Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

Jocke4U: --- 450 lbs fjädrar, är det till fram --- Ja det är framfjädrarna, på de andra bilarna har jag 500 lbs fram.

CealmSeven har 130/170 progressiva bak med CealmSeven V8 har även 500 lbs bak. Den är så mjuk och fin i fjädringen. Jag råkade ha två stycken 500 lbs hemma och tänkte att det blir väl för mycket men får duga under besiktningen. Ock så blev det perfekt istället.

Bak blir det 275 på boggieaxel nummer 1 och 175 på boggieaxel nummer 2.

Drake: --- Det betyder alltså att dom är IHÅLIGA. --- Jo det såg jag faktiskt, kommer jag bygga blir i 3 mm gods.

Kilkenny: Hmmmm betong, fast där passar jag för betong lär höra till motortrimmarna, dvs Drake mfl. Inte för jag vet var de häller in betongen men man lär visst göra det i trimmade motorer. Armerad betong kanske, eller så är det bara en skröna. Förresten är densitetn på betong klart lägre än på stål ........

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hej

Till Calles försvar så har jag 450lbs fjädrar fram för att bära min Pinto, provade med 275 med max förspänning och den stog i botten hela tiden, men med 450 fjädrar kan kan komfortabelt åka över farthinder som är höga som berg(Calles Ref, syrgasbehov vid bestigning av farthinder i Björklinge trakten).

Kommer bli toppen, när min är beiktigad och klar blir det ett besök i fabriken bortom skogen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Jag har snart läst ut elbils-forumet (upplänkat i ett tidigare inlägg en sida bakåt eller så) i de inlägg som finns är det länkningar som landar direkt eller indirekt på You-tube. När jag hittat ett inlägg så kommer det upp förslag på andra, då tittar jag på dessa. Det jag är intresserad av är "home-made electric cars".

Link to comment
Share on other sites

Ett par frågor:

- De fingängade bultarna som skall sparas och håller kardan till Sierra diffens medbringare. Skall de sparas för de är dyra eller för att de inte går att köpa längre (i Sverige)?

Är det en annan dimension mot vad Volvo har på sina fingängade bultar? Volvos bultar finns det gott om visserligen kostar en sats om 4 stycken 125 eller om det är 150 kr.

- Vilken gänga är det på de fyra bultarna som håller navet på bakre "upprights"?

- Är det någon som vet hur stor den reella presskraften på en Volvo tryckplatta är innan den "släpper". Tänker att man stjälper upp en motor så svänghjulet är horisontellt. Lägger en platta eller rund disk som trycker på samma sätt som urtrampningslagret gör. Lasta på kilo för kilo tills tryckplattan kopplar ur ordentligt.

100 eller 150 kg belastning eller mer??

Varför jag frågar är för att veta hur stor motkraften är som växellåda / sprängkåpa eller snarare plåten som skall bli elmotorns fäste måste hålla för utan att bukta. 30 mm aluminium håller för en Golf koppling. Jag har inte 30 mm aluminium utan får gå på det jag har god tillgång på. Stålplåt, Skall jag ta utan att fundera så jag vet att det håller oavsett, 15 eller 20 mm men en tia kanske räcker om jag syr på ett par 30x5 plattjärn på högkant som stabiliserare.

Då har jag vunnit något gram, kännas ovant att tänka så men någon gång kan man ju prova på hur andra tänker........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ett par frågor:

- De fingängade bultarna som skall sparas och håller kardan till Sierra diffens medbringare. Skall de sparas för de är dyra eller för att de inte går att köpa längre (i Sverige)?

Är det en annan dimension mot vad Volvo har på sina fingängade bultar? Volvos bultar finns det gott om visserligen kostar en sats om 4 stycken 125 eller om det är 150 kr.

- Vilken gänga är det på de fyra bultarna som håller navet på bakre "upprights"?

Bultarna till kardanen går alldeles utmärkts att köpa nya på Ford, men kostar lite mer än vanliga. De är M10x1 och i 10.9 kvalitet. Om du vill så finns det ett antal liknande som håller kronhjulet inne i diffen.

Bultarna som håller navet mot uprighten är M10 och jag satte nya i 12.9, kommer tyvärr inte ihåg om det var motsvarande 10.9 original eller 8.8.

