Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 3 weeks later...

Svetsat en antal saker på ramen. Skall borra vattenavrinningshål i bottenplattan, totalt 10 stycken. Fästen för stolarna är också något som skall göras i närtid för innan stolarna är på plats kan jag inte montera rattstången.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag provat 6x4 med "stol". Trångt, trångt, trångt....

6x4 är en bil med 405mm innermått mellan ramrören men jag kommer aldrig ha det så trångt fler gånger.

442E är bäst!

Link to comment
Share on other sites

Låter som du har lagom med plats. En sjua ska vara litegrann som en sko. Du ska få plats i den, men inte har mer plats över än du kan vicka lite på tårna. ;)

Link to comment
Share on other sites

gka: Nja, jag föredrar en rymlig Seven men nu får jag möjligheten att "köra" en mindre rymlig......

Har faktiskt aldrig provat "cockpit" förrän igår, borde nog ha gjort det tidigare.... Jag kan alltid stjäla lite utrymme om jag gör om en del av kardantunneln.

Link to comment
Share on other sites

På måndag skall fälgarna komma. Det är möjligen vid tillfällen som fälg- och däckinköp samt däckbyte jag kan fundera något kring beslutet om sex hjul istället för mer normala antalet som är fyra eller fem hjul.

Jag har skaffat material till fästen för stolarna. Fästet tillverkas av plattjärn med måtten 5x50mm. Förmodligen svetsar jag på ett mindre plattjärn vinkelrätt mot 5x50 järnet så inget flex uppstår.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Sex stycken fälgar kom idag men däcken kommer inte förrän om drygt en vecka. Då passade jag på att måla ramen en extra gång.

6x4Nymalad1_zps82c8d0b6.jpg

6x4Nymalad2_zps78951c77.jpg

6x4Nymalad3_zpsc47c7d0f.jpg

6x4Nymalad4_zps78d87b21.jpg

6x4Nymalad5_zpsd6eeebbb.jpg

6x4Nymalad6_zps6d7a099e.jpg

6x4Nymalad7_zps76d92e39.jpg

6x4Nymalad8_zps70aeb872.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kommer att tänka på den där sexhjuliga f1 bilen. Oavsett om du inte har kardandrift till bakre axeln kommer den bli spektakulär, vilken karosslösning har du tänkt till baken?

Link to comment
Share on other sites

jol: Den blir kanske lite annorlunda mot en "skolboks-Seven". Hoppas bara att jag inte blir utesluten ur föreningen för 6x4-tilltaget......

Tänkte ta vanlig 5mm stålplåt och böja runt en carportstolpe, nej Alumimium är idén, 3-delad, en vänster och en högerrundning plus ett mittstycke. 3-delning är jag helt såld på efter V8-kärran som fick detta plus den ram som just nu bara hänger på en vägg och ser ledsen ut, den har också 3-delad bak fast vad hjälper det om man som ram är upphängd och inte får vara med.... Det är standard med 3-delat (och 3-axlat) för CealmSeven Industries framgent.

Sidorna som blir 3-delade (gissa varför=praktiskt) med cockpitdel, mellandel och en del som räcker fram till bakre bärarmsröret. Tänker inte trassla med att bärarmarna sticker ut genom hål i sidan. För krångligt om man måste demontera sidorna. Reggar väl som vanligt utan motorhuv så jag kan välja om jag har huv eller ej.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

--- Hoppas att du inte bara väntar utan faktiskt gör nåt åxå ---- Det är alltså därför det inte "hoppar fast en framvagn på bilen". Jag har kollat varje dag .......man kan alltså inte "vänta ut" ett bygge.

Ok, då får jag börja bygga igen. Så får det bli.

Link to comment
Share on other sites

---- Ojj cealm du vet vad du startat nu....tänker på en byggtråd ----

Kanske en bygg-folkrörelse om 6x4 Sevenreplikor?

Fast det är nog länge sedan starten, den här tråden startade redan : 2009-11-14.

Och nu har jag kommit så långt att de fyra första hjulen är monterade, bara tre kvar till en komplett Sevenbil...

Link to comment
Share on other sites

--- Kommer ta timmar att förklara fördelen med boggie. ----

Förklaringen är så enkel att göra: Roligt, annorlunda och det går att göra. Det är lika fritt att bygga med boggi som att inte bygga med boggi.

Efter att ha byggt fyra bilar utan boggi börjar det väl bli dags att variera sig lite och bygga lite nytt.

Link to comment
Share on other sites

--- Kommer ta timmar att förklara fördelen med boggie. ----

Förklaringen är så enkel att göra: Roligt, annorlunda och det går att göra. Det är lika fritt att bygga med boggi som att inte bygga med boggi.

Efter att ha byggt fyra bilar utan boggi börjar det väl bli dags att variera sig lite och bygga lite nytt.

Många (h)jul till jul eller hur?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Rikard: Bra att du såg skrivfelet. Tack! Totalen ändras inte men fördelningen inom additionen.

Blir: 4 drivande + 2 medrullande + 1 reserv plus jul = 8 (h)jul.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En extra "brednos" som jag köpte för 2 månader som sedan blev hämtad idag. Nu har jag några stycken brednosar i lager så det borde räcka för det antal bilar som jag planerat att bygga.

Brednos_zps19c18041.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

En Rejsa tråd jag råkade hitta med diverse fina fordon. Ett fordon med "lite vedbostuk" fast potent jämfört med Sjuor...., i alla fall vad författaren på Rejsa skriver.......

Rejsa tråd.

