Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

Måste bara provmontera CealmSeven Industries ultimata standardutrustning. Alla bilar har dragkrok som standard från och med 2009. Bilar före 2009 har dragkrok monterat som extra tillbehör.

CIMG1828_zpsf151ea5a.jpg

CIMG1827_zpsc12aa55d.jpg

CIMG1826_zps679b7d14.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu torkar färgen på främre bakaxelns undre främre ramfäste. Dämparna på främre axeln är monterade. När färgen torkat kan jag dra fast samtliga bärarmar och tvätta och fetta in hjulagren så drivaxlarna kan monteras.

Därefter är det bara att fortsätta med motsvarande nedre bärarm´till bakre bakxeln. Svetsa, måla, tvätta och montera.

Brukar alltid vara lättare att jobba med nummer två och dessutom är mycket klart redan som jag gjort parallellt med bakaxel nummer ett.

Link to comment
Share on other sites

Det är bra med en samlad byggtråd plus att man som byggare uppdaterar rätt ofta. Tex, hur kan det se ut med dubbla bakaxlar? Bilden postades 28 06 2010 - 21:42 i inlägg #464. Sitter väl lite lågt de hjulen som är på bilden fast snart vet jag hur verkligheten blir.

Skogsboggikrra.jpg

eller Inlägg #356, där sitter motorn på plats och borde alltså bara vara att lyfta i.

eller äkta C-S-I-H-P-C-C stolar färdiga att montera (inlägg #471)

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då är bilen "omflyttad" i verkstaden. Golvet sopat och allmänt uppsnyggat.

Omflyttningen består av två delar,

- 1 byggram och bil vänd 90 grader

- 2 bilramen lyftes med två höglyftande palltruckar och byggramen flyttades så jag kan montera "ride-height-plåtarna" på bakaxel nummer 2.

Därefter kan jag börja processen med att bygga klart bakaxel nummer 2 och dess infästning i ramen. Det innebär de nedre infästningarna samt en fästet för stötdämparna alla övriga fästen är klara.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt städat.....En kasse med diverse skräp som skall bort, slipdamm, kartong, papper, små metalldelar, plast och annat som inte längre ligger på golvet och ser tråkigt ut ...

CIMG1838_zpsf6306cdf.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Lite mer bilder.

Palltruckarna som var till hjälp.

CIMG1844_zps61fd668e.jpg

Motorn som skall monteras.

CIMG1845_zps6a452834.jpg

Färdig framvagn, eller?

CIMG1846_zpsaf5add49.jpg

Bromsskivor från biltema

CIMG1848_zpsbdf4c10c.jpg

Ride-heigt-plåtar

CIMG1841_zps5c3d2140.jpg

CIMG1842_zps12ad88c5.jpg

CIMG1840_zps540fb70f.jpg

CIMG1847_zpsbc636e37.jpg

CIMG1843_zpsa9bbffdc.jpg

CIMG1849_zps4fa8cba6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder på olika delar som skall användas och ibland svetsa fast i 6x4 bilen, tex bakre undre bärarmsfästen, yttre nedre bältesfästen mm. Även en bild på båge med fäste för omlänkare i tvärslån.

CIMG1850_zps9af719c3.jpg

CIMG1851_zps53e6ec5e.jpg

CIMG1852_zps1399db7e.jpg

CIMG1853_zps3746161f.jpg

CIMG1854_zps50f4dab4.jpg

CIMG1855_zps06e194f7.jpg

CIMG1856_zps14dca159.jpg

CIMG1857_zpse52ef1b3.jpg

CIMG1858_zpsa91e7b4b.jpg

CIMG1859_zps0f9db01f.jpg

CIMG1860_zpsf87405fd.jpg

CIMG1861_zpsd2f5d179.jpg

CIMG1862_zps12b473fc.jpg

CIMG1864_zps0c36e50f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bakre bakaxeln nedre platta för kommande nedre bärarmsfäste sitter fast samt båda yttre nedre bältesfästena sitter också fastsvetsade. Lite mer svets sedan skall allt målas.

CIMG1878_zps618de447.jpg

CIMG1877_zpsa7f6ccf6.jpg

CIMG1880_zps539dd614.jpg

CIMG1882_zps2c93a748.jpg

Link to comment
Share on other sites

LUPUS: Lova törs jag inte men jag håller med om att det vore ett passande "standard-kit" att ta fram för CealmSeven Industries eftermarknadsavdelning.

