Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Snart kommer ramen övergå från grå/röd till svart.

C716g.jpg

Letar inte längre efter 7 stycken specialtillverkade små rörkottar som skall svetsas in i ramen. Hittade!

C716f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tänk att måla skall vara så roligt.....dvs när det är klart innan dess inte kul men rätt nödvändigt. Jag har slut på svart färg nu. Varför har jag byggt en så lång bil, det är ju oändligt många rör att färglägga. Det får bli Fomula Junior bilar i forsättningen. Små och enkla plus att en firma i Frövi kan "doppmåla dem".

C716h.jpg

C716i.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Färglagret påfyllt och målat ytterligare ikväll (svartjobb som synes). Det blir väldigt många rör och väldigt många sidor på 6x4 Sevenbilar.

129_2025Medium.jpg

129_2023Medium.jpg

129_2020Medium.jpg

129_2019Medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Längsta kanske men inte tyngsta, fast tyngsta är stallkompis till den längsta....... Fast ärligt talat så kan det finnas både tyngre och längre Sevenbilar.

Skulle inte förvåna mig om vår kamrat Drake bygger en sådan. Han gräver och gräver på tomten men berättar aldrig vad det skall bli. Dessutom har han slutat att skriva om tunga bilar och runda kammar. Alla dessa Drake-indicier pekar på att just han nu bygger en 5 meter lång 4-axlad Sevenbil på minst 1300 kg skattevikt. Om bara någon vecka blir Drake-pojken vuxen och får medlemskort i 50 plus klubben. Då så klart behöver han en riktig bil. Fattas bara. Skall bli kul att se hans bygge.....

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Skall du gå varvet runt, ta med matsäck.

Den är inte så stor, en "vanlig Seven" av mina två är runt 375cm den här blir runt 450cm. Det beror lite på hur jag noterar nosen.

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder från vändningen av 6x4 ramen. En målningsomgång till är planerad. Det blir 0,75 liter färg ytterligare på ramen sedan är den färdigmålad.

Ram2011-08-201.jpg

Ram2011-08-209.jpg

Ram2011-08-208.jpg

Ram2011-08-207.jpg

Ram2011-08-206.jpg

Ram2011-08-205.jpg

Ram2011-08-204.jpg

Ram2011-08-203.jpg

Ram2011-08-202.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bilen är stor så det får plats med ett par stycken svärmödrar. Fast det är inte planerat för det,Just nu är bilen avklädd .

Buren är inte monterad än. Det blir något trängre då.

Link to comment
Share on other sites

Nu är 6x4 ramen färdigmålad och torr. Skönt att ha det klart. Håller på med att rensa och städa mm. Det är mycket som skall bort. Dvs är i vägen och inte användbart på något sätt. När rensningen i steg ett är klar då kan jag hänga upp 6x4 ramen på väggen. Jag gillar ju väggkonst. Jag har haft lite olika förslag på hur 6x4 bilen skulle härbärgeras över vintern så slog det mig plötsligt när jag hittade en ledig vägg. Så klart skall 6x4 ramen upp på väggen.

Link to comment
Share on other sites

Min hustrus kommentar när hon ser bilderna på din STOOORA bil var: "det ser ut som många av de hundslädar du byggde för många år sedan - suck och stön!"

Ack dessa kvinnor som inte förstår moderna mäns behov!

Antas

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Monterat ett kopplingscylinderfäste på en Volvo 940. Tydligen är det tillräckligt vanligt att det gjutna fästet vittrar sönder så Volvo tagit fram en ersättningsprodukt. Fästs på nedre bulten till startmotorn och nedre vänstra bulten på sprängkåpan.

Kopplingscylinderfste940a.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Cealm!

Överdriv inte, det är bara -30,3 c denna härliga och myggfria morgon.

Kommer ihåg postgubbarna som för några år sedan cyklade i kortbyxor under vintern (var visst något vad)!

Sätt gränsen för rattmuff och långkalsonger vid -38 c. Sydlänningarna från de eländiga och oländiga regionerna söder om Dalälven borde ta del av hur oveklingarna i Rikets centrala regioner hanterar situationen!

