Jump to content

Byggtråd Om Janne 007


Janne E

Recommended Posts

Jocke kylets mått är 470 x 315x 60 så det fick lätt plats, såg även att Radtech har kyl gjorda till Westfield.

Har slängt iväg ett mail till Radtec. Kylaren du har finns ju även i en "extreme" version med 76 mm tjocklek samt att det finns ett annat kyl som skall passa. Har bett om ritningar så det blir bästa möjliga kylyta....det behövs ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då var det dags ett litet uppehåll i körsäsongen :(

Min Pinto var inte helt kry så det blir ett "hjärtbyte"

Har hela tiden haft lite problem med oljetrycket, trodde först att jag bara var lite nojig men

för nån vecka sen hörde jag tendenser till skrammel från bottendelen innan oljetrycket kom vid

kallstart. Så något var inte som det skulle :huh:

Vad göra, plocka ut maskin o riva isär o leta orsaker eller skaffa en annan.

Det blev att skaffa en annan, kontaktade Eric Lipski på JEM i Skottland samma företag som byggde min topp.

Hans föreslog en "Premium Plus Short Motor" en helrenoverad underdel med ARP bultar, fick ett juste pris så

jag tvekade inte många sekunder...

Den skall vara klar o gå från Skottland i början av nästa vecka, är den lika välbyggd som toppen så blir det riktigt bra.

Passar på att uppgradera till en lite vassare kam det blev en Kent FR33, så det enda som är kvar av den Pinto jag plockade från donator Sierran är sumpen, dock är den ombyggd....

Så ikväll har motorn åkt ut o jag har plockat av toppen o resten av delarna som skall flyttas över.

Link to comment
Share on other sites

--- Min Pinto var inte helt kry så det blir ett "hjärtbyte" --- Trevligt, Doktor Janne E men är verkligen körsäsongen slut nu? Ett "hjärtbyte" som är förberett vilket du gör nu gå väl på någon vecka? Du har väl 20 till 25C (plus eller minus) och sol framåt Lucia? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Nä körsäsongen är verkligen inte över.... men den tar ett litet uppehåll.

Om det inte krånglar för mycket kan den vara igång i slutet av nästa vecka, lite inkörning

i början sen blir det åka av igen :eclipsee_steering:

Blir väl någon hästkraft mer o tål betydligt mer än det gamla "hjärtat"

Link to comment
Share on other sites

Fick en riktig trevlig födelsedagspresent från Skottland idag, kan bara säga att kommer motorn att gå lika som det ser ut blir det riktigt bra :)

Svårt att tro att den varit använd tidigare...

Rzerbil450.jpg

Rzerbil449.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sådär, hjärtat återstartat idag 15.20 startade direkt utan minsta bekymmer :)

Som vanligt tog det lite längre tid än planerat innan allt var klart för att åter startas, bytte till en lite vassare kam vilket drog med sig byte till hårdare ventilfjädrar som behövde större utrymme vilket drog sig att jag fick lämna in toppen för att fräsa ned sätet för ventilfjädern.

Fick tillbaka toppen igår och då var fjädrar o ventiler monterade schimsat o inmätt med lättare ventiltallrikar monterade snyggt o prydligt, sånt gillar man.

Kammen är inkörd o oljan bytt, så nu skall jag bara justera in Webrarna ordentligt igen sen blir det lite lagom lugn körning för att köra in motorn.

Nu hoppas jag bara på KÖRVÄDER :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Håller på med lite vinteruppgraderingar, det blir nya bärarmar fram, Willwood bromsar fram och förhoppningsvis är mina kolfiberskärmar på gång. Jag beställde skärmarna 1:e Maj så får jag dom inte nu får jag titta på andra alyernativ, vill ha långa framskärmar för att minska blästringen av bakskärmarna......

Vart o hämtade mina bärarmar från doppningen :)/>

Raumlzerbil491.jpg

Link to comment
Share on other sites

Håller på med lite vinteruppgraderingar, det blir nya bärarmar fram, Willwood bromsar fram och förhoppningsvis är mina kolfiberskärmar på gång. Jag beställde skärmarna 1:e Maj så får jag dom inte nu får jag titta på andra alyernativ, vill ha långa framskärmar för att minska blästringen av bakskärmarna......

Vart o hämtade mina bärarmar från doppningen :)/>/>

Raumlzerbil491.jpg

Ser bra ut Janne:-)

Link to comment
Share on other sites

Tror du inte att du behöver stänklappar också?! I alla fall om man har R-däck så skvätter det ...mina lappar går ner till ca 2 cm från backen och dom tar i när jag t.ex. kör in i garaget. Bättre att dom tar i jmfr med skärmen ;)

Link to comment
Share on other sites

Göteborgs krom o förnickling,, hör med dom.

