Jump to content

Th35


Thornad

Recommended Posts

Jag märket just att jag missat ett samtal och fått ett meddelande på mobilen.

Det var besiktningskillen som ringt, han hade gjort fel bedömning på speglarna. Dom var godkända.

Då återstår sido blinker och bälten. Två samtal till och jag är i mål. :thumbup:

// Peter

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 461
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu är besiktningen godkänd och klar, Jippi :racesmile: målet är nått.

Bara att vänta på skyltar och lite solsken.

Med lite tur kanske både skyltar och solen dyker upp på fredag, det vore schysst.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Snabba grabbar dom där som gör skyltar.

Besiktning i tisdags, försäkring idag och så låg skyltarna i postlådan när jag kom hem. Jippi...

Det var bara att ställa på bilen och montera skyltarna, och sedan blev det en sväng runt stan med några stopp hos kompisar.

Super skönt med värme på fötterna, det funkar kanon.

En drive thoure vid kebabben så var dagen fulländad.

Sover nog gott i natt.

// Peter

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

Hej,

det blev en del åka i helgen som var, vilken tur att det var bra väder.

Tror att det blev c:a 10mil, utan problem. ( kors i taket )

post-2913-0-33461700-1316718003_thumb.jpg

Nu har jag gjort klart bagageutrymmet bakom ryggstödet.

Det blev uppskattat av frugan eftersom hon inte fick med sej handväskan tidigare.

Nu är utrymmet lagom avpassat för att inte rymma några shoppingkassar. :)

post-2913-0-41992000-1316717717_thumb.jpg

Det är låsbart via ett lås vid armstödet och några vajrar.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Tack gka för tipset, där kan man snacka replika.

Det är därför min bil är en BEC inspirerad av Bugatti T35, alltså ingen replika.

Jag och min grabb var ut och tog en grabbsväng ikväll.

Det blev 4 - 5 mil i +10grader och mörker.

Rätt kläder, värme på fötterna och bättre lyse än vad jag vågat hoppas på.

Kanon mysigt. :thumbsup:

I morgon blir det besök på Gröndal, miata klubben har visst lite körning där.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Det är ett snyggt bygge du har gjort Thornad men förr eller senare kommer frågan vad blir nästa projekt?

Frågan har kommit många gånger, från dom flesta faktiskt - inkl mej själv.

Jag är lika intresserad av svaret jag, vi får se. Det finns lite spekulationer tidigare i tråden.

Den enda som har ett klart svar är min fru.

Det blir målning och tapetsering på övervåningen, sen får vi ta upp frågan igen.

Link to comment
Share on other sites

Jag och Andreas, min grabb, var ute och åkte en sväng igår, lördag.

Åkte förbi vid Gröndal och kollade lite vad som försegick.

Då blev vi erbjudna att testa några varv, och det kan man ju inte säga nej till.

Utan diffbroms och med 5.00/95x19 däck blev det rätt så halt, men väldigt kul ändå.

TACK NI SOM VAR DÄR FÖR ATT VI FICK TRÄNGA OSS PÅ OCH TESTA.

Sedan åket vi vidare till Röfors backen och tog ett par nostalgi-repor i backen.

// Peter

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

Den ser ut att gå väldigt bra. Skönt ljud är det också, inte alls så stressat som en liten radfyra. Vad kan det bero på att inte fler använder den motorn till BEC-tillämpningar?

Link to comment
Share on other sites

Den ser ut att gå väldigt bra. Skönt ljud är det också, inte alls så stressat som en liten radfyra. Vad kan det bero på att inte fler använder den motorn till BEC-tillämpningar?

Ja, den går bra och låter som jag tänkt mej.

RSV Millen är inte så vanlig och därmed inte så lätt att få tag på en motor begagnad.

Det är väl många som åker BEC som också söker efter just det ettriga varvandet.

