Jump to content

Kengren Mcsorley 442 - Duratec


kengren

Recommended Posts

Det har varit en lugnt i garaget under julhelgen. Här kommer några bilder på hur det såg ut med läckande ok – det var höger ok som läckte lite mer – troligen kom det från den yttre bromscylinder eftersom färgen på bromsbelägget har tappat färg.

IMG_1731.jpg

Det var inte många ml som läckte ut men det gjorde att den inre fälgbanan blev fuktig. Denna fukt läckte sedan ut på däcket

IMG_1705.jpg

– det kan ju inte vara bra.. Lämnade tillbaka oken och fick nya på reklamation. Var det läckte på vänster ok vet jag ej. Det var bosch- utbytes ok.

IMG_1706.jpg

När jag monterade de nya oken så kortade jag också banjobultarna till bromsslangen med en par millimeter. Nu är det förhoppningsvis tätt.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu håller jag på att montera säkerhetsbälten, för något eller några år sedan köpte jag 3-punktsbälten (mekonomen) - är dessa godkända eller måste man ha rullbälten

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Nu håller jag på att montera säkerhetsbälten, för något eller några år sedan köpte jag 3-punktsbälten (mekonomen) - är dessa godkända eller måste man ha rullbälten

kenneth

Jag har köpt 3 punkt på mekonomen på inrådan av min sfro bes man. Så det ska vara ok

/ Jonas

Edited by jonasw
Link to comment
Share on other sites

om inte annat så är ju rullbälten smidigare att ha på sig. jag har dessa http://bds.se/bds/bi...ad/open_autobas 205515

Jag har rullen på väggen längst ner bakom stolen och bandet går upp i omlänkingsfästet och ner igen. Slipper den fula rullen upptill, och den sitter lite bättre skyddad där också.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

om inte annat så är ju rullbälten smidigare att ha på sig. jag har dessa http://bds.se/bds/bi...ad/open_autobas 205515

Jag har rullen på väggen längst ner bakom stolen och bandet går upp i omlänkingsfästet och ner igen. Slipper den fula rullen upptill, och den sitter lite bättre skyddad där också.

Nu har jag ju redan köpt nya säkerhetsbälten så jag skall montera dem inför besiktningen. När den är klar så kommer jag nog att byta till rullbälten. Nu håller jag på att försöka få ihop tillverkarintyg - det tar tid. Det finns ju några mallar på forumet som jag kan utgå ifrån. För ett tag sedan tog Krolleg upp axelvikter - något nytt som efterfrågades, front 850 och rear 1150 siffrorna kom ifrån en tysk sida. Nu kommer frågan var skall det anges? SFRO-papper eller tillverkarintyg?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jobbet med bilen blir inte alla gånger som man har tänkt sig. När jag skulle montera säkerhetsbältena på de redan tidigare fastsvetsade fästena så kom jag inte ner med händerna via hålet för handbromsen. Det fanns två alternativ, det ena var att skruva av hela ”locket” över kardantunneln (70 eller 80 gängade M4) eller att lyfta upp hela bilen och göra ett hål i kardantunneln för att komma åt. Jag valde att göra ett hål – för att komma åt så var jag tvungen att lyfta upp bilen så att jag kom åt, den dag jag troligen kommer att uppdatera till rullbälten så är det ju bara att lyfta upp bilen och montera dem.

IMG_1792.jpg

Nu är nästa jobb att förstärka upp stolarna.

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det har varit lite tid i garaget. Nu är stolarna förstärkta, använde fyrkantprofil 15 mm –de blev betydligt mer stabila – jag är nöjd. Klädseln på stolarna skall jag ordna när besiktningen är klar.

