hising
Link to comment
Share on other sites

För första gången på egna hjul!!!

Det känns som en skön milstolpe att få ställa ner bilen på egna hjul.

Det är lite spännande att få testa bumpsteeringen i praktiken och se om allt lirar som det var tänkt. Och det blev helt OK, inga tokiga rörelser alls.

Den känns väldigt hög för tillfället, men det blir ju helt annat när den rätta vikten kommer på plats. Sedan är höjden fullt justerbart.

Även om denna bil skall vara högre än en normal 7:a så kommer den att bli något lägre än orginalet.

post-2913-126797891261_thumb.jpg

När man ändå var på rull så passade det bra att ta ut den en sväng, när ändå vädret tillät.

Bra att kunna se lite på propotionerna på håll. Kändes OK, än så länge går det helt som planerat.

post-2913-126797903685_thumb.jpg post-2913-126797904388_thumb.jpg

post-2913-126797905192_thumb.jpg post-2913-126797905995_thumb.jpg

Nu är det bara resten kvar.

Först SFRO1 sedan plåtslageri för hela slanten.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Snygg bil först och främst. Men också det jag alltid sagt att bilposering i snölandskap är extra stiligt.

Det jag möjligen blev lite förvånad över är att jag uppfattat bilen som både högre och längre. Garagebilderna har nog lurat mig lite. Nu med fina utebilder och bra referenserna blev bättre att ana bilens rätta storlek.

Vad har du för längd och bredd totalt över ramen som den är precis nu men också axelavståndet hur mycket det är?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Snygg bil först och främst. Men också det jag alltid sagt att bilposering i snölandskap är extra stiligt.

Det jag möjligen blev lite förvånad över är att jag uppfattat bilen som både högre och längre. Garagebilderna har nog lurat mig lite. Nu med fina utebilder och bra referenserna blev bättre att ana bilens rätta storlek.

Vad har du för längd och bredd totalt över ramen som den är precis nu men också axelavståndet hur mycket det är?

Hej Carl-Erik,

jag tänkte säga att den är i ungefär samma storlek som en 7:a. Men då kom jag på att du har väl en 7:a i varje storlek ;) .

Hjulbasen är 2175mm

Spårvidd fram 1400mm, något mindre bak 1375mm

karossbredd vid sittbrunn utv. 1030mm

Höjd högsta punkt 900mm från backen

Markfrigång 120 - 200mm beroende på hjul och justering.

Hjulen är dock lite högre än dom flerst 7:or har dia 725mm, 5.00 x 19

Hälsningar

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Provkörning 1 avklarad !

Idag blev första provkörningen ett faktum.

Det känns som projektet går frammåt, även om själva provkörningen gick bakåt.

Jag rullade ut bilen ur garaget och backade in den igen med el-backen.

Jippi, det funkade.

Verkar orka relativt bra trots allt. Jag skulle vilja haft något lägre utväxling än vad jag fick plats med, men den orkade ju i alla fall. Nu blir den ju snabbare. ;)

Det är naturligtvis långt till det går att provköra framåt, men man får vara glad för det lilla.

// Peter

post-2913-126816774956_thumb.jpg post-2913-126816775946_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

smidig lösning, vad är de för kugghjul du kör med?

Hej,

kugghjulet är ett universal kugghjulsämne som används inom industrin, som jag anpassat. Det är med spännhylsa för montering på axel utan kilspår. Finns bland annat att köpa på Tools Momentum. Jag har nummer och mått om det är intressant. Det finns olika moduler på kuggen, och en mängd olika kuggantal att få tag på.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Bakåtsträvare där.

Du tyckte den var lite högt utväxlad. Kändes den trött eller var det bara att det gick fortare än du väntade dig? Vad har du för utväxling på backen nu? Ett försök att räkna kuggen pekar på att du har ca 50kugg i den ändan och sen 3.5 eller nåt bakom i diffen?

Link to comment
Share on other sites

Hej Carl-Erik,

jag tänkte säga att den är i ungefär samma storlek som en 7:a. Men då kom jag på att du har väl en 7:a i varje storlek ;) .

Hjulbasen är 2175mm

Spårvidd fram 1400mm, något mindre bak 1375mm

karossbredd vid sittbrunn utv. 1030mm

Höjd högsta punkt 900mm från backen

Markfrigång 120 - 200mm beroende på hjul och justering.

Hjulen är dock lite högre än dom flerst 7:or har dia 725mm, 5.00 x 19

Hälsningar

// Peter

Hittade en ritning som kanske kan vara till lite hjälp då det gäller propotionerna.

// Peter

Ritning TH35.doc

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken som jag är så fortsätter jag fråga tills du svarar :rolleyes:

Du tyckte den var lite högt utväxlad. Kändes den trött eller var det bara att det gick fortare än du väntade dig? Vad har du för utväxling på backen nu? Ett försök att räkna kuggen pekar på att du har ca 50kugg i den ändan och sen 3.5:1 eller nåt bakom i diffen?

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

Nyfiken som jag är så fortsätter jag fråga tills du svarar :rolleyes:

Du tyckte den var lite högt utväxlad. Kändes den trött eller var det bara att det gick fortare än du väntade dig? Vad har du för utväxling på backen nu? Ett försök att räkna kuggen pekar på att du har ca 50kugg i den ändan och sen 3.5:1 eller nåt bakom i diffen?

Hej,

nu har jag svar till dej, visste faktiskt inte exakt vad jag använt tidigare.

Drev på startmotorn 13 kugg

Drev på kardan 54 kugg

Utv i bakaxeln 4,1

Jag har ju rätt stor omkrets på däcken 2,25m = 720 mm höga.