Link to comment
Share on other sites

Köpte en Sierra diffklump med flänsar nyss. Utväxling 3,92. Då skall jag övertala en bekant att sälja sin 3,92 också i så fall har jag 2 x3,38 och 2x3,92 plus 1 x 3,64 totalt 5 stycken

Då borde jag vara försörjd med klumpar ett tag. Det jag nu måste ordna är drivaxlar av rätt sort. Skall kolla i bildelsbasen och ringa runt lite det kan kan finnas sånt liggandes och runt nyåret vill många städa ut saker. Kanske en drivaxel eller två.........

Link to comment
Share on other sites

Nja vet inte det än, det är bra att ha dubbelt av det mesta speciellt vid Boggidrift. Sedan vet jag inte än om kompisen verkligen säljer sin 3,92a så jag kommer ha två. Jag ringer honom 23:55 ikväll och kollar. Bra idé eller så har han redan sett detta på tråden......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Operation skrotning av Sierra är påbörjad.

- Tanken borta

- Alla bultar och muttrar på diffen är lossade eller bortplockade utom kardan men den lossar jag lätt med vinkelslipen.

- Måste låna en 41 mm hylsa, hade bara till 38 själv.

- Dragkroken bortplockad

- diverse annat bortslitet, känns rätt bra att få bryta och bända lite på en bil så här direkt på nyåret.

- Bestämt mig för att inte plocka styrväxel eller rattstång.

- Känner mig livligt intresserad att ta loss det som är kvar på bakdelen med hjälp av vinkelslip

- Tror också att vinkelslipen är rätt verktyg om jag nu tar bort framspindlarna eller om jag säljer dessa på rot, Drake.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, den håller. Men om man skulle få rktigt fäste så vetefan? Rätt vanligt i england med Sierraklumpar bakom 8:or. Cosworth-nissarna har ju dubbelt så många hästar som mej och det håller ändå.

Link to comment
Share on other sites

Skrotning av Sierra pågår.

Tanken bort först.

CIMG4950%20(Small).JPG

Fick låna en 41 hylsa och tillhörande spärrskaft. Jag kompletterade skaftets längd något med cirka 1500 mm då lossade navhuttern rätt snällt.

CIMG4948%20(Small).JPG

CIMG4951%20(Small).JPG

CIMG4955%20(Small).JPG

Så lite bilder på en diffklump med 3,38:1 som jag troligen skall behålla. Sorry Drake.

CIMG4958%20(Small).JPG

CIMG4959%20(Small).JPG

CIMG4961%20(Small).JPG

CIMG4963%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Sågar jag av kardan med vinkeslipen (går fortast) och sedan lyfter upp ett bakhjul i taget och tar bort nav och drivaxel då skall jag väl inte behöva ta ner hela bakre subramen?

Det här är en trumbroms Sierra då behöver jag väl inte vara rädd om annat än navet och drivaxeln? Allt som hör bromsarna till är väl borttagning med brytjärn eller det som känns mest rätt på våldsskalan.

Ju mindre jag behöver ta bort ju bättre är det.

Det som jag märkt är lite tjurigt är de två väldigt långa bultarna som håller diffklumpen. Jag har fått loss muttrarna men den långa skruven verkar inte vilja röra sig. På högra sidan är det rätt lätt (hoppas jag) att lossa diffklumpens plåthållare. Kofot och eventuellt ett mindre spett så kan fästet brytas ut tillräckligt. Vänstra sidan är troligen ett fall för vinkelslipen. Jag skall såga av avgasröret först för det sitter i vägen.

Viss varsamhet mot diffklumpen kommer iakttagas men våld kommer att anbringas mot det som försöker hålla kvar klumpen på bilen.

Link to comment
Share on other sites

En kopia med hemlig skrift, tusan så svår att komma över men jag lyckades.

Fler förslag?

Ledtråd = tänk på vilken tråd bilden är i.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Det är i och för sig helt rätt. Men du kan kanske utveckla svaret lite....

Jag skall göra frågan tydligare: Vad skall dessa (pappersark med den tekniska analysen av mockfjärds-revolvern) egentligen visa eller på något sätt symbolisera.

Observera att det är 28 stycken pappersark och att frågan är postad i denna tråd. och tråden är (ännu inte) 34 sidor lång. Den är bara 5 sidor hittills.

Link to comment
Share on other sites

Stadig1: Grattis helt rätt. 28 stycken "batteri-wannabees" utlagda. Jag klippte till måtten på batteriet och nu kan jag placera den som ett pussel i bilen. Papper upptäckte jag vid fototillfället var lite sladdriga så frågan är om jag inte åker till brädgården och får 28 stycken masonitebitar i rätt mått utsågade.