IMG_1970.jpg

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Har idag startat upp bilen – allt har fungerat relativ bra. Motorn fick för mycket soppa men den startade upp ändå. Justerade RegFuel så jag fick till en bra tomgång. RegFuel enligt Tunerstudio 18,2 men jag fick minska till 7,0 för att få bilen att ge ett lämpligt lambavärde på 13,8. När jag sedan försökte att uppdatera Ve-fuel tabelen utifrån de värde som jag hade räknat fram fick jag inte igång den igen. Var tvingad att gå tillbaka på de gamla värden igen. Någonting är fel. Ja vad gör man då? Under gårdagen fick jag reda på att det fanns en person inom en mils omkrets som har bromsbänk. Var dit – han lovade att ta hand om mitt byggprojekt – nu skall motorn/bilen köras på rullande bromsbänk. Återkommer när det är gjort, tills dess skall jag iväg till Biltema och köpa vågar för att väga in bilen. SFRO 2 närmar sig.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Har idag startat upp bilen – allt har fungerat relativ bra. Motorn fick för mycket soppa men den startade upp ändå. Justerade RegFuel så jag fick till en bra tomgång. RegFuel enligt Tunerstudio 18,2 men jag fick minska till 7,0 för att få bilen att ge ett lämpligt lambavärde på 13,8. När jag sedan försökte att uppdatera Ve-fuel tabelen utifrån de värde som jag hade räknat fram fick jag inte igång den igen. Var tvingad att gå tillbaka på de gamla värden igen. Någonting är fel. Ja vad gör man då? Under gårdagen fick jag reda på att det fanns en person inom en mils omkrets som har bromsbänk. Var dit – han lovade att ta hand om mitt byggprojekt – nu skall motorn/bilen köras på rullande bromsbänk. Återkommer när det är gjort, tills dess skall jag iväg till Biltema och köpa vågar för att väga in bilen. SFRO 2 närmar sig.

kenneth

Kameran är inte mitt bästa redskap - att sedan spela in en video är inte det lättaste - här kommer ett "klipp" från dagens uppstart, hustrun och benke är min hjälp - snart bär det iväg till stoneleight - kanske köper jag en kamera där - tycker om de filmer som läggs upp på detta forum

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Var inte så blygsam!

Det är alltid kul att se på filmer. Jag skulle också vilja se mätvärden på datorn som du visar på filmen, tyvärr är sådana inkopplingar nog alldeles för svåra för min analoga hjärna.

Någon gång ska jag också göra ett försök till något liknande men kommer nog att behöva handfast hjälp då.

Antas

Snöspadförare (det snöar ute!).

Link to comment
Share on other sites

Kameran är inte mitt bästa redskap - att sedan spela in en video är inte det lättaste - här kommer ett "klipp" från dagens uppstart, hustrun och benke är min hjälp - snart bär det iväg till stoneleight - kanske köper jag en kamera där - tycker om de filmer som läggs upp på detta forum

kenneth

Filmer är alltid kul :)

Det var värst vad A/F-en fladdrade.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Filmer är alltid kul :)

Det var värst vad A/F-en fladdrade.. ;)

Tiden går fort, nu har jag ju fått tag i en person som skall hjälpa mig att mappa upp bilen. Får lägga tiden på annat, insprutningen får vila ett tag. Blev inspirerad av Jari här på forumet, idag varit och köpt de vågar som biltema hade i sundsvall, fick bara tag på 6 vågar så nu får jag fara runt och försöka få tag på 2 till. Det skall bli roligt att få fram vad bygget väger.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tiden går fort, nu har jag ju fått tag i en person som skall hjälpa mig att mappa upp bilen. Får lägga tiden på annat, insprutningen får vila ett tag. Blev inspirerad av Jari här på forumet, idag varit och köpt de vågar som biltema hade i sundsvall, fick bara tag på 6 vågar så nu får jag fara runt och försöka få tag på 2 till. Det skall bli roligt att få fram vad bygget väger.

kenneth

Alltid kul när man kan inspirera andra :)

Link to comment
Share on other sites

Det var inte så lätt att få tag på badrumsvågar, i onsdag hade biltema i sundsvall fått hem 12 personvågar, jag saknade ju 2. Var dit igår men de hade redan sålt slut på de vågar som hade kommit dagen före, jag ville ju väga bilen i helgen. For då till Dollarstore, de säljer badrumsvågar för 30 kr styck.

IMG_1980.jpg

Har nu vägt bilen, vet ej om jag skall vara nöjd eller missnöjd, hela tiden har jag haft hustruns hushållsvåg och jagat vikt. Bilen väger 660 kg fulltankat och med alla oljor. Trodde också att fjädrarna skulle behövas justeras så att vikten skulle bli något så lunda jämt fördelad, visserligen har jag mätt spänningen på fjädrarna med tumstock men jag trodde inte att det skulle bli så jämt. Viktförhållandena är 304 kg fram och 357 kg bak, om jag räknar rätt så är det 40% fram och 60% bak, känns som bra värden.

Hur såg det då ut på de individuella hjulen VF 149 kg, HF 155 kg, VB 179 kg och HB 178 kg. Personligen så har jag hela tiden ”trott” att bygget skulle komma under 600 kg, nu är det klart och vikten har jag. Motorn är ju Duratec 2.0 och den har 145 hk. SFRO's siffror för vikt och motoreffekt är ju 15 Kw/100 kg, visst får jag lägga till förare, verktyg etc.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det var länge sen man var in här och kollade kul att du kommit så långt med bilen blir kanon bra jag får titta in nån gång när jag är i dina hemtrakter.

