Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

Däcksanskaffningen har fortsatt mot målet 16 stycken. Byter på släpkärran som skall regbesiktas efter bromsborttagning. Lite grus i bägaren är att V70 och S80 bara får dra 500kg obromsat.

Nästan så jag tycker det är upprörande men så är det. Jag måste alltså klassa om 8klassa ner) kärran till 500kg - kärrans vikt = cirka 270kg lastvikt. Nu när jag klassar ner kärran från 750kg till 500 så uppstår en egendomlighet, jag får inte regbesikta med för bra däck!

Ja, det är sant.

Däcken klassning skall motsvara kärrans "vikt" Min däckkamrat gick in i två tabeller för att får en tvåsiffrig kod i mitt fall först 79 men det blev för bra däck sedan hittade vi några sämre som bara gav "kod 70". fortfarande för bra men tillräckligt dåliga för jag skall kunna prata igenom däcken om jag får en nitisk registreringsbesiktare.

Jag trodde det var bättre att ha bra däck men inte i detta fall........

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Små och nätta hjul....135-80-13 Lite för kraftiga besiktningsmässigt men lär nog aldrig ta i stänkskärmen heller.

CIMG1594_zpsf4857931.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ref tidigare städningsinlägg.

Runt huset finns nu bra möjlighet att återuppta en slumrande hobby med modellflygfarkoster. Där träden fanns förut går det numera bra att flyga och även på gärdet bakom huset för där huserar inga hästar längre. Nu har jag några hektar att flyga runt på såvida jag inte går upp 20 meter för då är det bara synfältet som är begränsningen. Jag flyger inte FPV än så direktsikt till planet är fortfarande ett krav.

Där hästar har gått finns det en hel del kvarvarande spår. Fyra hästar under ett år eller kanske två gör många "spår" av allt gräs och hö. Som tur är är "spåren" inte dagsfärska de är från slutet av 2012. Men ändå. Landa inte i spåren! Ett bra tips!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Äntligen har jag börjat byggt. Svetsat fast samtliga fyra över bakre bärarmsfästen. Ett lätt och enkelt jobb. Tog kanske 30 min effektiv tid. Förra inlägget skrev jag för cirka 2 månader sedan. Jag har förmodligen tänkt så mycket på bilen och det var därför själva arbetsoperationen gick så fort......... Bara det inte dröjer cirka 2 månader till nästa arbetsoperation verkställs. Det borde rimligen vara att svetsa fast samtliga fyra bakre K-länk fästen..... eller skall jag gå ut nu och börja kanske?

Link to comment
Share on other sites

Några saker till svetsade. Där är "rötkottar" som skall se till att inte 4-kantrören" i ramen inte deformeras när jag drar fast bågen.

För de nedre bärarmsfästen (K-länken) kommer jag klippa till en 4 eller mm triangelplåt som jag sedan svetsar fästena i.

Skall flytta två stag som kom lite ivägen för dämparna när jag byggde om från delad till stel bakaxel. Kapade dessa nyss och sedan kommer de vinklas inåt istället.

Allt klarnar nog när jag lägger in några bilder.

Link to comment
Share on other sites

Många bärarmar blir det! Tillverkat fyra till.

CIMG1711_zps4195a493.jpg

Diverse bilder på 6x4 bilens bakdel. Det blir en hel del rör eftersom jag ändrade från delad till stel bakaxel men har kvar alla fyrkantrör som "hörde till den delade axeln". Det gick hur bra som helst att konvertera till stel bakaxel.

CIMG1712_zps767fa0ac.jpg

CIMG1716_zpsb1fffda6.jpg

CIMG1715_zps42ebfc93.jpg

CIMG1714_zps69dae868.jpg

CIMG1713_zps303502c6.jpg

CIMG1720_zps802abb0e.jpg

CIMG1719_zps9ab2b4c3.jpg

CIMG1718_zps89336173.jpg

CIMG1717_zpsd22fc8d1.jpg

CIMG1725_zpsd665ab0d.jpg

CIMG1721_zps4da40ba5.jpg

En båge som är anpassad för en 6x4 bil. Dvs den är "dubbel" bakåt. Det såg så tomt ut att bara ha en enkelbåge direkt bakom "cockpit".

