Jump to content

Tig-Svets På Tradera


Ingenjören

Recommended Posts

Tjena.

Jag vet att man ofta får vad man betalar för men jag är ändå den som alltid torskar dit på en undermålig produkt som var billig men ändå dyr då den var kass :banghead: .

Eftersom jag vet att det finns en stor erfarenhet av svetsning här på forumet så tänkte jag kolla vad ni tycker.

Det finns en snubbe på Tradera som säljer nya TIG-svetsar med AC/DC för svetsning i de flesta material inklusive aluminium vilket är det som lockar. Priset är strax under 5000SEK!!!

Visst kommer den inte vara så bra som en prima Esab för 15 loppor men å andra sidan ska jag inte starta en mekanisk verkstad heller. Frågan man ställer sig är om den kommer att fungera? Jag har en liten Esab Caddy hemma som går på enfas. Ingen raket men den fungerar till enklare jobb trots sin litenhet. Kan det vara så att man kan köpa denna TIG-svets och bli nöjd? Svetsen heter "wse 200"(http://www.tradera.com/tig-wse200ac-dc-auktion_101260508) och om man får tro alla som köpt grejorna så är de supernöjda. Känns lite för billigt för att fungera... Eller?

Vad tycker/tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det så får man räkna med hur länge du tänkt att ha den också, delvis eftersom en sådan här apparat mycket väl kan genera pengar.

Ju kostsammare maskin, desto kostsammare jobb kan man utföra, ska du bara pyssla med smått till dig själv hemma så funkar den säkert, om man får tro på dom nöjda kunderna. :)

Hmmmmm, mitt råd hjälpte inte till alls va? :lol:

Jag skulle nog kolla på något begagnat först, och kanske gå upp i pris lite, men det är jag det.....

Link to comment
Share on other sites

Jag var först inne på att skaffa en seriös MIG men hittar inget på blocket som verkar lämpligt.

Som referens har jag Julas ESAB 170 som verkar vara skaplig(3-fas och hela skiten) för 8 papp.

De flesta vill ha 6-8 tusen och uppåt för något som ser ut som det varit med om 2 världskrig och ett lalvdussin folkracetävlingar.

Så började jag kika på AC/DC-TIG för att kunna kladda ihop ett insug eller fippla med något annat i AALu

Denna är den enda jag hittat på rätt sida av 10 papp.

Link to comment
Share on other sites

Liknande har flera här i stan köpt från Kina. De har funkat utan problem vad jag har hört.

För de pengarna har alla varit väldigt nöjda.

När de köpte 20st i en batch från kina så dom 3000:-, detta var 2008.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en kinatig, en Jasic WSE315P, för ett antal år sedan och är mycket nöjd med den. Den du länkade till skulle jag inte handla. Sök nån av "storebrorsorna" som heter -P på slutet och se till att pedal ingår för det vill du ha till Alusvetsning. Vattenkylt slangpaket tycker jag nästan är ett måste åxå vid alusvetsning för det blir så jävla varmt att hålla i annars.

WSE200P, WSE250P eller WSE315P är alla bra köp för hemmabruk om pedal och vattenkylt slangpaket ingår. (Vattenkylningen löser du enkelt med en spolarpump, en balja vatten och en gammal oljekylare.) Jag vet fler som handlat samma maskin och har inte hört om nån som haft några direkta problem. Vilken du väljer beror på hur tjockt du tänker svetsa. Jag tog den största för det var så liten prisskillnad på dom. Tror jag betalade nånstans mellan 10 och 12 för min inkl frakt, pedal, ett extra slangpaket och tillbehörssats med extra gashylsor, elektrodhållare osv.

Link to comment
Share on other sites

Jag lyckades vinna en auktion på ebay på en WSE315, Alltså en 315ampere AC DC TIG, Ja är väldigt nöjd. Det är ingen Pedal och ingen vattenkylning, men för det ja svetsar så duger den alla gånger. Mest svetsat 2mm alu och då kört på ganska bra blandannar svetsat tank och en del lite grövre svartplåt. Det jag tycker man skall tänka på är att om man köper en kina svets så ska man överdimensionera så håller grejerna utan problem. Jag har krämat på med denna i en gjuten cross cylinder och slangpaketet blir inte speciellt varmt. Skall du bara svetsta 2mm alu och mindre så räcker säkert en 200 amp svets, försök att få en 3fas bara..

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

De säljer tonnvis med dessa på ebay.co.uk

Kolla där, de levererar direkt hem till dig och har 1 års garanti(står det), Min tank är svetsad med en sån 315 Kina svets och han som har den är jättenöjd. Han sa att han gav ca: 8' för den hemma, vattenkylningen löser han med en slang till en kran i garaget och returen till avloppsbrunnen, man behöver inte så stora mängder vatten genom tydligen.

Skulle vilja ha en jag med, bara budgeten som säger nej. Får se vad det blir framgent.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

De säljer tonnvis med dessa på ebay.co.uk

Kolla där, de levererar direkt hem till dig och har 1 års garanti(står det), Min tank är svetsad med en sån 315 Kina svets och han som har den är jättenöjd. Han sa att han gav ca: 8' för den hemma, vattenkylningen löser han med en slang till en kran i garaget och returen till avloppsbrunnen, man behöver inte så stora mängder vatten genom tydligen.

Skulle vilja ha en jag med, bara budgeten som säger nej. Får se vad det blir framgent.

/Fredrik

Ja hade flång tur fick min för 5500 ink frakt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag köpte en kinatig, en Jasic WSE315P, för ett antal år sedan och är mycket nöjd med den. Den du länkade till skulle jag inte handla. Sök nån av "storebrorsorna" som heter -P på slutet och se till att pedal ingår för det vill du ha till Alusvetsning. Vattenkylt slangpaket tycker jag nästan är ett måste åxå vid alusvetsning för det blir så jävla varmt att hålla i annars.

WSE200P, WSE250P eller WSE315P är alla bra köp för hemmabruk om pedal och vattenkylt slangpaket ingår. (Vattenkylningen löser du enkelt med en spolarpump, en balja vatten och en gammal oljekylare.) Jag vet fler som handlat samma maskin och har inte hört om nån som haft några direkta problem. Vilken du väljer beror på hur tjockt du tänker svetsa. Jag tog den största för det var så liten prisskillnad på dom. Tror jag betalade nånstans mellan 10 och 12 för min inkl frakt, pedal, ett extra slangpaket och tillbehörssats med extra gashylsor, elektrodhållare osv.

Hej Ove,

Följer ditt bygge på rejsa.nu och imponeras :)

Undrar om det är denna Jasic WSE315P som du använder för dina svetsjobb på "Spontón MkIV 2011", för dom ser mkt bra ut :)

Funderar på om det finns ett business case att skaffa en TIG då det kostar en del att lämna bort tråg, insugningsrör, bränsletank,...sen att det alltid finns ett "behov" av mer maskiner i garaget :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...