Titta gärna in norrut också. Det är ju bara 28 mil till Luleå.

Förstår att det är astronomiska avstånd för de stackars medborgare som bor söder om Dalälven, för oss härdade norrlänningar är det bara 1,5 stenkast.

Antas

Kastar inte sten i glashus.

Link to comment
Share on other sites

hej anton och antas

kommer ni till sundsvall så måste vi träffas - mat och logi kan jag ordna

kenneth

ps detta bilbygge är det roligaste jag gjort i mitt liv - om jag skulle leva om livet en gång till så skulle jag börja bygga en bil redan i 20-års åldern ds

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hej anton och antas

kommer ni till sundsvall så måste vi träffas - mat och logi kan jag ordna

kenneth

ps detta bilbygge är det roligaste jag gjort i mitt liv - om jag skulle leva om livet en gång till så skulle jag börja bygga en bil redan i 20-års åldern ds

Nu går livet lätt, på torsdag bär det iväg till england - kommer hem till sundsvall på tisdag morgon (8 maj) - den 11 maj har jag fått tid för rullande landsväg - nu skall motorn mappas... Ingmar på SFRO har skickat in papper så att jag får ett ärendenummer att sätta in pengarna på - ursprungskontroll - ljud och bromsprov och SFRO 2 - sedan är det bara besiktningen hos bilprovningen.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu går livet lätt, på torsdag bär det iväg till england - kommer hem till sundsvall på tisdag morgon (8 maj) - den 11 maj har jag fått tid för rullande landsväg - nu skall motorn mappas... Ingmar på SFRO har skickat in papper så att jag får ett ärendenummer att sätta in pengarna på - ursprungskontroll - ljud och bromsprov och SFRO 2 - sedan är det bara besiktningen hos bilprovningen.

kenneth

Idag bogserat iväg lillbilen till Tommy på Junggrens motorteknik http://www.junggrensmotorteknik.se/. Våttdräkt känns som rätt klädsel i regn till denna bil. Nu sitter bilen fast i den rullande landsvägen, på söndag skall det mappas och bromsas

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Idag har det mappas och bromsats - det är tur att det finns folk som kan hjälpa till när man som amatör har strulat till det. Från början ville bara motorn gå på tre cylindrar - efter ett tag så visade det sig att anslutningen till spridaren inte var riktigt bra. Spjällhusen hade jag kalibrerat med en 0,5 mm borr - jämnt och fint men jag hade satt justeringen för löst - när spjäll 4 öppnades så tog det ett tag innan TPS som sitter på 1:ans cylinder fick information. Jag kör med EDIS -4 - megasquirt styrde ej rätt, Jonas (backeliten) plockade isär megasquirtlådan och med hjälp av ett osciloskop konstaterade han mycket snabbt att det inte fungerade rätt - "värdet var inte inverterat". Motorn kördes och efter ett tag så fick pojkarna för sig att avståndet på stiften var för stort och borde minskas - sagt och gjort - det blev en helt annan bil efter justeringen. Bilen är mappad till 4500 varv och går klockrent. Bromsningen fortsatte men vid 4500 varv gick höger drivaxel av.

Här sitter bilen fastspänd

IMG_2084.jpg

Här har Tommy och Jonas (backeliten) tagit plats

IMG_2085.jpg

En styr bromsbänk och en knappar/mappar

IMG_2086.jpg

Så här ser drivaxeln ut efter dagens bromsning

IMG_2087.jpg

Det har varit en fantastiskt rolig och trevlig dag för mig och min son - nu skall jag beställa och montera en ny drivaxel och därefter skall vi tillbaka för att göra klart bromsningen

Har tagit några videofilmer på bromsningen och dessa kommer naturligtvis att läggas upp på sidan

Ps det var utan tvekan fler fel som dessa MOTORPROFFS hittade som troligen har tagit mig åratal att lösa om jag överhuvudtaget skulle ha hittat felen - livet känns perfekt - var skall detta sluta Ds

Kenneth

Edited by kengren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Citat: "Bromsningen fortsatte men vid 4500 varv gick höger drivaxel av."

Har du någon aning eller teori varför drivaxeln gick av?

Antas

Rycker inte på axlarna.

