Jump to content

Vill Varna Er Andra, Så Att Ni Inte Gör Samma Fel


Micael

Recommended Posts

Gör inte som jag.

Låt inte den nya ägaren ta med sig den blåa delen av ditt regbevis. Jag pratar alltså inte om den gula som man gör ägarbytet på. Jag pratar om den blå.

Jag tänkte mig inte för när jag sålde tantens gamla saab. Bilen var avställd och vi kryssade i på ägarbytet att den skulle ställas på i samband med ägarbytet.

Men i och med att den nya ägaren tog med sig det blåa pappret (där internetkoden står) så kunde han logga in och ställa på bilen, innan ägarbytet gått igenom.

Detta betyder att vi får betala närmare 2k i skatt för en bil som vi inte äger. Och vi kan inte göra ett skvatt, betalar vi inte får vi kronkalle på oss.

Jag har pratat med Transportstyrelsen, och dom sa bara "ja, så är det, tough luck!"

Han passade givetvis på att beställa några nya plåtar också för 120 bagis.

Link to comment
Share on other sites

alltså, ägarbytetspappret postade jag. Det är den gula. Det fattar nog dom flesta att man skall göra, så att man inte åker på en massa strul med pbotar och så

Men det finns ett blått papper också, som man inte postar vid ägarbyte. Det är det pappret som är viktigt att behålla. Där står nämligen koden.

ägarbytet har redan gått igenom så bilen är inte vår längre. så vi kan inte göra nåt mer än att förhala inbetalningen på skatten och hoppas att han åker dit för oskattad bil. Men vi kommer att få betala in den, hur vi än vrider och vänder på det.

Jag tror inte att så många tänker på detta. Nar vi köpte nya bilen fick vi med samma papper, så jag hara kunnat gjort samma sak. Nu var ju den bilen iofs påställd, men ändå.

Jag har ju givetvis pratat med honom, men han hade inga pengar nu. Så vi får se, han kanske betalar.

Link to comment
Share on other sites

Så e det om man köper bilen av privat person, men om du köper den genom bil firma, och du får de blåa med dig så är det inta samma sak, för den registreras innan eller samtidigt som du hämtar den, och då genom data, vägverket får då infon samma stund, men dom tömmer bara sin databas kl 24 varje kväll, så därför går det inte att göra så om man köper den genom firma, jo visst går det om bilsäljaren slarvar och regar den dagen där på.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hittat lite mer info om detta.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Skattskyldighet/

Han som köpte bilen loggade ju in ovlovligen på transportstyrelsen och ställde på bilen samma kväll som han hämtade bilen.

Samtidigt samtidigt hade vi kryssat i att bilen skulle ställas på i samband med ägarbytet.

Det verkar som jag kanske kan slippa detta genom att kontakta skatteverket.

urklipp från transportstyrelsen:

Om den som blivit debiterad skatt vill att nya ägaren ska vara skattskyldig, måste den som fått skattedebiteringen kontakta Skatteverket och begära att skatten omdebiteras.

Om du anmäler påställningen direkt på registreringsbeviset i samband med ägarbytet blir den nya ägaren skattskyldig.

Link to comment
Share on other sites

så därför går det inte att göra så om man köper den genom firma, jo visst går det om bilsäljaren slarvar och regar den dagen där på.

Då kommer det senare en faktura på motsvarande skattkostnad till nya ägaren, faktura från bilfirman!

Link to comment
Share on other sites

Då kommer det senare en faktura på motsvarande skattkostnad till nya ägaren, faktura från bilfirman!

Så e det nog, men om man vänder på det så köper man alltid en bil genom bilfirma oskattad, om inget annat avtalas.

sen är det sällan sådant inträffar pga att det är säljaren som ser till att bilen blir registrerad och försäkrad vid köp genom bil firma.

Men visst jag håller med dig, skulle det vara att säljaren glömer att rega den, så skickas det nog en faktura.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...