Jump to content

Jakes Lättviktsbygge, i trafik!


jake

Recommended Posts

Nit igen det är härdade Stålkammar så det går inte att fräsa något spår... Däremot går det att gnista, så inlämnat och förhoppningsvis klart om en vecka. Bara att hoppas på att spåret blir "rätt" eftersom nollningen av motorn är justerad. Går ju att lösa en hel del i mjukvaran :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hoppla, firman hade tappat bort mina kammar när jag frågade hur det gick idag... Misstänker att de ringer och säger att det är klart i morrn förmiddag!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det går långsamt frammåt.

Var på gelleråsen i lördags körde inte 7a men några polare gjord det. Den ene lyckades steka ett lager i motorn, så nu blev jag naturligtvis pissnödig. Har beställt en 4raders kylare. Skall även trolla dit en oljekylare. Usch va tungt det blir!

Men det bär emot att sätta dit olja temp, olja tryck och vatten temp mätare! Men utan dessa så har man ju ingen aning om hur motorn mår :/

Link to comment
Share on other sites

Det är vanans makt, man hinner se mer än man tror när man blir varm på att köra bana. Trodde dessmma men satte dem på R1:an och hann se flera ggr per varv för att inte riskera motorn. Sen ksn man ha en stor röd lampa om trycket blir 0.

Link to comment
Share on other sites

Det går långsamt frammåt.

Var på gelleråsen i lördags körde inte 7a men några polare gjord det. Den ene lyckades steka ett lager i motorn, så nu blev jag naturligtvis pissnödig. Har beställt en 4raders kylare. Skall även trolla dit en oljekylare. Usch va tungt det blir!

Men det bär emot att sätta dit olja temp, olja tryck och vatten temp mätare! Men utan dessa så har man ju ingen aning om hur motorn mår :/

hejsan

har du kollat på http://www.laminova.se/products/oil-coolers ??

peå

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått till motor installationen så det är läge för att starta. Tyvärr så vägrar den att hoppa igång!

den får soppa, kan inte kolla om tändningen står rätt med COP. Eller är det så enkelt att den är svårstartad helt enkelt!

Edited by jake
Link to comment
Share on other sites

Har efter mycket bråkade fått igång motorn. Möts av två problem

1. Den är ETT högt ljud innifrån som följer varvtalet. Skulle säga lagerljud, men det kommer från typ toppen. Antingen är en ventil felshimsad, läck i avgass packning/fläns (sotar dock inte där) eller att det är någon rörlig del som tar i topp eller block. Ljudet finns INTE när man drar runt på startmotorn.

2. Det går inte att koppla ur, när jag kopplar så dör motorn och ger man gas så går det inte att få i växel!

Får felsöka men hoppas innerligt att jag slipper att riva ut motorn :/

Link to comment
Share on other sites

Jag hade problem då jag skulle sätta samman Swift GTi motor & Samuraj-låda.

Ingående axel i lådan var för lång så lagret i svänghjulet satt i spänn och snurrade inte fritt, så det var svårt att växla.

Jag var tvungen att ta fram vinkelslipen och ta ner axeln så den gick längre in i lagret i svänghjulet.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade problem då jag skulle sätta samman Swift GTi motor & Samuraj-låda.

Ingående axel i lådan var för lång så lagret i svänghjulet satt i spänn och snurrade inte fritt, så det var svårt att växla.

Jag var tvungen att ta fram vinkelslipen och ta ner axeln så den gick längre in i lagret i svänghjulet.

Hade du problem med att koppla ur eller var det så att lådan inte synkade ordentligt?

Link to comment
Share on other sites

Hade du problem med att koppla ur eller var det så att lådan inte synkade ordentligt?

Lagret låg i spänn och snurrade inte, så då jag kopplade ur fortsatte lådan att snurra och jag fick inte i någon växel.

Link to comment
Share on other sites

Låter som jag har ett annat fel, när jag trycker ner kopplingen är det som att trycka på en broms på vevaxeln.

Kollade axialspelet det är 12 hundradelar och toleransen är 0.11 till 0.31 enli service manualen. Misstänker att det är något med urtrampningslagret!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grabbarna i mighty car mods sågade ju upp ett hål i svänghjulskåpan...

De hade en slask låda men vist borde man kunna täta hålet igen med lämplig aluplåt, silikon och små skruvar.

Sågar du inte av någon flängs borde ju styrkeminskningen vara låg..

/T

Link to comment
Share on other sites

Tog loss tryckplattan idag och den verkar skysst. Tömde även motorn på olja ikväll, den var grå och mycket plaskig... Motorn har gått 10 min på tomgång!

Misstänker att felen har EN rotorsak. Ska bara få upp den i stödet och öppna så får vi se vad domen blir.

Edited by jake
Link to comment
Share on other sites

Jag tog en typ 40 mm hålsåg och sågade upp ett hål rakt underifrån i sprängkåpan när jag skulle felsöka koplingen.

Hålet är bara att täcka över med en plåt och det har visat sig vara mycket bra att ha vid flera tillfällen senare då kopplingen strulat av en eller annan orsak.

