Jump to content
Sign in to follow this  
svenneboy

Svennes Bygge

Recommended Posts

Felet åtgärdat...*DELETE* :)

Blev bättre ... tänk om man hade hamnat på en helt annan sida (mer generande) :D

Edited by Jocke4U

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Med nya länken i din tråd blev det betydligt lättare att koppla till Seven-bilar. Det var en snabb och effektiv film till och med lite däckskrik. Får vi följa med på en guidad tur med ditt bygge som huvudperson? Här blir man ju nyfiken på vad det var som "blixtrade" in i det trygga garaget. En Sevenbil var det helt klart men sedan då ....?

Välkommen

Edit Tillägg: Aha den guidade turen hade redan startat fast i en annan tråd, jag växlar över dit istället..

Edited by cealm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja

Det är en ganska traditionellt byggt "locost" med mest gamla escort-grejor på. Det roliga är motorn, en Fomel-Ford med escort 4-vxl låda på och escortbakaxel. Lätt och rätt hållbart! Bygget bör landa på 540-550kg och ha runt 125-130 hk utan vidare väss. Har satt dit dubbla DellOrto 40:or och håller på att bestycka dom som bäst nu (annars körs väl Formel Ford med enkelförgasare såvitt jag vet och har ändå runt 120hk). Toppen är lite special och tydligen svår att få tag i, samt en rejsigare kamaxel annars är bottendelen rätt original från Escort Kent-motorn...bara uttmätt och balanserat.

/Svenne

Share this post


Link to post
Share on other sites

oj nu blev det galet....tre svar på ett klick.....märkligt

Share this post


Link to post
Share on other sites

tog bort dubbletterna...

Tack tack.....dålig på dessa inlägg tyvärr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dags för lite uppdatering.

Jobbat på sista månaderna så till våren blir det bes.....äntligen!!!!!!!

Gjorde säten/inredning sista veckorna, bifiogar bilder......känns gott att den börjar se lite klar ut.

post-2917-0-67101000-1297369564_thumb.jpg

post-2917-0-43770800-1297369603_thumb.jpg

post-2917-0-76328700-1297369639_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick klart bågen med bältesfästen förra månaden....ska blästras och pulverlackas.

post-2917-0-38639700-1297369806_thumb.jpg

post-2917-0-04645500-1297369871_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dags att uppdatera...nu dags för bullerprov och SFRO2....hoppas på nästa vecka!

Haft problem med motor, kylsystemet...elen...you name it....hehe...men nu ska allt funka!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fint bygge!

Var kommer expansionskärlet ifrån? Ser så otroligt litet ut, ett sånt vill jag ha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

det var mest vanligt på 740-940. det finns olika lock med olika färg för olika öppningstryck.

svart är nog lägst sedan finns gröna o grå

Share this post


Link to post
Share on other sites

I måndags gjordes SFRO2 - godkänt !! Jiiippiiiieee !!!

Nu bara att vänta på stämplade papper som ska dyka upp så kan jag göra ursprungskontroll och ansöka om enskilt godkännande!

Kanske blir seven-åka i slutet av sommaren om jag har tur! (lagligt dessutom...inte mina provkörningar ute på ödsliga vägar!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp det stämmer, expansionskärlet är Volvo 740....smidigt och lättplacerat!! Fick det för 50:- på skroten! (smålänning)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enskilt godkännaande klart förra måndagen, skyltarna kom två dagar senare....NU BLIR DET ÅKA AV !!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis till en reggad bil!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite uppdatering:

hann väl köra en 30-40 mil i höstas efter godkänd reggning, och konstaterade att jag inte var riktigt nöjd med motorns gång. Kör med 234 kam i en crossflow 1600, med Formel ford topp och en 32/36 förgasare, GT grenrör osv. Den gick igång rejölt bra när 2:a steget i förgasaren öppnade sig, men kändes klen i botten. Så nu håller jag på att knåpa ihop ett MS-insprut till den. Borde i alla fall få en jämnare effektkurva!! (och möjlighet att turboladda om man nu får för sig det ;-)

Byggt ett insug med plenum nu och håller på att plocka ihop resten som behövs.

Har slaktat en SAAB 2.0T motor och tar alla givare, spridare mm från den.

Plasten avplockad för att gå till lack, så till våren är den förhoppningsvis lackad och snygg med!!

Bilder kommer.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beställde noskons-dekal från heko.uk

laddade upp en egen design, och en vecka senare damp det ner två st dekaler...snyggt gjorda och för 250:- inkl frakt...helt ok!

Share this post


Link to post
Share on other sites

.....det är lite knep o knåp att få ihop ett insprut på den gamle Kent:en !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får mappa klart i höst eller nåt...nu åkte förgasaren på igen...vill ju köra! :-)

Lackat i alla fall.....ska poléra lite alu med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja då har man gjort första vanliga bes, allt ok!??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilen har precis passerat 200 mil.....inte så mkt för en 2012:a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Long time no see.......

Bilen är nu inne på sitt sjätte år som reggat hembygge....tidens tand har gnagt lite här och där.

Senaste året har jag bytt motor, sitter en 2.0 Zetec silvetopp i nu...med mc-fuggar och Nodiz tändning. Inte riktigt klart och inkopplat allt än...men på G.

Blir gott med 5 växlat (typ9) och mer bottendrag!

 

ses på vägarna

IMG_7476.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

lite bilder från när gamla motorn åkte ur, och installation av nya

IMG_8420.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nästa steg blir att helfoliera bilen....BRG och gult

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra lösning av byggnation extraktorrör, man behöver inte krångla till det !!

 

Mvh Pär

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-04-24 at 15:49, steel sade:

Bra lösning av byggnation extraktorrör, man behöver inte krångla till det !!

 

Mvh Pär

Tack, ja det blir nog bra. Rören är lika långa i alla fall

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...