CIMG1723_zps891121da.jpg

Sportbilens "våta dröm" som är en verklighet..... dragkroksfäste som original. Inte ett tillbehör utan direkt i produktionen.

CIMG1727_zpscb3b4678.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft ungefär samma vinkel på de båda andra bilarna. 6x4 har 38 graders vinkel. Det ser värre ut än det är när det sitter på plats.

Link to comment
Share on other sites

-- Blir det boggilyft? --- Ja faktiskt har planen från början varit boggilyft. Via tryckluft är grundidén. Jag kommer behöva en elkompressor och trycktank ombord. Avsikten är att förbättra körbarheten vid tex parkering eller konbana. Skulle körbarheten bli riktigt usel pga boggi då sågar jag bort den extra bakdelen och reggar bilen som en vanlig tvåaxlad bil men blir körbarheten tillräckligt bra och jag kanske inte ens behöver boggilyften, då blir den reggad som treaxlad och två drivande bakaxlar.

Tex en konbana som Gröndal med alla skarpa böjar borde kunna gå rätt ok ändå om jag hissar boggin eller lättar den något så den inte håller emot för mycket då borde bilen bete sig ungefär som en lite baktung Seven bara. Eller så kan jag helt glömma konbana med den kärran. DEn kanske passar allra bäst med en tillkopplad två eller treaxlat tippsläp och som entreprenad-Seven. Fast den ser rätt trevlig ut där den står i verkstaden. Den är extremt lång för att vara en Sevenbil. Det är väl möjligen det som sticker ut när den står bredvid en "vanlig Seven".

Hela bilen, ram, båge mm är byggd så det går att "riva av vid den tandade kanten" om bakaxel två ställer till det för mycket..........

Det är inte långt kvar tills den kan stå på "egen bakdel".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Fått de fyra undre bakre bärarmarna pressade. Nu är bussningarna på plats. Även borrat två stycken fasta 275mm långa "stötdämpare" (hur nu två rektangulära lagon stora balkar kan dämpa....)

Link to comment
Share on other sites

Målat bågen (bågarna) också. Grundfärg än så länge men de skall på täckfärg också. Kanske redan i eftermiddag. Att lyfta på bågen är inte lätt själv. Alternativet är att ta hjullastaren till hjälp.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

En enkel växel från ettan till tvåan.

Hur enkel blir den med tanke på att båda axlarna kan röra sig individuellt från varandra? det måste bli nån form av kuggväxel ut till en teleskopisk kardan mellan axlarna? Kanske elhybriddrift på den bakre axeln är enklare?

Link to comment
Share on other sites

Jag har två 20kW elmotorer som tidigare monterats i ett Nutek-projekt runt -90. Escort och Mercedesbuss. Finns på bild i en av mina byggtrådar.

Nej det blir en löjligt enkel växel. Skäms nästan så löjligt enkel är den att jag inte ens vill prata om den.....

Det viktiga är att om nu bilen kommer fungera körmässigt och jag fortsätter till regplåtar då vill jag det skall stå "Antal drivande axlar bak : 2" i regpappren. Annars är det ju ingen mening med en treaxlad Seven, eller det kanske det är?

Link to comment
Share on other sites

Oj, svetsade jag ihop för många rör....... måste kolla för säkerhets skull, det kanske är till två bilar? Bara att bryta av vid perforeringen.