Edit tillägg: I inlägg #161 ståder om 28 batterier

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

YT R 3.7 Optima Gul

Spänning Volt 12 Kapacitet (EN) Ah 48

Längd mm 237 Bredd mm 172 Höjd mm 197 Vikt Kg 16,6

28 x 16,6 = 465 kg för enbart batterier.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag bygga med en VW Golf tex eller en Fiesta. Den typen av bil så räknar man med 70 km och enligt gjorda undersökningar så klarar upp till 80 procent av "dagsbilisterna" sig med den räckvidden. Att ha en elbil som första bil är inte riktigt funktionsdugligt idag men som andra bil fungerar det. Det beror på var man bor alltså vad har du för "transportlinjer". Tänker var och en efter eller sätter in en GPS med spårning en månad i bilen så kommer vi alla hitta ett rent "trafiklinje-mönster" med lite utsvävningar här och där.

För mig är 70 km helt ok.

En Boggi-Seven är kanske inte den optimala bilen att få 70 km aktionsradie med. Först så är aerodynamiken med öppna hjul en katastrof i sig, sedan en 3-axlad 1000kg bil. Visserligen kan jag hissa boggin och köra två axlat men det går tyngre i alla fall.

Fast som "objekt" är den helt suverän, en El-driven-3-axlad-Sevenbil. En sådan glöms inte i första taget utan kan kittla folks intresse och vilja för att få ett "ha begär" på en "vanlig el-bil". Tror inte det blir så många el-Seven-byggare till faktiskt. Kanske någon men det är nog mest troligt att jag bli ensam.

Mina andra mål med el-bil är viktiga så om fler bygger El-Sevenbil eller ej spelar inte så stor roll.

Fortfarande idag medan jag värmde fingrarna under Sierra-skrotningen så hinner jag tänka en hel del. Jag är inte helt säker än att det blir Boggibilen som får el. Det kan forfarande bli 3,5 bilen bara rören kommer någon gång, eller kan det vara DSV som i ren service bygger ramen åt mig. Vore roligt med en sådan överraskning.

Det är mycket en tidsfråga. 3-axlade ramen är långt gången. 2 axlade ramen ligger i ett paket. Viss skillnad.

Det är mer lämpat att hålla vikten på bilen för den blir runt tonnet eftersom batterierna tar cirka 500 kg.

Sierra-skrotningen börjar komma in på upploppet. Skall bara ordna till bilderna så finns det en del att titta på. Vid skrotning är en hjullastare bra att ha.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ett nytt avsnitt i följetongen -- > Sierra-skrotning.

Lite bilder på dagens jobb. Hjullastaren är en verkligt bra kompis. In med lastaren någonstans och lyft. Då åker bilen upp och jag kan säkra den med rejäla stöd under för att kunna jobba utan risk under bilen även när ett hjul är borta. Slipper krångla med domkrafter och annat.

CIMG4974%20(Small).JPG

CIMG4982%20(Small).JPG

CIMG4983%20(Small).JPG

CIMG4976%20(Small).JPG

CIMG4977%20(Small).JPG

CIMG4978%20(Small).JPG

CIMG4979%20(Small).JPG

CIMG4980%20(Small).JPG

Är det bara att lossa de fyra navbultarna och så sakteliga dra drivaxeln rakt ut. Jag skall väl inte heller behöva hålla rätt på hur drivaxelen satt. Den får greppa i vilken splines som helst sedan när allt skall monteras igen i nya bilen.

CIMG4986%20(Small).JPG

CIMG4988%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Westfield har byggt el-racer seven. De premiär visade en sådan på Svenska bilsport mässan för något år sedan. Den har en special utformad kaross som skiljer sig från Super Seven original. Men Chassiet och tanken med bilen är samma som Lotus. (kan ha fel på vilken mässa det var)

Detta var iaf ett svar till miljövännerna om att rejsing kan vara grön! Om nu kol-kraft är grön... :blink:

Då sa de iaf att dessa bilar skulle kunna ersätta befintliga Seven serier i bla England eller köras parallellt.

En 4X6 boogie El-Seven har jag dock aldrig hört talas om.

Link to comment
Share on other sites

Stadig1: Har du någon länk eller bild på Westfields bil? Skulle vara kul atta se hur den ser ut.