Antas

Överväger att stänga sovrumsfönstret någon timme på natten - det kan ju bli myggigt om temperaturen stiger över -25 c.

Link to comment
Share on other sites

Antas: --- borde ta del av hur oveklingarna i Rikets centrala regioner hanterar situationen! ---

Ni fryser som tusan men vill bara inte erkänna det. Men oklokt nog har ni satt upp webkameror i norr där det tydligt syns att alla numera går i skoteroverall om ni överhuvudtaget är ute. Tänkte inte avslöja "den norrländska temperatur HC Andersen-sagen" utan låta er tro att vi tror på det som sägs.

Så det bli ibland ......

Link to comment
Share on other sites

Men vi har ljust dygnet runt under sommaren.

Egentligen har vi flera sommardagar än er sydlänningar eftersom 1 dag i södern motsvarar 2 dagar här i norr. Under mina segelbåtsperioder (Tornado, H-båt, Shipman 28) slog jag aldrig på lanternorna från 15 juni-30 aug, behövdes inte eftersom det var dagsljus hela tiden. En annan fördel är att det aldrig var trängsel i naturhamnarna och andra anlagda hamnar. Om jag inte minns fel vann Luleå solligan förra sommaren.

Vintrarna avnjuter vi på snöskoter och för mej tidigare med hundspann.

Bilderna har jag bifogat bara för att ni ska bli avundsjuka (hoppas jag!).

Titta på bilden från toppen av Kebnekaise, kristallklart väder, vindstilla, -10c, vad är Kanarieholmarna mot det! Hundspannet hade vi "parkerat" nere i Kaffedalen och gick till fots upp. Fotot är taget av min skottske kollega. Han fick en veckas hundspannstur i svenska fjällen av mej och min hustru som 50-års present. Vi körde ca 25-30 mil i perfekt vinterväder. Jodå, han är mycket bra skidåkare. Ni sydlänningar kan ju bestiga Kinnekulle, Ålleberg eller södra bergen i Fjollträsk - BAHHHHH!

Älgarna får fritt förfoga över buskarna i våra trädgårdar, iofs ganska glest bevuxna.

Även ledarhundar för storspann behöver semester efter väl förättat värv, min ledarhund hade hittat den perfekta viloplatsen.

Hur kan ni bo där nere i trängsel, blåst, mörka nätter, fästingar, maneter och fan vet allt?

Mjaaa....visst kan det finnas några fördelar att bo söder om Dalälven också men "fördelarna" är svåra att upptäcka för oss som har provat friheten på de fria vidderna.

Antas

Trängselallergisk

-29,2 c, det börjar bli vår.

Link to comment
Share on other sites

Skillnaderna är färre än du tror Antas. Älgarna är ivägen så det stör här nere. Ko med två kalvar som åt äppleträd så nära huset att det inte gick och öppna fönstret. 30-tal fria hjortar på gärdet bakom huset. Rådjur, räv, varg och lo rännandes runt husknuten. Nej jag överdriver inte. Varg med pejl passerar regelbundet. Lodjuret hamnade hos grannen. Späckhuggare är det dåligt med. Troligen för lite späck här. Har ni någon sådan där uppe?

Snön i Gävle och Skåne för ett antal år sedan gick inte av för vare sig hackor eller bandvagnar. Förresten kostar snöröjning bara pengar och är av den anledningen inte åtråvärd i mitt tycke.

En skillnad finns dock. Det antalet dagar med plusgrader som sedan kan direkt översättas till Seven-åkar-dagar. .

Link to comment
Share on other sites

Upptäckte precis att just detta inlägg jag skriver nu är mitt 6-tusende inlägg. Hur skall det firas? En sexa semisyntetisk motorolja eller? Eller bara vässa pennan och skriva några inlägg till. Hmm skriver kanske för mycket...

6000inlggiforumet2012-02-04.jpg

Link to comment
Share on other sites

mitt har stått på 5829 i flera inlägg.

Vet ej men det kanske finns någon inbyggd spärr så att vi övriga inte skall få mindervärdeskomplex - det är bara att gratulera ni båda gör ett mycket bra jobb här på forumet - fortsätt

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Upptäckte precis att just detta inlägg jag skriver nu är mitt 6-tusende inlägg. Hur skall det firas? En sexa semisyntetisk motorolja eller? Eller bara vässa pennan och skriva några inlägg till. Hmm skriver kanske för mycket...

