Jump to content

Julstämning!


Kilkenny

Recommended Posts

Om man trevar och famlar efter inspiration inför julen, men inte lyckas finna det här "riktiga" som julen faktiskt innebär, dvs starksprit, fet mat, goda vänners lag, julpyssel och argumentationer så kan man här låta sig inpireras :)

Det har blivit tradition att vi samlas den 20 december varje år, nu fick vi tyvärr flytta det till den 18 i år, men man skall försöka hålla på traditionerna.

Om det är någon här som kan räkna ut vad som är så speciellt med 20 dec så blir jag mycket imponerad

IMG_1012.jpg

Såhär kan det se ut, närmast i bild, dålig importsprit (mycket viktigt) i vita plastmuggar, dricks rent och till det tar man antingen fett fläsk, ost, sill, eller hel saltgurka.

IMG_1011-1.jpg

Ettikettsreglerna är mycket stränga och dukningen bör göras strategiskt så att ingen maträtt är svår att nå.

lyftbord kan vara fördelaktigt om det serveras sprit ;)

IMG_1013-1.jpg

Innan man börjar med en skål skall korken på flaskan mosas symboliskt med en större handslägga mot ett smidesstäd, har man inget sådant går det bra med ett motorblock.

IMG_1017.jpg

När första flaskan är slut och nästa öppnas mosas även den korken symboliskt, inget fusk här inte!

IMG_1022.jpg

Sedan var det dags för julpysslet då, papper i å lim är bara för barn, män svetsar ihop rör å sånt lite planlöst.

I år blev det visst en liten jetmotor, heftigt. :thumbsup:

Så kan det se ut som sagt, vi får se om vi kan toppa detta nästa år, avlutningsvis bara en sak till:

MerryXmas.gif

God Hjul å ett Gott Nytt År, önskar vi på västkusten hela Locosforumet!

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag RIKTIGT avundsjuk, själv fick jag nöja mig med FULÖL och pepparkakor medans jag byggde om bensintanken. Det verkar som om ni har bättre traditioner lite högre upp på västkusten :notworthy: :notworthy:

En riktig God Hjul till er alla Janne

Link to comment
Share on other sites

Är det en mer "verkstadsfamiljär" högtid då är det svårt att komma på. Det kan vara födelsedag för en svarv eller fräs eller både och eller varför inte svetsen med tanke på julpysslet.

Det är inte familjefödelsedagar för dessa sker med start om 165 dagar till 192 dagar. Nej utgår alltså.

Det skulle kunna vara, ja jag har kollat för säkerhetsskull, en förfest till VVFS 2003:22´s ära som Ikraftträdande var 2003-05-01. Fast det känns trots allt lite udda med datumen.

Såvitt jag vet så startade du inte EMEKSEVEN fabriken för allt för länge sedan. Den här traditionen har funnits betydligt längre enligt utsago.

Kort och gott, Vet inte men berätta.

PS Sett att Photobucket inte gillade julkortet, de har satt in ett eget litet julkort ett par inlägg upp.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Trevligt!

Har inte kunnat räkna ut varför den 20 är speciell. Men jag är satans så avundsjuk på erat garage och fest.

Själv sitter man i ett villagarage på 27 kvadrat. Och inte nog med det, man går på diet, så alla utsvävningar i form av pepparkakor, öl (både fin och fulöl) är förbjudet.

Micke "ner med allt" Åman

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Hur länge tror vi det dröjer innan "Julkorts-reparatör-Kilkenny" behöver rycka ut igen och laga när Photobucket anser att det är för vågad julbild?

Ett par timmar?

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Nä men Flygande Jakob i vegetarisk version.

--- möjligt, inte mitt konto iallafall --- Länken går dit i alla fall. Dont ask me. men kolla med jultomten för nissarna eller kanske missarna verkar vara inom julebranschen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha hur är det här du Kilkenny. Det är väl inte meningen att vi skall få vänta till 18/20 december 2010 eller hur........ Det börjar bli dags att avslöja hemligheten med Jul-kalaset.

Link to comment
Share on other sites

Ok här kommer det!

20:e enligt Wikipedia:

Tjekadagen infaller den 20 december. Detta eftersom Tjeka bildades just den 20 december 1917, vilket firas. För att ta udden av firandet hade SÄPO för vana att utvisa ryska/sovjetiska agenter på detta datum.

Så enkelt var det, så nu är det bara för er andra att ta upp denna fina tradition med anor långt tillbaka, eller om man bara vill ha en ursäkt för att få dricka sprit ur en kaffemugg :)

Link to comment
Share on other sites

DEt var alltså inte svårare. Oj oj att jag inte tänkte på det.

Tjeka (ryska ЧК ) är en kortform för (ryska Всероссийская чрезвычайная комиссия по борьбе с контрреволюцией и саботажем, ВЧК). Vserossijskaja tjrezvytjajnaja komissija (VCK) - "Allryska särskilda kommissionen mot kontrarevolution och sabotage".

Det var också tur att det finns en kortform. Också från Wikipedia

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...