Jump to content

Th35


Thornad

Recommended Posts

Nja....jag byggde en VW-Buggy 1983. Sedan har vi hållit på med Crosskart ett antal åt och sånna har jag byggt ett antal.

Alukaross är första, men inte sista...... ;)

/ Peter

Jag såg din första crosscart och jobbade då som verkstadsmekaniker själv med en hygglig förmåga att bedöma metallhantverk. Redan då var det "flawless" och sjukt välbyggt. Du har det i dig Peter!

/Hising

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 461
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Här kommer en något suddig mobilbild från Ferritas monter på Automässan i Göteborg.

Det har varit stort intresse, det är kul.

Och det blev en inbjudan av arrangören för Custom motor show i påsk att ställa ut där, så jag får välförsöka bli klart till dess då.

post-2913-0-01931600-1295637899_thumb.jpg

Mer bilder kommer när vi är tillbaka hemma på söndag.

// Peter

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

Här kommer en något suddig mobilbild från Ferritas monter på Automässan i Göteborg.

Det har varit stort intresse, det är kul.

Och det blev en inbjudan av arrangören för Custom motor show i påsk att ställa ut där, så jag får välförsöka bli klart till dess då.

post-2913-0-01931600-1295637899_thumb.jpg

Mer bilder kommer när vi är tillbaka hemma på söndag.

// Peter

SNYGGT!!! GRATTIS!!

Link to comment
Share on other sites

var 2ggr vid din bil men du var väl runt o titta på annat, men jag måste säga att den var mycket trevlig att titta på i verkligheten , och mindre än på

forumbilderna, och som jag och mina vänner och även killarna i montern sa så måste du låta den vara naken alu...den är såå helt rätt patinerad som den är nu :lol:

bakdelen fixxar du till, tar bort spacklet menar jag ;) och sen slipar och ev "slappar " lite ojämnheter så blir den helt rätt.

Ditt arbete är inte sämre än en äkta buggatti, och då har jag sett en sådan 30tals tävlingsracer köras hårt i göteborg på arendal när det begav sig för några år sen.

Du får INTE lacka den.....:515:

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Hej,

vilken otur Jörgen att vi gick om varandra. Jag hörde att du varit där, men tyvärr sågs vi inte.

Det var många som besökte montern med stort intresse och fler som hade egna projekt av olika slag, allt från orginal veteran till egna byggen.

Till och med en gentleman som tävlat i en T37 orginalbil tyckte det var ett skoj projekt.

Lackat eller inte är ett hett ämne just vill jag påstå.

Jag håller helt med att det ser bra ut i ren aluminium, särskilt i Ferritas monter med svart - rött - rostfritt tema och spotlight.

Jag väger just nu mellan att rulla upp plåt till en ny bakdel som är avsedd för att svetsa så den går att putsa upp i ren aluminium.

Eller som utgångsplanen var, Bugatti blå.

Målar jag så går det inte att ångra, ren aluminium går alltid att lacka i efterhand.

Svårt beslut. :unsure:

post-2913-0-90698400-1295770637_thumb.jpg

Jag och Andreas provsitter för en reporter från Motor Magasinet.

post-2913-0-37551200-1295770789_thumb.jpg

Ferritas monterpersonal, Thomas, Micael och Ulf.

Link to comment
Share on other sites

Helt otroligt fint bygge! Lika spännande varje gång man ser dina uppdateringar!

Du börjar ju nästan bli klar nu. Vad blir nästa projekt ?

Får man lägga in ett förslag på sin egen drömbil ? :lol:

Frank Lockhart

post-947-0-21368600-1295774866_thumb.jpg

post-947-0-86940700-1295774852_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Hm....klar och klar?

Det återstår väl en hel del, och sedan skall den väl användas också. ;)

Men planeringen kan ju alltid börja lite tidigare.

Ditt förslag Stefan var läckert. Men tyvärr verkar ju inte väghållningen optimal i högfart med tanke på videons avslut, tråkigt.

Jag har en favorit som jag tyvärr inte har identifierat, kanske någon här på forumet som vet vad det kan vara för bil.

post-2913-0-70948600-1295783893_thumb.jpg

Vet någon vad detta kan vara så hör gärna av er.

Ser ut att vara lång motorhuv på den, och då skulle man ju kunna få plats med två längsmonterade R1 motorer. Det skulle ju bli en radåtta med skön sång i.

Värt en fundering!

Link to comment
Share on other sites

Jo, Stutz Blackhawk LSR är läcker! Han fick punktering på slutet. De där däcken var nog inte riktig gjorda för över 350km/h. :)

3 liters motor, 570 hästkrafter, 1300kg. Det är otroligt vad de kunde bygga förr i tiden!

