Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tunnelbygge, tunnelbygge, tunnelbygge. Det är inte så länge sedan jag byggde en kardantunnel eller om det möjligen var en hel bil. Jo det var visst en bil när jag tänker efter.

Men hur kan jag på någon ynka vecka så totalt glömma bort hur många svetssidor det är när en hel kardantunnel skall byggas och trianguleras? Ofattbart att det går att glömma så fort eller kanske tack och lov att jag hade glömt det.

En stor vinkelslip brann upp idag. Den har tjänstgjort bra i ett par år. Vinkelslipen är människans bästa vän. Jag kör med minst tre (har fem) små biltema slipar med olika skivor för olika bruk. Två stora (numera bara en levande stor) med kapskiva 250 mm och lamellslipskiva på den andra. I morgon köper jag en ny stor vinkelslip.

Annat som skall göras imorgon är att köpa tio pipor 25x25x2 och ett par pipor 20x20x2. Det är lika bra att ha på lager för rätt vad det är så är det dags att bygga en bil eller två och då måste det finnas material hemma.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag kör med det. Det smörjer så bra........och tätar bättre än Karlsons Klister som jag normalt sätter ihop kardantunnlar med.

Link to comment
Share on other sites

Ibland överträffar verkligheten dikten. Idag var ett sådant tillfälle.

Åkte till Eskilstuna och köpte fyrkantprofiler. Elva pipor 25x25x2 och 3 pipor 20x20x2. Det är borde räcka att slutföra en kardantunnel och börja med ett bilbygge. Kanske till och med räcker till en bil.

Bromsarna på trailen verkar ha tagit reson. Det har varit högerbromsen som legat på en del i lite tid och otid. Den fick en smärre yttre behandling i slutet av förra året och det verkar gett resultat. Jag kan hålla uppsikt på bromsen under körning genom att se i färddatorn hur mycket diesel som bilen drar. Ligger det på runt 0,8L/mil då ligger bromsen på är mellan 0,55 och 0,65 plan väg då är allt ok. Man kan svänga in på en parkeringsplats och känna om höger sidan börjar bli varm också.

Allt gick så bra ända till jag är tillbaka i Arboga och hör ett "lite annorlunda ljud" bara ett litet ljud men jag lyssnar alltid efter ljud i maskiner mm. Ljudet kom ett par gånger men tyst tyst bara. Märkte och att V70 inte riktigt svarde på gasen som den borde men så var ljudet borta. Svängde av väg 572 för att kroka på Västerleden som sedan blir väg 513 som sista 1,5 km innan hemmanet heter väg 512.

Kryper över ett farthinder och efter det då är det inte tyst längre. Har jag tappat något rör? Nej syns inte så i backpegeln, har jag tappat trailens hela bakdel. Går inte att se så det är en möjlig orsak. Har jag tappat avgasröret helt plötsligt och det ligger och släpar? In mot sidan stanna. Ljudet borta. Provgasade till lite för att snabbt avgöra avgasrörsproblem. Nej låter som vanligt.

Går ur och ser ett moln av gummirök bakom bilen. Har jag släpat kärran med låsta hjul och bilen har inte märkt det? Nej inte det heller.

Gummimolnet var stort och det verkar komma mellan bilen och kärran. Brinner det?? Så var det nästan. Stödhjulet har glappat ner och jag har kört drifting med det. De sista pyrande resterna låg vid fartguppet jag kröp över 25 mter bort sedan ramlade kvarvarande plåtnav ner och rullade istället. Därav ljudet.

Pyrande och rykande gummikletrester på navet, rejält varmt, rykande gummi i forma av ett föredetta hjul vid fartguppet och en glad cealm som enkelt kunde hissa upp det siom var kvar av stödhjulsutrustningen. Ta ett kort på resterna och sedan kvittrande åka vidare hem. Problemet blev inget problem egentligen.

Förresten skulle både stödhjul och klämfäste bytas nu blir jag nästan nödd och tvungen till det. Grejor finns sedan länge, länge hemma.

Link to comment
Share on other sites

Några bilder innan dagens jobb.

Snart bara en spillra kvar av Assargökul.

CIMG6243Small.jpg

Så här kan ett stödhjul efter genomförd drifting se ut.

CIMG6237Small.jpg

Stämmningsfull bild (tycker jag).

CIMG6240Small.jpg

Lite andra bilder på kardantunnelbygge (med Roca......) samt motorfästen och växellådsfäste.

