Jump to content

Byggtråd Om Janne 007


Janne E

Recommended Posts

Fick mina trippel åttor idag, funkade perfekt att beställa ifrån Schmiedman.

Nu skall jag bara lyckas bestämma mig för vilka fälgar jag vill ha, ack alla dessa i-landsproblem :)

Edited by Janne E
Link to comment
Share on other sites

Inte jag heller, för du skall såklart ha fina fälgar till däcken och sådana finns det gått om. Men att välja..... det är frågan och en grupp är utesluten, eller hur. Jag kör på plåtfälg men jag valde bort skroten och köpte nya plåtfälgar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Rzerbil420.jpgRzerbil426.jpg.

Såå nu är dom nya hjulen på plats o har fått lackat o satt dit plåtarna till "kofferten" den är nytvättad, polerad o vaxad.....

Men vädergudarna o grussopargänget har inte gjort sitt, så det blir till att städa garaget så det är ordning när nästa projekt

som anländer om en månad eller så..

Link to comment
Share on other sites

Ja du Calle gissar du rätt på denna fråga utlovar jag en belöning på inte EN utan TVÅ påsar Ahlgrens eller till vem som nu lyckas gissa rätt...

Skulle någon lyckas gissa rätt årsmodell utlovar jag TRE påsar Ahlgrens :)

Första ledtrådarna: gammal, liten, finns just nu ingen till salu på Blocket.....

Link to comment
Share on other sites

Det var intressanta gissningar och lite närmare men ändock långt borta :)

Okej skall ge en riktigt bra ledtråd... ni gissar på fel land, 13 hästkrafter... nu blev det lite lättare :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt det här. För varje fundering jag får kollar jag Blocket, skall inte finnas där säger du. Trabant kändes rätt men även de fanns på Blocket.

Du får nog säga hur många hjul den rullar på, 2, 3 eller 4 (eller fler).

Link to comment
Share on other sites

Fiat 500 och 600 finns på Blocket. Om det är en Fiat är det någon som inte heter 5- eller 600. Vad finns det för några då. Fiat 850.

Skall kolla blocket nu. 13 hk nog var 850 på mer hk?

Edit. Tillägg: just kollat blocket och Fiat 850 fanns där, då föll den iden

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

RÅTT SVAR ÄR: FIAT Topolino, blev visst en liten slamkrypare med Fiats alla modeller på 500

Det får nog bli en spridd skur med Ahlgrens... :)

Enligt all info som jag hittat tillverkades denna mellan 1936-1955 MEN enligt Fiat har denna bil inte tillverkats i Turin

och dom vart visst väldigt fundersamma till årsmodellen... Så enligt Fiat är detta en Topolino tillverkad 1934 i Polen.

Har inte helt koll på hela historien så ta den med en nypa salt tills jag fått allt bekräftat.

Bilen köptes ny av en herre i Budapest och kördes där fram till 1938 när oroligheterna började, då ställdes bilen i en källare och glömdes av.

För 15-20 år sedan vart två svenskar (min morbror var den ena) i Budapest och råkade träffa ägaren till bilen och ja det slutade med att bilen fick följa med hem till Sverige.

Tanken var att få igång den o få den körduglig men den blev stående i min morbrors uthus ett tag, det var där jag såg den senast får kanske 15 år sedan.

Sedan flyttades den till den andre delägarens förråd och står där fortfarande.

I februari gick min morbror bort och nu har jag tagit över hans del av bilen, så nu skall snart in i garaget o undersökas.

Enligt uppgift är allt original och skall visst vara rostfri (f--n trot), motorn sitter dock fast så det blir antagligen första saken att ta itu med.

Inte en bil som letade efter det skall väl erkännas men med denna historia bakom så kunde jag bara inte låta bli.

Fortsättning följer.....

Edited by Janne E
Link to comment
Share on other sites

Min första bil jag byggde om var en Fiat 600. Tog drivlinan och byggde en ny ram med en ombyggd framvagn från en packmoped. Jag vände vänster och höger nav så bromsskivorna kom ytterst, stagade dessa och monterade nya Vespa hjul istället. Den bilen vägde inte mycket. Tro det om ni vill ...... Vikten alltså....

Det var anno 1973. Det är ett tag sedan. Kylaren läckte en del så jag hade inte glykol i och om man glömmer att tappa ur vattnet och kylan kommer brukar problem uppstå. Topplocket spricker. Då var den sagan all. Men nya tag och snart stod Skalmina klar. En helt ombyggd VW. Kort och ruggigt lätt och gick ohemult fort. Överlevde även denna bil.

Vad är det man säger? Been there, done that. Alltså byggt lätt och kört fort framförallt på små skogsvägar och med betoning på små. Jag kanske aldrig nämnt detta förut? Hann även välta med VW bilen. Bågen höll och även jag trots att bilen inte hade något bälte. Steg ur välte tillbaka bilen (själv), startade och körde igen, lite lugnare i cirka 5 till 10 min sedan var allt glömt....

Link to comment
Share on other sites

De där är fina små bilar. Synd bara att de blir så tunga. Jag byggde lättvikt på den tiden så stjärnmotorer i den klassen var inte min grej (då). Kanske inte idag heller....

Link to comment
Share on other sites

Tanken jag har är att få den på rull utan att göra mer än som behövs, försöka behålla patinan så gott som det går.