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Osis. Det är också livsfarligt att ha såna inbyggda framhjul. Dragsters har kört ihjäl sig med såna. När det går fort och man svänger så snedställer sig dessa och blir "segel" som skickar bilen i sidled.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med....svårt att finna nya ord sjukt, galet (i positiv mening ;) ), sketasnyggt,...etc etc

Sen är inte ditt bygge så lite imponerande 2fast4u (eller det innan heller för den delen) ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nu är det bestämt, bilen blir blå.

En Bugatti ska vara blå, och så får det bli.

Efter mycket funderande så bestämde jag mej, och karossen är nu lämnad på lack.

Det har varit lite annat och pyssla med en tid nu, bland annat jobbbyte och Thailand semester.

Men nu är det fart i garaget igen.

Samtliga bränsle- broms- och el-ledningar är dragna. Inredningen är också helt klar.

Det skulle i princip gå att fylla på vätskor och provstarta men det får bli efter Custom Motor Show i påsk.

Karossen kommer att vara klar så bilen ser komplett ut, men ramen kommer att vara olackad på utställningen.

Sedan lägger vi karossen åt sidan när bilen kommer hem och startar upp och gör klart allt mekaniskt.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Blått blir snyggt. Ettore hade varit avundsjuk på all nya fräcka tekniklösningar. :)

Att du inväntar showen är roligt, då får fler se ditt snygga jobb. Du kanske har byggt den främst för show?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Blått blir snyggt. Ettore hade varit avundsjuk på all nya fräcka tekniklösningar. :)

Att du inväntar showen är roligt, då får fler se ditt snygga jobb. Du kanske har byggt den främst för show?

Den är helt och hållet byggd för att användas, och användas hårt.

Att det sedan blev lite utställning är kul, men det ändrar tidplanen och prioriteringen lite.

Den kommer förövrigt bli matt lackad, för att få lite patina-känsla.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att du ångrar lacken. Aluminium ser rätt tråkigt ut efter ett tag om man inte håller på och polerar det, och en Bugatti ska som sagt vara blå. :)

Ser fram emot att se den på Custom Motor Show! Och Kinnekulle också, hoppas jag?? ;)

Link to comment
Share on other sites

usch va trist.. för första gången på 20 år åker jag inte till Elmia i påsk, utan hemsöker mina föräldrar på den stora ön i östersjön... typiskt.. skulle ju så gärna se din ljuvliga skapelse till bil live.. :banghead: iofs är mina föräldrar inte bara gamla dom e trevliga oxå..

ja ja hoppas få se den live någonstans nära mig.. blir säkert mycket häftigt med matt blått :bowdown:

Link to comment
Share on other sites

Massor av karossdelar kom från lack idag.

Måste bara vänta till i morgon så det är helt genomtort.

Sen blir det montering.

Fälgar , bakaxel och bärarmar kommer från pulverlacken på onsdag.

Det tar sej....

Link to comment
Share on other sites

Thornad: --- Massor av karossdelar kom från lack idag. --- Du vet hur det är: Bild = finns. Ingen bild = finns inte.

Just nu gäller:

Kamera = finns inte

kort kommer inom kort...... :)

Link to comment
Share on other sites

Satan i gatan vad frän den blir. Om du dyker upp med den där på Elmia så måste jag komma ihåg att ha med mig haklapp så jag inte dreglar ner skjortan.

Den kommer att stå i D-hallen hela helgen.

Jag är inte kvar hela tiden men finns på plats fredag, delar av lördag och söndag samt måndag.

Jag nås på tel. 070 - 371 00 95

Välkommen.

PS/ Glöm inte att rösta

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Nu kom Micke på besök med sin kamera. Han kunde inte låta bli att ta några lite annorlunda bilder.

Det blir bättre när nåon med känsla för bilder tar.

post-2913-0-93196400-1302462220_thumb.jpg post-2913-0-57929300-1302462230_thumb.jpg post-2913-0-50559700-1302462240_thumb.jpg

post-2913-0-09948500-1302462247_thumb.jpg post-2913-0-82066800-1302462254_thumb.jpg post-2913-0-54149900-1302462261_thumb.jpg

post-2913-0-45752800-1302462271_thumb.jpg post-2913-0-04265000-1302462281_thumb.jpg

TACK Mic för det.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej,

fin dag idag.

Då passar det toppen att bli klar med monteringen. Allt är monterat men inga vätskor är uppfyllda, därför får provstarten vänta till efter påsk.

Sedan blir det demontering och lack av ramen samt lite små kompletteringar.

Tyvärr blir det lite konstigt blå färg på korten utomhus. Den är inte så ljus som den set ut.

post-2913-0-98964800-1303069373_thumb.jpg post-2913-0-50194700-1303069353_thumb.jpg post-2913-0-11272400-1303069365_thumb.jpg

Jag passade också på att prova hjulen för banåkning samt bågen.

post-2913-0-91166700-1303069388_thumb.jpg post-2913-0-22202500-1303069399_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...