Jump to content

Jakes Lättviktsbygge, i trafik!


jake

Recommended Posts

Den har till och med fått ett snyggt och "böljande" grenrör.

Tack! Måste erkänna att jag är rätt solt över vad jag åstadkommit :). ska bli kul att höra trettonhundrakubikarn YYYYLAAAA genom den :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Misstänker att jag har haft otur när jag tänkte ... Hur mycket kraftigare skall bromsarna vara fram jmft med bak på en 7a? på en normal bil är 30-50% mer fram en vettig tumregel Om jag bestyckar pedalstället för minsta skillnad så får jag ca dubbelt fram fmrt med bak (och då har jag inte tagit med att klossarna är större fram). Skivorna är identiska fram och bak. Bestyckar jag för max skilland så kan jag få 4 gånger mer bromsverkan fram än bak.

Så frågorna är!

1. Hur stor skillnad skall det vara mellan fram och bak på en 7a?

2. hur stor skillnad kan bromsvågen utjämna?

Link to comment
Share on other sites

En vanlig bil har 70% fram och 30% bak. Förr var det ofta 60/40

det är viktigt att man inte låser bak före fram vid kraftig inbromsning och ev svänger samtidigt. En 7:a har ju mer vikten 50/50 än en bruksbil som ofta idag är framhjulsdriven och inte väger nåt bak, så nog tycker jag den borde kunna ha lite mer bak.

Men bromsarna fram är det som ger mest. vikten förskjuts framåt vid inbromsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

USCH vad tiden går, har inte byggt något sedan midsommar, åkte på semseter och sedan blev det ett motorras i chevan och ett fönsterbyte i kåken :banghead: ... Men nu har jag ryckt igång igen :racesmile:.

Ställde in bromsarna på "känn" blir det inte bra så får jag väl lösa problemet.

Undrar om det är någon vänlig själ som har en elritning för lyse osv samt för hur huvudbrytaren skall kopplas in?

Link to comment
Share on other sites

Relä - kolla denna länk - www.bcae1.com/images/swfs/relay.swf - informativ med animering

vet ej vad det är för fel för det kommer inte upp som länk - kopiera och klistra in

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bygget går vidare :).

Kom på att jag inte har någon hastighetesmätare... Kanske skulle vara bra att inhandla och typ installera nu när jag byggt igen kardantunneln.

Några tips på vettiga hastighetsmätare??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dags att uppdatera!

Har sen sist byggt mycket hus och blitt farsa.

Tvärr har jag inte byggt mycket på lotusen. Och planerna har ändrats lite, istället för sbf godkännande och racing blir det bakvänd bilbarnstol i passagerar sätet :)

I förra veckan så valsade jag huven och skytteln så nu har jag hela karossen (måste nog trimmas lite men grova delarna finns. Tänkte slöjda avgassystem i nästa vecka. Sedan blir det el el och åter el.

Tänkte slöjda ett simons system och sätta in bd killer och perforerad plåt innuti för att få ner ljudet. Eller är det någon som har en bättre ide?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har börjat montera sidorna.

Annars har det varit mycket fokus på hasighetsmätaren, de var lite klurigt att få till givaren men skan den som ger sig.

Bild kommer när jag e klar.

post-3351-0-46520500-1385294220_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sådär. Idag har jag hängt upp avkvassystemet. Behöver ett par klammers innan det sitter hundra. Är rätt tveksam till stt det blir "tyst nog" men det är inte av rätt igenomtyp längre ;)

Har även fått till hastighetsgivaren, skall integreras i skärmstaget när jag nu tillverkar det

Nu är det hög prio på att få till styrsystemet , upptäckte att orginalet inte kommer att funka, flera kablar var spruckna. dock så klarar inte NiRA i7x orginaltriggern så att jag hållet på och fiffar ihop ett saabhjul med en ford vr givare... Varför göra det enkelt?

post-3351-0-67570000-1385838951_thumb.jpg

post-3351-0-75991500-1385839005_thumb.jpg

post-3351-0-13423100-1385839018_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Volvos gröna kanske.