Strax efter Hedenhöstiden då jag gick ut yrkesskolan började jag jobba på en Fiat verkstad här hemma i byn men denna modellen såg jag inte till några där.. det vart mest 127:or och dyligt som behövde lite ny plåt dom hade en stor tendens att rosta på dom mest osannolika ställen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Äntligen har vi riktigt Sevenåkarväder va ute en skön runda längs kusten och bara cruisade (inte över 7000rpm en enda gång).

Det är precis det här man har väntat på :)

Hade en mycket trevlig dag i Söndags på Tjolöholm mycket trevligt folk, härligt väder o massor av kul bilar kan det vara bättre :thumbsup:

Upptäckte dock att den blev lite för varm vid kökörning så nu har jag beställt ett nytt kyl från Radtec som är dubbelt så tjockt o en större elfläkt skall även ta upp vent.hål i bakkant på huven sen skall väl det problemet vara löst.

Väntar på nya framskärmar som är både längre o djupare för att minska grustaget inne i bilen... Nathan på NTS hade precis gjort första prototypen i kolfiber så självklart kunde pojken inte låta bli utan det blev givetvis kolfiberskärmar :prop: tur att man aldrig blir riktigt vuxen..

Det dröjer nog nån vecka till innan Fiaten kommer in verkstaden men såg en Topolino KOMBI på Tjolöholm o den var bara sååå läcker, tyvärr var den inte till salu eller det kanske var tur det :prop:

Ha de gott Janne

Link to comment
Share on other sites

Det är Polostorlek på kylet förutom att det är 60mm djupt mot ca25-30mm på mitt orginal Polokyl.

Kostade 424 pund inkl. monterad elfläkt o frakt, kan kolla exakta måtten när jag fått det.

Link to comment
Share on other sites

Då vart nästa projekt på plats i garaget :)

Kommer väl inte att hända så mycket förrän till hösten, tänkte börja med att läsa in mig på Fiaten o försöka få nån sorts bekräftels på årsmodellen..

Rzerbil440.jpg

Rzerbil438.jpg

Rzerbil439.jpg

Link to comment
Share on other sites

Med lite rubbing och vax skulle den utan tvekan matcha Seven-bilen!

Denna bil skulle min hustru falla för direkt, kan höra henne skrika "OOOHHHH Sååå söt den är"!!!!

Blir poppis att skjutsa nybakade studenter med.

Link to comment
Share on other sites

Perfekt shoppingbil för frugan... det får ju inte plats så mycket :lol:

Mycket bra synpunkt!

Ska föreslå något liknande till min hustru.

Knappast en röd i så fall, hon har nämligen radarblick för "röda lappar"!

Antas

Hunsad i +30 år.

Link to comment
Share on other sites

En av mina favoritbilar när jag var i 10-12 årsåldern var en orange, skärmlös hot rod baserad på en Topolino-kaross med A-Ford kylarmaskering. Nu ser jag hur lite Fiat det egentligen var kvar av den stackars bilen!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten uppdatering.. gör så lite som möjligt just nu försöker att köra så mycket som möjligt istället..

Men har i allafall fått bytt till nytt kyl o fläkt, gjorde gott för tempen den går inte över 90 grader när den står still. Jocke kylets mått är 470 x 315x 60 så det fick lätt plats, såg även att Radtech har kyl gjorda till Westfield. Fiaten har fått en utvändig tvätt o en invändig dammsugning o står o myser i värmen i väntan på att motorn ska plockas ut.

Rzerbil448.jpg

Rzerbil446.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut och gött att tempen håller sig på bra nivåer.

Jo, jag har sett att dom har Westfield kyl men det blir nog custom ändå då jag har IC och oljekyl som skall få plats :)

Har diskat ur mitt kyl nu och hoppas på högsommarvärme :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det är väldigt skönt för nerverna att tempen inte klättrar upp till 97 grader när man står still...

Enligt Radtech skall det vara ca: 35 procent effektivare kylning än original Polo kyl och sen täcker den nya fläkten mer av kylet och är betydligt kraftigare än Biltema fläkten. Biltemafläkten hade jag säkrat 10A men med den nya fläkten fick jag säkra upp med en 15A säkring.

Nästa temp att få koll på är oljetempen, får skaffa en enkel mätare från Biltema tills jag skall beställa från RD nästa gång. Har lite lågt oljetryck på tomgång när den är varm, ligger på 1.3 -1.5 bar och har ibland en fladdrande oljetrycklampa. har höjt tomgången till 1000-1100 varv, har högtryckspump nästa steg är att få koll på vilken temp. oljan har.Motorn matas med Red Line 20-50 olja så den borde vara nöjd :prop:

Vill inte lägga mer pengar på denna underdelen då jag skall bygga en ny. Den nya underdelen blir borrad till 92mm AA-kolvar, Saab stakar o ballanserad skall tåla 7500-8000 varv utan problem enl. motorfirman.

Kommer även att beställa en ny kam som han slipar själv anpassat till att ge bra drag till minst 7500 varv och ändå ha en hygglig tomgång..

Är det någon som vet om någon på västkusten som ställer in Webrar på rullande landsväg :burnout:

Link to comment
Share on other sites

Såg bilderna på din kylarinstallation. Det kanske kan behövas någon form av gummibussning i infästningen för att kylaren skall hålla i längden och inte vibrera sönder. Swedol har vibrationsdämpare som torde vara lämpliga för ändamålet:

http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=379

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...