Fast å andra sidan finns inte detta redan via Polaris? De har färdiga bandställ som bara är "bolt-on"

4079640_1.jpg

eller

tractor_stilts.jpg

eller

929_ford7610tracks_1.jpg

eller

929_halvband_4_1.jpg

eller

3410_jd4430_1.jpg

eller

929_168_1.jpg

eller

929_738645_l_f36ec84f92d42307_1.jpg

eller

218_skotersmid_1.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det dags att kontrollmäta och eventuellt finjustera främre bakaxeln placering i längs- och sidled. Äntligen!

Schimsningen för K-länken är klar dvs jag har använt lite brickor. För måtten och schimsning av dämparna kommer brickornas mått omformuleras till schimsrörbitar istället.

Bilder kommer så främre bakaxelns placering i ramen oomkullrunkeligen blir bekräftad (dock utan drivaxlar än så länge).

Innan en K-länk "sätts fast" är det lite sladdrigt i alla led men för varje bult och led som dras så minskar sladdrigheten och när sista bulten är dragen finns inget glapp i upphängningen alls. Stumt i sidled, bara rörligt i "rätt led". Det är en trivsam känsla. Det är tredje gången den känslan infinner sig sedan bilfabrikörbanan del två började dvs hösten 2006. Vilken tur jag har att det finns ett extra tillfälle för att "få känslan" på 6x4 bilen igen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då är vi minst två LUPUS. Verkstaden är för liten för att få en utzoomad bild om bilen samtidigt skall vara i verkstaden. När axel nr 2 är fastsatt ordentligt och bakaxel nummer 1 har drivaxlarna på plats då kan jag ta hjullastaren till hjälp och ta ut bilen på luftning och helbild. Inne går inte, verkstaden är bara 48 m3.

Link to comment
Share on other sites

Bakre nedre bärarmsfästena klara så när som på målarfärg.

Yttre stödet för högra bakersta dämparen kvar att svetsa. Lite färg innan det helt kallnat. Torkar fortare då.....

Äntligen börjar det bli en bil av alla bakaxlar och metervis med rör.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Behövde aldrig justera bakaxel nummer ett i höjd- eller sidled. Stämde direkt. Säkert bara tur. Hoppas det blir samma med bakaxel nummer två.

Link to comment
Share on other sites

Målat klart det som skall målas vid bakaxlarna.

Även svetsat klart yttre bältesfästena samt målat dessa.

Skaffat lite mer M12x90 imorgon så jag kan dra fast bakaxel nr 2.

Borde köpa lite diesel för att tvätta hjullagren innan drivaxlarna skall monteras.

Link to comment
Share on other sites

Det var visst ingen bristvara även om det såg lite illa ut en stund när Biltema inte hade.

KL-Racing

Köper jag från dem så blir det ett Racing-tillbehör, Hmmm, det jag behöver ju fyra stycken........

Link to comment
Share on other sites

Trevligt att få hembesök, LUPUS.

Nu fick du se 6x4 bilen i verkligheten. Den optimala sportbilen då den utöver standardsportbilskravet, dvs dragkrok, även har en sportig drivande boggi.

Så fick jag en hemleverans av 140-spindlar. Välkommen åter.

Link to comment
Share on other sites

Idag beställde jag fyra stycken bromssköldar för Volvo 240 bakaxlar.

Sedan skall en del saker anskaffas:

- 4 bromsok

- 4 handbromswire

- 4 bromsskivor

- 2 uppsättningar bromsklossar, handbromsbackar, fästdetaljer

- 4 bakdäck

- 4 fälgar

Efter det kanske bilens bakre del kan rulla och bromsa

Link to comment
Share on other sites

Idag beställde jag fyra stycken bromssköldar för Volvo 240 bakaxlar.

Sedan skall en del saker anskaffas:

- 4 bromsok

- 4 handbromswire

- 4 bromsskivor

- 2 uppsättningar bromsklossar, handbromsbackar, fästdetaljer

- 4 bakdäck

- 4 fälgar

Efter det kanske bilens bakre del kan rulla och bromsa

Jag är imponerad - du bygger och hjälper många med bra tips - FORTSÄTT

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tack för de orden kengren.

Jag har byggt ett tag ikväll så nu är båda bakaxlarna fastsatta och den där "känslan" jag skrev om i något inlägg tidigare fick jag nöjet att känna på igen när bakaxel nummer två satt stumt och fint i ramen. K-länk = Gillar!!

Rideheigtplåtarna är borttagna, de behövs inte längre. Främre bakaxeln har fasta "rideheightdämpare" än så länge och bakre bakaxeln har rätta dämparna men utan fjädrar.

Nu skall bilens bakdel lyftas upp så den lättar ifrån byggramen och ställas på pallbockar bak. Så skall jag trassla in hjullastaren i verkstaden och lyfta upp bilens nos för då kan jag rulla fram byggramen mot främre delen på bilen. Nu är det dags att tillverka A-armarna fram och när de undre A-armarna är på plats kan jag lyfta i motorn. Om bromssköldarna kommer på onsdag nästa vecka då borde jag ha köpt allt som behövs för att färdigställa bakvagnen i rullande och bromsande skick.