Volvos gröna Passar inte mot railen eller toppen :(/>/>/>

Bifogar en bil på hur spridaren måste se ut. Det är bara kontakten som är bosch.

Edited by jake
Link to comment
Share on other sites

Du kan antagligen köra med lågimpediva spridare och serie resistorer.

Är svårt att hitta högohmiga som passar Swift maskinen. Tror det satt några på någon Mazda RX7? som är högohmiga annars är allt som passar lågohmigt såvitt jag vet.

Jag har 4 lågohmiga 315cc från en toyota Celica om det kan vara intressant, annars är det nog att leta RX7 spridare eller att bearbeta om topp och fuel rail.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Du kan antagligen köra med lågimpediva spridare och serie resistorer.

Är svårt att hitta högohmiga som passar Swift maskinen. Tror det satt några på någon Mazda RX7? som är högohmiga annars är allt som passar lågohmigt såvitt jag vet.

Jag har 4 lågohmiga 315cc från en toyota Celica om det kan vara intressant, annars är det nog att leta RX7 spridare eller att bearbeta om topp och fuel rail.

/Peter

Kan denna sida hjälpa dig? http://www.bulletperformanceracing.com.au/Bosch%20Fuel%20Injectors%20Table%20156.html

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Om du skall leta spridare allmänt till Swift maskinen:

Från minnet är det vissa modeller av nedanstående som kan passa.

Mazda Miata ? cc/min alla är LoZ

Toyota Celica finns 315 (gula)och 440(svarta) cc/min Alla är LoZ

Mazda RX7 tror jag kan finnas högimpediva

Jag kör 440 cc Celica spridare. De bör räcka till ca 200 hk.

Innan använde jag 315cc vid något förhöjt bränsletryck. Lagom till original innanmäte i maskinen, original kompression med turbo och ca 0.5 bar laddtryck ca 150 hk.

En bit ned på denna sidan finns info om serie resistorer:

http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm

Vad kör du för ECU?

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Har även fått till hastighetsgivaren, skall integreras i skärmstaget när jag nu tillverkar det

Är det en magnet eller en bultskalle du har monterat på bromsskivan? Är det en magnet så kommer den nog lägga av första gången du får upp riktig temp i bromsskivan då neodymmagneter som dessa brukar bestå av inte gillar värme över 100-150 grader.

Link to comment
Share on other sites

Är det en magnet eller en bultskalle du har monterat på bromsskivan? Är det en magnet så kommer den nog lägga av första gången du får upp riktig temp i bromsskivan då neodymmagneter som dessa brukar bestå av inte gillar värme över 100-150 grader.

Vi får se hur läge den lever då, Rekomenderat montage var i just bromsskivan :)

Å andra sidan brukar inte skivorna 7or bli så varma, mina kollegor brukar ha högre temp i däcken än i bromsarna. Spännande blr det iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Då var spridare beställda.

Då var det dax att köpa tändspolar. Har provmåttat lite och volvos 9125601 skulle sitta som handen i handsken om man tar upp hålen i ventilkåpan en anning.

Då detta är locost vad hade ni gjort?

1. Köpt beggade spolar på skroten (har då gått sissådär 20000mil)

2. Köpt nya på biltema (samma pengar som skroten)

3. Köpt nya orginal (minst dubbelt så dyra som biltema)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spridarna kom idag och dom passade :)

Spolar är beställt blev 4 beggade spolar för 400.. Kontaktdonen gick på 500...

Har börjat riva i NIRAts härva och kommit fram till att jag inte kommer att använda ungefär hälften av alla kablar ca 1kg vilket är mycket på denna bil. Många kablar går till olika bootsaktuatorer, aux out/in, als, knappar och inj/ign utgångar mm. Det är mycket långsökt att det kommer bli turbo, däremot är kompressor lockande (igen).