Link to comment
Share on other sites

Då var ett dämparfäste klart och svetsat på sin rätta plats. Svetsade även en av de övre bärarmarna. Imorgon skall dämparfäste nr två tillverkas och sättas fast. Kan jag göra klart ytterligare tre åttondels bärarmar till då är det möjligt att ställa ner bilen på en av axlarna bak. Allt blir mer flyttbart då. Det vore bra.

Link to comment
Share on other sites

Samtliga fyra övre bakre dämparfästena är fastsvetsade. Främre bakaxelns båda övre bärarmar är klara. Imorgon blir en dag för att göra iordning de främre nedre bärarmarna.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Kanske kan bli så. Behöver möjligen en framvagen också men får jag till "den bakre bakdelen" och en schysst tyngd bak så kan framvagnen bli onödig. Kör med styrbromsar istället.......

Link to comment
Share on other sites

Bara att få ut bilen ur verkstaden, vilket redan går om jag lyfter den med hjullastaren, är ett mål bara det. Bågen skall då lyftaspå så främre fästena för den kan tillverkas. Både bågens och bilens fästen. Förresten Kilkenny du kanske känner igen en av de framåtriktade "rörstammarna"?

6 stycken däck ock fälgar måste inhandlas snart. Jag har några "skrotdäck" att sätta på bilen så länge.

Jag behöver vattenskurna fästen för bärarmarna fram. Volvobussningarna är för breda för den typen som normalt används på tex Haynes, Bok mfl bilar.

Det finns många metoder att tillverka fästena. En metod som tilltalar är att skära ut ur en 4mm plåt rätt storlek och ett vattenskuret 12mm hål. Sedan bockar jag plåtarna och borrar sista hålet för varje fäste med det vattenskurna hålet som "styrning". Borde vara det enklaste sättet att få måtten tillräckligt rätt.

Link to comment
Share on other sites

Fick ett besök nyss och hjälp att lyfta på bågen på bilen. Det sparade mig en hel del bekymmer och arbete. Jag hade behövt hjullastaren till hjälp om jag skulle löst installationen ensam.

Link to comment
Share on other sites

Det blir ingen liten bil denna, det märks mer tydligt när bågen kom på plats. Lätt att tro att förarplatsen är "i buren" men nej det är inte där jag tänkte sitta i alla fall även om det faktisk skulle gå att installera ett extra säte där. Där skall dock drivningen till bakre bakaxeln passera så bilen blir bara tvåsitsig.

CIMG1772_zps9b396786.jpg

CIMG1773_zpsc7266e55.jpg

CIMG1774_zpse2fbb1eb.jpg

CIMG1775_zps50661469.jpg

CIMG1776_zps44b56405.jpg

CIMG1778_zpsbba8fc06.jpg

CIMG1779_zps4a49a061.jpg

CIMG1780_zpsc2168378.jpg

CIMG1782_zpsfd8e24a2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu hänger bakre bakaxeln i sina övre bärarmar. Främre bakaxeln är på väg att få sina främre nedre bärarmsfästen fastsvetsade.

Behöver tillverka ytterligare två "fasta stötdämpare" så bakre bakaxeln får ett par den med.

Link to comment
Share on other sites

Båda främre nedre bärarmsfästena är färdigsvetsade. Nu skall stöd nummer 2 för respektive stötdämpare på främre axeln svetsas fast.

Några rörkottar skall kapas av i en svarv till längd 45mm. Dessa blir stöd för övre bältesfästen i tvärgående röret i båge nr 1.

Link to comment
Share on other sites

Stilig Grålle. Idéen är inte dum alls. Frågan är om Grållen tagit efter snöskotrarna eller om snöskotrarna tagit efter Grållen? Kanske en "hönan & ägget-variant".

Kan se lite lustigt ut men det är ju precis så här principiellt sett en snöskoter med dubbelmatta är konstruerad. Nu tror jag inte Grållen har diffspärr i original men hade den det och man slog i diffen då blir det nästan som en snöskoter med enkelmatta (eller dubbel enkelmatta om man nu kan säga så).

