Jump to content

Th35


Thornad

Recommended Posts

Kollade tråden från början och såg bilderna på orginalfälgarna, men i inlägg 132 så ser det ut att vara ekerfälgar, fanns det olika versioner?

Det är väldigt ovanligt med ekerhjul på T35:an. Det är ju en racer och då ska det vara gjutan aluminium fälgar. Vet inte riktigt när ekerhjulen användes.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 461
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Väldigt avundsjuk på er som varit ute och åkte idag. :thumbup:

Även om det gott skulle kunna varit lite varmare.

Men man får vara glad för det lilla.

Jag gjorde klart huv och sidopaneler fram idag. Efter det monterade jag det provisoriskt och plockade jag ut bilen för att kunna titta lite på propotionerna på håll. Det var ju sol och fint då.

Men april är april så precis när jag fått ner och ut bilen blev det regn, typiskt.

Några bilder hann jag i alla fall få.

// Peter

post-2913-127213386327_thumb.jpg post-2913-127213387036_thumb.jpg post-2913-127213387713_thumb.jpg

post-2913-127213388508_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

slog huvudet i bordet då jag bugade mig... snälla säg att du kommer att köra skärmlöst...tänk att köra om div V70 och annat(säkert bra bilar till det dom är tänkta men så tråkiga)och se barnfamiljerna trycka sig mot rutan med mobil kameran i högsta hugg...den e bara så läcker... :notworthy: :racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

nära off topic

när jag var runt 18 år kollade jag på bilder på bugattikarosser i glasfiber fär att sätta på vw bubbla schassie.. byggde en 30 cm bottenplatta model (vw) i trä och poppnitade ihop en enkel aluminium kaross av ofsett plåt dvs tunn tryckplåt.. borde finnas kvar hos föräldrarna på gotland..

åter till detta...

Link to comment
Share on other sites

Tack för era possitiva kommentarer.

Jag fick tips av Gustaf Ridderstolpe vid SPRO1 att söka dispens för att köra utan stänkskärmar. Det kommer jag att söka.

Det kommer att göra en liten skillnad om jag får det.

Då slipper jag ha skärmar på besiktningdagen. :busted_cop

Mellan besiktningarna = skärmlöst i alla väder, jag lovar.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har ägnat tiden till att göra frontänden på karossen klar. Det är nu bara två plåtbitar i 1mm alu som inte är tillverkade. Sprayhooden framför ratten samt hållaren till "innerbackspegeln".

post-2913-12739945209_thumb.jpg post-2913-127399452863_thumb.jpg

Jag har också beställt 2st läderremmar till huvlåsningen av skomakar´n.

Kylarmaskieringen fick ett raster med sexkantigt mönster, liknande orginalets.

post-2913-127399454696_thumb.jpg

Har länge gått och tittat på det där rastret från en lysrörsarmatur som jag haft legat i garaget men inte trott att det skulle räcka. Med lite knep o knåp och skarvning så fick jag till det, men det blev inte mycket över. Nästa lite för precist.

post-2913-127399458471_thumb.jpg

Tittar man in genom fronten så ser man att det är ganska rymligt, och framförallt välventilerat i motorrummet.

post-2913-127399456297_thumb.jpg post-2913-127399457655_thumb.jpg

Nu är det dags att lägga tid på att göra klart bakpartiet.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Vad är det du har längst upp på kylarmaskeringen? fejkat påfyllningslock?

Japp,fejk.

Det kommer att vara ett annat lock än det som sitter där just nu. Lite tunnare gods och lättare. Kanske med en termometer som orginalet hade.

post-2913-12740043606_thumb.jpg

Riktiga kylare med pålllning och expantion kommer invändigt i motorrummet men det är inte klart ännu.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt när det kan vara dags att ta ut den för körning.

Nu när sommaren är på gång så brukar det inte bli lika mycket tid i garaget.

En idealisk tidplan vore att göra SFRO2 och besiktningen i höst innan bilen är lackad.

Då hinner man känna lite att det fungerar och har möjlighet att göra en del justeringar innan lack. Sedan skulle det bli lack och slutmontering nästa vinter och klart direkt för körning när våren kommer.

Vad är det för krav på bilen för att köra en bandag?

SFRO2 klar eller måste det vara besiktat också?

// Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej,

nu var det länge sedan det blev någon uppdateringar.

Men nu har det varit lite för varmt ett par dagar att vara snickare hemma på kvällarna. Då blev det lite tid till att vara i garaget och svalka sej i stället.

Nu är plåtarbetet klart. Återstår lite småpyssel och spackling/målning.

post-2913-127904682577_thumb.jpg post-2913-127904684379_thumb.jpg

post-2913-127904683543_thumb.jpg post-2913-127904685263_thumb.jpg

Eftersom jag var till Gröndal i lördags och blev inspirerad av dom som var där och körde, så vore det kul att få igång bilen och kunna testa lite i höst.