-- En 4X6 boogie El-Seven har jag dock aldrig hört talas om. -- Nej det hade inte jag heller förut och nu blev det bara så. Fast el tror jag kommer mer och mer. Nu har jag hittat alla möjliga olika el-koncept det beror så klart på att jag är "lite extra el-känslig" nu. Så sent som igår visade en kompis mig en skogs-el-traktor, japp så var det. Sveaskog hade köpt en eller ett par. 6x6 maskin med en elmotor för drift i varje hjul. Drog 10 till 17 procent mindre med bränsle, tror de mätte per utkörd kubikmeter. Artikeln var i tidningen Boggi, tror det var senaste numret.

Ny teknik länk

En annan intressant länk om skogsmaskinelhybriden

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ny dag med fint dagsljus. 17 grader minus alltså en helt idealisk dag att fortsätta skrotningen utomhus av Sierra. Tro dock inte på allt jag skriver.......i detta inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Matchen mellan CealmSeven fabriken och Ford koncernen pågår i dagarna två.

Första halvlek = 1 - 0 till CealmSeven fabriken

Spelarna är ute på plan igen och andra halvlek har nyss börjat med bra inspel från CealmSeven fabrikens lag. Kommer syns tydligt på bilderna, observera speciellt den regelkorrekta under upp tacklingen från CealmSeven fabrikens muskelspelare.

För tillfället är det avbrott i matchen för reklam och nyheter mm.

Bilder kommer strax från avslutet av första halvlek samt början av andra halvlek.

Link to comment
Share on other sites

Bilderna framkallade. Observera att båda lagen är våldsbenägna och reglerna är tydliga att det mesta är tillåtet och det är bara spelarna själv som avgör vad som är eller inte är tillåtet. Känsliga tittare skippar detta inlägg och hoppar till nästa ännu inte skrivna inlägg.

Från första halvlek och dess avslutning med vinst till CealmSeven fabrikens lag.

CIMG5000%20(Small).JPG

CIMG5001%20(Small).JPG

Ford koncernen gjorde helhjärtat motstånd i alla fyra delarna och jag måste erkänna att det var inte en promenadseger precis.

CIMG5002%20(Small).JPG

Vi gjorde helt rätt och satte in vår lilla men mycket skarpa forward. Kort och gott med bra uppspel från backlinjen så kunde det bara gå på ett sätt, vinst!

CIMG5003%20(Small).JPG

Här har CealmSeven fabrikens lag kopplat ett mycket starkt grepp om Ford koncernen. Man kan lugnt säga att Ford for i luften och landade tungt och stilla på pallningen.

CIMG5004%20(Small).JPG

CIMG5005%20(Small).JPG

CIMG5007%20(Small).JPG

CIMG5008%20(Small).JPG

Här syns tydligt den extra mittmotor Ford hade installerat under natten. Än har vi inte hört motorn ryta så något fel måste det vara. Man hör hur mekanikerna jobbar i mittre regionen. Vi fokuserar på vårt, Ford på sitt.

CIMG5009%20(Small).JPG

Ford laget haltar men kämpar på bra. Det skall de ha all heder av

CIMG5010%20(Small).JPG

Andra "halva leken" fortsätter nu för reklam och nyheter är över.

Mer rapporter kommer under eftermiddagen.

Link to comment
Share on other sites

Matchen slut. Vinst för CealmSeven fabriken. Jag måste dock säga att Ford koncernen kämpade väl och utgången var inte helt given vid alla tillfällen.

Mer info och bilder kommer i nästa inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Klumpen har landat mjukt och fint.

CIMG5012%20(Small).JPG

CIMG5013%20(Small).JPG

CIMG5014%20(Small).JPG

Infravärmare för att kunna hålla fingrarna i trim under många timmars eftermiddagsjobb. Uppvärmning lite då och då tills jag vant mig med kylan. Dagen normala Sierra-skrotningstemp har varit runt 10 till 13 minus.

CIMG5019%20(Small).JPG

CIMG5020%20(Small).JPG

Nytt tag med hjullastaren. In med lastarmarna under och lyft. Ibland blir jag förvånad över maskinens styrka. Den lyfte hela bilen.

CIMG5022%20(Small).JPG

CIMG5024%20(Small).JPG

Ett tag tänkte jag sälja framspindlarna men jag har ändrat mig och behåller dem.

