Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

steel: Ja, jag vet vad jag skall svara, vill bara bli klar med bilen, ju fortare ju bättre. Har även ställt en fråga till Transportstyrelsen med ett förslag för att jag skall kunna "kapa myndighetstid". Handläggaren förstod både problemet och frågan, avvaktar svar från dem. Har även skaffat en bra kontakt på en av de avmonopoliserade besiktningsorganen och det kommer snabba upp processen också när jag väl är där.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Var kan jag hitta en splines som passar i Volvo 740 kollapsdel? Det är den splinessidan som sitter ansluten mot 740 styrväxeln. Den behöver vara svetsbar för jag skall ta den delen sticka in i ett hydraulrör (bärarmsrör) och i andra änden stoppa in en Rover splinesaxel. Vips så har jag en bra fungerande rattstång hela vägen från ratten till styrväxeln. Svetsning enligt Röda SFRO boken.

Finns det inget svetsbart standard så får jag hitta någon som kan göra utvändiga splines på en lämplig axel.

Så här se 740 splinesen ut.

styrninga2_zps19436610.jpg

Link to comment
Share on other sites

Inga förslag enligt Inlägg #1154?

Finns det alternativa förslag på kollapsdel motsvarande den som Volvo 240 har men med annan mer tillgänglig splines mot styrväxelsidan. Mot rattsidan skall det passa mot Volvo 749 rattstång dvs rund del som är planslipad / fräst på motstående sidor och diameter på kvarvarande rund del cirka 19mm.

Går inte att ordna utan splinesfräsning så kanske ett byte kan göras.

Link to comment
Share on other sites

Inte helt säker på att jag är med på noterna, men...

Kan du inte kapa av splinesdelen på en 240 kollapsdel och svetsa fast den i röret (om det är samma splines)?

Link to comment
Share on other sites

ktm_micke: Jag hade stirrat lite för länge på Volvo knuten. Kollapsdelen har ju lösningen i sig med "två platta sidor", dvs göra på liknande sätt som du gjort.

Då behöver jag en knut med "plattsidor" och sedan en lämplig svetsbar som passar mot andra sidan på den knuten. Jag skall studera kataloglänken du hade plus förmodligen ringa till firman du föreslår i din tråd. Troligen i ordningen ringa först, enklast.....

styrning114_zps45e2872f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gjort om några saker i framvagnen.

Var kan jag köpa en låsmutter för övre spindelbulten? Det fanns ingen låsmutter med leden. Använder transitled.

Link to comment
Share on other sites

Måste få ner vikten lite på bilen. Fördelarlocket är onödigt tungt och så behövs inte allt heller. Tag bort! Det som inte finns på bilen adderar heller ingen vikt. Bilen kommer fungera utmärkt efter viktjusteringen.

Jämför gärna bild 2 och 3, där bild 3 visar ett grovtrimmat Volvo B230 fördelarlock. Fintrimmning kommer ske i veckan.

Bild 4 visar 3 stycken onödigt bastanta skruvar som håller fördelarlocket. Jag se om det går att få tag på motsvarande skruv i aluminium. Alternativt få jag ordna med stycktillverkning av 3 skruvar. Går nog att vinna 10 gram på skruvarna kanske mer om jag hålborrar dem.

fordelare1_zps4b536766.jpg

fordelare2_zps83064c72.jpg

fordelare3_zps3a701439.jpg

fordelare4_zpscc343083.jpg

Link to comment
Share on other sites

En viktiga standardkomponent skall tillverkas. Tow-bar, jag säger bara Tow-bar. En fantastisk uppfinning. Alla bilar borde ha en sådan monterad. Även "vanliga bruksbilar".

towbar2014-11-23_zps410a9d51.jpg

Link to comment
Share on other sites

steel: Tow-bar: Ja det är ett så suveränt verktyg för att enkelt transportera bilar, Seven eller vanliga bilar. Så lätt att bygga och så funktionellt. Så klart man måste ha en Sevenbil / vanlig bil som tål att bygga tow-bar fästen på men framförallt behövs förståelsen för nyttan, kunskapen att bygga, viljan att bygga samt behovet av en tow-bar. För min del fyller jag kraven i samtliga dessa kriterier och därför bygger jag. Någon kanske faller på att inte klara en eller flera av kriterierna och då skall man inte bygga en tow-bar. Mina normala transportlängder är 5 till 50km ofta för jag vill ha två bilar med eller är det bara att jag är bekväm av mig? Dvs tow-bar till losskopplingspunkten 5 eller 50km bort. Göra det som skall göras med Sevenbilen koppla ihop igen när det är klart och kör varmt, torrt och bekvämt hem.