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en snabbkolla, vill minnas att jag gjort motsvarande koll tidigare för något år sedan och minnet svek mig inte nu.

Band finns nämnda i VVFS 2003:22

12 kap. Bromssystem under Gemensamma krav.

6 § De bromsade komponenterna i färdbroms och parkeringsbroms skall vara direkt förbundna med fordonets hjul (band) eller förbundna med hjulen (banden) via komponenter som är så dimensionerade att de inte äventyrar bromsarnas funktion. Mellan hjul (band) och bromsad komponent får inte finnas anordning varmed förbindelsen kan brytas.

Link to comment
Share on other sites

Nu är yttre fästet för stötdämparna på främre bakaxeln svetsade och klara. I praktiken innebär det här att jag kan sätta tillbaka drivaxlarna på den axeln. Nu skall jag "finjustera" (med vinkelslipen) de två fästen som skall hålla 3-punktsbältenas rullar. Det är liiiite för tajt att få ner bågen. Den går på plats men jag trycka en del och tar jag en millimeter på var sida så blir det rätt.

Link to comment
Share on other sites

Lite mer bilder på borrningen av hål för stödhylsorna till övre bältesfästet.

- Ramen är målad under fästena för bågen.

- Bågen är "slipad något" så nu borde den ramla på plats av sig självt.

- Målat så mycket jag kunde dvs allt på bakaxel nummer 1

- Målat så mycket jag kunde dvs inte riktigt allt på bakaxel nummer 2.

Borrmaskinmedjigg1_zps08c83706.jpg

Borrmaskinmedjigg2_zpscaf17cec.jpg

Borrmaskinmedjigg4_zps5160f84a.jpg

Borrmaskinmedjigg3_zps64a49478.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stödhylsorna skall sys fast, bågens främre "dekorationsrör" och dess nedre fästen skall tillverkas och sys fast. Jag skriver "dekorationsrör". De är grova rör så de gör säkert nytta men största orsakerna till att de finns är att jag fick en av dessa från "WestCoast Enterprise" och för att det skulle se jämnt och symmetriskt ut tillverkade jag en själv.

Dessutom blir bilen så stor så de extra främre rören behövs för att få mer harmoni i dubbelbågen kontra bilen längs och volym. Foton är i 2D och de säger inget om storleken. Verklghetens 3D är mer tydlig. Nu har jag blivit så van vid bilen så jag tänker inte längre på det men jag har haft min vanliga Seven stående bredvid förra året och då hade inte 6x4 någon båge monterad..........skillnaden är påtaglig....

Hoppas det blir en sval och bra dag med max 22C gärna bara 20C och lagom med moln.

Link to comment
Share on other sites

Då är stödhylsorna svetsade i bågen, de är slipade samt bågen målad igen. Då borde jag kunna montera bågen, dvs skruva fast den snart.

Färgen kanske skall torka först för annars är chansen cikra 100% att jag tar på fel ställe.....

Link to comment
Share on other sites

dags att köpa en av bilens viktiga standardutrustning, dragkrok. Hoppas de har den i lager. Borde ha det. Alla sportbilar skall ha dragkrok, tycker jag och säkert många med mig.

Link to comment
Share on other sites

Så glad. Dragkrpk till sportbilar fanns som lagervara. De hade även 16mm skruv i rätt längd att sätta fast kroken på bilens redan tillverkade fäste.

Link to comment
Share on other sites

Bilder på två "fästhål" i tvärgående rör på 6x4-bågen efter svetsning, slipning och målning. Samt ett par bilder på främre och bakre bakaxelns målade fästen.

CIMG1817_zpscaf23468.jpg

CIMG1818_zpsbb5c80a5.jpg

CIMG1819_zpsdc7e04c7.jpg

CIMG1821_zps51b8515b.jpg

CIMG1822_zps7f73056c.jpg

CIMG1823_zpsfed61190.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...