CIMG5027%20(Small).JPG

CIMG5031%20(Small).JPG

CIMG5032%20(Small).JPG

CIMG5034%20(Small).JPG

Troférna.

CIMG5036%20(Small).JPG

Med detta är matchen mellan CealmSeven fabrikens lag och Ford koncernens lag slut. Tack för trevlig match hoppas jag inte behöver göra om en liknande resa en gång till för så roligt är det inte. Hoppas också att typplåtens kod = U verkligen betyder att diffklumpen har utväxlingen 3,38:1.

Jag skulle heller inte vilja ha skrotningen ogjord för jag har lärt mig en hel del den hårda vägen. Kvar är att transportera bilen till skroten och helst inkassera det jag gett för bilen. Det återsår att se vad min skrotningskompis ger för metallen. Får jag en femhundring har bilen inte kostat i stort mer än mitt arbete och givit nyttig gymnastik samt kroppsträning.

Link to comment
Share on other sites

4fun: Håller med. Kan nog kalla det för en "nedkomst", 3,38:1 diffen landade mjukt i däcken.

Nu har jag ett antal Sierra diffar på lager eller på väg in i lagret.

På lager:

2 styck 3,38:1 Sierra 7"

1 styck Scorpio (tror jag) 7,5" 3,64:1

På väg in i lager:

1 styck 3,92:1 Sierra 7" finns i Stockholm just nu men skall transporteras mot Arboga....

1 styck 3,92:1 Sierra 7" (om vi blir tillräckligt överens om priset)

Lärt mig en del om Sierras drivaxlar och klumpar av Henrik H. Nyttigt, hoppas jag kommer ihåg allt, annars ringer jag igen och frågar. Fick också tips av honom till rätt artikelnummer för damaskerna till trumbromsaxlarna hos Mekonomen

Artikelnr: 06-26068 Benämning: Drivaxeldamask yttre/inre -02.1992, dia 21/50 mm Pris: 164.00 L: 81, Ø1=21, Ø2=50

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag har fått post. Trevlig post och dessutom ett stort och hårt paket, men mjukt emballerat.

Kan ni gissa vad som kom i paketet? En person på forumet får inte gissa.

CIMG5038%20(Small).JPG

Vilka tar paketinnehållet på den här bilden?

CIMG5040%20(Small).JPG

Nu är det lättare att veta.

CIMG5041%20(Small).JPG

Här råder väl inget tvivel längre, eller?

CIMG5042%20(Small).JPG

Tack Kilkenny för presenten och som vanligt med dig ett mycket fint jobb. Det du kapade bort gjorde nog att bilvikten kommer hållas ner.... Usch nu känns det lite jobbigt här, måste andas lugnt för snart nämner jag väl lättningshål som vilken naturlig del som helst i ett bilbygge och aluminium både här och var.... huuuu andas lugnt nu......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

När är Sierran "extra-utskrotad". Det som åkte ur ikväll var några delar som en Sevenbyggare i Arboga behövde. Trevligt att knyta en ny kontakt och i samma stad och en bil som kommer rulla i år. Det skulle betyda att det kommer finnas fyra registrerade Sevenbilar i Arboga (minst).

Det ger en Sevenbiltäthet på 1 bil per 3325 innevånare. Jag vet att jag i en tråd för något år sedan reonerat kring Sevenbilstäthet. Hur ser det ut i din kommun? Nästan så SCB borde hålla uppsikt över detta värdefulla nyckeltal.

Roligt i alla fall att få garagebesök. Dessutom fick jag lite tips om var man lättast "spränger bort" all onödig plast för att lyfta ut rattstången. Det gick rätt lätt att skruva bort rattstången när jag kom åt ordentligt. Den skall en annan Sevenägare ha.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu står trailen med Sierran i rätt läge. Hjullastaren fick släpa och dra trailern bakåt så jag kunde komma åt med dragbilen. Nu är det bara att vänta tills skroten öppnar på torsdag igen. Det är skönt att vara igenom skrotningsprocessen.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste läsa på lite i VVFS 2003:22 om handbroms. Undrar hur det är formulerat. Måste jag verkligen ha handbroms på båda boggiaxlarna?

Är det någon som funderat (eller behövt fundera) på det tidigare och har svaret med kapitel och paragrafhänvisning. Undrar hur 3-eller 4-axlade lastbilar har det anordnat? Bara att läsa på för mig.

