Jump to content

Tips För Att Gänga


Jocke4U

Recommended Posts

Hej,

Skulle vara tacksam om lite tips rörande gängning av rundstav.

Skall fixa en 12 mm axel med M12 utvändig gänga i vardera ände och det gäller främst fastsättning under gängning. Har gjort ett test och den fick jag kasta då den gled i skruvstycket :banghead: :banghead: . Hur sätter man fast den bäst utan att skada axeln....eller är det bara att ta stången till en mek. verkstad som tar en svarv till hjälp?

Link to comment
Share on other sites

brukar finnas "mjuka " backar typ aluminium, som man kan sätta i skruvstycket.. att klämma fast axeln imellan

annars om du har 2 bitar hårt trä.. kläm fast i skruvstycket borra ett mindre hål än axeln i delningsplanet.. dela på bitarna sätt en bit slippapper imellan och kläm fast axeln..gänga med mycket gäng pasta... bryt spånen ofta..

givetvis blir det bättre i en svarv..

lycka till

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Har provat med aluminiumprofiler som "mjuka" backar men det gled bara. Trä kanske kan vara nåt...lite ek har jag nog liggande. Rör i lämplig dimension vet i tusan.

Får sätta fast det utanför axeln och gänga ena sidan, kapa i rätt längd och spänna fast med special-trä och ta det försiktigt...då "sparar" man ju axeln på ena sidan iallafall

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Har provat med aluminiumprofiler som "mjuka" backar men det gled bara. Trä kanske kan vara nåt...lite ek har jag nog liggande. Rör i lämplig dimension vet i tusan.

Får sätta fast det utanför axeln och gänga ena sidan, kapa i rätt längd och spänna fast med special-trä och ta det försiktigt...då "sparar" man ju axeln på ena sidan iallafall

Kör rundstången horisontalt i skruvstycket så du får maximal kontakt + skärvätska av något slag. Brukar funka när det går trögt alternativt ett vassare gängsnitt.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Det funkade med lite ek runt. Tyvärr verkar gängsnittet vara kass för den sista gängan blev lite dålig (antagligen nyinköpta skitgrejer från Jula). Dock funkar det nog fint just nu så jag kan få i diffen i helgen men kommer nog ta med en stång till mek. verkstad när jag skall fixa adaptern till växellådan så byter jag när det åker ur sen.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte säkert att snittet var dåligt.

När man ska göra en utvändig gänga exvis M12 så ska stången

vara 11.85mm och inte 12mm,är den det så kan det bli på det viset som du beskriver.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vill inte alls säga att jag är någon hejare på det där med gängning men är det inte så att "snittet" skall gå åt ett speciellt håll för att hjälpa vid snedskärning.

Sen köpte jag Biltemas gängsats och dom är bedrövligt dåliga.

Köpte senare Dormer grejer och det går inte att jämföra alls.

Biltemas går knappt att rensa gängor med.

Tycker jag.

H

Link to comment
Share on other sites

Ibland blir man så för***nat trött på sig själv.

Skulle montera bakre naven och plockar fram axlarna för detta...men hallå...dessa är ju alldeles för stora....tänka tänka...jajjemen det är två axlar som medföljer som är till diffen och beroende på om man har 7" eller 7 1/2" så är det 1 eller 2 axlar...och där vad dom. De jag gängande fick pension.

Men då märker man tusan att de axlar som skall vara till baknaven inte finns :banghead: :banghead: :banghead: och bara att maila Roadster för att Westfield skall skicka dom ASAP

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...