Jump to content

Förhandla Priser Med Ditt Försäkringsbolag Samt Lite Ot


Recommended Posts

Har åtta fordon av olika slag (ångbilen inräknad) som normalt är påställda och driftklara året runt. Alla utom ångbilen är försäkrad i Folksam. Har alltid var nöjd med det bolaget kan väl tilläggas. Häromveckan fick jag för mig att prata med Folksam om den total prisbilen på fordons försäkringarna. Först så var budskapet att det inte går att göra något speciellt på premierna.

Jag nöjde mig inte riktigt med det svaret och då öppnades dörren med stort D. Första linjens support dvs den du når direkt när du ringer tex Folksam. De personerna har inte befogenhet att diskutera priser utan det är tabeller och bilnummer för klassningen som gäller. Dörren med stort D på den står det Kundvårds-gruppen på . Förresten det borde ju stå ett K på den dörren. Jaja. Där resonerar man priser och volymer och vad Folksam kan ge som "Bästa bud only for You".

Fick offerterna idag. Telefonsamtalet jag gjorde förut tog kanske 5 minuter. Resultatet blev om jag antar anbudet, villkoren är identiska, 1515 kr läge per år. Rätt ok för 5 minuters telefonsamtal. Jag kommer anta anbudet.

Så tipset är att ta ett samtal med ditt försäkringsbolag. Helst om du har allt hos ett bolag och be att få tala med "deras kundvårdsgrupp". Jag kan tänka mig att alla har liknade system som Folksam har. Möjligen att de kan ha olika namn på funktionen.

Det lite roliga var att orsaken till samtalet var nyförsäkringen av V8an. Både den och första Seven blir vardera 207 kr billigare men största förändringarna får vi på "vanlig bilarna" dvs minus 551 , minus 438 och minus 312kr.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Janne & Kilkenny: Min avatar är ångbil nr 1 som jag har sålt men jag gillar bilden. Ångbil nummer 2 står hemma med en ännu inte ansluten ångpannan. Ångpannan är dock på plats. Två kompletta ångpannor med tillhörande tre stycken eller 3,5 stycken ångmaskiner. Den ångbilen jag har är trafikförsäkrad. JAg får köra den på allmän väg om jag vill. Avatarångblilen körde jag en del på vägen hemma både lilla grusvägen och på Route 512 den sträcka som jag kallar 0- xx km/h sträcken. Ångbilen gick bara runt 5 eller 6 km/h. Nya ångbilen är byggd för att gå 10-12 km/h och med lägre ångförbrukning.

Eventuellt skall jag byta driftplattform alltså fram och bakhjul och mellanliggade ram till en helt annan. Någon ångbilskörning blir det inte 2010.

Ångbilen Assar (som är såld)

17Mb som tankas hem först innan filmen visas, tar runt 20 sek eller så.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag har i alla tider gillat ånga och ångmaskiner. Speciellt ljuder från ångmaskinerna, stora som små. Som parentes när vi ändå är OT i försäkringstråden så har jag en kompis som byggt en fullt fungerande ångmaskin som kunde läggas i en presentask som är stor som en helt vanlig sockerbit. Det var rymligt i "asken". Sedan tyckte han den ångmaskinen var för stor och otymplig och byggde en mindre. Han har byggt massor med olika små, mellansmå lite större osv ångmaskiner. Men för att kunna bygga allt detta fick han först bygga alla sina maskiner så han kunde hantera det småttiga.

Min fd ångbil är något större. Totalt vägde den runt 600kg. På Jädersbruksdagarna för 3 år sedan körde jag tillsammans med två jättelokomobiler från Rubens samlingar. Jag körde alltid sist i raden för min ångkärra var så liten och lätt mot de andra muskedundren.

Ångpannesystem nummer två som jag har skulle lätt kunna passa in i en Sevenbil i storlek och vikt men så gör jag nog inte, eller gör jag det??

Link to comment
Share on other sites

Ja nu när ni ändå är ot.

Härligt med ångmaskiner som tyvärr används allldeles för lite.

Men cealm varför inte ett gengasaggregat på släpen?

Du har ju veden, V8.an och dragrok.

Peer O

Link to comment
Share on other sites

Polo: Kul att OT-a lite. Jag hade två gengasaggregat förut som jag köpte för att lära mig mer om detta. När jag fyllde 50 fick jag en gengasbok från en av mina bekanta. Han kände till även det lilla, höll på att skriva pensionen men menar så klart passionen. En viss skillnad mellan orden. För mig 12 år i nuläget.

