Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

Då är övre ramrören mellan Boggieaxel ett och två kapade och fastpunktade. Har även mätt och räknat en del på eventuell placering av batterier. Det är fortfarande en öppen fråga vilken av de två nya bilarna som först blir eldriven. Boggien har fördelen av att kunna bära batterierna bättre men nackdelen av att det är mer "som skall rulla med". Avgörandet kommer tids nog.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Idag blir det mer av aktiviteten bilbygge.

Det är snålt med bilder i tråden. Jag skall ta fram hjullastaren och tillverka ett extra stöd till scuttlelyften jag gjorde i somras för att lyfta V8a bilens scuttle. Med en extra stabilisering så tror jag att den håller för att lyfta ut 6x4 ramen på catwalken.

Skulle det inte fungera så dröjer det innan bilder på 6x4 dyker upp i forumet. Men den som vill är välkommen att titta "live" på bilramen

Scuttlelyft till hjullastare

Link to comment
Share on other sites

Öhhhh jul ???

Nyss klar med med trianguleringen på hjullastarens lyftanordning. Skall bli intressant och se om den håller att lyfta ramen med. Borde göra det för det är inte en V8a ram denna gång.

Link to comment
Share on other sites

14 tummare var tanken men jag öppen för andra förslag. Jag har valt avståndet mellan andra och tredje axeln så att bilen klarar olika typer av hjulstorlek.

Har du några bra förslag?

Obs en begränsning som finns är att jag använder original Sierra nav. Går att skaffa adaptrar från tex Manton för att byta håldelning mm så andra hjul kan passa men har inte tänkt att göra det.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Många svetsar senare och många kapade 25x25x2 rör senare har gjort att bilens Boggiebakdel börjar bli rätt bra. Morgondagen är tänkt att tillbringa med att vända ramen ett svetsvarv (eller ett par) runt så jag får klart alla möjliga och gärna även de omöjliga ställen som behöver svetstråd.

Har tänkt mycket på batteriplacering. Det är 28 stycken batterier som skall få en bra, säker, stabil och enkel placering. Har allvarligt börjat planeringen för drivlina och då för både främre och bakre. Diffklumparna skall förankras. Väntar med spänning på Pågens steg för steg anvisning: Hur ta bort den bakre drivlina på en Sierra med mårrligt våld.

Det finns alltså att göra några dagar framåt eller om det var veckor, månader, kvartal och halvår........

Link to comment
Share on other sites

Frukosten avklarad. Dags att gå ut i snön och från verkstadsvinden plocka fram två pipor 25x25x2 så jag är försedd under dagen med stålbehovet.

Därefter är det svetsa, svetsa, svetsa, svetsa, svetsa, svetsa nej jag har inte hakat upp mig det är så många ställen att svetsa på i 3-axlad Boggie-Seven-konstruktion. Men jag klagar inte jag bara informerar.

Link to comment
Share on other sites

Svetsat och svetsat och kapat och kapat och nu är de flesta rören på plats i boggidelen. Är tillfälligt inne på upptining. Har vält och lyft ramen SJÄV utan något problem. Vilken upplevelse att inte behöva lyfthjälp från hjullastaren.

Det är något fler svetsar på en 3-axlad bil. Det får en vanlig Sevenram att bli smått okomplicerad vad avser antalet rör och svetsar. Så slänga ihop en till Seven ram kommer säkert knappt kännas tidsmässigt.......

Nu på programmet står det svetsning på liggande ram, vänster sida.

Link to comment
Share on other sites

Ramen på rygg. Mer bilder. Det gäller att skynda på med svetsningen för enligt www.yr.no skall det bli minus 8 eller 9. Just nu är det bara 3 eller kanske 4 minus så jag har jobbat med verkstadsdörrarna öppna hela dagen. En stund var det lite kallt om fingrarna och tårna men efter en upptining och mer ös på verksamheten så blev tempen helt ok. Det är mer behagligt att svetsa med dörrarna öppna för då finns det alltid frisk luft inne.

CIMG4865%20(Small).JPG

CIMG4866%20(Small).JPG

CIMG4867%20(Small).JPG

CIMG4868%20(Small).JPG

CIMG4869%20(Small).JPG

CIMG4870%20(Small).JPG

CIMG4871%20(Small).JPG

Edit: Tillägg av väderprognos för öppna eller stängda verkstadsdörrar ser ut som dörrarna bör vara stängda mellan söndag kl 04:00 och söndag 12:00 tempmässigt. Kan man tro på prognosen?

Vader%202009-12-26%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

En sidolagd ram igen. Vad många gånger man får kolla och kolla och kolla och ytterligare kolla om alla svetsar är gjorda. Den extra axeln drog med sig ett antal svetspunkter men nu tror jag de flesta är hittade. Törs inte säga alla för risken är stor att någon osvetsad punkt plötsligt dyker upp i alla fall.

Några bilder till. Förresten så verkar väderprognosen på www.yr.no stämma för det har blivit kallare och kallare nu på kvällen.

