Jump to content

Funderar På Att Bygga Ac Cobra


Anders.Lj

Recommended Posts

Hej! Jag har lite funderingar gällande bygge av en Cobra som jag fundera på att köpa från www.roadster.se Har tydligen alldeles för mycket tid att göra av med så ja tänkte göra nått vettigt =)

Min fråga för nu: Om man kör med en Chevrolet 350 motor hur tacksam är den för kompressor matning? Och framför allt hur ställer sig Transportstyrelsen till det hela och bilprovningen för den delen?

Någon som vet?

Tacksam för svar

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen, kul att du har väljer ett bilbygge för att slippa "tid över".

V8or är trevliga motorer. Din fråga om kompressor och indirekt förmodar jag effekt. Du har ett effekt / viktförhållande att ta hänsyn till. Gamla reglerna var 15kw per 100 kg med nya reglerna något flera kW per 100kg och då i samråd med SFRO. En kompressor V8 börjar väl i effekt på 300 hk eller mer. Tag kontakt med lämplig SFRO besiktningsman www.sfro.com och rådgör kring din önskade "setup".

Eller ta en rejäl kompresson och bygg bilen som bilar borde byggas, chassi och kaross integrerad. Dvs utgnistad och fräst från en soild järnklump. Då får du ett bra viktförhållande i alla fall. Då behövs det nog också en kompressor eller två till motorn samt en bra kam.

Hur som helst välkommen och hoppas du kör igång med Cobran så vi får en tråd till att studera alla fina bilder på.

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen. Jag ska kolla hur mycket hästar man får ha och hur man gör för att få några extra =) En annan fråga kring detta, såg att det fanns turbo satser att köpa så att man fick dubbla turbos till 350 motorn men vilket är att föredra? Vet att kompressorn har ett bättre bottendrag medan turbos måste komma upp i lite varv innan de kickar in.

Men oavsett vilket så har jag en till rätt viktig fråga Hur mycket måste man byta i motorn för att den ska tåla de extra hästarna? om man siktar på ca 300hk? Vet att vissa byter kammar, kolvar, vevstakar, vevaxel, ventiler mm mm.. för det vore förbaskat tråkigt om man kom ut på vägen (om något år) och får motor ras på provturen....

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Kul med ett Cobra-bygge till!

Jag tycker du ska registrera dig på crocs.nu.

Där kan du få svar på alla dina frågor. Tycker också att du ska ta en titt på Autofab eller Chassis engineering innan du bestämmer dig för byggsats. Det finns rätt mycket åsikter om Roadster om man nu ska vara diplomatisk. Sen tror jag att du kommer att bli rätt nöjd med en vanlig 350 på 300-400 hk. Det behöver du ingen kompressor till!

Det går nåt så in i helvete ändå!!!

Om du har vägarna förbi Stockholm så kan jag bjuda på en tur så får du se vad en sketen 305:a med lite trim kan göra. Man häpnar!

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=3946&st=0

post-65-1256238963_thumb.jpg

post-65-125623921247_thumb.jpg

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Hej, kul att det är flera här som är sugna på en Cobra, om sisådär 5-10 år när mitt projekt är klart skall jag bygga en cobra, och lägg ner turbo- och kompressorplanerna, en 350-400 smallblock med riktiga toppar och rullkam går så in i bängen, det är bara dyrt och krångligt att trimma på annat sätt om du skall ha bilen till att köra med, men det finns ju vissa som har sin utmaning i att få en V8 med turbo och insprutning att funka klockrent och heder till dem! Jag skulle bygga min med vanlig balkram, vanliga länkarmar fram och en stelbakaxel, billigt, enkelt och lätt. Eventuellt kanske en klump från en BMW sjua och egna länkarmar istället för stelaxel.

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen. Jag ska kolla hur mycket hästar man får ha och hur man gör för att få några extra =) En annan fråga kring detta, såg att det fanns turbo satser att köpa så att man fick dubbla turbos till 350 motorn men vilket är att föredra? Vet att kompressorn har ett bättre bottendrag medan turbos måste komma upp i lite varv innan de kickar in.