Nu regnar det ut, och då får man också vara i garaget.

Så nu har jag inte tid mer,

Hej då.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Underbart! Allting bara faller på plats. Det är nästan svårt att tro att du inte bygger från en byggsats så väl som allt passar ihop!

Hur ser det ut där vid remmarna? Sitter de fast i fjädrar som håller huven i spänn också?

Link to comment
Share on other sites

Underbart! Allting bara faller på plats. Det är nästan svårt att tro att du inte bygger från en byggsats så väl som allt passar ihop!

Hur ser det ut där vid remmarna? Sitter de fast i fjädrar som håller huven i spänn också?

Hej,

det sitter två separata fjädrar på varje sida, samt två remmar över huven med fjäderbelastning.

Anledningen är att om man tar bort remmarna och öppnaer ena halvan av huven, så sitter den andra halvan fast med fjädrarna på motsatta sida samt vid gångjärnen på mitten. Annars skulle det bli svårt att få huven att ligga kvar i det läget. Sedan kan man enkelt lyfta ut gångjärnen på mitten så att hela huven tas bort.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

säger det igen... inte lackera konstverket!!!!

Jag tycker också det ser bra ut olackat. Så jag var inne på det ett tag.

Men tyvärr blir det en del spackling vid skarvningarna på bakhuven.

Så det kommer att bli lack, ljus eller mellanblå.

Sedan blir det lite dekor i tidstypisk stil med tävlingsnummer.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

lackera silver metallic... och om någon frågar säger du att det är en glasfiber kaross på vw bubbla platta... :lol:

nä klart du skall lackera den blå ..tycker jag .. om det nu behövs färg..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dags för lite uppdatering kanske.

Det blir ju inte så mycket tid för mekning på sommaren men det har ju varit lite dåligt väder ett par dagar så få fick det bli lite garage-tid.

Nu när utsidan är karossmässigt klar har det blivit lite inklädning invändigt.

Kardantunneln är klädd med 2mm alu som skall popnitas och locket skall skruvar så man kommer åt åtmindstonde uppifrån om något händer.

post-2913-128091178065_thumb.jpg

Sedan blev det ett fotstöd till passageraren. Blir extra stadigt om frugan åker i högklackat.

post-2913-128091179488_thumb.jpg

Nu är det el som står på tur. Förhoppningsvis blir det lite stiligare än vad det ser ut just nu. Använder orginal elsystem från motorcykeln så det blir till att anpassa kabellängder till delarnas placering.

post-2913-128091180335_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är ett 12v uttag som sitter i panelen ovanför instrumentet.

För laddning av telefon eller navigator.

Intrumentet ligger på bilden uppe på alu-panelen, den är gjord för att ligga helt infäld under plåten egentligen.

Link to comment
Share on other sites

Fint som vanligt!

Hur gör man dom där "försänkta" hålen som du har i fotstödet, är det någon form du använder i pressen?

Ja, det är ett enkelt verktyg som jag pressar med efter det att jag borrat plåten.

Jag har använt 2mm aluplåt och det blir betydligt stadigare efter att man pressat hålen.

Använde samma verktyg på 1mm stålplåt och det gick också väldigt lätt.

Behöver inte använda pressen, det går fint att bara använda pelarborrmaskinen som press.

post-2913-128102554634_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Värt att notera här är att underverktyget eller honan inte är speciellt noga, plåten följer handelen galant,om det är rätt utformat :)

Något jag iallafall inte hade en susning om innan jag började knacka kaross :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu är elsystemet i princip klart. Samtliga motorinstallationer och kopplingar under huven är klart. Kablar fram till lysen och fläktar finns på plats men är inte inkopplade eftersom inga lampor är monterade ännu.

Det blev lite renare än vad det såg ut från början.

post-2913-128308340946_thumb.jpg post-2913-128308346725_thumb.jpg

Jag har använt kabelstrumpa för att få alla färgglada kablar att se lite mer antika ut.

Det var kanon att jobba med tillsammans med krympslang.

post-2913-1283083477_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt bygge!

Glöm inte att tillfälligt ta bort justeringen av bromsvågen från föraraplatsen. SBP brukar inte tycka om det.

m :D h

Janne

Tack för tipset.

Jag vet om det. Det finns några anpassningar till som ska göras för att SBP ska vara nöjda. Men det törs man väl inte skriva här, man vet ju inte vem som läser. :hypocrite:

// Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I lördags var tidningen Bilsport på besök i Köping för att göra ett gatbilsrepotage.

Passade på att göra lite reklam för vårt intresse på plats.

Tyvärr var jag inte hemma själv men med lite hjälp av den gode Micke gick det bra ändå.

