Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Såg en blå och fin MC häromdagen så jag köpte den idag. Körde hem den, 5km idag. En lagom tur till att börja med.

Det runt 22 år sedan jag körde MC, då var det en BMW R100RT.

Återfallsknutte?? Kanske. Sånt brukar inte vara ovanligt när man kommer upp i min ålder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äntligen gjort lite på 6x4 bilen. Borrat tre 12mm hål för vänster undre spindelled. Har börjat inmätning av höger bärarm.

Link to comment
Share on other sites

Ibland får man möjlighet att bygga samma sak två gånger. Det lär man sig på. Eller i alla fall känns det bättre att säga så.......

Nytt försök imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Det nya försöket lyckades så nu finns det en höger undre bärarm. Det som skall göras nu är att antingen besöka en kamrat som har pressat många bussningar åt mig förut eller som alternativ bygga en egen press och trycka två bussningar i höger undre bärarm.

Valet borde vara lätt.

Link to comment
Share on other sites

Enkel och smidig nytillverkad hydraulpress.

CIMG3158_zps38eee646.jpg

Höger bärarm med ipressad bussning.

CIMG3161_zpsf122dee2.jpg

Vänster sida, just nu utan bärarm.

CIMG3163_zps8228dd89.jpg

Bilens bakdel.

CIMG3165_zps7f98b251.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu har höger undre bärarm fått sin spindelled inmätt och alla tre 12mm borrhålen för spindelleden är "tillverkade". Spindelleden är på sin plats.

Link to comment
Share on other sites

En formellt sett mycket lätt och trivial uppgift men administrativit extremt krånglig uppgift löste sig med en idé jag fick helt plötsligt igår.

Svårigheten är att svetsa klart alla främre bärarmsfästen på bilen. För att klara uppgiften måste jag rotera bilen 360 grader för att kunna göra alla svetsarna. En 6x4 CelamSeven med monterad båge är inte det allra lättaste att för en person rotera 360 grader. Det här har varit en rejäl hämsko under flera månader.

Men hur svårt kan det vara? Det är en bra fråga. Inte svårt alls om bara rätt idé dyker upp som den gjorde igår.

Jag byggde en mobil bockkran med utbytbar överliggare när jag "monterade ut" respektive "monterade in" en ny pannanläggning i november / december 2013. Bockkranen som kan plockas ihop eller fällas ut, är helt mobil, kraftig och stabil får hålla ramen i ena änden och hjullastaren håller andra änden av ramen. Då kan allt roteras utan några problem av en person.

När alla 360 graderna är roterade och klara är alla svetsar på bärarmsfästena slutförda.

Link to comment
Share on other sites

Kalle du får inte ge upp, att svetsa 360grader kan inte vara några problem för dig, du har luftredskap. Tror att du är ute och åker motorcykel istället för att vara i garaget.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

kengren: Här ges inte upp tvärt om bockkranen och hjullastaren var lösningen på problemet. BMW´n har faktiskt inte hindrat något än jag har inte kört mer än kanske 5 eller 6 eller 7 mil totalt. Den är så fin så det räcker nästan att bara titta på BMW-underverket. BMW med boxer det är MC det. Andra MC är också helt ok men de andra är inte BMW-boxer........

Jag köpte en traktor igår. Fick den levererad idag. Den står så fint den med ute och har inga direkta planer på att jag skall ut och köra med den än, jag är nöjd med att ha den på plats om jag behöver göra något....

Kanske jag ska gå ut och sätta ihop bockkranen och börja 360 graders-processen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Svetsning av undre bärarmsfästen på gång. Det fungerar rätt bra med bockkran och hjullastare som hjälpmedel att vända ramen.

CIMG3183_zpsdebf8c93.jpg

CIMG3181_zps8b98a16b.jpg

CIMG3178_zps86cf181b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Varför skall framvagnsfästen eller även bakvagnsfästen för den delen vara så fruktansvärt tråkiga att tillverka och svetsa fast. Jag kan knappt locka mig ut till verkstaden för att göra jobbet, det är snarare att hota mig själv ut i verkstaden för det skall hända något.

Är jag ensam om att tycka det här eller är det bara att jag har för många fästen på denna bil i förhållande till andra Sevenbilar. Jag har totalt svetsat 28 (tjugoåtta) stycken fästen. Nu använder jag bara 12 av dessa men alla 28 är svetsade. Det är kanske därför graden av uttråkning och "illatyckande" av fästen är så stor.

Link to comment
Share on other sites

Hej, för det första så kanske de flesta nöjer sig med att bygga EN bil, sen att du även väljer att bygga en med BOGGI drar väl, som du skriver, med sig en del extra fästen och då kanske det inte blir så kul till slut. Sedan verkar du vara en ( väldigt många ) projekt människa och sådana gillar ju inte att

upprepa sig.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Det är nog sant steel. Det tur att jag verkställer det som måste göras oavsett tråkigt eller roligt tex fästen för att att lägga detta med en "Check klart" bakom mig.

Kom förresten på att jag räknat fel. Det inte 28 det är 32 stycken fästen som behandlats när Checkboxen Klart markeras med X.

Lite osäker om jag blev gladare eller om jag inte blev det. Får bli ett konstaterande bsra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Vänstra sidans övre främre bärarmsfästen är fastsvetsade. Ramen hänger i en bockkran fortfarande. Det är för jag skall komma åt och svetsa underifrån på skapligt enkelt sätt.

Högra övre sidan kvar att mäta in och svetsa fast.