Ett exempel som kommer ske framöver är när det är dags för SFRO 1 eller SFRO 2 om jag vill göra detta i Västerås istället för hemma eller regbesiktning ner på stan eller Eskilstuna så kan jag bara ta bilen på släp efter den vanliga bruksbilen. Tar någon minut numera att koppla ihop ekipaget. Behöver inte krångla med att hyra dyra släp, att äga ett släp som andra ändå bara vill låna.

Fördelare: Javisst är det en finurlig viktminskning. Kan verkligen motorn bli startovillig samt få sin funktion försämrad. Kan det verkligen vara så? Jag monterar "minilocket" ock kollar om motorn tänder när det blir dags att prova....Jag tror locket kommer att fungera.

När man bygger en "annorlunda Sevenbil" på många sätt kan man få många utmaningar i konstruktionstankarna. En del byggare kanske aldrig kommer till konstruktionstanken på en udda bil för man har gett upp redan vid noll, första eller andra hjulaxeln. Jag fortsatte med även en tredje hjulaxel och anser dessutom inte att bilen är udda. Målet är att den skall vara drivande på boggin, i värsta fall medrullande och skulle allt visa sig att det överhuvudtaget inte blir körbart med boggi, vare sig drivand eller medrullande. Då är det bara att såga bort bakre hjulaxeln, regga den som en helt vanlig Sevenbil och sälja direkt. Då är bilen inte intressant längre för mig. Därefter börja med den nya som är tänkt att bli efter CealmSeven 6x4. Jag har det mesta redan till den. Ser ut som jag har materiel och viktiga komponenter till tre eller fyra bilar till, vad jag nu skall med dessa till........

Det var lite utvikning i ämnet tow-bar, "speciell viktminskning på fördelare" samt 6x4.

Link to comment
Share on other sites

Hej, tror banne mig jag ska sätta dit fästen för towbar på nästa bil. Är alltid en massa krångel med släpvagnar som du skriver.

Samma med utmaningar vid byggandet av bilarna, måste vara något nytt och annorlunda för att det ska vara motiverande och kul. Troligen kommer jag att överge Brutus för ett annat roligare bygge. Brutus har jag redan byggt.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Trimma.... nej skojar bara.

Det är enkelt, ref Inlägg 1105. Den behövs inte för motorns funktion men tar plats i höjd och i längd och jag vill inte ta bort allt innanför. Det blir för mycket med jobb att ta bort allt. Jag såg det i samband med en motorskrotning nyss. Därför kapade jag fördelarlocket dvs den absolut enklaste och vad jag anser smartaste konstruktionslösningen för att vinna längd och höjd men ändå tätt. Kommer limma på en tätning så det blir tillräckligt tätt. Kanske tar PL400 och någon bra plastsort. Sättlim som PL400 fastnar på allt.

Fördelarlocket sticker upp när jag byter till ett kapat och omgjort ventilkåpslock. Jag har hissat motorn lite extra för oljetråget skall gå i liv med underkant på ramen då behöver jag vinna de ett par tre cm som fördelarlocket knycker.

Nu hoppas jag alla frågetecken hittills är uträtade. Även eventuella frågetecken i andra trådar om konstruktionsprincipen.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Trimma.... nej skojar bara.

Det är enkelt, ref Inlägg 1105. Den behövs inte för motorns funktion men tar plats i höjd och i längd och jag vill inte ta bort allt innanför. Det blir för mycket med jobb att ta bort allt. Jag såg det i samband med en motorskrotning nyss. Därför kapade jag fördelarlocket dvs den absolut enklaste och vad jag anser smartaste konstruktionslösningen för att vinna längd och höjd men ändå tätt. Kommer limma på en tätning så det blir tillräckligt tätt. Kanske tar PL400 och någon bra plastsort. Sättlim som PL400 fastnar på allt.

Fördelarlocket sticker upp när jag byter till ett kapat och omgjort ventilkåpslock. Jag har hissat motorn lite extra för oljetråget skall gå i liv med underkant på ramen då behöver jag vinna de ett par tre cm som fördelarlocket knycker.

Nu hoppas jag alla frågetecken hittills är uträtade. Även eventuella frågetecken i andra trådar om konstruktionsprincipen.

Det finns ett lock att köpa

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag missuppfattat det men du skall byta från kamaxel monterad fördelare till aggregataxel monterad?

Då finns det en plugg som passar i fördelar hålet (ser ut som en packbox utan hål).

Den sitter på alla B230 med frontmonterad fördelare tex. 240.