Link to comment
Share on other sites

Sålde nyss en komplett ånganläggning. Nu borde ni kunna vara skapligt lugna över att jag inte i närtid verkställer inmontering av ångdrift i Sevenbil. Drake: Men bara skapligt säkra....... Jag har alla rör till en liten passande vattenrörspanna liggande ........ utöver den kompletta jag har kvar.

Nu kan jag avslöja det hela fullt ut för jag har bara en ånganläggning som är stor och på tok för tung för en Sevenbil kvar.

Jag hade kontakt med både SFRO och Transportstyrelsen i december 2009 och det var ok från båda. Tanken var inte att köra (allt för mycket) på väg utan att ha en kombinerad Seven med bensin och ångdrift. Ni vet ju vad jag har för avatar på forumet och jag saknar lite grann den bilen / traktorn eller mer att kunna köra ångbil när andan faller på. Men som sagt det står en rätt komplett men ännu inte driftad ångbil utanför verkstaden. Fast det finns andra projekt före att färdigställa den. Kan väl vara ett bra jobb när jag blir pensionär.

Tillbaka till Seven, bilen skulle reggats som tvåsitsig utan ångpanna men med alla fästen och förstärkningar insvetsade och klara men aldrig förklarade varför de fanns. Samma sak med maskinen. Monterad bakom bågen. Hela idén fick sitt skjuts när jag började planera och kom på hur boggidriften på 6x4-bilen skulle tillverkas och fungera. Då såg jag direkt parallellen att kunna ta med en ånganläggning i konceptet. Den pannan var klar för besiktning om jag så ville men nu råkade en person ringa och ville köpa den och gjorde visst så också idag.

Jag upptäckte att VVFS 2003:22 inte förbjuder flera drivkäller i en och samma bil. Typfallet är MC-Seven som ofta har någon typ av extra motor för backdriften. Så lades diskussionsstrategin upp med Transportstyrelsens tekniska personal på Fordonsbyrån. Jag behövde bara dra grunderna och parallellerna till MC-Seven mot Bensin och ång-Seven så var det hela klart att det var fullt möjligt. Ett eventuellt hinder som kunde finnas var tryckkärlsbestämmelserna men med en besiktad och godkänd panna skulle det fungera också. Så närna var det alltså. Den som säger att vi har svårt att få bygga olika bilar som vi önskar och drömmer om har säkert ens försökt att pröva sin idé och dröm mot Transportstyrelsen och SFRO. VVFS 2003:22 den tillåter mycket, men inte allt skall väl också sägas.... för säkerhets skull.

Jag har kört en hel del med "avatar-ångbilen" den är till och med försäkrad för trafik på allmän väg. På olika veteranträffar mm som finns en hel del av i området kring Arboga, vore detidealiskt att kunna åka bensin Seven till evenemanget koppla över till ångdrift och köra med det på "området" för att sedan gå på bensin hem igen. Såklart med dragkrok på bilen så jag kan ta med ved och vatten.

Det behövs väldigt lite för att ångdriften skall klara att flytta en Sevenbil i lugna max 10 km/h. Det är lagom fart på en "ång-Seven-traktor".

Vi får se det kanske blir så ändå till sist. Eller vad säger du Drake skall du blir först med en hybrid-Cobra där drivmedlet är bensin till V8an och ved till ångmaskinen. Satsa på det istället för en massa hästar som du ändå aldrig egentligen behöver för det sliter bara på däcken. Du har ju ändå din bil nedplockad nu så vad kan hindra?

Du behöver inte tacka mig Drake för tipset, det var så lite så. Jag hjälper gärna till med bra och kloka idéer åt dig.

Nej nu skall jag läsa lite VVFS 2003:22 för att se vad som finns nämnt om handbroms. Central handbroms på kardan tror jag kan bli svårt regelmässigt men är inte säker än. Jag vet att det är tillåtet med kardanbroms på gamla jänkebilar där det var monterat i original, 56ans Plymouth tror jag hade det från fabrik.

Jag skall läsa på vad som står där.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte göra nåt vettigt av ångmaskinen istället för dina stolligheter? Bygg om den till en hembrännare så kommer du att vara kung på nästa träff! Skitsamma om det är en ång-, el-, locost-, boogie-, cobra- eller bara en allmän muppträff. Punkt!

Link to comment
Share on other sites

När jag byggde så var de inte så glada för kardanbroms då den inte funkar så bra om ett hjul står på löst underlag eller ojämnt underlag och man har vanlig differential.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...