6000inlggiforumet2012-02-04.jpg

Dina inlägg är mycket roande och initierade, tror knappast att någon tycker att du skriver för mycket!

Cealm - Keep up the good work!

Antas

Tränar på att också komma upp i 6000 inlägg!

Link to comment
Share on other sites

Det finns en riktigt bra anledning att fly så långt söderut som det bara går och det är MYGGEN.

Här finns inte ett enda mygg, för det mesta. Någon gång per år hör man ett litet surr och då blir det myggjakt. Spännande.

Som bonus är det till 100% knottfritt.

Flyttade från Småland för 20 år sedan och kommer nog inte att flytta tillbaks nu när jag upptäckt en oas som är mygg- och knottfri.

Link to comment
Share on other sites

Morty: Ett Stort Grattis du har varmast i Sverige (eller i alla fall på de orter som Temperatur.nu mäter.

Hollviken2012-02-05.jpgHollviken2012-02-05graf.jpg

Peter M: Myggfritt, hmmm låter bra. I Assartorp har vi aldrig myggfritt och det är inget skämt "hanterade" nog två stycken igår. I genomsnitt i år "hanterar jag 1 till 1,5 mygga per dag. Det låter konstigt, ja inte 1,5 det är ju ett genomsnitt men att det finns mygg oavsett temp.

De små rackarna följer med in tillsammans med björkveden jag eldar med. Gissa mina funderingar innan jag kom på varför vi hade mygg året runt oavsett minus 20 eller eller plus 20. De ligger mycket väl inborrade i eller under barken och vaknar till liv när veden ligger varmt i pannrummet (inte i pannan då är det försent) en stund. Och sedan ...surr surr. Fast de är små och taniga och sticks (normalt) inte. Jo, kanske något enstaka stick någon gång. Det har hänt att jag sprutat lite Radar i pannrummet på vintern.

Ett tag var jag övertygad om att myggen satt hela hösten och pimplade glykol för att överleva. Faktiskt så är det inte helt osant för just mygg omvandlar vad det nu kan vara de omvandlar, nektar eller blod det är frågan till någon sorts socker. DEtta socker har samma funktion som glykol dvs att hindra frysning. Hmm så om vi människor äter / dricker socker borde vi alltså frysa mindre. Glykol är inte bra att dricka. SEdan läser man i tid och otid om att socker är människo-hälsans gissel. Hur skall de ha det egentligen jag bara undrar.

Peter M om du vill kan jag samla in några och exportera nästan på omgående söderut så du kan bilda en liten fin myggkoloni i något naturskönt område. Nej, jag förstod väl det att du inte ville ha paketet...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Riktad reklam från Skruvat.se

Undrar just hur man tänkte med rubriken: Mest populära delarna till din bil. Jag tror inte Skruvat helt uppmärksammat att jag kör en Volvo V70 diesel. Fast det blev lite roligt...

SkruvatochV70diesel.png

Link to comment
Share on other sites

Haha.....intressant! Läs och begrunda.

Vilseledande marknadsföring

8 § Marknadsföring som är vilseledande enligt någon av bestämmelserna i 9, 10 eller 12-17 §§ är att anse som otillbörlig om den påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut.

Sådan vilseledande marknadsföring som anges i punkterna 1-23 i bilaga I till direktiv 2005/29/EG är alltid att anse som otillbörlig.

Antas

Står på barrikaderna för fattiga (=Locost) och utsattas sida!

Link to comment
Share on other sites

Tack Antas. --- Står på barrikaderna för fattiga (=Locost) och utsattas sida! --- Jag kände mig utsatt av den vilseledande marknadsföringen. Var precis på väg ut för att kolla vilken typ av tändstift Volvo V70 diesel har men kunde bara hitta glödstift. Det är väl inte samma sak ändå.