Vad hade ni gjort?

* klippt bort överflödigt kablage?

* stiftat ur kablarna och sparat dem i bra å ha lådan?

* gjort en tung rulle av härvan och stripat fast den?

Link to comment
Share on other sites

Sambon var MYCKET imponerad av att jag la kabelhärvan mitt i nyårsdukningen.

post-3351-0-66925800-1388504935_thumb.jpg

Stiftade iallafall ur de kablarna jag inte behöver. Det är några funktioner som skulle kunnna vara användbara i framtiden.* Launch controll* Flatsshift* Temgivare för olja för att kunna avreglera om oljetempen är för hög

Link to comment
Share on other sites

Då har jag moddat ventilkåpan för att få i volvospolen (nr 9125601).Först borrade jag upp hålen till 48mm. post-3351-0-82724400-1389113925_thumb.jpg

Födelen med detta jmfrt med att köra vw spole är att det blir helt tätt Ner mot tädstiften.post-3351-0-63384300-1389113933_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har i helgen kopplat ganska mycket av elen. Dessvärre är det rätt mycket kvar innan det kan bli nån raggarstart (beror iofs på att jag kommer att dra hela elsystemet klart först). Hoppas jag kan slippa att det blir alltför mycket ormbo iallafall.

Motor kablaget är nästan färdigkopplat upptäckte att det saknades tätningar till map/mat sensorn i kartongen så det får väl bli en sväng till trend å hämta. Sedan är frågan om jag skall ha tomgångsmotor också? Skulle hur som vara riktigt bra att få tag i ett mindre spjällhus med större innerdiameter så jag skulle slippa göra en bulai huven... Någon som har föslag på spjällhus med ca 50mm innerdiameter?

post-3351-0-55286000-1389536451_thumb.jpg

post-3351-0-69693200-1389536462_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hade jag hittat kontakterna billigare än 500 spänn så hade jag köpt dem där. men stift och tätningar är samma som i bosch spridarkontakter, så har hu rätt urstiftningsverktyg kan du ju köpa kontaktstyckena på skroten. glöm inte att du måste ha rätt crimptång också, å de e dyyyra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det blir ingen film än...

Har mekkat dit skyttel och huv. Har lite kapande kvar att göra på huven dock. Samt att det måste till ett scoop

post-3351-0-00488700-1394896699_thumb.jpg

Edited by jake
Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad du skall ha för fästen för huven,men om du skall ha spännen som drar huven nedåt i underkant är det inte dumt om det går att få lite spänn på huven med spännena så att den sitter tight mot scuttle och noskon.

Jag fick följande tips innan jag bockade min.

et är bra att inte bocka underkanten på huven exakt i höjd med chassiet. Om man bockar exakt så är det risk att underkanten tar emot innan det blir spänn mot scuttle och noskon. Man har ju bara ett försök. När man väl bocket kan man inte lätt flytta upp vecket någon mm om det behövs.

Hellre någon mm springa i nederkant än att huven skallrar mot scuttlen.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Det syns inte så tydligt på bilden men huven är inte kapad i nederkant (mot ramen). Många lägger en bock där, jag kommer att popnita en ubockad plåt längs underkanten istället, det blir mycket lättare att få det tight då

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bygget går vidare, ärchlet är knackat och klart, sidorna är på osv, så bilen är ganska komplett nu. När min polare som också bygger (lätt) vägde sin bil så var ju jag tvungen att göra samma sak. 410kg visade vågen med halv tank och en hel del verktyg liggande i bilen, polarn var 8kg lättare, men saknade vätskor... Blir spännande att se vad det står i regbeviset. målet att komma under 500kg med mig i är nått :).

Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt imponerande!

För att slippa leta igenom hela tråden, vad har du för:

Motor

Växellåda

Däck/fälg

Bakaxel

Framspindlar

Bromsar

Edit: Själv får jag kämpa för att komma under 700 kg tror jag...

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...