Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ätit precis. Säsongens första julkorv. Tillbehör blev senap och pepparot. Gott. Mätt men ska ut i verkstaden igen för att klä bilens vänstra bakdel.

Link to comment
Share on other sites

Mittdelen bak kvar. Jag kan såga plåten ikväll men vill hellre klippa den i mått imorgon istället. Dessutom har jag fått "popnit-torsk". 3,2 x 15mm är slut. Upprörande! 3,2 x 12mm nästan slut. Ungefär lika upprörande!

sidan22014-11-03_zps4d85164b.jpg

Link to comment
Share on other sites

En motor i bilen skulle lätta upp betydligt, eller tynga ner....

Kanske en tre-cylindrig variant med olika cylinderdiameter för låg, mellan och snabb körning.

marsvinshjul_zps236b6835.jpg

Link to comment
Share on other sites

När kylan kommer är jag beredd! Enligt en skylt på värmekanonen ger den 800C (plus). Lite i varmaste laget för verkstaden, plus 10C räcker.

varmekanon880C_zps33fcf606.jpg

Link to comment
Share on other sites

Att en sådan här kan ställa till det så mycket. Den satt vid ett av motorfästena och i vägen för motorfästet. Det såg ut som den aldrig gjort annat än varit monterad där den satt. Då gick det inte att sätta fast motrofästet på blocket. Vad f--? Först kolla på en extra motor som finns i verkstaden. Den stod lite illa till så det var svårt att se. På med sladdlampa och spegel och ut i mörka upplysta natten för att försöka få en glimt hur det såg ut på CealmSeven. Kom inte åt med spegeln riktigt. In igen och då får jag väl skruva bort, vad det nu var. 19mm fast nyckel och "klutten" ramlade loss. Det var en distans som jag tydligen satt dit någon gång och som motorfärgen adopterat. Problemet löst........

problem_zps1c90e0b8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nya tag nya beslut. Det blir frontmonterad tvärställ motor. Att jag inte kommit på detta tidigare? Så enkelt, så snyggt, lättservat.. bara fördelar...

tvarstallt_zpscc9d41ae.jpg

Link to comment
Share on other sites

famliy guy: Du kan bara ana hur rätt du tänker. Mellan inlägg #1 och inlägg #347 i tråden Länk så fanns exakt denna idé exakt hur den formulerades eller om det bara blev i termer växellinkage kommer jag inte ihåg nu. Rätt längt gången faktiskt. Det var alltså mittmotor bygget och ha motorn bakom mig som försvårade. Speciellt växellinkaget. Då vakande idén jag kör ju mest själv om jag är ute så varför inte sätta motorn bredvid.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Köpt popnit i mängder, M8 skruv , M8 och M12 mutter i både nylock och vanlig version.

7 tums strålkastare med inbyggt P-ljus. samt en bunt med annat nödvändigt för bilbyggare.

Skaffat 3mm plåt så jag kan tillverka sidoplåtar till bilen.

Köpt en "rökätare" av ESAB fabrikat till den lilla ESAB svetsinvertern. En ESAB rökätare kan kanske vara något till cigarettrökare.

IKEA hade en fin sak som skulle kunna bli kronan på verket i varje bilverkstad. Jag köpte inte denna gång heller....det här är andra gången. Tredje gången gillt, då kanske jag köper en Snurrande Discokula med tre färgade LED lampor. Bara 229kr. Lockande så det stör.

Discoiverkstaden_zpsc1bac64a.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tror du inte att det drar till sig andra människor ( flickor ), så att man får svårt att koncentrera sig på bilbygget om man skaffar en sådan lampa ?

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Mall för sidan på bilen som ansluter vid cockpit övre rör och ryggstödsröret. Mjölkpappsmallen skall omformuleras till 3mm stålplåt.

mall1_zpsf95a4cdf.jpg

Nytillverkad pinnbult istället för den pinnbult som gick av och blev urborrad. M10 i ena änden och M8 i andra änden.

pinnbultM10M8_zpsb28f9c27.jpg

Link to comment
Share on other sites

Biltema ökar spänningen på sina produkter.

Ett nytillskott som kräver 1030 Volt. Det klarar inte mitt batteri och generator saknas 1018 Volt.

Biltemabakljus_zps3b63999b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag kör "mainstream" dvs motorn i linje med bilens längdriktning. Lite att fega ur kanske mot att ha en tvärställd frontmotor men det blir "inline". Är det ok family guy?

Processen "mainstream" på G.

motorlyft1_zps09b5acf4.jpg

motorlyft2_zps5ff182b6.jpg

Fastbultad i ramen.

motorlyft3_zpsee900584.jpg

Link to comment
Share on other sites

family guy: ---- ha motorn i en släpkärra efter bilen. ----

Bra och tack för stödet att Sevenbilar skall ha en obligatorisk dragkrok. Det värmde.

Link to comment
Share on other sites

Förarstol på väg in i slutfasen. Längsled och höjdled är avvägda mot CealmSeven Industries manual för stolfastsättning. Material stämmer mot specifikationen och sitthårdhet också. Möjligen kommer jag installera CealmSeven Industries stol-comfortpaket dvs ett lager liggunderlag och ett lager popnitad galon ovanpå. Jag gillar hårda stålstolar det ger med "känsla i körningen" om man nu skulle vara ute och köra.....