Tog några bilder på alla rör och bakxlar tog även in de två hjul som jag har tills vidare innan alla ordinarie däck och fälgar är klara och ställde dessa mot bilramen. Nu stämmer inte höjder mm för bilen sitter för högt för däcken just nu men det ger kanske en liten fingervisning om hur fordonet kan komma att se ut baktill. Jag tcker det ser rätt trevligt ut. Borde förmodligen skämmas om jag inte tyckte det......

Förresten glömde nämna att bågen är fastskruvad också. Det som är kvar på bågen är att slutgiltigt göra bågen främre fästen och ramens främre fästen för de två rör som går parallellt med ramen i längdled. Några extra låsplåtar skall sättas på också. Bågen sitter just nu med 8 stycken M8 och 4 stycken M12. Det blir 8 stycken M8 till och 2 stycken M10 eller M12 när det är helt färdigt med låsplåtarna. Just det en sak till. Dragkroken, som alla sportbilar har, skall bara dras fast. Den sitter med M16 skruv.

Det är påfallande mycket rör i bilens bakre regioner. Till och med jag har noterat det. Var man än riktar kameran så är det alltid något rör i vägen som skymmer. Å andra sidan skall det ju på plåtar sedan då kommer allt att skymmas och man glömmer säkert bort antalet rör rätt snabbt.

Lite bilder så det jag gjort verkligen finns.

CIMG2015_zpsa256709c.jpg

CIMG2010_zps21e9ed4b.jpg

CIMG2011_zpsb781f9fe.jpg

CIMG2017_zps1f3a54ed.jpg

CIMG2023_zps32bbeaa7.jpg

CIMG2022_zps83172d8f.jpg

CIMG2018_zps60593f5f.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu är byggramen flyttad för arbete i 6x4-nos-området, dvs bygga och installera A-armarna. Jag har även ställt i en original plåtstol för att se hur den ser ut i förhållande allt annat. Plåtstol är rätt koncept.

Link to comment
Share on other sites

Allt materiel finns för att ordna fästen i ram och på längsgående framåtrikade "burrören". Skall skära en kvadratisk 4mm plåt i fyra delar och sy fast i ramen därefter skall en cirka 55mm plåt i anpassad längd svetsas mot sidorören. Med två M10 på var sida skall rören anslutas till chassit.

Skall även svetsa fast inre bältesfästen i kardantunneln samt fästen för stålstolarna.

Borde även gräva ett två meter djupt hål på tomten. Grävmaskinen står på plats för jobbet nu. Det var en ganska brant sluttningen som maskinen skulle ner för men jag satte fast ett Biltema MC-kedjelås längst ner på ett fruktträd och kunde med det förankra grävmaskinen plus att hjullastaren fick hålla i också samt ett bakre stödben som jag kan trycka ner runt 70 cm under hjulens "botten". Då gick det att kontrollerat "fira ner" maskinen utan nämnvärda skador på marken samt maskinen oskadd.

När det två meter djupa hålet är klart hoppas jag att jag kan göra omvänt dvs låta grävmaskinen använda äppleträdet och dra sig upp för slänten själv eller med lite hjälp av hjullastaren.

Link to comment
Share on other sites

Fästena för bågens längsgående främre rör är fastsvetsade. Nu skall motsvarande fäste sys fast på rören.

Nu har jag tre bromsok, tre bromsskivor diverse smått och gott för att får till bilens bromssystem. Att det bara är tre bromsok berodde på att oken tog slut på Biltema Västerås. Att det bara är tre bromsskivor beror mest på att jag kan ha en fjärde skiva hemma som jag inte ännu kommit på var jag lagt eller så köpte jag bara en skiva förra året då måste jag komplettera.

Link to comment
Share on other sites

Nu är provgropen grävd och två jordprov tagna ett skall in till SWECO och ett behåller jag som souvenir.

Hoppas jag kommer ut och svetsar på ramen så även denna dag kan bockas av som "Ok".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

ktm_micke: Flera bilder finns på både inre och yttre nedre bästesfästen. Både som "råvara" och svetsat (dock bara det yttre som visas svetsat för inre svetsade jag igår 12 aug)

Bilder i inlägg #601

Titta speciellt på:

- bild nummer 3 inre

- bild nummer 11 yttre

Plus bilder däemellan visar också fästena.