Link to comment
Share on other sites

Mildseven, micke r1 och Gerhard: Där ser man, då slipper jag att plasta ihop något eller limma ihop något. Jag säga att plasta är inte min grej.....limma kan väl fungera om jag måste.

Då ska jag försöka hitta rätt "plugg" så är det problemet ur världen. Bra!

Egentligen vill jag ha en B230 originalsprutmotor men jag vill inte sätta mig och försöka trimma ner 10kg insprutning och tändningskablage till "bara det som behövs" utan jag har valt blockfördelare förvisso en liten elektronisk sådan men ändå blockfördelare. Kan tänka mig och köra med Pierburg förgasare också. På andra bilen har det alltid fungerat och jag har aldrig haft ett stillestånd trots motorn gått 30k-mil och inget gjort med den mer än 2 burkar Biltema röd färg. Det är ett bra koncept för mig och jag hoppas verkligen att andra motorn har samma idé om funktionstid kontra stillestånd som jag är bortskämd med.

Hittade förresten en firma i Örebro på nätet som säljer aggregataxlar till Volvo för 5-600 fraktat och klart Arboga. Det var en folkracefirma, kanske skulle åka dit och handla istället. Den aggregataxeln jag har med kugghjul till fördelaren på upptäckte jag att bränslepumps "tryckaren" är inte bearbetad. Konstigt allt annat är ok med bearbetning. Jag köper väl en ny där även bränslepumpen får sin bearbetade "tryckyta".

Link to comment
Share on other sites

Försökte PMa dig micke r1 men det gick inte.

Så här skrev jag i PM-et

Hej

Sökte på Locostforumet efter supramannen men det blev "Inga resultat för 'supramannen'".

Var och hur hittar jag honom?

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

caelm ! jag är försiktig med pm på forum...man vet inte riktigt vilka som läser dessa , ser dock att jag inte fått nåt.

googla på supramannen kan dock inte lova att han kan hjälpa till men han har koll på de mesta .

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
. Så klart man måste ha en Sevenbil / vanlig bil som tål att bygga tow-bar fästen på men framförallt behövs förståelsen för nyttan, kunskapen att bygga, viljan att bygga samt behovet av en tow-bar. För min del fyller jag kraven i samtliga dessa kriterier och därför bygger jag. Någon kanske faller på att inte klara en eller flera av kriterierna och då skall man inte bygga en tow-bar. Mina normala transportlängder är 5 till 50km ofta för jag vill ha två bilar med eller är det bara att jag är bekväm av mig? Dvs tow-bar till losskopplingspunkten 5 eller 50km bort. Göra det som skall göras med Sevenbilen koppla ihop igen när det är klart och kör varmt, torrt och bekvämt hem.

Ser ingen större nytta med en towbar om får problem med bilen om man är 5 km hemma ifrån !

Men om man däremot kan köra ett S.K "roadtrain" (en dragbil med 2 st 7or på släp) ,så kan man ju spara lite bensin o få lite sällskap på långresor. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Visserligen OT i Cealms fantastiska byggtråd men; maxhastigheten med towbar är väl ändå 30 km/h (om det ens är riktigt lagligt, ingen verkar egentligen rikigt veta). Så resor längre än 5 km har nog en tendens att bli lite långtråkiga.

När planerar du att börja med drivningen av axel nr 2?

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
maxhastigheten med towbar är väl ändå 30 km/h

Kan de stämma ? 80 km/t måste de va ? (om man har på bromsar på sjuan liknade släp) ?

Link to comment
Share on other sites

Kan de stämma ? 80 km/t måste de va ? (om man har på bromsar på sjuan liknade släp) ?

Väck inte den björn som sover. Kanske det blir en 6 x 4 med påskjutsbroms på riktigt! Det finns ju en ledig hjulaxel som skulle kunna användas till det...

Link to comment
Share on other sites

80 km/h är för registrerade släpvagnar. Ett fordon reggat som bil är inte en släpvagn (ens om den kopplas efter ett annat fordon). Dessutom är väl sällan eller aldrig bromsarna kopplade till dragbilen när man använder towbar?

Towbar => efterfordon. Såvitt jag förstår verkar det dock verkar det egentligen saknas lagrum eller praxis from rättsfall (eller har i alla fall gjort tidigare) så det är lite av Christers "Väck inte den björn som sover" som gäller

EDIT:

Det ovan är hur jag har uppfattat läget i alla fall. Jag kan självklart ha fel eller ha missat någon ändring i reglerna som kan ha skett. I så fall är jag tacksam om någon som vet bättre rättar mig så inte felaktigheter sprids vidare.