Men oavsett vilket så har jag en till rätt viktig fråga Hur mycket måste man byta i motorn för att den ska tåla de extra hästarna? om man siktar på ca 300hk? Vet att vissa byter kammar, kolvar, vevstakar, vevaxel, ventiler mm mm.. för det vore förbaskat tråkigt om man kom ut på vägen (om något år) och får motor ras på provturen....

Tacksam för svar.

Svårt att ge råd om man inte vet hur den skall brukas, och hur ofta - din erfarenhet av tidigare motor-konverteringar. Många parametrar att ta hänsyn till, skall du meka själv eller ta hjälp, hur lång tid får det ta, driftsäkerthet, vad får det kosta, osv.

Man får vad man betalar för; BMW V10 500hk för 125tkr ny i kartong. Begad 350turbo 500hk, mindre än halva priset men den tar 5år och sista året har man kanske tröttnat på att man inte får den gå rent och betalar 15.000kr för slutförandet. 350 kompressor - lite som turbo men kanske bättre register - som du själv var inne på...

En bekant som hållit på med motorer och bilbyggen hela livet bygger nu en Cobra med V12 kompressor och bygget är komplicerat, minst sagt. Detta enbart beroende på kompressorkonverteringen (i.o.f.s. en motor de inte kunnat hitta referenser på om tidigare konverteringar-han får uppfinna hjulet själv).

Å andra sidan gillar jag starkt personer som går egen väg, kör - skit i att 400hk utan laddning räcker. Gå för 700-900hk såklart, sikta högt!!!

Link to comment
Share on other sites

För att tåla 300-350hkr behövs inte nåt speciellt. det finns motorer färdiga i USA för billiga penga på t.ex. Scott shafiroff och Summit m.fl.

http://www.shafiroff.com/ En bekant till mig köpte en på dryga 10 liter från Scott. stor blå Bel Air 60- talare. helt sjukt bra motor. en förgasare. på tomgång hörs den knappt och går som en original, men vid gaspådrag sticker den. Vilket vrid och det redan vid 2000rpm. den kolossen har han kört 6,8 200mtr. och tanken är väl att lustgas ska till. givetvis har han en låda som matchar och bakaxeln också + 4 link.

http://www.summitracing.com/search/Product-Line/350-C-I-D-350-HP-Chevy-Straight-Plug-Engine-Assemblies/?keyword=engines

350hkr 350 för 4142 dollar.

http://www.summitracing.com/search/Section/Engine-Assemblies/?keyword=engines

330 hkr för 2739 dollar. det kan man knappt renovera för och detta är en bolt on motor. allt nytt bara att hinka i.

Link to comment
Share on other sites

En liten motorfundering till. Varför är det ingen som kör med BMWs V8, V10 eller V12? eller är det bara allmänt vedertaget att det ska vara Cheve Rover eller nått liknande? För några månader sen så hade jag en BMW M3 motor på 345hk som jag kunde köpt lite billigt men det var innan tankarna om att bygga bil hade formats tyvärr.

På tal om lustgas och sånt så kikade jag på ett bygge med 800hk + lustgas får några veckor sedan och de var ju mäktigt värre Men man kan ju som sagt få lite problem med besiktningen då.

Men hur som helst så lutar det åt att åka till Helsingborg och kika lite om man blir insläppt i lokalerna. Mitt mål är att börja bygga nästa höst. Ska bara gör mig av med lilla R1an först =) har konstaterat att plastraketer är inget för mig, så då får man skaffa sig något lite större med lite mer motor. Men räknas inte Cobran till en plastraket den också?? =)

Link to comment
Share on other sites

Anders.Lj: I Sala går det nybyggd fin rod med BMW V12. Han har varit med så jag träffat och pratat med honom i samband med Arboga Meet (cruising normalt i slutet av juni).

Gick helt underbart fint i motorn, ett svagt morrande men samtidigt så man nästan kände motorstyrkan och hettan av vad den kunde prestera.