CIMG6244Small.jpg

CIMG6245Small.jpg

CIMG6246Small.jpg

CIMG6247Small.jpg

CIMG6248Small.jpg

CIMG6249Small.jpg

CIMG6250Small.jpg

CIMG6251Small.jpg

Det är så långt hunnet hittills idag. In med fyrkantrören i fyrkant-lagret och sedan varva upp svets, kap, musik och sist och svårast MIG SJÄLV så det blir något gjort.

Link to comment
Share on other sites

Hej Calle!

Jag har inte riktigt fått kläm på varför du förlände "kupén". Jag kanske missat något tidigare i din tråd. Skall det bli en 4-sits? Ser trångt ut för fyra.

Med den frenesi som du bygger så måste du använda alla dygnets 25 timmar, dvs inkluderat lunchen. :D

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det är för att kunna ha växeln till hjulaxel tre bekvämt bakom ryggstödet på stolarna. Enda orsaken.

Jobbar med kardantunnel och golvläggning. 3 stavig ekparkett skulle sitta fint, såvida den inte gnisslar alltför mycket. Gå att svetsa i är också ett krav. Så där försvann väl drömmen om parkett.

Jag tycks och glömt hur många svetsar det är för att regla upp ett bilgolv. Lika skönt det. Men nu är alla "planken" på plats. Triangulering av tunneln är nästa jobb. Sedan skall motorn ur och bilen vändas varvet runt för att jag skall komma åt alla osvetsade ställen.

Ny Atal och syrgas hämtad.

Ett dygn har 42 timmar. Det är rätt bra.

Nu börjar även denna bil få lite vikt och volym långt. Den är längre och längre ifrån bilanorexia.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Assargökuls sista kväll. Två bilder att njuta av innan naturreservatet smält bort pga den lokala uppvärmningen.

CIMG6253Small.jpg

CIMG6255Small.jpg

Några bilder på golvreglarna i 1" x 1" kanske borde tagit 2" x 4" istället??

CIMG6256Small.jpg

CIMG6257Small.jpg

CIMG6258Small.jpg

CIMG6259Small.jpg

CIMG6260Small.jpg

CIMG6262Small.jpg

Observera motorvärmaruttaget. Bra att ha på en året-runt-Sevenbil.

CIMG6264Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Provade ut turboplaceringen idag. Det ser ut att kunna fungera placeringsmässigt men jag är lite tveksam till att visa hur jag tänkt lösa trångboddheten. Å andra sidan är ni rätt vana med att en del av de bilar som CealmSeven fabriken tillverkar ibland inte riktigt ser ut som andra bilar. Turboplaceringen och dess anslutningar blir nog inget undantag från reglen är jag rädd.

Men jag känner mig rätt nöjd med lösningen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset men du måste gjort nogåt mer för det var lite grann så jag provade först med originalgrenrör och turbo ihopmonterade. Det gick inte att få plats med eller ens få dit. Därefter provade jag att sätta fast grenröret först och turbon efter men ramrören tar i. Är din bil en "smalnos" dvs cirka 620 över främre tvärställda ramröret? Min är det.

Om jag gjorde samma som du gjort men flyttar bakåt och neråt med turbon då får den plats. Men då kommer nackdelen jag inte ville nämna direkt men det är väl lika bra att ta det nu då.

Jag skarva på orginalturbogrenröret och låta avgaserna gå ut utanför bilsidan för att sedan vinkla tillbaka in igen genom bilsidan till turbon sedan framåt och sedan vinkla utåt och vinkla bakåt. Det blir lite rördragning ut och in men då skulle det kunna fungera.

Har du några fler bilder på ditt arrangemang?

Link to comment
Share on other sites

Kan jag inte ta ett "vanligt-standard-utan-turbo-grenrör" och från den gå till turbon? Måste måtta lite mem jag kanske kan slippa att först vinkla ut sedan in i ramen igen. Fast bara kanske annars är KL-rördelar ett bra alternativ.

Jag tror jag vet varför min turbon inte får plats medan Per Wackts turbo får plats i ramen. Jag har valt att montera motorn högt dvs jag har nästan hela originaloljetråget ovanför ramens underkant. Då medför med automatik att det blir trångt eller mer än trångt för turboinstallation.

Kan jag använda ett vanligt grenrör?

Link to comment
Share on other sites

vanligt grenrör borde fungera, eller köpa flänsar och snickra ihop ett eget. grenröret måste kunna stå emot trycket som bildas på insidan samt värme och vikten av turboaggregatet.

en viktig sak att tänka på är att turbon placeras horisontellt(turbin axeln), gör man inte det kommer lagren i turbon att skära efter ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan stödja turbon genom att göra fästen på bultarna som håller sprängkåpan. Det avlastar grenröret och turbon.