Edited by Wankelsport
Link to comment
Share on other sites

Utfärdar en varning redan nu för lång text. Det är valfritt att läsa vidare eller stoppa redan här. Av antalet ord tror jag många kommer förstå vikten av towbar för mig och att jag kommer nu och i framtiden ha dessa monterade. Jag kommer alltid vara uppdaterad i towbarregelverket när jag behöver vara uppdaterad.

För er som väljer att fortsätta läsa: Varsågoda.

Svar på några frågor:

- (om det ens är riktigt lagligt, ingen verkar egentligen rikigt veta).

- Så resor längre än 5 km har nog en tendens att bli lite långtråkiga

- Trafikverket

samt

extra bonus om 30-km-kärra

Det är roligt att 6x4 bilen och towbar frågan engagerar så många, speciellt inom området vad den behövs till och hur fort man får köra.

Båda dessa frågor dvs vad den behövs till i det enskilda fallet är jag väl bekant med, jag är även väl bekant med lagrummet som styr towbar. Annars skulle jag inte använda towbar....

Fordonståget lagrum är också väl bekant att jag till och med har haft reglerverket med mig i bilen när jag körde ett sådant tåg regelbundet. Om reglerna ändrat sig sedan jag körde fordonståg är dock inte bekant för jag har inte haft behov av det efter cirka 2011.

Jag har även hunnit bli stoppad av polisen när jag drog towbar. Faktiskt första dagen men nu råkar jag kunna alla dåvarande regler kring detta. Det visste inte polisen när de stoppade mig...... Polisen hade en förhållandevis tuff inställning i början men veknade ungefär i höjd med att jag nämnde rätt författning samt undervisade dem i reglerna. Polisen var ungefär lika okunniga i reglerna som gemene man är nomalt sett när man ser en lite annorlunda konstruktion som towbar. Jag fick ett varmt tack för lektionen och vårt möte slutade med, Bra då har vi lärt oss om towbar det får vi tala om för övriga också. Därefter har jag ALDRIG blivit stoppad i mitt "operationsområde" med Tobar.

Kan bara som kuriosa nämna att personer som köpt sin Seven bil eller motsvarande fordon "göre sig icke besvär" för fordonståg. Dock finns det ett undantag, exemplet är om någon skulle köpt sina Sevenbilar av mig och foga dem samman i fordonståg, då är det tillåtet även för nya ägaren. DEt är inte personbundet skall väl tilläggas utan handlar om hur byggaren förstod reglerverket i samband med dåvarande registreringsbesiktning, jag förstod och därför får mina alla byggda bilar dras i fordonståg. Jag tänker inte gå in på varför det är så och vad jag gjorde för just detta mer än att det är (var) en liten lustig skrivning i regelverket som jag hittade och "tillämpade bort" vilket just byggaren kan göra. Glömmer man det eller som de flesta inte förstått att göra då kan man helt och hållet glömma tåget.

De flesta, som tex Mildseven kommer aldrig sakna möjligheten till fordonståg.......eller en enkel towbar. För mig däremot vore det ett elände om jag missat möjligheten att kunna ha med mig an vanlig standard bil plus två andra bilar av tex Seventyp utan att behöva fråga om hjälp. Kan själv heter detta fenomen och det är något som är otroligt viktigt för mig vad avser transport. Nu kanske de som inte förstår något om tex towbar börja höra polletten trilla ner. Jag kan förflytta tre bilar själv till olika evenemang i stort oavsett väder och vind. Det är också en otrolig tur för alla andra att towbar och fordonståg inte ingår som obligatoriska moment i Sevenbyggen eller Sevenköp. Det är valfritt dock inte vid CealmSeven Industries som gillar att öppna ALLA möjligheter och inte bara hålla sig inom "mainstream".

Mildseven: Bra att du skriver till Trafikverket, men du hade kunnat fråga mig också......... För de som läst mina inlägg i olika trådar noggrant hade också haft svaret på den korrekta km/h hastigheten. Kanske till och med är sökbart.

En annan än towbar och som påverkar betydligt fler personer än 1 person kan vara att kolla upp vad som gäller för så kallade 30-km-kärror om någon nu råkar använda en sådan efter personbil. Många kommer bli MYCKET förvånade.......

Rimligen borde två frågor vara mycket tydligt besvarade i detta inlägg.

- vad jag har och värderar towbar till

samt

- varför den ingår som standard hos mig

Indirekt blir det också rätt klart att ingen är tvungen att ha en towbar monterad om man inte gillar towbar. Det är också ett bra förtydligande tror jag. Råkar man vilja köpa en bil med towbar så är valfritt att köpa och då ingår den (ref när jag sålde mina två). Vill man inte ha kvar den går det utmärkt att avinstallera" densamma utan ombesiktning.