Det var ett klipp jag gjorde på två aggregat men just då var jag inte så påläst i ämnet. Jag hade råkat köpt på tok förstora aggregat. Brännkammar hålet var drygt 100 mm så det var lastbilsaggregat, för gamla lastbilar med runt 100-110 hk. De var nästan kompletta och i gott skick så jag sålde dem vidare till en kille i Töreboda.

Jag var också hos en annan bekant en bit från Eskilstuna och tittade på hans Amazon som var gengasfärdig men den var också helt färdig i kaross och allt. Ett litet "pet" på karossen och den skulle övergå till järnoxid på 3 sekunder. Nej så det blev inget. Jag köpte en ångbåt nummer 2 istället. Det var en bättre affär.

Sedan fick jag ett par andra kamrater av rena tillfälligheter som byggt små aggregat. Dessutom genom en jobbarkompis så hittar jag en av killarna på Sverige-runt-om-segligen i Volvo 140. Vedbil.se. Ett riktigt kul projekt.

Samt Markus med Gengas.nu hade jag mycket kontakt med.

Nu var det riktigt länge sedan jag pratde med honom. Jag borde såklart ringa upp igen. Det skall jag göra.

Ute runt verkstaden står det en stor rund cylinder som är till för att tillverka "trä-cots" för gengaseldning. En helt suverän konstruktion som Markus med gengas.nu sidan ritade ihop.

Undrar om det inte kom Sevenbilar in på arenan? För allt detta är 3 - 4 år sedan. Kan det varit Seven som puttade undan gengas-tankarna.

Kanske föga förvånande men jag lusläste regelverket men det var inte direkt VVFS 2003:22 utan det var andra regler. Undrar vad det var för reglerverk för att få bygga gengas. Känner och ser nästan framför mig kravet där det i klartext står att alla gengasbilar är skyldiga att ha en plåthink med sig vid färd. Finns inte plåthinken vid besiktning är det en Tvåa med automatik.

Nu är jag lika rostig på det regelverket som kompisen Amazon som jag slapp köpa. Ett pet på mig och jag faller i hop i en hög med gengas-paragrafer.

Det finns en gräns vid 1975 vill jag minnas som gör att bilar efter 1975 inte får köras på gengas. Det är mycket som sker vid 1975. Tex enkel konvertering av Volvo 240 till V8. Förmodligen har inget hänt på gengas-tillåtselse-fronten sen sist.

Men det finns ett sätt att kringgå den bestämmelsen, jag har i alla fall för mig att det finns. Bygg ett gengasdrivet motorredskap istället. Går lite saktare men vad spelar det för roll? Det är ju inte 0 till 100 km/h som gäller.

Jag måste faktiskt ta och läsa på igen och ta upp alla gamla gengas-kontakter.

Vad bra Polo att du kom på gengas. Det är helt suveränt att ha det som "hjärn-gympa" i bakhuvudet och bakgrunden när man gör saker som inte kräver speciellt mycket koncentration. Då kan jag ta upp mina gamla gengas-konstruktions-tankar.

Eftersom du sa V8 så skall jag leta på några kort på aggregaten och stoppa in några bilder i V8 tråden.

Här var länken till Kubbmaskinen

Jag kan bara varmt rekommendera att läsa både vedbil.se och gengas.nu finns massor med intressanta saker.

Nu hittade jag regelverkssamligen den var på gengas.nu men jag ändrar inte i mina funderingar ovan i texten. Just när jag skrev det så kom jag inte ihåg men nu börjar polleterna ramla ner vartefter.

Här var det regler mm. Regelverk för gengas

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kollade just på Assar, rigtigt rolig konstruktion, och öppet vevhus kan ju få vilken teknikdåre som helst att börja dregla :wub:

Jag tycker: Cealm, gör en ordentlig/grundlig tråd/biografi om dessa kära sidoämnen, du verkar ha tonvis att berätta och många här verkar vara ivriga att läsa om det. :) seså...mycket bilder.....

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Jag har en del bilder och en del "dregelfilm med öppet vevhus". Kommer jag ihåg rätt finns det rörliga närbilder. Undrar i vilken jag fotopärm de finns. Skall leta.

Menar du verkligen det? --- ordentlig/grundlig tråd/biografi om dessa kära sidoämnen --- Det är nog bättre för alla att skriva i lite olika trådar (ibland OT som just är). Fråga Janne E, han gillar att hålla ordning på trådar...... eller?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...