Egentligen är det pensionerade fyrlänksfästen som är laserskurna. Jag fick ingen användning för den som 4-länk eftersom jag är helt såld på K-länk. Rätt som det var kom jag på hur man kan återanvända sågot som i första användningen var oanvändbart. Anda delen av 4-länken räcker till bältesfästen i en bil till. Totalt var det fyra plåtar och två är använda nu som delades i två delar..

Link to comment
Share on other sites

Igår var det Julafton och idag är det Julafton. MAn skulle kunna tro att det var Juldagen idag om det var Julafton igår.........men så är det inte.

Jag fick tre paket igår två via Posten som numera är ICA (var det bättre förr eller?) samt ett via dbSchenker.

Det var paket med bromssköldar, medbringare, och undre spindelleder.

Idag hämtade jag 5mm plåt till bilen, just 5mm det är lättsvetsad, lättbeararbetad och en allmänt trevlig plåttjocklek.

Det blir den plåten som skall hamna mellan framvagnens A-armsrör. Två borrhål senare och sedan sitter undre spindelleden fast.

Utöver plåten fick jag med mig hem 5mm laserskurna remsor på 40mm av 5mm plåt. Dessa skall användas till plåtvinklar / fästen i ramen för A-armarna. De vinklar jag har är till Bok eller Haynes så de är för få mm mellan fästörona. Jag kapar av den i botten med vinkelslipen, kapar av en lämplig 5mm plåt som breddar mellan fästöronen. Så syr jag ihop det hela igen och med den operationen kan jag använda de "förstorade" fästöron jag redan har plus att då passar mina V70/850 gummikuddar. Då blir det samma standard fram som bak. Praktiskt.

Link to comment
Share on other sites

En Julafton till idag.

Paket från Oxie med:

- Wilwood justerbar bromsvåg/ventil, den stora typen med 5 st in och utgångar, art.nr.260-11179, helt ny i kartong.

- Cleco tång och stift, 2 olika stift, (3,2 och 4,0 mm), ca 25 av varje med tång

- 2 st rostfria svetsmuttrar till lambdasond

Link to comment
Share on other sites

Viss likhet mellan bilden på CealmSeven 6x4 och en DR860. Hade jag haft en dumperkorg kopplad på dragkroken då hade det bara varit färg och storlek som skiljt dem åt, eller?

LikhetermellanCealmSeven6x4ochDR860_zpsdbb822ec.jpg

Link to comment
Share on other sites

Måndag fick jag tillverkat 4 stycken rörkottar med innerdia = 20,5mm och höjd 20mm. Ångpanneklassade rör. Fina rör. På dessa skall det svetsas två fästöron. Ett för ena delen av handbromsens ytterhölje vid hjulen och ett fästöra som håller rörkotten på plats genom att "låna" en fästbult för en inre bromsdel 240 axeln.

En liten specialare som jag blev tvungen att "uppfinna" eftersom jag inte kan använda riktigt Volvo 240 original fästen för bromswirehöljet. Tog en stunds funderande innan lösningen hoppade upp i hjärnan och anmälde sig. Efter anmälan vara det bara att ansluta mot en kamrats Torshällasvarv.........

Bilder kommer men inte idag. Fästöronen skall tillverkas och svetsas fast först.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på dina gedigna konstruktioner kan jag lämna ett förslag på ett lämpligt nästa byggobjekt till dej.

Med ett sådant objekt får du utlopp för dina dragningar till rejäla dimensioner.

Om du funderar vad jag avser så är det ångloket.

Till dej som ordförande i Locostföreningen kan jag efter min andra "Eriksgata" informera dej om att du med stolthet kan bära ditt ansvarsfyllda uppdrag från medlemmarna. Jag har träffat medlemmar som imponerar och det är en ära att få möta dom. Jag har haft kontakter med många andra sammanslutningar men Locostmedlemmarna är unika som jag känner stor tacksamhet och ödmjukhet i att få tillhöra. Som Mannerheim sa när han avtackade Svenska Frivilligkåren i Salla 1940 "maken till krigare har jag aldrig mött......" (Finska vinterkriget).

Nu startar återresan från Ronneby mot frihetens land på Dalälvens norra strand.

Resan anträdes med dyrbar last av en MT75 växellåda som har hedersplatsen på passagerarsidan och en Gudagåva från en medlem, startmotor till Cosworthmotorn - självklart är allt Locost dvs gratis!

Antas

Locostkusk

post-291-0-63449800-1378273194_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

--- min andra "Eriksgata" informera dej om att du med stolthet kan bära ditt ansvarsfyllda uppdrag från medlemmarna ----

Vi alla både ska och kan vara stolta över vår LocostSweden-förening, vårt forum och all den kunskap och hjälpsamhet som finns att tillgå.

Och du, Antas, skall vara extra stolt över att du kör "Eriks-gatan" eller kanske hellre "Antas-gatan".

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...