Problemen jag har haft emd kopplingen är:

1: En bladfjäder som håller tryckplattan på plats var böjd så tryckplattan släpade mot lamellen alltid = hopplöst att få i 1an.

Syns (och känns med skruvmejsel) att lamellen inte släpper genom mitt borrade extrahål.

Monterade ur tryckpattan och lämnade till bil och industribromsar så nitade de dit en ny fjäder.

Har man en pelarborr kan man kolla tryckplattan genom att lägga den på bordet med lamellen under (lämpligt underlägg) och trycka med chucken i centrum där urtrampningslagret trycker. Då ser man hela funktionen tydligt och kan känna att lamellen blir lös när man trycker ned chucken.

2:Smuts på splinesen vid lamellen så den gled inte lätt nog = låg an lite och svårt att lägga i ettan.

Löstes med en halv flaska bromsrengöring som sprejades genom det borrade hålet upp på splinesen.

/Peter

Grabbarna i mighty car mods sågade ju upp ett hål i svänghjulskåpan...
De hade en slask låda men vist borde man kunna täta hålet igen med lämplig aluplåt, silikon och små skruvar.
Sågar du inte av någon flängs borde ju styrkeminskningen vara låg..

/T

Link to comment
Share on other sites

Synd att det inte går att ladda upp filen..

Hur som så har veven skurit på ALLA lagerlägen, djupa repor som blir värre ju längre från oljepumpen man kommer. Som tur är så har inget lager snurrat så det får bli att slipa veven (om det går) och i med nya lager. Oljan är grå, mycket kletig, luktar illa och smörjer knappt om man tar den mellan fingrarna, misstänker att det läcker vatten invändigt någonstans. Det verkar inte vara i blocket och hoppas hoppas att det inte är toppen som är kass för den är fruktansvärt påkostad!

Misstänker skarpt att anledningen till att den inte kopplade ur var att det inte fanns smörjning i kombination med att motorn är svag på tomgång. Vilket nog var tur i sammanhanget. hade jag kommit iväg för då hade det nog varit sopor av hela skiten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har satt upp motorn i stödet och den får vänta på hösten.

Under tiden lyfte jag i orginal motorn och skulle starta upp den med jenvey insuget ikväll... Det gick ju sådär, nirat låste sig och kräver customer ID. Boxen var låst på samma vis när jag köpte den och nu har det hänt IgEN och inte sparade jag koden heller!

Någon kommer att få ett drygt samtal på halsen imorrn.

Link to comment
Share on other sites

Nu lever bilen igen. Denna gång med jenvey insug. Måste säga att det var både svårmappat OCH mer svårkört än med plenum. Har för kort slag i gaspedalen så jag har bara 60% gas. Så fort jag petar på gasen så går det för fort, men det skottar på ganska bra ändå:/

Misstänker att ett progressivt spjäll hade varit fina fisken!

Link to comment
Share on other sites

Tror att ett progressivt spjäll skulle kunna göra underverk på min bil, frågan är bara var man hittar ett progresivt "hjul" att montera på existerande spjäll. Har ritningar någon stans hur det skall byggas men det skulle vara lättare att beställa ett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har mappat vidare och hade uppdelningen 1,2,4,8,15 i botten, la till 0 och det gjorde underverk för körbarheten, för att få ytterligare förbättring så måste jag sänka tomgången, har ca 1000 varv nu och spjället är så stängt det kan bli med min korta gaswire. Får nog leva med det tills jag byggt om gaspedalen!

Link to comment
Share on other sites

Har varit och kört gymkahna ikväll. Var något långsammare än cyckeljhonny och han är erkänt snabb, känns bra. Behöver mjukare fjädrar i bakvagnen och jobba med inställning av dämpningen och kanske ställa bakvagnen.

Däremot så började det knacka oroväckande om toppen, låter som en ventil eller lyftare tröttnat alternativt har även denna motor skurit... Den började även gå som en påse nötter på vägen hem jag hade tomgång, men att köra på delgavs var bara som på, av, på, av, på av. Blev svårkört när jag var tvungen att accelerera hela tiden för att den inte skulle ha beteendet :/. Får felsöka i helgen!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

6 månader senare har jag rivit motorn och lämnat in veven hos ultra.  Nille blev lite brydd när han såg veven och undrade om den var rak? Lika bra att kolla det också. 

 

Sedan behöver jag tips på lämpliga tryck och tempgivare som passar på swift motorn. Det jag har hittat är 1/8npt som finns till autometer. Men skulle behöva små och smutta givare med m10 gänga till swift motorn. Nån som har ett bra tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fick tillbaka motorn från ultra i fredags: Blocket har honats om, veven är riktad och slipad samt att vi kollade balansen i vevpartet, samt att toleransernas är kollade. Så nu jävlar!

Har börjat att sätta ihop motorn känns skönt att vara på g mot vårens körningar.