Edit: Vänta lite kan det varit en V10 istället. Nu kommer jag inte ihåg men jag vet att jag räknade burkarna förra året. Det kanske var mitt emellan en V11....? Bra kompromiss.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Skit i hästarna, det är vridet som skjuter på! Men om det är viktigt så varför inte en Cheva smallblock 406:a med Trick Flows 18 graders toppar och en rullkam. Dryga 700 hästar vid 6000 varv!!! Går nog att bygga för 40-50 tusen om man har lite kontakter och tålamod. Så slipper man fjanta med gas och turbo.

Riktiga motorer suger!

Link to comment
Share on other sites

hehe ja varför inte =)

I planeringsstadiet så är allt rimligt men när man väl ska börja bygga så är det ekonomin som sätter gränserna. Det jag funderar på nu är mest vilket chassi man ska välja. Antingen ett från kulle eller kolla direkt med Dax (sambon vill ju ändå åka till England så det är väl ett utmärkt skäl att ta en tripp) och sist men inte minst kika på hur roadsters chassin ser ut. Tänkte åka förbi Roadster på tisdag och kika vad de har för nått. Är det någon som vet om man kan köpa ett Roadster chassi och passa in en Dax kaross?

Link to comment
Share on other sites

Allting går ju, men det är nog rätt mycket jobb. Tror inte det är värt det faktiskt, då är det nog bättre att modifiera det chassit som följer med kittet så man får det som man vill ha det. Tänk på att det är lite fix om du vill ha en orginallik instrumentbräda t.ex. Tror att både DAX och Saperan har en rundare form där man även måste kapa i dörrarna om det ska bli orginallikt. Annars så finns det ju formar att hyra om man vill plasta själv. Klart billigare men ett riktigt grisgöra som tar många timmar.

Varför har du fastnat för Roadsters kit, är det för att du vill bygga med Sierradelar?

Det som räknas som "bäst" idag är väl att köra med Corvette-axlar. (även vad gäller andrahandsvärde) Jaguar är ett äldre, tyngre alternativ och Sierradelar ses som rätt suspekt i Cobrakretsar, fast jag tror att det är ett mycket lätt och ekonomiskt alternativ om man inte ska upp över 500hk. Lite mer flis så kan man ju köpa ett Gardner Douglas! :wub:

Fast deras kaross är ful som fan! Har du kollat in Factory Five, förutom varldens fulaste baklucka så verkar det vara ett riktigt fint kit.

Link to comment
Share on other sites

Okej så Saperans chassi och dax kaross är alltså inte en optimal lösning... Men Är det någon som har byggt med Jaguar delar? Kikade lite på blocket och så och jaguar delarna verkar rätt billiga om man jämför med Corvette delar. Men samtidigt så är det nått lockande med att ha corvette delar under skalet :D

Mitt Mål är att bygga under 100 000 (för om de är rimligt så kan jag börja bygga nästa höst :) )

Link to comment
Share on other sites

Köp och läs SFROs bygghandbok (den nyaste), om du inte redan har gjort det. Då blir det till exempel kanske lättare att förstå varför Jaguardelar inte är ett självklart val längre om du ska k-ö-r-a med bilen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det är framförallt styrradien som blir bekymmer, Jaguardelarna är gjorda för smala fälgar med högt ET. På en Cobra brukar man vilja breda fälgar med lågt ET och då får man väldigt stor styrradie.

Det finns andra spindlar/framvagnar som ger betydligt bättre egenskaper. Corvette är normalt sett en av dem men man kan använda ett gäng andra också.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ska du ha en färdig ram, färdig kaross, corvetteaxlar och en vettig motor och låda är nog 100 000 kr lågt räknat, en risig C4 får du väl för 50-60", sedan en ram och kaross, 50"-70", då är du uppe i 100-130", jag skulle nog räkna med 150-200" för en bil utan något speciellt, orginal corvettehjul mm. Har du 100" som budgetgräns skall du kanske sikta på en Locost, det gjorde jag och det man lär sig under byggtiden blir guld värt den dagen man vill bygga exempelvis en Cobra.

Link to comment
Share on other sites

Jo, 150-200 får man nog räkna med, även på ett budgetbygge. Klart att det går att bygga billigare men då får man göra avkall på allt "godis" och förmodligen gjuta kaross och svetsa ram själv.