4hjulbaktill_zps83b6b386.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite segt byggår för min del hittills. Svårt att komma igång. Då gäller det att grabba tag i alla byggidéer oavsett om det tillför något eller ej.

Jag har gjort en total omkonstruktion av gassvetskärran ett helt onödigt uppdrag men den är nu lättad och förbättrad. Väger troligen 10kg mindre, har fått en stabilare och bättre väghållning. Lättare att skjuta framför sig och pga lättningen kommer den gå utmärkt även på grusväg som blöta och leriga stråk. Tuberna sitter stadigare med den nya "gastubslåsningen". Svetständaren har fått samma upphängningen men upphängningen är lättad och mer tillgänglig. Sist men inte minst är gasklockorna betydligt mer skyddade av ramens konstruktion.

Hoppas nu att detta lilla sidoprojekt gör att andra mer väsentliga saker får lite fart nu 2014.

Link to comment
Share on other sites

Inte en samlad bild med bilder.

Den "bild som finns" är att det hittills skapats 10 byggtrådar. 7 av byggtrådarna är avslutade pga bygget år sålt. En fick regplåtar (V8). 3 gjordes SFRO 1 på och såldes sedemera (Cobra, 3-wheeler + vanlig 442 Seven). 1 blev väggkonst innan försäljning häromdagen. 1 såldes innan SFRO 1 och har nog inte kommit mycket längre hos nya ägaren.

3 aktiva trådar kvar, varav 1 är CealmSeven dvs min första bil, tråd 4 är 6x4 bilen, tråd 7 är någon typ av lättviktsbil.

I de olika trådarna kan jag skrivit om andra byggen, såsom hjullastare, grävmaskiner, vedklippar, även någon hembyggd bandvagn har fått plats där också. Helt renodlade är inte trådarna och det är jag glad för. Det som möjligen kan bli är jag inte alltid skrivit i samma tråd om tex andra projekt.........men med "trådskaparen" goda minne så har det också varit ok.......tur att jag har förhållandevis god och regelbunden kontakt med trådskaparen...

Link to comment
Share on other sites

Undre främre bärarmsfästen är punktade på plats. Innan de sätts fast slutgiltigt skall jag prova med min "hjulupphängningsadapter" så jag ser att undre bärarmarna kommer sitta bra i förhållande till ride-height.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen är alla fyra nedre bärarmsfästen på plats, dock ej färdigsvetsade än. Jiggen för bärarmar skall modifieras lite så passar den för 6x4 bilen. Tidigare bil där den var jigg var till CealmSeven V8.

Det är nu man lätt ångrar att bakdelen på bilen gjordes iordning först. För att komma åt enkelt att svetsa klart bärarmsfästena fram måste ramen tiltas 90 grader men helst 180 grader. Det får bli en kompromiss med 75 grader först åt ena hållet sedan 75 grader åt andra hållet.

Link to comment
Share on other sites

På CealmSeven är spårviddsskillanden mellan fram- och bakaxel är 10mm till framaxelns fördel.

6x4 240 bakaxlarna är 1413mm mellan anliggningsytorna för fälgarna. Jag kommer välja 1413mm + 10mm dvs 1423mm mellan anliggningsytorna fram.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen har jag på allvar börjat jobba fram en 6x4 framvagn. Bilder kommer.

En helt annan sak, är det sant att Sierra spindlarna för 2WD och 4WD är samma. 2WD har axeln skruvad i spindeln, dvs det sitter en stor mutter bakom brickan på insidan av spindeln. 4WD har ingen bricka utan drivaxeln sticks igenom från insidan och bultas fast så navet kan driva framhjulen. Hjullager skulle vara samma på både 2WD och 4WD.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

De Sierraspindlar jag har till fyrhjuls drivet ser för ögat likadana ut. Däremot så skiljer infästningen av nedre spindelled, till den fyrhjulsdrivna finns det ingen kona utan ett spår för bulten som klämmer åt. Lika som golf mk1, skoda felicia mf. samt att det är grövre dimension.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vänster undre bärarm är svetsad. Den har fått ipressade bussningar som normalt är till V70. Med 4 till drygt 4 ton på pressen trycktes bussningarna på plats. Snart kan undre spindelleden läge för de tre fasthållande M12 skruvarna slutgiltigt fastställas. Fått tillverkat en borrstyrning. Först mäter jag in centrum på undre spindelbulten när spindeln är vertikal som referensmått i längdsled. Stoppa i borrstyrningen för M12 för skruv nr 1 mäta in samma referensmått. Borrar ett 5 hål som "märke". Borrar därefter upp till 12mm. Skruva fast. Borra de andra två 12mm hålen först med borrstyrning 5mm.

Sedan kommer det svåra beslutet. Bygga övre vänstra bärarmen eller nedre högra. Det kloka borde vara övre högra för där är grunden redan uppsatt och inmätt till stor del. Fast det blir lite mer komplicerat eftersom nya fästen för övre bärarmen måste tillverkas. De vanliga till en Bok- eller Gibbs-bil är så små så de passar inte. Jag behöver STORA fästen. Fästen är tråkiga att tillverka.

Alltså kan jag riva vänster sida och flytta allt för att tillverka högra nedre bärarmen. Jag har ju gjort den vänstra och vet exakt hur jag skall mäta in höger sida. Lättjobbat. Har redan kapat och slipat bärarmsrören, kapat till 6 mm fästplåten, jiggen är klar. Lätt helt enkelt. Fast dumt att riva vänster sida.....

Där står jag just nu..... det vettiga att göra är nog höger undre bärarm för att få igång verkstaden igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...