Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

Gerhard: Det skulle betyda bild nr 1. Dvs först på med gummitätning på axeln och "läppen" mot plåtbrickans platta del. Bild 1 skulle kompletteras med att lägga gummitätningen ovanpå brickan sedan trä allt på axeln.

Det värsta är att alla olika varianter går att montera efter. Det hade varit mycket enklare om det bara fanns ett sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hittade detta på nätet och med den texten verkar det vara så här tätning och plåtbricka skall monteras, eller? Varför kan det inte följa med en beskrivning med några fina bilder och en extra sexkantnyckel. Så mycket lättare då!!

Knacka fast lagerbanorna för inre och yttre lager, knacka försiktigt och omlott så det kryper in jämt, du känner när det är helt inne.

Sen är det dags för infettning av lagren, smörj in dom rikligt och arbeta in fettet i lagren, sen monterar du det inre lagret (ha fett på lagerbanan först) och knackar fas plåtskoningen.

Sedan så monterar du fast damskyddet på själva navaxeln med tätningsflänsen utåt (den går mot plåtskoningen) och sätter dit navet, ha först fett i själva navet så det finns där.

Sen monterar du yttre lagret och brickan o drar fast med muttern till det inte glappar och släpper sen litegrann och montera saxsprinten och fyll den rengjorda fettkåpan med lite fett och montera.

CIMG3719_zps3967ccb9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra då kan jag montera högra navet. Därefter skall vänster nav tvättas av och få nya lager monterade.

Inte så långt kvar till ett "Äntligen på 6-hjul".

Link to comment
Share on other sites

Hej Calle.

Såg din fråga om 123 ignition.

Hitade denna sidan för ett tag sedan och dom har skrivit lite om den.

http://www.v-performance.com/about.html

Har själv funderat på en 123 ignition men inte kommit till skott.

Sidan verkar intresant så den kanske skulle ligga bland länkar.

Hälsningar från osianen söder om Taiwan.

Link to comment
Share on other sites

PeerO: Det lutar starkt åt en 123-a. Jag har fått tag på drivaxel som har kugg skurna till fördelaren monterad "framme-nere" på B230. Den andra fördelaren "upptill-bak" får sitta kvar om jag köper en 123-a.

Jag har ett tråkigt jobb med motorn att göra. Det är att ta bort en avgaspinnbult. Skulle det inte gå bra så kan jag ta en annan motor istället, jag har några stycken B230 motorer i lagret.

Link to comment
Share on other sites

Jo 123 är nog ett vettigt alternative I synnerhet den nya som är programmer bar.

En av anledningarna till att jag inte köpt den är att den tar ju inte väck den nackdelen som är på ett fördelarlock. Jag kanske har fel men jag upplever att den största nackdelen med ett modernt "om man nu får kalla det så" brytarlöst /elektroniskt tandsystem som Volvo original eller 123.ign är fördelar locket och rotorn. Och det blir man ju inte av med.

Då fins det ju allternativ där man slipper den nackdelen. Som inte kostar så mycket mera.

Om man inte vill bygga själv så fins ju mega-skirt att köpa färdigt eller någon jolt historia.

Går väl säkert att använda även om det är visa funktioner som man inte använder idag

Men man vet ju inte riktigt vad framtiden vill hur man skall ha det. Bet kanske både blir konstgjord andnig och sprut.

" Kan ju nämna. Hadde tomgångs problem på 944:an. Låg och ojämn tändning dåligt med kraft. Porschen hadde varit på verkstad för rembyte och lite läckande packningar vid fördelaren åtgärdades samtidigt så jag förmodade ju att fördelar kontakter var kollade också. Men nej.

Jag rensade kontaktstiften I locket och rotor, med denna åtgörd ökade varvtalet 200rpm och motorn går mycket jämnare."

Med detta skulle jag väl kanske vilja saga att skall jag göra något åt tändningen så skall rotor och fördelare bort. Det gamla kan få sitta kvar som kuriosa och reserve kraft.

Det blir svalare nu bara 29,8 grader ute kl. 17:07

Men hadde helre varit hema I garaget.

Link to comment
Share on other sites

de moses!!

Vad är det jag ser på bilden Calle.