Link to comment
Share on other sites

Gammal utmattning kanske eller en ruskigt trimmad motor. :racesmile:

Drivaxeln gick ju av - vad den har varit med om tidigare får man aldrig reda på, köpte den begagnad på en skrot, utgår personligen från att den var skadad när jag köpte den. Nu har jag köpt en ny drivaxel som skall monteras i morgon. Nu kommit i kontakt med videokameran - här kommer sista filmen innan axeln gick av

Personligen är det en härlig känsla att ha ett fordon som är på en bromsbänk, har väl aldrig kunnat tro att jag skulle vara ägare till ett sådant fordon. Skall kontakta pojkarna och bromsa klart bilen nu när bakaxeln är hel igen - tar med mig kamera

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Drivaxeln gick ju av - vad den har varit med om tidigare får man aldrig reda på, köpte den begagnad på en skrot, utgår personligen från att den var skadad när jag köpte den. Nu har jag köpt en ny drivaxel som skall monteras i morgon. Nu kommit i kontakt med videokameran - här kommer sista filmen innan axeln gick av

Personligen är det en härlig känsla att ha ett fordon som är på en bromsbänk, har väl aldrig kunnat tro att jag skulle vara ägare till ett sådant fordon. Skall kontakta pojkarna och bromsa klart bilen nu när bakaxeln är hel igen - tar med mig kamera

kenneth

Jag har ju kört bilen framåt och bakåt - nu när jag har monterat plåten på kardantunneln så får jag inte in backen - det är nog inte många millimetrar som skall tas bort - det sitter en typ 9 låda (5-växlad) - var är backen - fram bredvid 1:an? eller...

kenneth

Link to comment
Share on other sites

men du måste trycka spaken nedåt först.

Tackar så mycket för svaret - har nu åtgärdat felet så nu fungerar det både fram och bak. Var backen ligger på en bil kommer jag aldrig ihåg - jag tittar på växelspaken och hoppas att det är angivet där annars får jag testa. Hustrun har en Golf och jag har en mazda 323F - varje gång som jag skall slå på vindrutetorkarna så får jag testa är det uppåt eller nedåt - för mig helt omöjligt att lära sig. I Golfen är det en gul eller grön lampa som lyser när man har AC på eller av - jag får ta fram instruktionsboken för att lösa det

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Idag så hade jag planer på att byta olja, tänkte varmköra och leka ett tag. Det blev inte långvarigt - något fel på diffen, måste plocka ur och titta efter vad som är trasigt. Det behövs delar, varifrån köper man de lättast - tycker också att "diff-förmågan" är dålig/svag. Tacksam för förslag på lösning - köpa nytt, begagnat eller...

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Thomas är nog spot on, det där är ett diff-ras. :(

AH, vad tråkigt! Du har ruskig otur med dina grejor!

Var hittar man då en ny diff till ett förhoppningsvis bra pris? Har nu plockat loss klumpen - ser inga direkta metallspån - men det låter inte bra när jag drar runt den. alla drev ser bra ut så gått jag kan se. nya lager borde inte vara några problem när grejorna är lösa, kan man köpa en ny diffklump och montera den i samma hus? Kan jag skicka iväg grejorna och få det ordnat?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

fattas inte kuggar på pinjong/kronhjulet?

Jag har aldrig tidigare rivit en diff klump - jag ser inte att något drev har någon skada - det för bara ett djäkla liv - jag har manualen på diffen så imorgon river jag den - roligt att se vad som ger ljudet.. Trots motgång så känns inte livet speciellt svårt - jag är glad att det är billiga delar - man lär sig något för varje dag som går. För någon vecka sedan hade gustav unander ett utlägg om diffar. om nu allt är "trasigt" så har man ju möjligheter att ordna det så att det det blir perfekt

ps har använt en magnet och kört runt men inte fått speciellt mycket på den ds

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Idag så hade jag planer på att byta olja, tänkte varmköra och leka ett tag. Det blev inte långvarigt - något fel på diffen, måste plocka ur och titta efter vad som är trasigt. Det behövs delar, varifrån köper man de lättast - tycker också att "diff-förmågan" är dålig/svag. Tacksam för förslag på lösning - köpa nytt, begagnat eller...

kenneth

Lät tom värre än melodifestivalen!

Lider med dej, känn mitt norrländska medlidande.