CIMG4872%20(Small).JPG

CIMG4874%20(Small).JPG

CIMG4875%20(Small).JPG

CIMG4876%20(Small).JPG

CIMG4877%20(Small).JPG

CIMG4880%20(Small).JPG

Två kort med den fina utsikt jag haft genom dörren hela dagen (om jag hade tittat)

CIMG4883%20(Small).JPG

CIMG4885%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Snö jaha du är också lyckligt lottad Kilkenny. Champangekyl, idag behövs det Champangevärmare. www.yr.no gjorde ett gott jobb, dvs varnade mig i tid för det som är nu, en liten lokal mindre istid = minus 17 Celsius.

Jag gjorde helt rätt som svetsade hela dagen igår när det var varmt och skönt med minus 3 och det var trevligt med öppen dörr för svetsröken skulle hitta ut själv samt att jag inte blev "onödigt varm" i verkstaden.

Igår lovades normalt väder igen klockan 12:00 men jag ser nu att det är framflyttat till klockan 18:00 på yr.no då är vi tillbaka på minus 4 Celsius igen.

Idag får det möjligen räcka med att kontrollera att alla svetspunkter verkligen är alla svetspunkter. En god natts sömn kan ha förmågan att hjälpa till i uppmärksamhet.

Link to comment
Share on other sites

Slit och släp men nu har jag plockat fram trailen med tillhörande Sierra och stället dem i position vid carporten. Trodde nästan jag skulle fasta med ekipaget pga att trailen stod insnöad nästan 90 grader mot vägen ut. Dessutom ingen möjlighet att backa lite och ta fart, ett försök och det måste lyckas. Vilket det också gjorde, grävde och krafsade i snödjupet men ut kom vi utan att det stannade. Sedan blev det en rund sväng på lilla grusvägen och ut på asfalt för att kunna köra in på gården igen och i rätt carportläge. Fick koppla loss drygt två meter för kort annars kommer jag inte ut igen med dragbilen. Lilla hjullastaren fick ta sista metrarna med trailen.

Bensintanken tar jag bort först för då öppnar sig bra möjligheter med spärrskaft, spett, hammare, vinkelslip, skärbrännare och allehanda andra lämpliga verktyg för milt, medelgrovt, grovt och riktigt övergrovt våld.

Kollade preicis i Haynes boken och till min stora förskräckelse finns ingen anvisning om hur man uppnar motorhuven. Jag kändde som hastigast vid förarsidan på de vanliga ställena som Saab och Volvo utnyttjar men där fanns ingen spak. Kan det vara som på Ford Focus? Vika undan Ford-emblemet och öppna med nyckel?

Kofot och ett spett funkar också.

Link to comment
Share on other sites

Henrik H: 21 minus, blääh. Men är det kul det man gör går allt mycket lättare.

Jocke4U: Tack för tipset. Hittade en stort rött handtag. Så stor att jag borde sett den tidigare men ett rött handtag för mig betyder katapult och den drar man inte i hur som helst. Efter ditt tips så tog jag tag och drog i handtaget och huvlåset öppnade sig. Kanske borde stått något i stil med "Sierra öppna dig" på det röda handtaget.

Så lyfte jag upp motorhuven och då blir jag inte glad. Jag har en bil med alkoholproblem, inte kul, vad gör man när man hittar en urdrucken K-spritflaska under huven. K-sprit också om det ändå varit något bättre som hembränd biletanol.

Bilder på eländet kommer......strax...

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Här kommer bildbevisen. Finns det något annat som jag kan behöva till en B230 eller en Swift, tex spjäll-lägesgivare, spjäll. Expansionskärlet kommer jag plocka. Växellådan är ihopsatt med sprängkåpan då är det inte Typ9

K-sprit!

CIMG4903%20(Small).JPG

CIMG4900%20(Small).JPG

CIMG4901%20(Small).JPG

CIMG4904%20(Small).JPG

CIMG4905%20(Small).JPG

CIMG4906%20(Small).JPG

CIMG4907%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kollade lite på Transportstyrelsens sida hur treaxlade Sevenbilar kan komma att registreras. Det verkar finns lediga fält för axel nummer 3.

Utrustning:

Drivande axlar fram:

Drivande axlar bak:

Antal hjul:

Däckdimension axel 1: Fälgdimension axel 1:

Däckdimension axel 2: Fälgdimension axel 2:

Så finns det en rubrik till som skulle kunna användas om denna ensamma stackare tog om hand....

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8168&view=findpost&p=83268

Bandbredd, mm:

Link to comment
Share on other sites

Under kvällen kommer min bild (gjord av Paint-Konsult-Kilkenny) in med min fria tanke på drivkälla. Tänk om det blir så....... Nyfikna? Måste klara av en födelsedag först (inte min). Men sedan.

Förresten fick jag ett paket från england idag. Jag har inte öppnat det än men av vikten att döma är det det jag beställt, dvs två hubbar. Hoppas det är det när jag öppnar paketet också.