Link to comment
Share on other sites

Efter moget övervägande så börjar jag med ett Locost bygge. När jag fyller 35 så får jag börja bygga Cobra istället. För i framtiden så kommer jag vara välbetald och ha hur mycket tid som helst ;)

Men i nuläget så vill jag ha nått kul att leka med på helgerna.

Så vi frågar vidare: Är detta chassi nått att ha?

http://www.mcsorley.net/locost/

Ser bra ut på papper men är det någon som har byggt det? Finns det några andra bra ritningar? Vad kostar ett Dala7 chassi? Är 185cm kort och runt 90kg så jag har nog inga större problem att passa i ett normalt fordon men jag har dock ganska så långa ben vilket brukar ställa till problem... Måste ju få plats att växla :)

Tacksam för svar.

Edited by Anders.Lj
Link to comment
Share on other sites

Just. Såg att Dala7 har ett chassi för BMW325 motorn med tillhörande låda. Det verkar spännande. Har haft ett par 325or och någon 328 och jag måste säga att jag gillar BMWs motorer det är grymt bra i både kvalitet och har bra med Ös... :D

Är det någon här som har BMW delar i sin lilla bil?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte svårare att bygga en Cobra ram än en locost och inte dyrare heller om man kör med Sierradelar. Bara som ett litet tips. :515:

Ramritning kan du få av mej, Kaross finns på blocket för 25 papp. Bygg budget och fyll på med ruta, träratt, skinnstolar, sidepipes mm. när du får råd.

Link to comment
Share on other sites

Nu hade jag ju bestämt mig för att gå den "lätta" vägen och så kommer du och säger så där.. hmm..... :wacko:

Har du lust att skicka över ritningar så blir jag jätte glad. Kan kika och se vad jag behöver och göra lite beräkningar. :)

du kanske kan skicka till min e-post? Jag skickar ett PM till dig med min adress. TACK!!!

Link to comment
Share on other sites

McSorley både 7:4 och 7:442 är bra, Dala7 är bra, Cobra är bra också.

Ett par frågor som du måste besvara eller snarae bestämma dig för.

- Kommer du huvudsakligen köra själv eller blir ni huvusakligen två i bilen

- Vilka minimikrav ställer den / de som kommer åka normalt i bilen på komfort mm, Sevenbilar är inte vanliga bilar, det bara är så (de är roligare)

- Den som kommer att bygga och meka bilen är det ett krav att ha "rymligt" eller är det ok att bygga bil med "skohorn"

- Vilken motor, Volvo, Pinto Zetec, MC av någon typ, V8, Saab mm motorval och ram typ kan ge mycket olika resultat på tex rymlighet och lätt mekat

- Användning som glassätarbil, banåkarbil, konbanbil, cruisingbil eller annat?

Sen finns det mycket mer men det jag vill lyfta fram är när bygget fortskrider dvs du väljer ramtyp nu och det är den ram du skall leva med både i bygge och framöver, bygg inte trångt om du inte är beredd på vad det kan medföra, bygg heller inte allt för rymligt och stort om du tycker vikt och smidighet är livets väsentlighet.

Ett bilbygge är och förblir kompromisser. Vet man bara om det och tar rätt vald väg då blir kompromisserna det man vill ha. Och då är allt bra eller hur.

Ta som ett exempel en enkel sak som stol till en Sevenbil eller är det verkligen enkelt?? Nej....tror inte det faktiskt.

- Bara en plåtstol, kan vara lite plåtig och jobbig för baken utan dyna men om den blir blöt är den MYCKET lätt att få torr igen. Kan ha en liten dyna med sig som sitter med kardborreband och lätt stoppas under scuttlen vid parkering och regnrisk. Den är också smal och utnyttjar nästan alla millimetrar mellan kardantunnel och utsida

- Vanlig stol med tygstoppning, regnar det blir den blöt och kan ta väldigt lååååång tid på sig att torka, snor en hel del sitturymme om man har en liten smal bil. Men man sitter rätt bra och stadigt å andra sidan.

Som du kanske anar gillar jag riktigt plåtiga stolar.

Det som allt annat är ett val men inget av valen är fel det är bara fel om man själv och eventuell stadigvarande passagerare är missnöjd.

Vilken bra hjälp du fick av det här inlägget eller hur?