Dessvärre går det inte att räta upp motorn för att få plats. Hade nog gått om jag haft motorn lägre monterad men nu blir det bara "en annan del av turbon" som kommer ta i.

Link to comment
Share on other sites

Motorn urlyft och ramen har fått varite ute och luftat sig en stund. Nu är den inplockad och vält på sidan för att kunna svetsas överallt i tunnel och golv där jag inte kom åt förut. Det blir ett "svetsning-vänd-varv".

Link to comment
Share on other sites

Svetsning av roterande ram. Det blir många svetsställen på den här bilen. Jag börjar närma mig någon typ av slutpunkt men det är forfarande en del trianguleringar kvar att göra i kardantunneln. Svets, vända, svetsa, vända och till sist är det klart. Men det är trots allt bättre att snutrra ramen nu än när den är "klar".

Förresten vet jag vad en Sevenram planerad för 3-axlar utan golv och båge väger så här års. Den är helt oplåtad också och inga stolar.

Någon som törs gissa?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, min ram vägde in på lite drygt 90 kg nu när jag vägde den här i veckan med A-armarna fram på plats. Så jag törs nog gissa 148 kg för en tom tre-axlig ram.

Link to comment
Share on other sites

Menar du på "tomram" eller hela bilen? "Tomramen" saknar några trianguleringar och några tvärstag i tunneln men å andra sidan har den extra stag 25x25x2 i golvet. Men säg att "tomramen" landar på 120 max 125 kg.

Bilen skattevikt kanske blir 900 kg eller något liknade.

Link to comment
Share on other sites

Bra förklarande svar på en dålig fråga. Menade slut vikt som i skatte vikt. När man börjar tänka på vad varje sak för sig väger så inser man snart vad fort det blir ett tungt bygge. Inte dåligt ändå att hamna så lågt som 900 kg med dubbla bakaxlar.

Link to comment
Share on other sites

900 skattevikt är en gissning men om CealmSeven väger 850 i skattevikt. 6x4 har samma motortyp. Kommer troligen ha lite mindre bränsletank i 6x4an men det blir dubbel båge och förlängd sittbrunn och en "extra bakdel". Att komma under 900 kg det känns overkligt men att kliva över tonnet känns heller inte riktigt vad jag tror (just nu). Det skall jämföras med CealmSeven V8 som skatteviktar 1280kg och där tomramen väger 300kg.

Link to comment
Share on other sites

Lite kvarvarande svetsjobb och kapning till kardantunnelns triangulering.

Har faktiskt inte fått bågarna än men har heller inte aktivit påmint.

Link to comment
Share on other sites

Svetsade de sista fogarna på kardantunneln. Har plockat fram passande plåt för att tillverka ett bra och hållbart golv.

Påminde en extra gång om de dubbla 42 mm bågarna. Klara snart, troligen nästa vecka (om jag påminner igen).

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset men du måste gjort nogåt mer för det var lite grann så jag provade först med originalgrenrör och turbo ihopmonterade. Det gick inte att få plats med eller ens få dit. Därefter provade jag att sätta fast grenröret först och turbon efter men ramrören tar i. Är din bil en "smalnos" dvs cirka 620 över främre tvärställda ramröret? Min är det.

Om jag gjorde samma som du gjort men flyttar bakåt och neråt med turbon då får den plats. Men då kommer nackdelen jag inte ville nämna direkt men det är väl lika bra att ta det nu då.

Jag skarva på orginalturbogrenröret och låta avgaserna gå ut utanför bilsidan för att sedan vinkla tillbaka in igen genom bilsidan till turbon sedan framåt och sedan vinkla utåt och vinkla bakåt. Det blir lite rördragning ut och in men då skulle det kunna fungera.

Har du några fler bilder på ditt arrangemang?

Jag har standardbredd på min nos, så det är trångt... Nej jag har inte gjort något mer. Bara vänt turbon 180 grader så att jag får utblås framåt. Sen har jag vridit halvorna (Kompressor och avgas) så att anslutningar kommer där jag vill ha dom samt att lagerhudet blir horisontellt. Jag kan inte sätta dit grenrör och turbo i en enhet utan man får montera var del för sig. Men det går bra att ha turbo kvar när man lyfter ur hela motorn. Bara att skjuta motorn lite i sidled när man lyfter ur. När jag tittar på dina bilder så ser jag att du har din motor längre fram än jag har. På min sitter delningen mellan motor/växellåda ca 1 cm från torpedvägg. Så påverkar höjden på motorn också. Jag har tryckt ner min motor så mycket det bara går. Så antingen så får du flytta motor eller bygga ett nytt grenrör skulle jag tro. Men det är ju kul att bygga och ett grenrör är ju en orgie i grova stålrör och massa svets så det borde passa dig perfekt !!!! ;)

Edited by Per Wackt
Link to comment
Share on other sites

Lånat en dolly för att hämta en Scorpio-bil. Observera laglydigheten att jag tar hem den med dolly och inte med en 1120 trailer. Vuxenpoäng.