Har du börjat använda dig av lättare material? :blink:/>

Äller är det någon ny samart färg som gör att det ser ut som att det är aluminium du använder?:o/>

Link to comment
Share on other sites

Du kan känna dig helt lugn PeerO.

Det är en äkta 140 spindel. Bärarmarna är 25x3mm och undre plåten som håller undre spindelleden är 4mm eller om det var 5mm tjock. Själva spindelledsplåten är 8mm Domex-plåt.

Allt är som vanligt och inget "lättjefullt" har inträffat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skulle kunna vara det men det var faktiskt enklare än så. Förresten en fin bild du hittade heralue, och ett mycket bra nummer på den också. Samma nummer som jag har på bilarna, 57.

Idén var faktiskt så enkel att jag länge tänkt bygga något med boggi. Liten skogsmaskin eller en liten dumper eller något annat. Råkade då titta till på en Sevenram som fanns i verkstaden som var tänkt 2-axlad från början och såg "potentialen" att bygga till en extra axel på ramen. Bil eller traktor med boggi kändes egalt. Jag får bygga 3-axlat, jag vill bygga 3-axlat (6x4) och jag kan. Då var det bara att bygga om den 2-axlade Seven bilen till en 3-axlad Sevenbil. Helnöjd med 6x4 konceptet. Fast det är STOR bil. Med den planerade boggilyften så kommer den bli smidig om det är ont om utrymme.

Det var kort versionen av "Varför en 6x4".

Skulle jag någon gång tycka att den skall återgå till 2-axlad, är det bara att kapa bort en knapp meter baktill bygga om lite och troligen köra den som "ombyggt fordon" via SFRO och besiktningsorgan. Då är den en "vanlig 2-axlad Sevenbil igen". Fast jag vet ännu inte varför jag skulle vilja bygga om den.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

För att byta från Hardy-fäste till "vanlig medbringare" har jag några frågor om:

- vänster eller högergänga på muttern som håller Hard-fästet

- brukar man lätt kunna dra eller knacka loss Hardy-fästet eller kräver det övervåld och lite till

- är det momentdragning av muttern vid återmontering eller normalvåld till medelmåttigt övervåld som gäller

M47Hardy_zps34e361fd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kunde själv svara på frågorna.

- vänster eller högergänga på muttern som håller Hard-fästet

----> Högergänga

- brukar man lätt kunna dra eller knacka loss Hardy-fästet eller kräver det övervåld och lite till

----> Knacka distinkt och vrid samtidigt på hardy-fästet. Efter ett tag så ser man att den släpper greppet och strax efter har fästet lossat så det går att "dra av" från axeln.

- är det momentdragning av muttern vid återmontering eller normalvåld till medelmåttigt övervåld som gäller

----> Räcker att dra fast ordentligt

Medbringare1_zps4e2a0c68.jpg

Medbringare4Hardy_zpsef32bded.jpg

Medbringare2_zpsa0d6b918.jpg

Medbringare3_zps7e84e60e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Höger sidas framnav har fått nya pressade lagerbanor. Snart kanske bilen övergår från att stå på fem hjul till att stå på sex hjul.....

Link to comment
Share on other sites

Volvo original handbok

Volvo140framnav_zpsc1295316.jpg

Det skall jämföras med Inlägg #1004

Och svaret är att original handboken och inlägget beskriver gummitätningen med samma placering, eller? Jag har svårt att se på bilden. Hur jag har monterat det vet jag och jag kan göra om monteringen om det visar sig att tätningen sitter fel. Kladdigt jobb men går att göra.

Link to comment
Share on other sites

Vid garagestädningen hittade jag ett par handböcker som jag köpt någon gång på 1970-talet när jag själv "blev med 140-bil".

Där fanns det en bra och informativ bild, dvs en bildbekräftelse att jag monterat gummitätningen rätt. Jag har tydligen ett "senare utförande".

Ibland har man mer än man själv kommer ihåg.......

Volvo140spindel_zpsfb9809a8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur många gängor minst alternativt mm måste vara i grepp på förlängaren mot inre styrleden om jag skall ha en förlängare mellan yttre och inre styrled?

styrning6x4matt_zpse5a25526.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tackar! då blir det 18mm som minst avrundat till 20mm. Då skall det vara möjligt att göra en förlängare och använda de yttre styrlederna som nu är monterade.