Jo det är hjälp, alla ramarna är helt ok, kör bara en tankesväng på det som är viktigast för dig pricka av mot vad ramarna ger dig och du kommer troligen fram till att bygga din helt egna ram som bygger på varje bästa del av tex 7:4 + 7:442 + Dala 7 + annat. Jag gjorde så och valde det största från varje och plussade det med 1 dm eller 2 och fick min drömbil CealmSeven V8 men som kan vara i andras ögon en "mardröms-vikt-lastbil. Colin C kanske snurrar mot varvstoppet nu eller så gör han inte det för han kanske vet att jag verkligen gillar min bil och vill ha den som den är. Just för mig är det det absolut viktigaste av allt, jag fick det jag ville ha.

Lycka till med dina val du måste göra.

För mig har 7:4 bra nosbredd men för kort, där kommer 7:442 in för smal nos men bra längd på förarutrymmet. Dala7 har bra nos och ok längd. 7:4 och 7:442 tycker jag är lite "plottriga" med mycket småkottar av rörbitar mm i delen bakom ryggstädet men det är en fyrlänk med panhard, varför inte snegla på Dala7 och ta en K-länk så du kan skippa panhardstaget. Visst 740 axeln är bred om man skall ha stel eller kör med A-armar bak och bakaxelklump.

Du ser vad olika val det finns. Kan nämna att dina längd och viktdata stämmer på öret med mina och jag vill inte ha en bil där man behöver olja på höfterna för att komma ner i bilen. Men det är jag det du kanske har en annan syn på det.

Nu stannar jag här i texten, den har blivit lång nog, tror jag

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag väger långt över 100 kg och är kortare än dej (182 cm) och jag har inga problem att få plats i en bokram.

Sen kan det ibland se ut som "Barbapapa är ute och åker i en rullskridsko", men det är inga problem att få plats.

Barbapapa

Så enligt mig finns det inga utrymmes skäl till att bygga en stor bil.

Men man kan ju bygga en stor bil för att man vill också :)

Link to comment
Share on other sites

Cealm Nu kommer lite svar.

- Planen är att åka själv eller ja med en kompis som också ska bygga sig en bil, så han får inte snål åka allt för mycket :)

- Jag säljer ju MCn för att jag får ont i hela kroppen av att åka så allt på 4 hjul kommer att vara bättre än den. Alltså oroar jag mig inte allt för mycket för komforten.

- Det är väl jag som kommer att meka med bygget efter som jag byggt den så Ja det vore bra om det är mer utrymme än i min lilla Polo så är jag nöjd. (måste skruva ur motorn för att byta lampor i den Hur tänkte de när de gjorde den lösningen???)

- Motorn har jag postat lite om på annan del av forumet så hoppas på svar där. Vet alltså inte än vilken motor men det lutar åt Saab 2.0T

- Får man äta glass på banan :prop:

Passar Dala7 nos på en McSorley7+4? Såg att de hade två nosar till deras bilar. Tyckte deras pris var Lite bättre än Roadsters.

Bakaxelmässigt så vill jag inte ha en stel axel (av någon oförklarlig anledning) utan med "vanliga" stag och en stor klump i mitten.

Nu ska jag fortsätta kurera min förkylning och kolla mer på Top Gear. I de senaste avsnittet så testade de en Super7 =D 200BHP och körde deras bana på 1.38 tror jag de var.

Link to comment
Share on other sites

1 = Krya på dig från förkylningen

2 = Fortsätt och krya på dig från förkylningen

Din fråga -- Får man äta glass på banan --- vet inte riktigt, men det finns duktigt banåkarfolk på forumet som har regelverket kristallklart. Fast jag tror inte det är tillåtet, däremot är det helt tillåtet att äta Glass med banan.

McSorley 7:4 är en brednos = cirka 720 mm och samma som Dala 7 brednos. Det är sådana nosar jag har på båda mina bilar även fast V8an är mer än 720 i nosen.

McSorley 7:442 är smalnos 620 mm tror jag det är.

Finns ett ställe till att köpa nos från, Peter Lilja i Västerås. PMa honom han har samma alias på forumet. Han jobbar med plastdetaljer i diverse olika modeller och former.

