Jump to content

Ny här


BoA

Recommended Posts

Oki Då var första steget tagit. financieringen är klar (eller en del iaf :icon_oops: )

Nu funderar jag på att köpa det här kittet http://www.tritonsportscars.com/home.htm och sen bygga med Mc motor (antingen R1 eller Honda Blackbird) Jag har redan fåt reda på att jag måste väga upp bilen lite. Men hur fungerar dett med de tidiga Yamaha R1 motorer, de är ju reggade med 75Hk i 1998 och 99 men godtas dett av besiktningen ? (strypt i insug och tänding) :icon_blink:

Om jag köpar kittet leveras det "powder coatet" är dett ett måste att ta bort dett igen för att SFRO killen kan kolla svetsarne ?

Nån som har åsiktar ? Jag vet att dett är massor med frågor men hoppas det är OK, Det är väl dett et forum är till för........

Mvh

BoA

Link to comment
Share on other sites

Jag kan svara på det där med pulverlackat.

Hör först efter att du kan få ett intyg från dom där följande specas:

Materialstorlekar

Materialkvalitet

Svetsmetod

Hur många HK chassit ska tåla

Då ska det absolut inte vara några problem med SFRO besiktningarna

Annars så kan jag se att det var prisvärt.

Link to comment
Share on other sites

Tackar tackar.

Är dett nån som vet hur det fungerar med mc motor med katalysator och miljöavgiften ? Är dett så att man evt kan göra et avgas test och om man inte klarar kraven ja då får man betala ? :twisted:

Mvh

Bo (med massor av frågor)

Link to comment
Share on other sites

Om mc klarar värdena så är det inga problem med besiktningen för den saken skull:)

Är det du BoA som hade en Gul Seat och var med i Bilsport för något år sedan:) ? Säkert inte men ändå...

Link to comment
Share on other sites

Är det du BoA som hade en Gul Seat och var med i Bilsport för något år sedan:) ? Säkert inte men ändå...

Eehhhh Nope.

Har aldrig haft en Seat, och bodde i Danmark tills för 3 år sedan.... :prop:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har man strypningsintyg på MC-motorn från en godkänd "MC-strypare" (Bilprovningen har lista) eller intyg från tillverkare/motsvarande, så ska den lägre effektsiffran vara okej.

Som jag har sagt förut, jag rekommenderar ingen att köpa färdig ram som är pulverlackad. Dels för att det är svårare att se svetsarna (även med material- och svetsintyg vill åtminstone jag kolla att det ser bra ut), dels för att i stort sett alla byggen jag sett har byggaren ändrat något på ramen. Då får man ändå ta bort lacken och bättra på några ställen.

Så länge MC-motorn har kat, lambdastyrd insprutning och kolkanisteravluftning, samt klarar utsläppsvärdena, så ska man klara sig undan miljödispensavgiften.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaren.

Då blir dett att beställa utan pulverlack.

Nu är dett "bara" att beslutta mig om dett ska vära Yamaha R1 (liten, lätt, och letmekad) eller Honda Blackbird (lite större, lite tyngre och mer effekt, men med Kat.) :blink:

Mvh

BoA

Link to comment
Share on other sites

Finns en välkänd skrot här utanför Helsingborg, sisst jag frågade om R1:or sa han att de får in 10-15st per år och priset ligger på ca 18-20000 kompletta med kablar grenrör och instrument..

Fleninge MC-skrot.

Link to comment
Share on other sites

Tror jag är på jakt efter dämpare från in R1 eller ett par buget dämpara från cbr900, Hur så?

Mest nyfiken......

Finns ju hur mycket folk som helst som bytar till Öhlins mm, specielt på R1. de dämpare borde finnas att köpe på Sporthoj t.eks.

Mvh

Bo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...