Kan också nämna att det är inte stålgnagande råttor som ätit upp en del av stolen, det är en av människans bästa verktyg, vinkelslipen, som "gnagt". Lite finputs kvar så de värsta graderna försvinner så är det klart.

stol2014-11-05_zpsdfee189d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då har jag etablerat kontakt med Michael G på Northwest Propshaft. Imorgon går det iväg bilder och mått för en kardantillverkning.

Link to comment
Share on other sites

Skickat över underlag, bilder och mått, till North West Propshaft. Väntar på svar om underlaget är tillräckligt bra för att kunna tillverka en kardan till 6x4 bilen.

Link to comment
Share on other sites

Då är alla formalia klara för kardanen. Väntar bara på besked på vilket sätt North West Propshaft vill få betalt för kardan och jobb. Hoppas kort fungerar.

Blir en sådan här:

The length will be 1112mm +-20 mm so it will slide from 1092mm to 1132 mm.

Option 1

Front Flange : 1310

Rear Flange : 1310

UJs: 1310 std series (up to 250 BHP)

Tube: 2" Diameter (50.8mm)

Length: 1112 mm Working. Sliding Shaft

Price: £110 + VAT

TNT 1-2 Day Sweden Air £60 + VAT

Ungefär 2400SEK inkl 20% VAT

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack för info Christer J. Har fixat ett eKort som kan betla kardanen när han ringer. Inget kul att ge ut det "riktiga plastkortnumret".

--- 50,8 mm och 250 hk.. Kanske får ta och ringa honom igen då. ---

Betyder att du måste ha en ny grövre kardan för din blir är för stark, dvs Option 2 som jag fick offert på. Det skiljde runt 10mm i rördiameter och den klarade 350 BHP istället.

Link to comment
Share on other sites

Så här såg Option 2 ut:

Option 2

Front Flange : 1310

Rear Flange : 1310

UJs: 1310 HD series (up to 350 BHP)

Tube: 2.5" Diameter (64mm)

Length: 1112 mm Working. Sliding Shaft

Price: £135 + VAT

Link to comment
Share on other sites

Det blev en tjej som ringde istället för Michael om kortbetalningen. Kardanen är tillverkad, betald och skeppas strax. 204 GBP inkl VAT

Link to comment
Share on other sites

Inringat sitter det en skruv i toppen på den bakre cylindern. Den skruven sitter i vägen för insuget.

På insuget till främre cylindern sitter det en plugg.

Kan någon säga mig varför det sitter en stor skruv på den bakre cylindern i toppen. Kan jag ta bort skruven?

Varför är det någon sorts kanal där. För vatten?

Skall och kan den pluggas med något annat i insuget eller i toppen?

insugb230a1a_zps6eb25a0f.jpg

insugb230a2a_zps0763cbd5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Till den beställda 123-fördelaren behöver jag ett kugghjul med tillhörande låsning från en fördelare till Volvo B23/21/230. Någon som har ett kugghjul över?

FoumlrdelareVolvo_zpsb12862ac.jpg

Link to comment
Share on other sites

--- CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14 ----

Såg just nu att det bara är dagar kvar till femårs jubileum för projektet.

Link to comment
Share on other sites

Bumpsteer fixat så det inte finns på vänster sida. Förmodligen ingen bumpsteer på höger sida men har inte mätt där än. Imorgon borrar jag fästhålen för styrväxeln. Nu har

Laserstråle i sökaren.

bumpsteer1_zps35dad5c0.jpg

En lite tydligare bild utan laserstråle i sökaren.

bumpsteer2_zpsdf4a8751.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ingen indikerad bumpsteer vare sig från laser på bromsskivan mot vägg eller utifrån mot däck. Styrväxeln är också fastskruvad. Kvar att göra är att svetsa två stöd från styrväxelfästena till undre ramprofilerna.

framvagn3z_zps79d082cd.jpg

framvagn2z_zpsb06f2c3b.jpg

framvagn1z_zps29ac5783.jpg

Link to comment
Share on other sites

Förarstolen skall sättas fast i bilen enligt mina empiriskt framtagna mått för förarstolar. När det är gjort kan jag mäta in rattstången mot de empiriska mått jag hittills alltid använt för rattstångsmontering. Med stol och rattmått sitter jag bekvämt i bilen med armar och övriga kroppsdelar.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lite fundersam vad gäller metoden att kolla bumpster genom att peka med laser på däcket. Teoretiskt skulle man väl kunna ha en spårviddsförändring åt ena hållet och bumpsteer åt andra hållet som tar ut varandra och på det viset luras att tro att man har noll bumpsteer även om det inte är så ?

Link to comment
Share on other sites

HovstaSX360: Det är bara en "extra koll" för att se om något rör sig åt något håll. Riktiga kollen är från andra hållet ett antal gånger plus några märken på garageporten. Extra extra kollen och rätt många gånger är att titta rakt ovanifrån för att se om något rör sig "synligt" när man hissar och sänker mellan bump och drop.

Laserstrålen på däcket blir rätt ok på bild.......

Link to comment
Share on other sites

Kom på en bra metod för stolsfastsättning. Enkel, mycket enkel till och med. Steg ett är klart. Nästa steg är att sy fast "skruvhålen" som fäster stolen mot golvet. Det är roligt att ha ett stabilt golv som tål att använda.

stolsfast1_zpse44d11e6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skickade nyss iväg en förfrågan som kommer bli en beställning efter jag fått svar från Manton så jag får rätt storlek på "spacers".

Vad ska du ha för bredd på dom? Jag kommer att få två stycken 50mm med Volvodelning över pga lite modifieringar på min bil till 4/108

Christer

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...