Link to comment
Share on other sites

Vilken fin Bio-Power bil jag fick på specen via PM.

OBS detta är den 2-axlade versionen. Den finns 3- och 4-axlade versioner. Den 4-axlade har dubbla V-ställda åsnor......

Biopower.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här är det engelska paketet. Det är bra att ha lantbrevbärare, hemkört paket och levererat personligen vid dörren

CIMG4910%20(Small).JPG

Fast vad är det jag får, en svetsskärm

CIMG4911%20(Small).JPG

Eller??

CIMG4912%20(Small).JPG

Puh, det var rätt ändå.

CIMG4914%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Eldrift tills batterierna är slut sedan promenad hem eller är det promenad hela vägen. Skall skaffa en en stegräknare som komplement 0 till 100 steg på, ja vad kan det bli Drake? Så snor jag åsnans morot då blir det vegandrift hemåt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

jaaa speedglas.. kan helt klart rekomendera dom.. började med en på jobbet, iofs svetsar jag bara någon timme varje vecka.. men när jag nu sett ljuset..eller avsaknaden, så vart jag tvungen att inhandla en dylik till garaget.. hittade en beg för 650 kr på tradera som blev som ny efter tvätt, glas och svettremms byte..

Jag vill inte använda något annat vid svetsarbete numera.

Link to comment
Share on other sites

Är det skillnad på Speedglas och speedglas? Jag har en "automatavbländare" från, ja just det varifrån, jo det måste varit från Swedol. Fast det heter inte Speedglas. Fungerar bra och har svårt att klara mig utan den. Vanliga skärmen ligger och samlar damm sedan två år eller så. Vill inte frivilligt använda annat. Soldriven är den också eller svetsblänkdriven rättare sagt.

Link to comment
Share on other sites

speedglas är en tillverkare.. finns ju andra tillverkare på "själv" avbländande svets glas... finns ju billiga kina tilverkade.. känns som man vill vara försiktig med synen.. en del billiga skall enligt vad jag hört.. inte blända av tillräckligt fort vilket inte är bra för ögonen.. + tröttar ut.. sen vill man ju ha tillräcklig avbländning inte bara solglas..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Först ett speciellt tack till vedde för stöd i samband med betällningen av 6x4 bilens 6 stycken coiloverdämpare. Det vzr nog så klurigt att köpa rätt. Tror det blir bra det här. Också ett tack till Janne E som klockrent kunde svara (med artno i huvudet) så jag fick rätt "Front Uprights".

Då är det väntans tider igen. Plus gärna spränga bort en Sierra diffklump under tiden jag väntar.

Nu har jag beställt:

1 x ALLOY RACK CLAMPS Escort MK1 & MK2 (RD848) = £21.50

1 x STEERING COLUMN SHAFT (RD849) = £19.50

1 x Escort MK2 2.4 Ratio Steering Rack LHD (RD818) = £104.50

1 x Sierra Strut Plugs - (mushroom plugs) - PAIR (DAR054) = £19.50

1 x Ford Sierra - STD 2wd Front Uprights (pair) Genuine Ford - NEW (RD198) = £90.00

1 x NON-INTEGRAL 0.7 MASTER CYLINDER (RD3615) = £26.50

1 x NON-INTEGRAL 0.625 MASTER CYLINDER (RD3614) = £26.50

2 x RESERVOIR (STD HEIGHT) 7/16 Threaded Fitting (RD3622) = £23.00

1 x 5/16 UNF Clevis - Pin - Clip (G1312a) = £3.40

1 x Shock Absorber Kit GAZ (DAR023) = £247.00

2 x 120/085/R12 - Coilover Unit (120/085/R12) = £121.72

2 x 1.9", 450 Rate, 7" Free Length (RD1.9/450/7) = £29.80

1 x Group 4 Coupling - Forged Steel (RD820F) = £18.80

Link to comment
Share on other sites

Just denna el-konverteringstråd är väl värd att läsa de 8 sidorna. Bilderna är inte dumma heller som referens om någon skulle vilja sig på ett bygge någon gång.

När grundbygget är klart och man är på sidan 8 och ser kommande tankar med drivning ute vid hjulen. Intressant, men då tog tråden stopp. Hoppas den kommer igång igen....

Link to comment
Share on other sites

Alltid kul att vänta på grejer från RallyDesign :) ...450 lbs fjädrar, är det till fram? Blir inte det väldans hårda grejer? (jag är definitivt ingen expert utan relaterar till min beställning av 350 resp 250 lbs)

Link to comment
Share on other sites

Du får ju tänka på att Calle inte bygger som oss andra, 450 lbs blir nog bra. prop.gif

Calle, "balkarna" PG berättade om, dom med 2 mm gods du vet? Det betyder alltså att dom är IHÅLIGA. Då brukar det kallas rör, annars så heter det oftast stång. Tänk på det annars så har vi snart en 2-tons Cobra på vägarna.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...