Den här gången får udda vara jämnt men nästa erbjudande som tillexempel en ny bensinpump eller en förgasare då kommer jag omedelbart be dig om juridisk hjälp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Då är Jula motorlyften såld och hämtad. Den startade en cirka 160 mil lång resa i Sverige för 10 minuter sedan. Den får sin Sverige-sightsing genom rutorna på en BMW.

Link to comment
Share on other sites

Har du råkat ut för någon ålderskris eller ännu värre? Jag har haft konstant ålderskris sedan jag föddes men fortsätter ändå.

Håller du på att avveckla all intressant verksamhet!

Avveckling är aldrig bra, satsa på utveckling istället - mycket roligare.

Antas

Byter snart Seven mot båt (regnar utav helv....)

Link to comment
Share on other sites

Nej ålderskris är det inte, såvitt jag känner till. Jag har hjullastaren och den löser mina motorlyftkrav. Det är i stort sett alltid den jag använt för att lyfta i och ur motorer. Jula lyften tog bara plats. Klockan 19 ikväll är lyften närmre dig än mig men ytterligare någon dag senare är lyften avsevärt närmre mig än vad den är dig..... sightsing...

Här avvecklas inget men det jag inte använder kan gå vidare. Det är nämlignen inte samma sak "inte använder alternativt avveckla".

Avveckla = man slutar göra något oftast för alltid eller för väldigt lång tid

Inte använder = precis som vanligt men man får mer utrymme när grejor säljs.

Blev det tillräckligt bra svar på frågorna?

Är på väg att köpa antingen en grävmaskin eller ett grävaggregat. En Bröyt X2 finns på nära håll eller en Hymas H21 på lite längre håll. Bröyt X2 är klar att köra, en tiotonnare, Hymas H21 måste jag komplettera med en traktor. Jag har en BM 470 (Bision) på G med det är så segt för mina släktingar att bestämma sig om den skall vara kvar eller säljas. Är det rätt pris köper jag men bara om priset är rätt. Den bär en Hymas H21 lätt. Återstår att se vad det blir. Jag har ett par saker som måste grävas då är det enklare att köpa en egen grävmaskin än att leja för jobbet, eller billigare...... Jag har aldrig haft en stor grävare någon gång har bara byggt några små grävmaskiner (som är sålda).

Link to comment
Share on other sites

Jajamen en axel med järnhjul, Bröyt har ingen drivning heller utan man drar sig fram med grävarmen. Dock utrustade med en extremt stark hydraulik.

Link to comment
Share on other sites

"Är på väg att köpa antingen en grävmaskin eller ett grävaggregat."

Häftigt och manligt!!!

Antas

Vill också ha en grävmaskin.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

---- "Är på väg att köpa antingen en grävmaskin eller ett grävaggregat." Häftigt och manligt!!! ---

Även detta är politikernas fel, eller kanske rätt, eller?

Orsaken stavas---> Enskilt avlopp icke att förväxla med Enskilt godkännande även om man ibland förleds tro att det är exakt samma sak. Men Enskilt avlopp är dyrare

Link to comment
Share on other sites

Skall nog åka och titta på Bröyten i eftermiddag. Solen var framme nyss och grävmaskiner skall man titta på i solsken (eller i regn, spelar egentligen ingen roll).

Link to comment
Share on other sites

Tittade på två grävmaskiner igår, en traktorgrävare och en bandgrävare. Där blir ingen affär.

Lade ett bud på en traktorgrävare nyss som jag vill ha, fast han vill helst sälja den i par med en Atila. Fast jag behöver bara en maskin. Hmmm

För övrigt med 6-hjulingen vet jag inte längre om jag vill bygga klart den med tanke på allt elände i "Enskilt godkännande". Kommer jag med en kärra som har en extra hjulaxel så får de väl spel helt.

Förut var det ingen kostnad att regbesikta så därför kunde det vara kul att göra besiktningen. När jag sedan tröttnat är det bara såga bort axel nummer två och besikta om som en vanlig Sevenbil. Så var planen men nu vete katten?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att dom ändrat reglerna bara för att slippa alla galningar med dragkrokar, tow bars och annat bjäfs på amatörbyggena. ;)

Det är alltså en fabrikör i Arboga som är anledningen till att en statlig myndighet har ändrat reglerna. (till det sämre)

Skämmes Calle!515.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...