Ett annat alternativ är att ta Volvo V70 yttre styrleder och sedan leta efter lämpliga nya inre styrleder i lämplig längd och med rätt gänga mot styrväxeln.

Enklast blir nog att göra en förlängare, dvs alt 1.

Link to comment
Share on other sites

Nu står bilen i ride height med "fasta dämpare" fram. Dessa skyms av de ordinarie dämparna som är där mer för syns skull just nu.

Jag har spänt isär hjulen så styrväxeln antar en rak linje mellan spindlarna. Nästa steg är att montera styrväxeln. Plattjärn som styrväxeln skall fästas mot är kapade.

20141026442_zps8cc3422b.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

--- jasså det skall åkas turbo ---- Nej faktiskt inte. Jag har en turbo till B230 som jag gärna säljer för 750kr för jag kommer inte använda den. Jag kommer bara att använda grenröret för det är ett smidigare rör än den andra grenrörstypen utan turbo. En ytterligare fördel är att utblåset är mitt på motorn och rakt ut så jag har lättare att leda ut avgaserna från motorrummet. Bygger jag om dämparna på den Seven som jag har registrerad så blir det ett turbogrenrör på den också.

En annan variant är att bygga ett eget grenrör med den formlaserskurna metallplattan som passar till B230. Turboröret spar arbete.

Link to comment
Share on other sites

Provade hur CealmSeven 6x4 ser ut med en noskon.

6x42014-10-31_zps5ef02592.jpg

Jag har färdiga sidoplåtar till bilen. Dessa gjordes ursprungligen till en av de andra bilarna men passar utmärkt på 6x4-bilen

Link to comment
Share on other sites

Har provat in sidoplåtarna nu. Lite passningsjobb att göra men det är minimalt. Då slipper jag göra nya plåtar, bra! Bakdelens plåtar blir nya men jag gör den i aluminium denna gång då blir det lite lättare att forma än den tidigare "pansarrumpan" med 1,25 / 1,5mm stålplåt. Där krävdes lite muskler för att få den att forma sig. Aluminium borde kunna blåsas runt kanterna med en hårfön. Bilen är tillräckligt bastant baktill så aluminium blir bra som alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Enskilt godkännande. Det blir en nyhet för mig när det är så dags. Jag har bara registreringsbesiktigat förut. Surfade in på Transportstyrelsens hemsida och läste det som fanns att läsa om ursprungskontroll. Tog ner blanketten och fyllde i allt utom ett komplett datum för än vet jag inte vilket det blir.

Kan dock inte låta bli att skratta åt blanketten och formuleringarna. Men det är väl bara att göra som det står..........så blir Transportstyrelsen glad och blir de glada blir jag också glad. Ett win-win-förhållande och jag fick ju skratta lite också ....

Link to comment
Share on other sites

Är den verkligen så lågt placerad? Det är en stor bil, väldigt stor bil faktiskt, men jag skall kolla över måtten imorgon så jag inte råkat ta fel på millimeter och centimeter. Såna fel är lätt att göra.

Link to comment
Share on other sites

Plåtbeklädnad på bilen rumpa och bakre sidor är planen för dagen eller förmiddagen. Jula kapen skall hämtas och få ett nytt hem i Örebro. En turbo kommer om vädret tillåter också flytta. Själv skall jag vara "andre kameraman" på en teater på eftermiddagen. Det är alltså inte helt säkert att jag hinner med att plåtsko bilen så långt jag tänkt och vill.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag hemma igen efter byggavbrottet som andre kameraman på en teater.

Ett klokt beslut att ta just nu är att gå ut i verkstaden och göra något med 6x4-bilen. Kan vara så enkelt som att borra ett 3,2mm hål på något lämpligt ställe, eller flera 3,2 mm hål på många lämpliga ställen.

Link to comment
Share on other sites

Det blev många 3,2mm hål samt att höger sidoplåt kapades till så den passar högra "gränslinjerna".

Det får bli bilder imorgon istället, så tills vidare finns inget av det jag skrivit om.....

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...