Aprilian drar till 10.500rpm vilket räcker bra. Bilen blir c.a 10% lägre växlad med de tänkta banhjulen,

det blir perfekt stegning i växellådan för bana då.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På lördag hoppas jag på bra väder.

Då har vi bokat in oss på Sala Racing Park, dom har en track day mellan kl. 10 och 14.

Är det någon som är intresserad finns det platser kvar. Kolla www.salaracingpark.se för anmälan via telefon.

Nu är specers klara och lite bättre racehjul på plats. Det blev väsentlig skillnad det lilla jag provat.

Fram är specern 35mm och ändrar bultdelningen från 5 x 112 till 5 x 114,3

post-2913-0-80562700-1332186950_thumb.jpg

Bak är den 55mm och samma bultdelningar

post-2913-0-18131400-1332186925_thumb.jpg

post-2913-0-52446300-1332186999_thumb.jpg post-2913-0-04957400-1332186978_thumb.jpg

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

Igår var vi till Sala Racing Park och testade lite banåkning.

Det var blött men inget regn. Halt som som bara den med allt funkade bra.

Jag klippte en däcktrave så det blev att räta lite pushrod och´sen på det igen.

Annars funkade allt OK för att vara test. En diff i bakaxel och en lite mindre ratt för banåka blir nästa modifiering.

Här är en liten film när Andreas, min grabb kör. Han har mer rutin än mej och det gick kanon.

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Hej,

nu var det ett tag sedan det blev någon uppdatering här på forumet.

Det har väl varit ganska lungt i garaget också, men något har väl hänt och lite till ska hända innan våren.

Redan i början på denna tråd kom det några synpunkter på drivningen via drivknutar.

Det har gått bra men det finns lite läckage på fett ut damaskerna, trots att jag limmat dom.

Nu är kardanerna bytta och jag kör med vanliga knutkors, känns säkrast så.

Dom skall bara balanseras nu så är det klart.

post-2913-0-41893600-1329675129_thumb.jpg post-2913-0-55448300-1329675141_thumb.jpg

Ganska trångt och pillrigt med stödlager och backdrev, men det gick bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Rospolering av instrumentbrädan stod också på vinterns program.

Nu är det klart. Var inte så mycket arbete med själva poleringen, snarare så att demontering och återmontering tog mest tid.

Jag monterade upp en bänkskiva i fräsen med en stödkant som var graderad med delningen.

Sedan vara det bara att mata på och dippa en ros var 16:e mm. Gick snabbare så än att veva fyra varv på veven för varje ros.

post-2913-0-90235500-1332187182_thumb.jpg

2700st dippningen på varje sida. Eftersom baksidan syns så bra från motorrummet så blev det rosor även där.

Samt på främre delen av kardantunneln

post-2913-0-49142200-1332187192_thumb.jpg post-2913-0-00605800-1332187199_thumb.jpg

Nu är det i allafall klart, det blev lite mer retro stil.

post-2913-0-28378100-1332187207_thumb.jpg

Snart blir det sopat på gatorna och då blir det till att ut och åka.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Och fint blev det!

--- Snart blir det sopat på gatorna och då blir det till att ut och åka --- Arboga - Köping - Kungsör har gemensamt köpt en stor sopmaskin som dras efter en lastbil. I år är Arboga sist i turordningen och vi får maskinen i månadsskiftet mars-april.

Du har nog rent och fint på gatorna i Köping endera dagen. Hurvida vägverket sopar sina vägar vet jag inte men ofta och bra får vi hoppas....för alla vägar är inte kommunala...

Link to comment
Share on other sites

Idag kom det lite siliconslangar från do88.se på posten.

Snabb och korrekt leverans, så dom kan jag rekomendera.

Inte för att det går fortare med siliconslang under huven.

