Jump to content

Injektorer


patjo

Recommended Posts

Mina nuvarande kunskaper är ganska begränsade till förgasarmotorer så jag undrar litet över injektorerna i insprutningssystemen. Jag tittade i Haynes handbok för Volvo 700 (eftersom jag har en sån) men fick inte klart för mig om injektorerna öppnar och stänger i takt med insugsventilen men jag tycker att det borde vara så.

Min undran grundar sig i funderingar på hur man "stänger av" halva motorn som en del tillverkare gör på motorer med många cylindrar. Om jag har en V-12:a och låter varje cylinder tända bara på varannan cykel, kan jag få slitageproblem med att cylindern går ett "torrt" varv mellan varje med insprutning och tändning? Använder man några speciella legeringar i foder och kolv(ring)ar? Är det lönt att ens tänka på det?

Link to comment
Share on other sites

På volvo 740 och andra äldre bilar öppnar alla spridarna vid varje varv som motorn tar, det kommer alltså bensin även till de cylindrar som för tillfället är i utblåsningsfas.

Hur bilar som stänger av halva motorn gör vet jag inte riktigt, men jag är nästan övertygad om att det sköts mekaniskt. Kolvarna går alltså inte ens upp och ned, och ventilerna står still.

Link to comment
Share on other sites

jag har för mig att bla Honda NSX stänger av 3 cylindrar i landsvägsfart...

ja kan höra me polaren i helgen då jag nu drar till Mantorp för att köra hans NSX... :D :wub: :wohow:

nsxfacts.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur bilar som stänger av halva motorn gör vet jag inte riktigt, men jag är nästan övertygad om att det sköts mekaniskt. Kolvarna går alltså inte ens upp och ned, och ventilerna står still.

Jag tycker det låter som en onödigt komplicerad lösning. Visst, det vore en vinst i att kompression inte uppstod i de avstängda cylindrarna men ändå.

jag har för mig att bla Honda NSX stänger av 3 cylindrar i landsvägsfart...

ja kan höra me polaren i helgen då jag nu drar till Mantorp för att köra hans NSX... :D  :wub: :wohow:

Kan du kolla om det är samma cylindrar som är avstängda hela tiden eller om de turas om?

Link to comment
Share on other sites

"Stänga av" några cylindrar är lätt att åstadkomma genom att inte öppna nån insugsventil utan bara avgas så kolven får ett litet motstånd att jobba mot. :)

När det gäller smörjning så är det inte bensinen som smörjer loppen och kolv utan som vanligt oljan ;) så det är inget problem. :thumbup:

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

"Stänga av" några cylindrar är lätt att åstadkomma genom att inte öppna nån insugsventil utan bara avgas så kolven får ett litet motstånd att jobba mot. :)

När det gäller smörjning så är det inte bensinen som smörjer loppen och kolv utan som vanligt oljan ;)  så det är inget problem. :thumbup:

Caper  :D

Då ska det väl till hydrauliska lyftare om man ska styra ventilerna oberoende av kamaxeln? Min tanke var att låta cylindrarna i en 12:a tända på varannat varv så att den ger effekt som en 6:a vid landsvägskörning och med en enkel knapptryckning gå över till att tända på alla för bankörning och dylikt.

Link to comment
Share on other sites

Då ska det väl till hydrauliska lyftare om man ska styra ventilerna oberoende av kamaxeln? Min tanke var att låta cylindrarna i en 12:a tända på varannat varv så att den ger effekt som en 6:a vid landsvägskörning och med en enkel knapptryckning gå över till att tända på alla för bankörning och dylikt.

Då måste det väll vara enklare att ha ett eftermarknadssprut, som kan ställas om mellan två lägen?

Link to comment
Share on other sites

Då ska det väl till hydrauliska lyftare om man ska styra ventilerna oberoende av kamaxeln? Min tanke var att låta cylindrarna i en 12:a tända på varannat varv så att den ger effekt som en 6:a vid landsvägskörning och med en enkel knapptryckning gå över till att tända på alla för bankörning och dylikt.

Då måste det väll vara enklare att ha ett eftermarknadssprut, som kan ställas om mellan två lägen?

Jag vet inte, det är därför jag frågar. ;)

Link to comment
Share on other sites

tjo.. då var man tillbaka igen.. :) bakfull ( eller fortfarande lite full om man så vill) å glad.....

han var inte riktigt säker på hur det fungerade, men den stänger iaf inte av samma cylindrar utan de "alternerar" mellan cylindrarna..

Han hade för sig att den stänger av tändiningen på de cylindrar som inte används..

för den som fortfarande är nyfiken finns servicemanualen till NSX att skåda här...

http://www.nsxprime.com/FAQ/Reference/1991...1991_svcman.htm

för egen del så var 6-10 varv på långa mantorp tillräkligt för att upptäcka att NSxen är trevlig att köra..

Lite svår att drifta med men ligger platt som ett överkört marsvin i kurvorna... :D

bifogar en bild på mig å bilen.. :wohow:

Link to comment
Share on other sites

tjo..  då var man tillbaka igen..  :)  bakfull ( eller fortfarande lite full om man så vill) å glad.....

han var inte riktigt säker på hur det fungerade, men den stänger iaf inte av samma cylindrar utan de "alternerar" mellan cylindrarna..

Han hade för sig att den stänger av tändiningen på de cylindrar som inte används..

för den som fortfarande är nyfiken finns servicemanualen till NSX att skåda här...

http://www.nsxprime.com/FAQ/Reference/1991...1991_svcman.htm

för egen del så var 6-10 varv på långa mantorp tillräkligt för att upptäcka att NSxen är trevlig att köra.. 

Lite svår att drifta med men ligger platt som ett överkört marsvin i kurvorna...  :D

bifogar en bild på mig å bilen..    :wohow:

Som jag trodde alltså :D. Ska titta på manualen om det står nåt mer detaljerat där senare. Nu är det deklarationen som gäller :(

Tusen tack.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...