TACK Micke!

post-2913-039057100 1284310112_thumb.jpg

Larsa Andersson var också på plats med sin fina Kastenaham, med Volvo femma.

post-2913-068918300 1284310121_thumb.jpg post-2913-064465900 1284310668_thumb.jpg

Totalt var det c:a 200 bilar på plats. Mestadels jänkare.

Se med bilder på www.sportbilen.se

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

nu har det blivit avgassystem på bilen, gissa fabrikatet?

Ferrita förståss, ett rostfritt platsbyggt system som i mycket liknar orginalet.

Mycket fint tillverkat av Magnus som är ett riktigt avgasproffs.

Det ska bli riktigt spännande att höra ljudet när det är dags att provstarta.

Går allt bra så kanske det är dags om 2 veckor.

Det kommer att vara dB-killers i vid ljudprov och besiktning.

post-2913-003753800 1284652423_thumb.jpg post-2913-000393400 1284652415_thumb.jpg

post-2913-020128000 1284652430_thumb.jpg post-2913-092354300 1284652442_thumb.jpg

Fick också hem kylaren. Jag hade lite svår att hitta lämplig modell eftersom den skall vara förhållandevis smal och hög.

post-2913-004330600 1284652405_thumb.jpg

Den kommer från Opel Kadett C och inhandlades på Meca till en bra penning.

Koppar-mässing men den kostade bara en sjättedel av vad en alukylare i samma mått skulle kosta.

Hälsningar

// Peter

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

Man kan bara se och le...

Gjordes det några beräkningar på avgassystemet först eller byggde han på erfarenhet?

/Anders

Grunddimensioneringen fanns klar från början baserad på erfarenhet, sedan var det tillgängligt utrymme som också fick styra. Framförallt diameter på ljuddämparna var begränsad, annars hade det varit kolfiberdämpare. Nu är det 76mm diameter rostfritt, mot 100mm om vi valt kolfiber.

Det sitter mätuttag för att kunna mäta mottrycket så snart motorn är startklar och Ferrita fått sin nya bromsbänk levererad.

Då blir det optimering av både avgassystem och sprutet. Det kommer en PowerComander box på plats tills dess också.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Nu är tanken klar och på plats.

Jag använder orginalpumpen som sitter monterad i botten på en aliminiumfläns.

Tankgivaren kommer från Acewell och fick göras om lite för att passa höjden på tanken.

post-2913-049407600 1285428092_thumb.jpg post-2913-005391300 1285428101_thumb.jpg

Tanken ligger i två vaggor. De rostfria klammorna kommer från ljuddämparmontering på lastbil/buss. Jag la 3mm gummi under klammor och vaggorna, det sitter kanon.

Viktigt bara att jorda tanken ordentligt också.

Jag trodde jag var klar med elsystemet, men icke det fattades sidoblinker när jag började titta på belysningnen. :banghead:

Det blev Opel Corsa sidoblikners, 70kr/st på Meca.

Dom kan jag rekomendera för er som vill ha ovala.

post-2913-072217000 1285428133_thumb.jpg

När jag ändå skulle komplettera elsystemet så passade jag på att sätta dit ett värmepaket också.

Det skall byggas in i en aluminiumlåda, med luftutsläpp ner på benen enbart.

post-2913-090586100 1285428146_thumb.jpg

Kommer från Mitsubishi EVO. 1,1 Kg med fläkt från MC inkl vatten, lätt och bra.

Cealm: Värmepaket är väl skönt att ha för oss som tänker åka fast det är vinter.

Jag kör ju 5.00 - 19" som däckdimension, så det passar bra med 4st motocrossdäck så man får lite fäste. :)

Så här ser det kompletta avgassystemet ut när det är demonterat.

Nu är det klart med fästen och hål i golvplåten. Blev kanonbra.

post-2913-001144900 1285428123_thumb.jpg

Nu skall två st batterier monteras, ett litet MC-batteriet till motorn, samt ett lite större till el-backen.

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är värmepaketet packat å klart. Bara att koppla in slangarna när det är dags.

post-2913-072959300 1286737607_thumb.jpg

Det fick bli en aluminiumlåda med fläkten inbyggd i.

Värmeventilen kommer från Ford Ka, elektrisk det är smidigt.

En och samma strömbrytare öppnar ventilen och startar fläkten.

Mer förfinad styrning behöves inte i en öppen bil.

Lite värme på benen kan vara skönt att kunna få.

När man hoppar ur och i för att torrköra lite så märker man snart att den stora ratten är lite i vägen.

Det fick bli en egen snappoff lösning, eftersom alla på marknaden är för stora i diametern. 60mm i diameter ska det vara för att passa ratten.

Låsningarna finns att köpa på Eugen Wiberger AB

post-2913-098512800 1286738009_thumb.jpg post-2913-030598400 1286738017_thumb.jpg post-2913-052144900 1286738025_thumb.jpg

Nu tjångar vi på mot en ny vecka,

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...