Men det är ett steg till att blanda gamalt och nytt.

post-2913-0-53651100-1332357770_thumb.jpg post-2913-0-25595500-1332357814_thumb.jpg post-2913-0-93500100-1332358061_thumb.jpg

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Verkligen imponerande bygge. :notworthy:

Jag har också en MK2-bakaxel. Den heter visst "cologne". Är det en sådan du har eller en Atlas?

Anledningen till att jag frågar är att det inte lär finnas diffbroms till "cologne", men du skriver att en diffbroms inte skulle vara så dumt.

Har du kanske hittat någon som har lite roliga grejer till en "cologne"?

Link to comment
Share on other sites

Verkligen imponerande bygge. :notworthy:

Jag har också en MK2-bakaxel. Den heter visst "cologne". Är det en sådan du har eller en Atlas?

Anledningen till att jag frågar är att det inte lär finnas diffbroms till "cologne", men du skriver att en diffbroms inte skulle vara så dumt.

Har du kanske hittat någon som har lite roliga grejer till en "cologne"?

Hej,

det är en Athlas axel som jag har. Delarna finns väl lämpligast i England.

Diffen jag kollat på är från Quife och www.rallydesign.co.uk säljer den till vettiga pengar.

Men det finns några varianter på splins på drivaxlarna så man får se upp så det blir rätt.

Jag har inte träffat på "cologne" någon stans, så den vet jag tyvärr inget om.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Hej,

det är en Athlas axel som jag har. Delarna finns väl lämpligast i England.

Diffen jag kollat på är från Quife och www.rallydesign.co.uk säljer den till vettiga pengar.

Men det finns några varianter på splins på drivaxlarna så man får se upp så det blir rätt.

Jag har inte träffat på "cologne" någon stans, så den vet jag tyvärr inget om.

// Peter

Jag lärde mig den hårda vägen att det finns en axel som heter "cologne" (köln) som ser ut exakt som en Atlas.

Den är dock mycket klenare och inga mått stämmer med Atlas.

Jag ska satsa på en engelsk axel eftersom den är mycket lättare.

Så här vet man ifall man råkat gå på en mina...

kolnaxle.jpg

Ursäkta trådstölden. Blev väldigt nyfiken på ifall du hade lyckats hitta delar till den sura "köln"-axeln.

Link to comment
Share on other sites

När jag ser tidigare bilder i tråden tycker jag det (tyvärr) ser ut som en Kölnaxel. Ett enkelt sätt att se det är att titta på bakaxelkåpan, är den "rak" kl 9 och kl 3 så är det Köln, Atlas har inbuktningar där.

I stort sett alla svensksålda Escort MkII hade Kölnaxel. Tidiga MkI (1968) fanns med Atlas, annars så var det engelsk axel standardmonterad, och Atöas i Escort var en eftermarknads/tävlingsgrej.

Det går att hitta diffbroms till Köln men det är inte lätt och det är ganska dyrt. I en lätt bil som denna skulle jag alla dagar välja en engelsk axel istället, de är billiga (relativt) och väger inte mycket. Den axeln håller också utmärkt till i alla fall 150 hk i Escort.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Aj då,

det där hade jag ingen koll på.

Här en bild i samband med tillverkningen av wattlänksfäste.

post-2913-0-99394100-1332436934_thumb.jpg

Ser helt klart ut att vara en Köln-axel som man är lycklig ägare till. :banghead:

Tack för infon, då får man tänka om lite innan jag går vidare med diff tankarna.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Aj då,

det där hade jag ingen koll på.

Här en bild i samband med tillverkningen av wattlänksfäste.

post-2913-0-99394100-1332436934_thumb.jpg

Ser helt klart ut att vara en Köln-axel som man är lycklig ägare till. :banghead:

Tack för infon, då får man tänka om lite innan jag går vidare med diff tankarna.

// Peter

Aj du...

Nåja, det var kanske bra att du fick veta detta innan du beställde en diffbroms som ändå inte hade passat.

Tråkigt att det inte var en Atlas, men du är ju i gott sällskap i alla fall. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...