Skall ta ut bilen i helgen och kanske backar runt kvarteret en sväng, får vi se hur fort det går. ;)

Det kändes OK, men lite seeeeeeeegt. En startmotor har ju stort moment och skall inte varva så mycket.

Återkommer med ett provkörningsresultat efter att resan är gjord.

// Peter

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

Perfa. Kommer använda elback på mitt bygge, dock så hamnar elmotorn på andra sidan slutväxeln så ett större drev blir det på den sidan. Mittmotor och kedjetransmission till diffen och ett backdrev bredvid kedjedrevet som startmotorn greppar in i är tanken. Alla erfarenheter från andra med elback mottages tacksamt. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Perfa. Kommer använda elback på mitt bygge, dock så hamnar elmotorn på andra sidan slutväxeln så ett större drev blir det på den sidan. Mittmotor och kedjetransmission till diffen och ett backdrev bredvid kedjedrevet som startmotorn greppar in i är tanken. Alla erfarenheter från andra med elback mottages tacksamt. :racesmile:

Det låter intressant det där. Hur långt har du kommit?

Vad blir det för motor?

// Peter

Pling, pling -nu ramlade poletten ner.

Är det ditt projekt jag varit inne på på rejsa?

// Peter

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

Funderar på det där med startmotorback, normalt sitter ju startmotorn på startkransen som har dubbelt så många kuggar. Iom att du har den på kardan blir det ju som att köra på 4an plus halva utväxlingen på en vanlig bil. Det borde bli rätt bra fart bakåt om motorn och strömförsörjningen orkar med.

Jag har en tanke på BEC till min nästa 7a och har då tänkt bygga liknande de borstlösa 3 fas modellmotorerna med permanentmagneter istället för kuggarna på drevet och spolar runtom, då kan man ju göra en steglös och mjuk hastighetsreglering. Dessutom helt utan mekaniska ljud och rörliga delar, med betydligt bättre verkningsgrad. http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=553

Ingen raketteknologi att bygga en liknande motor, det byggs massor av enkla motorer bland modellflygare. Bara att skala upp lite och anpassa till 12 V.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på det där med startmotorback, normalt sitter ju startmotorn på startkransen som har dubbelt så många kuggar. Iom att du har den på kardan blir det ju som att köra på 4an plus halva utväxlingen på en vanlig bil. Det borde bli rätt bra fart bakåt om motorn och strömförsörjningen orkar med.

Jag har en tanke på BEC till min nästa 7a och har då tänkt bygga liknande de borstlösa 3 fas modellmotorerna med permanentmagneter istället för kuggarna på drevet och spolar runtom, då kan man ju göra en steglös och mjuk hastighetsreglering. Dessutom helt utan mekaniska ljud och rörliga delar, med betydligt bättre verkningsgrad. http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=553

Ingen raketteknologi att bygga en liknande motor, det byggs massor av enkla motorer bland modellflygare. Bara att skala upp lite och anpassa till 12 V.

Intressant idé.

Förbättringsförslagen börjar ramla in redan innan man är klar, - känns tungt.

Nej då, det var ett intressant tips. Ska kolla vidare på den linjen.

Strömförsöjningen har en annan positiv sida. Om jag nu skriver med små bokstäver så inte SRFO och bilprovningen ser, så har jag tänkt köra med ett stort tungt extrabatteri vid besiktningen. Då får jag upp vikten och bra effekt. Sedan skippar jag det batteriet kopplar över på motorbatteriet, eftersom jag tänkt åka mest framåt.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Njae vet inte, jag såg att du varit och lämnat avtryck i Johans biltråd. Sponton MkIV 2011 är min. Kommer bli mycket snabbare än Johans ;)

Aha,...

Nu har jag varit in och kollat av. Mycket imponerande alltihop.

Kunde inte låta bli att kolla ditt förra projekt också, - Hääääärligt.

Sätter en slant på det där med "snabbare än Johans"

Lycka till,

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Ja visst är det för jäkligt när någon kommer och har synpunkter på andras fina jobb!

Tänkte bara på att mycket på ditt fina bygge överträffar gängse standard och ser ju hightec ut kombinerat med gammal stil på utsidan, det gillar jag. Och det är väl ingen som anser sin bil färdigutvecklad bara för att den reg besiktats? Christer J.

Link to comment
Share on other sites

SFRO1 avklarad !! :D

Gustaf Ridderstolpe från Västerås var här på besök och gjorde besktningen. Ett mycket trevlig bemötande med ett flertal bra tips och idéer gjorte att man verkligen får förtroende för att SFRO arbetar för att sporra bilbyggandet för oss amatörer.

Enda påpekandet blev att titta till ackerman principen.

TACK för ett trevligt möte Gustaf.

Känns mycket kul att kunna gå vidare nu. Man vill ju veta att man kan bygga vidare på den grundidén som man tänkt.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Lägg bildadressen i "insert image" rutan så poppar bilderna fram automatiskt :)

Det är den strax höger om smajligubben när du postar.

Hm... :huh:

det var det jag gjorde.

Jag använde "Lägg till bild",den är två till höger om :)

Direkt till höger har du "Lägg till länk" Är det den jag skall använda?

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Provade att göra som jag själv sa med en av dina bilder, men forumet vill inte visa så stor bilder verkar det som....

Det enda "Insert image/lägg till bild" gör är att den lägger till ändelser på din bildadress, såhär:

[ img] *Din bildadress* [/img ]

Går att skriva manuellt om man vill, men prova på en mindre bild så ska de funka :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...