Link to comment
Share on other sites

Lagt färdigt golvet på 6x4 bilen. Plåtparkett. Tättpunktat på undersidan. Bilen skall vändas för att svetsa klart från insidan. Styrketränat med att lasta 5m3 ved så jag orkar vända bilen på rätt köl igen. Fixat 6mm plåt till yttre och inre bältesinfästningen. Lånat ett tapetbord och tapetserat. Kört CealmSeven med påslagen Zi8 och extern mikrofon. Jag fångade varvräknaren på bild vid ett tillfälle......... Bilen är kanske lika tyst som CealmSeven V8a. Vad gör jag då? Lämnar tillbaka kameran eller tar bort ljuddämparna eller en kompromiss? En ljuddämpare bort i så fall! Skall titta för säkerhets skull under huven om någon bytt ut B230 mot en elmotor eller något annat. Varit på möte i V8-klubben. DEt är vad som hände idag. Undrar vad som kommer hända imorgon??

Link to comment
Share on other sites

Rohan:Skulle kunna vara så enkelt. Jag har inte "framkallat" nya filmen än. När det är gjort borde den kunna ge ett svar på frågan. Det skulle också kunna vara en för allmänt för dålig mikrofon. Jag tog en som hör till datorer för telepluggen stämde. DEn kanske i sig ger för dålig signal. Om det är så var hittar jag till bra pris (jag är fortfarande klassad som snål) en vettig mikrofon.

Kanske går händelserna i förväg, jag framkallar och kollar...... men först en titt under huven på bilen ......

Link to comment
Share on other sites

Hm, en mikrofon för PC borde inte behöva någon förstärkare. Kanske borde avvakta framkallningen men för den allmänt snåle är väl en Zalman Mic 1 (hos DustinHome) ett alternativ. Sen något luddigt, typ en raggsocka ovanpå den om det blir för mycket vindbrus. Annars kan man ju skaffa något som är lite mer rejält och anpassat för just ändamålet videokamera (men kanske inte direkt snålanpassat), till exempel Philips ME-570 (hos Cyberphoto).

Link to comment
Share on other sites

Är det bara att lossa alla bultarna för att Scorpio-drivaxlarna ska gå att få bort enkelt. Är det något annat speciellt att tänka för demonteringen. Olja borde inte kunna rinna ut, eller?

Ref föregående inlägg om lastsäkring.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

r Anders: Går alldeles utmärkt att lägga bud på kåporna. Jag har plockat loss dem, hoppas det är rätt kåpor.......en över- och en underkåpa som satt fast med några skruvar. Alla bud över 0 (noll) kronor accepteras ej.

Vilket snille var de som kom på att Torx är bästa alternativet för drivaxlar? På gränsen till åtalbart! Jag började skrotningen av Scorpion och jag blev klar efter 15 minuter. Jag köper lossplockade drivaxlar. Scorpion var ett felköp. Till skroten med den borde aldrig tagit hand om bilen... men lär så länge man överlever.

Jag skall inreda verkstaden. Borde gjort det för länge länge sedan. Det skall upp konst. Har tänkt på det tidigare någon eller några gånger men inte haft något bra att hänga upp. Nu har jag det.

Link to comment
Share on other sites

"Assarjökul" är nog för amatörer som inte har upplevt det hårda livet i arktis.

Bifogar en bild på sista snön på vår tomt, bilden tog jag igår. Nu är det bara att se fram emot och längta tills snön vackert täcker nejderna igen.

Luleå hade olidliga 26 c idag. För undvikande av missförstånd så förtydligar jag, + grader förståss.

Link to comment
Share on other sites

Antas du måste spara fjällkedjan, lägg ett öppnat frysskåp över och täta mot kanterna. Då kommer du få en bättre arktis-aklimatisering när snön sedan vräker ner igen midsommardagen.

Välkommen in i värme-h-vetet. vi har nog bara dryga 20 (plus) så jag lider med dig.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...