Link to comment
Share on other sites

Högra sidans övre bärarmsfästen klara. Bilen hänger inte i bockkranen längre utan står stadigt på golvet igen. Det har varit väldigt byggsegt senaste halvåret för min del. Hoppas på att det är ett trendbrott som kan skönjas.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet, tyckte det såg så tomt ut i tråden så jag skrev något och låtsas bara. Så kommer du på mig family guy. Det var inte meningen. Nu måste jag ju fort ut och svetsa fästen och bäraramar...

kl 14:00 nu strax klar....

Link to comment
Share on other sites

--- Ser att du kör med Opel Manta undre spindelled, var får du tag på de delarna ? ---

Tack för info steel, jag har faktiskt funderat på vad det var för led. Nu vet jag. Spindelled och skuren samt bockad domexplåt som spindelleden sitter fast i kommer från BOE i Färjestaden. Jag köpte på mig en laddning med kompletta undre spindelleder när han skulle sluta med dessa. 10 stycken så jag tömde nog lagret om jag minns rätt. Då kan jag bygga några bilar till innan de är slut.

Link to comment
Share on other sites

Sju åttondelar av bärarmarna fram är klara nu. Den nyss svetsade sjunde åttondelen håller på att kallna så jag kan ta i den. Nästa uppdrag blir att pressa i en bussning. Därefter är det dags för den åttonde åttondelen.

Det ju inte speciellt svårt att bygga en framvagn. Det gäller bara att ta sig för och köra igång.

Link to comment
Share on other sites

Stötdämparfästen på höger sida monterade. Övre fästet endast punktat än så länge, nedre fästet färdigsvetsad. Högra undre bärarmen grundmålad. Främre boggin har fått tillbaka hjulen igen. Skall till stan och handla skruv, 25, 30, 80 och 90mm M12. Bump och drop ger vettiga värden fram trots att det bara är 95mm slaglängd på dämparna.

Börjat mäta och planera för kommande Tow-bar fäste. Ingen CealmSeven bil utan Tow-bar funktion och dragkrok!

Link to comment
Share on other sites

Lustigt, jag känner igen dem för att även jag köpte ett gäng av vår gode BOE för en tid sedan. Även grabbarna ( gubbarna som vägrar lägga upp en tråd ) i Tolvsbo kör med dem.

Bra kämpat i värmen !

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Imorgon blir det lite bilder. Idag text.

Nu är allt svetsat till bärarmar och dämpare fram. För tillfället är vänstra sidans bärarmar på "torken". Röda. Imorgon blir de svarta och får vara på "torken" en stund till. Parallellt håller jag på med en Grålle, och det är inte ens kul.

En helt annan sak är det någon i närområdet av Arboga som råkar har en Volvo B230 för mycket? Det skall vara den modellen med fördelaren framme, nere på blocket.

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder så allt verkligen hänt. Kan även nämna att den parallella händelsen med Grållen fått sin avslutning. De 4 trilskandes stora skruvarna fick ge upp till sist. De övertalades med våld och mera våld, skärbrännare samt slägga. Men jag måste erkänna att utgången i matchen var oviss ända tills första skruven motvilligt lossade lite då visste jag att det endast var uthållighet som det handlade om. Min uthållighet skall tilläggas. Det var för väl att jag slapp borra ur 4 gånger 20mm x 80mm.

2014-07-123_zps12983238.jpg

2014-07-125_zpsa206bd4d.jpg

2014-07-121_zpsccb451c1.jpg

2014-07-122_zps880d9ea1.jpg

2014-07-124_zps9aeb2512.jpg

Link to comment
Share on other sites

På de båda andra bilarna var yttre styrleden från Volvo 850 med dess "lilla krok" den passade mot den inre styleden, på ena bilen via en förlängare och på andra utan.

På 6x4 bilen skulle jag kunna ha en rak yttre styrled. Jag vet att sådan används ibland på bilar men är det på Volvo 140 spindlar eller är det på Sierra spindlar? Om det är på Volvo 140 spindeln, är det någon som har ett lämpligt artikelnummer.

Alternativet är att ta Volvo 850 yttre styrled och sedan köpa en lämplig men betydligt kortare inre styrled, kanske så kort att den får blir en förlängare mellan yttre och inre led.

Jag har tittat på original Volvo 140 och där finns det med invändig gänga. Minns jag rätt är det M14 x ? för styrningen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilden Christer J.

Onsdag skall jag köpa lederna och så skall jag köpa lager till naven på spindlarna. Jag har knackat ur de gamla uttjänta hjullagren. Det gick lätt att få ur dessa. En fin liten kant att knacka mot.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

Byter hjullager i fram naven. Hur skall gummitätningen och plåtbrickan sitta för att vara korrekt monterade?

Enligt bild 2

eller enligt bild 3 & 4?

Min gissning är bild 3 & 4. Bild 3 & 4 är samma montering men två vyer.

Volvo140tatningtillframnav1_zpsa5ad73b6.jpg

Volvo140tatningtillframnav2_zps7d206de1.jpg

Volvo140tatningtillframnav3_zps4e571ea6.jpg

Volvo140tatningtillframnav4_zpse658bc2e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu var det ju 100 år sen jag bytte hjullager på en 140.

Men jag har för mig att man knackade i tätningsbrickan som en packbox sen satt man gummitätningen på axeltappen

med läpparna utåt så att läpparna tätar mot tätningsbrickan när man monterar navet.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...