Antas

Link to comment
Share on other sites

plockade bort diffen igår kväll - grannen tittade på den och konstaterade att pinjon och krondrev var skadade - kollade på bildelsbasen efter en ny klump - det verkar finnas en hel del. Den som jag hade kom från sierra 2,9 4*4 ( hittat på nätet att diffade var tillval - min hade ingen diff - trots att jag hade trott det)

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Diff lär den allt ha annars är den låst mellan hjulen. Diff är förkortning på differential= skillnad. Alltså att hjulen kan gå lika fort. Du menar differential broms eller spärr

Link to comment
Share on other sites

Jag ett antal diffar. Har samlat dem parvis men kan inte just nu komma ihåg vilken av utväxlingarna som är "udda". Tror att det kan finns info i 6x4 tråden. Gör jag om den kärran till inte-delad-bakaxel då faller lite finessen med många dffklumpar.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kenneth!

Du har visst inget flyt just nu. Här har du nog anledningen till att drivaxeln gick av. Löser det sig inte får du gärna låna min 7" LSD-klump med skruvade drivaxlar. Jag behöver ändå inte ha den förrän i höst.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej Kenneth!

Du har visst inget flyt just nu. Här har du nog anledningen till att drivaxeln gick av. Löser det sig inte får du gärna låna min 7" LSD-klump med skruvade drivaxlar. Jag behöver ändå inte ha den förrän i höst.

// Peter

Tror på din förklaring till varför drivaxeln gick av, tack för möjligheten att låna en klump av dig - jag skall under denna vecka ordna en ny "klump" förhoppningsvis skall det vara monterat till helgen. När man bygger med begagnade delar så vet man inte hur de kommer att fungera, tyvärr så kanske snålheten bedrar en. Tycker om att skruva så detta ger mig många timmar i garaget - det är ej att förakta. Det är ju inga stora pengar som det handlar om, en skrot vill ha 750 kr för en likvärdig diff, en privatperson vill ha 1000 kr för hela bakaxeln - det löser sig

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Vill gärna se att din rörhög fungerar när jag kör söderut - avståndet Luleå/Sundsvall är med norrländska mått bara 53 mil dvs ett stenkast.

Lider med dej och din diffklump, tur att de finns "i parti och minut" på skrotarna - förhoppningsvis med "rätt" utväxling.

På onsdag är det dags för mej att uppsöka SBP för att bli rånad - hoppas att min rörhög blir godkänd för den monetära volymen!!!

Antas

Link to comment
Share on other sites

Ett tipps om du kan kolla på diffen innan du köper den är att ta ur magnetpluggen å kolla hur den ser ut, Iuversig en magnetplugg som suttit i 30 tusen mil ser ut ungefär som den har någon form av tjock slippasta på sig men detta är normalt om den inte är rengjord nån gång. Dock ska det ju inte finnas några större bitar järn på den.

Link to comment
Share on other sites

Ett tipps om du kan kolla på diffen innan du köper den är att ta ur magnetpluggen å kolla hur den ser ut, Iuversig en magnetplugg som suttit i 30 tusen mil ser ut ungefär som den har någon form av tjock slippasta på sig men detta är normalt om den inte är rengjord nån gång. Dock ska det ju inte finnas några större bitar järn på den.

Har nu fått tag på en diff LSD 3,92 - den har suttit ien sierra 1990 CLX 4*4, aluminiumplattan har följande märkning 86GG AAA 3.92 (fler siffror som jag inte vet vad de betyder 4A OE25 0977. Nu är den rengjord och skall torkas imorgon blir det målning och därefter montering. Krolleg skall kolla magnetpluggen noga och byta olja innan uppstart. Priset på skroten var 700 kr. I dag fick jag ett bra erbjudande från min arbetsgivare, jag är nu 61 år och kommer bara att arbeta året ut - därefter får jag avtalspension. Härlig känsla.

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Välkommen i panschisgänget!

Jag kan försäkra att livet är mycket bra på denna sida, tro mej jag vet!

Enda problemet är att hinna med allt - hur klarade man det när man jobbade? Obegripligt!

Antas

Panschis som snart fräser omkring i rörhögen - hoppas jag!

Link to comment
Share on other sites

Välkommen i panschisgänget!

Jag kan försäkra att livet är mycket bra på denna sida, tro mej jag vet!

Enda problemet är att hinna med allt - hur klarade man det när man jobbade? Obegripligt!

Antas

Panschis som snart fräser omkring i rörhögen - hoppas jag!

Nu har jag monterat ihop allt ny (begagnad) diff med 3,91 utväxling, varit ut och lekt (provkört) - bytt olja, tvätta och beställt tid för bromsning. Så här med facit på hand så var nog raset beroende på att "diffen" var redan defekt när jag monterade den

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...