Kromade mina 2010 och dom ser lika fina ut nu som då .

Det finns 3 krombehandlingar att välja på:

först koppar sen nickel och sist krom, detta ser man exvis på gamla jänkekofångare, en " varm" kromglans.

sen så kan man lägga nickel och sist krom, mycket vanligt i dörrhandtag, även utan kromskiktet är vanligt, det är

därför som nickelalleriker kan reagera på dörrhandtag.

sist så kan man lägga enbart krom på och då får man en "kallare " glans, detta har jag på mina a-armar.

Det som är bra med kromning är att kromfirman tar lätt bort kromningen om det har blivit lite skador efter några års

användning och sen så lägger man på nytt.

Kostnaden för mina 4 armar blev 400:- i gbg.

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Det är kul att montera när det är rent o blankt :)/>/>

Nu skulle jag bara behöva skärmarna för att göra nya fästen till dom, har börjat titta efter andra långa skärmar gärna i kolfiberutseende... har väl gett upp hoppet att Nathan på NTS i England skall få hit mina skärmarna har fått många löften men inga skärmar :mad:/>/>

Raumlzerbil497_zps1c5073f6.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Då är kanske sista rundan för denna säsong körd och sjuan är tvättad. Dags att fundera på vilka uppdateringar man rimligen vill få gjort tills nästa säsong. Skulle vilja få byggt en ny tank i alu som är lite större än dagens 22liters tank, skulle vilja byggt om växellådan med en längre etta skulle vilja så många saker.....

Men ekipaget är utsatt för hårdlättning allt enligt sann seven anda, ekipaget har minskat ca:58kg (det mesta på föraren) :)/>/>

Så här såg den ut när den skulle in för vintervila...

Raumlzerbil522_zps678e2461.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Tiden går fort när man åker Seven... nu har det gått tre år sedan jag fick min sjua reggad och det var dags för den första kontrollbesiktningen :)

Det blev Dekra i Varberg som fick nöjet att kolla bilen och det vart inga bekymmer, han vart både kunnig och intresserad :thumbsup:

Jag hade justerat Webrarna så gott ja kunnat och CO halten vart det enda som jag inte vart helt säker på men 1.6 i CO va ju riktigt bra.

Så nu går den två år tills nästa gång :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Ja då är det dags att sammanfatta denna byggtråden, efter att bara ha bytt olja, filter, stift och fyllt på bensin dom sista åren så har jag försökt köra så mycket som möjligt. Det har inte blivit några resor ner till kontinenten eller några andra långresor men många härliga turer ändå. Känslan att vakna riktigt tidigt en sommardag och ge sig ut och bara nöjesköra helt själv på vägarna är helt underbar, jag har många gånger tagit med mig en termos med kaffe och några ostmackor och tagit frukost på något skönt ställe?

Det är sådant som är livskvalitet för mig☺☺

Men nu har tiden kommit för att ge någon annan chansen att ha lika roligt som jag haft med detta underbara fordon. Det har blivit fullt i garaget så att få plats med nästa projekt måste jag sälja min sjua, jag sålde min Fiat 500 Topolino från 1942 i höstas så nu är det bara denna kvar som skall säljas. Hade tänkt lägga ut den till försäljning flera gånger förra året men ångrade mig i sista stund varje gång?

Men för att inte gå sysslolös blev jag med en Suzuki 750 GSX från 82 som jag bygger om till Caferacer under tiden. Har även utökat maskinparken med svarv, fräs, plasma o en kombiplåtmaskin så det det blir mycket hemgjorda detaljer i mässing o aluminium.....

Börjar med att lägga ut en liten annons på forumet så får vi se om någon är intresserad i värsta fall får det väl bli en annons på Blocket oxå. Är det någon som är intresserad eller känner nån som vill ha en sjua som är färdig att åka med så finns här en välbyggd bil som är utprovad o klar. Finns det några frågor så är det bara att höra av sig?

Skulle jag sen få sållt den och ångrar mig så finns ju byggbordet o alla  jiggarna på garagevinden??

Lev väl och ha roligt?

Janne

Edited by Janne E
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då är sjuan såld och på väg ner till Landskrona till sin nya adress. Jag hoppas att nya ägaren kommer att presentera sig här och berätta om sina upplevelser med att köra sjua.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...