Kan inte låta blir att förtydliga det jag nämnt tidigare i trådar, det är att man slipper låna ut en trailer som kommer tillbaka trasig....... jag har ju ingen trailer mina transporter sker bekvämt via towbar. Jag kan också transportera en bil utan skattning och utan försäkring. Ni vet väl alla om ni förflyttar en bil medelst bogserlina MÅSTE denna vara minst försäkrad. Med towbar gör jag som jag vill och den valfriheten att göra som jag vill till och med lagligt gillar jag....

Och Mildseven hade du frågat så hade du kanske kunna fått ett antal kopior på reglerna via Trafikverket för det kompletta med towbar av mig, så hade inte Trafikverket behövt gjort samma sak två gånger. Jag har haft många kontakter med dem kring frågan när jag läste in mig på den och sedan upptäckte dess styrka och funktion för runt 6 år sedan. Det var inte helt lätt för dem heller men både Trafikverket och jag lärde oss mycket då med de kontakter vi hade. Så mycket att jag fick deras direktnummer till två handläggare när vi läste regler gemensamt.

Som en annan kuriosa har Trafikverket och jag tillsammans läst regler för hur min dåvarande ångbil fick legalt köras på allmän väg, vilket jag fick. Jag lyckades också trafikförsäkra den i ett känt försäkringsbolag. Hann även där stoppas av en polis nästan utanför där jag bor men polisen tackade för informationen de fick hur och varför jag var tillåten att köra ångbil på allmän väg. Det var ju legat, de sa hej och åkte vidare. Efter det tillfället stoppades jag aldrig fler gånger..

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ja det är ju utan tvekan helt upp till dig hur du bygger,utrustar och använder dina fordon. Jag tycker att det är kul att det finns folk som vågar och vill tänka utanför ramen.

Sen noterar ju jag givetvis att du i texten inte nämnt något om högsta tillåtna hastighet. Vad är den? Jag har redan läst svaret i tråden http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6459&st=0&p=63820&hl=towbar&fromsearch=1entry63820 men det kan ju trots allt ha ändrats sen dess

...och min andra fråga då? När ska du börja med att bygga drivningen av den andra bakaxeln? Jag är mycket nyfiken på hur du ska lösa det!

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog hunnit förklara för ibland nya men mer ofta samma varför jag vill bygga som jag vill då kan texterna bli lång och tydlig. Idag var en sådan dag. Jag sparar länken om den skulle behövas igen.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf

Drivningen är inte byggd än med jag vet hur den skall göras och den är en enkel modell. Syftet är att få texten i regbeviset att säga "Antal drivande axlar bak: 2

Något annat syfte finns inte. Dvs reglerna har inget krav på hur jag överför kraften annat än att det skall vara "tillräckligt säkert". DEt finns heller inget uttalat eller ens underförstått krav på hur mycket kraft som överförs. Utöver noll kW.

Skulle sedan av någon anledning regler ändras eller dyka upp som gör att boggin inte är tillåten längre, då är det bara att kapa bort den sisat axeln, regga bilen, sälja den och bygga en ny riktig bil som jag vill ha den fast då med två axlar bara och i ett helt annat utförande.

Link to comment
Share on other sites

Wankelsport: Svaret på din fråga om drivning finns med start i Inlägg #810 och svaret återfinns lite längre ner i Inlägg #820. Dock inga bilder men i ord beskrivet hur drivningen skall gå till.

Link to comment
Share on other sites

Lite mer jobb instämplat på framvagn och styrning. Inte klart än men kommit närmre målet. Har klarat ut vilken Borgeson DD-knut jag skall köpa hos Jocar. Skrotade nyss en splines del som är till Escort-styrväxeln.

Där kan jag meddela att jag noggrant minskade vikten på delen avsiktligt. Dock endast av ren snålhet för att portot inte skall bli för högt. Jag skickar den i brev ner till Jocar så kan de ta fram vilken knut jag behöver vid styrväxeln. Jag har försökt räkna splines på Escortväxeln och är helt säker på att dessa är inom intervallet 35 till 38. Jocar behöver en mer exakt uppgift. Det är löst nu, de får räkna själv eller prova sig fram vad som passar.

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt arbete med framvagnen och styrningen. Ett genuint tråkigt jobb men måste oavsett vad jag tycker göras. Ibland önskar jag att bilen vore ett köpt kit där allt bara är att skruva på plats. Fast å andra sidan när jag väl gjort klart "tråk-jobben" och får allt att fungera som avsett då försvinner önskan oftast.......

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...