Härdplastteknik i Dösjöbro har plast men jag tror de endast har smalnosar.

Jaha är Polo en sådan bil, fy katten inte kul.

de Dion då vad tycker du om sådana??

En annan fråga har Anders P nosar till salu? Brednosar var det minst sagt dåligt med förut men det kanske bättrat sig. Ring och kolla att det finns på hyllan, Om Ja åk dit och köp i såfall för brednosen växer verkligen inte på träd.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Västerås är ju nära och bra + att jag har vägarna förbi inom jobbet ibland så då får man ju betalt för att kika på delar och det är ju Alltid bra.

Behöver jag Bred nos på en 7a med Saab 2.0T motor? Har kikat lite på http://www.jarkeborn.se/ och hans bygge är högst intressant. Jag funderar på att göra ungefär exakt lika med lilla detaljen att jag svetsar chassit själv.

En till fråga: Vad kan man ta från en Opel Omega V6, hittade några såna för 5-7 tusen och när jag kollade på Diff hos Laga.se så kostade de ca 2000kr utan drivaxlar (går det att använda drivaxlarna från Omegan eller blir det galet?) Så om man skulle köpa en Omega för att få Låda och diff så kanske det blir billigare än att köpa lösa delar?

Link to comment
Share on other sites

Ja jag såg den men det är lite mycket pengar just nu, skulle egentligen vänta tills nästa år innan jag började över huvud taget Men lite rör har väl ingen dött av att köpa =) Får först bli en TOOK billig seven och sen en Cobra om några år. Tack för tipset ändå.

Link to comment
Share on other sites

Drake: Tror du det verkligen, vi som är så toleranta mot "avvikande fabrikanter", oj vad vad blev nu detta för text får kanske en hop Cobror med kam efter mig......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

God kväller! Blev omkörd idag ev en Saab 95 2,3T och det stod något intressant på bagageluckan "BIO POWER" Och då började tankarna snurra Igen... Är det någon som har en Seven som kör gratis genom Stockholms tullar??? Inte för att jag hade tänkt bygga en sån MEN det vore Jäkligt kul att ha en Seven "miljö bil" mer hästar per kilo än de mesta och man kan glida som man känner för igenom Stockholms gränser. :racesmile: bara en tanke.

Link to comment
Share on other sites

God kväller! Blev omkörd idag ev en Saab 95 2,3T och det stod något intressant på bagageluckan "BIO POWER" Och då började tankarna snurra Igen... Är det någon som har en Seven som kör gratis genom Stockholms tullar??? Inte för att jag hade tänkt bygga en sån MEN det vore Jäkligt kul att ha en Seven "miljö bil" mer hästar per kilo än de mesta och man kan glida som man känner för igenom Stockholms gränser. :racesmile: bara en tanke.

Teknikens värld byggde väl en sådan sjua, av enbart svenska delar och med Volvo etanolmotor? Ett par år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Om man väljer mellan seven och cobra kanske man först och främst ska fråga sig:

-Är jag ute efter stil eller en bil som är bra på att svänga??

Personligen tycker jag rakt fram är skoj... i en kvart. Sen är kurvor mycket roligare. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu är hakan väldigt långt ute Ezroller. ;)

Har en ratt på min orm och när jag vrider på den så svänger bilen. Rätt kul faktiskt, speciellt när några hundra fotpund skjuter på efter apex. Det bästa av två världar liksom.

Personligen tycker jag att konbana är skoj... i en kvart. Sen är kurvor och rakor mycket roligare.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Thomas: Nej det var inte jag. Jag har pratat med båda "Cobrorna". BRa att Blocket Cobran försvann för den reggad och klar. Rejsa Cobran saknar av någon anledning data i Fordonsdatabasen. Varför vet jag inte men med lite tur så försvinner den med och jag kan släppa det hela. Och satsa helt på en FIAT. Lycka!!

Fortsättning följer snart i 3,5 tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jo, dom är ju så mycket roligare. Helst en Fiat Uno, vackrare än Cobran är dom också!

:prop:

55 papp ÄR tokbilligt även oreggad. Vad ingick förutm det som syns på bilderna?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...