IMG_1543.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har gängat ihop motorn, gjort ett nytt oljtråg (med allt vad det innebär). Inväntar leverans av mätare, ska se om jag lyckas lägga i motorn i helgen!

IMG_1600.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

motorn sitter på plats, så det är bra resten kvar! Ansluta alla mätare och sedan få dit oljekylen och byta vattenkylare och få till gaspedalen har ju bara 2/3 gas!

 

IMG_1636.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det går inte fort här. Har iallafall sent om sider fått i den nya kylaren, behöver några adaptrar för att få ihop slangarna bara sedan blr det nog åka av!

mätare el osv är iallafall i ordning. Skulle vara kul att få ihop bilen till tisdag, det är bilträff då!

IMG_1757.JPG

IMG_1758.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

skruvade ihop alltsammans och vred om nyckeln för att  starta, men det ville inte motorn?. Får koppla upp mig med datorn imorrn och felsöka misstänker att det är något relativt enkelt. Misstänker att det inte blir nån bilträff iallafall!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har lite svårt att få mappa motorn. Någon som har tips, erfarenheter eller bara glada tillrop för hur man kan mappa en ren "alpha-N" motor. Det skiljer ju mycket från hur man gör när man mappar med MAP sensor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har fått till en yxig mapp och kört en 20 mil. Måste ha upp bilen i bänk!

fjädringen har jobbat minst sagt dålig, så jag beställde nya bakfjädrar. Och sedan började jag räkna på vad jag skulle ha för fjädrar under semestern... idag fick jag hjälp att väga bilen och mäta upp bilen ordentligt.

 

bilen vägde 475 kg fulltankad med mig I och 408 kg utan. Ofjädrad vikt bak 80kg och fram 25kg/sida. Dvs 30% av vikten är ofjädrad, vilken mardröm om jag har byggt med 15/16"! Vikterna överlag förklarar en hel del om varför fjädringen krånglar, eller snarare att det jag har är hopplöst för hårt!

sedan så är jag grymmt sugen på att få bilen under 400 kg bara för att det går!

Edited by jake
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, jake sade:

fjädringen har jobbat minst sagt dålig, så jag beställde nya bakfjädrar. Och sedan började jag räkna på vad jag skulle ha för fjädrar under semestern... idag fick jag hjälp att väga bilen och mäta upp bilen ordentligt.

bilen vägde 475 kg fulltankad med mig I och 408 kg utan. Ofjädrad vikt bak 80kg och fram 25kg/sida. Dvs 30% av vikten är ofjädrad, vilken mardröm om jag har byggt med 15/16"! Vikterna överlag förklarar en hel del om varför fjädringen krånglar, eller snarare att det jag har är hopplöst för hårt!

Att hålla nere den ofjädrade vikten blir viktigare och viktigare ju lättare bilen blir....(no pun intended. :tongue:)

 

sedan så är jag grymmt sugen på att få bilen under 400 kg bara för att det går!

Att bygga lätt blir som en drog. Vad tänker du attackera för att hitta 9 kilo till då? Är det hålsågsdags? :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

On 2017-07-30 at 12:28, Pac sade:

Att hålla nere den ofjädrade vikten blir viktigare och viktigare ju lättare bilen blir....(no pun intended. :tongue:)

 

Att bygga lätt blir som en drog. Vad tänker du attackera för att hitta 9 kilo till då? Är det hålsågsdags? :biggrin:

Funderar på att bygga en egen bakaxel i aluminium med ford banjo inkrom! Bör spara många kilo ofjädrad vikt! Kan även hämta 1kg/fälg, hjulbultar i titan, lättare halfshafts, avgass system i titan, egen tillverkad rattstång i aluminium, eller ja byta ut allt som inte är kritiskt bärande till aluminium!

Edited by jake
Link to comment
Share on other sites

Jag har gått till ytterligheterna med viktbesparing ? gjutjärnsblock, volvoaxel gjord av högdensitets gjutstål o överdrivet tjocka drivaxlar, 17" hjul a' 21 kilo styck, Bromsvätskebehållaren sitter till och med i en bygel av titan,  mellanaxel till styrväxeln  i aluminium, låga skruvskallar på riktigt viktiga ställen. För lite motorolja , pissar två gånger innan jag lägger mig kvällen innan körning osv osv. Ändå klarar jag inte 1000 hk per ton. Kör bilen på nån bana istället för att fundera så mycket. Tex kinnekulle nästa helg. Tänk humla.  Kör bara. Läcker dessutom kylaren så blir bilen bara lättare  med tiden. Vad  eftersträvar du? Körglädje eller bara låg vikt? 

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Christer J sade:

Läcker dessutom kylaren...

Snygga pekfingrar du kör med Christer. Jag trodde att var och en blev lycklig på sitt sätt?

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Christer J sade:

Jag har gått till ytterligheterna med viktbesparing ? gjutjärnsblock, volvoaxel gjord av högdensitets gjutstål o överdrivet tjocka drivaxlar, 17" hjul a' 21 kilo styck, Bromsvätskebehållaren sitter till och med i en bygel av titan,  mellanaxel till styrväxeln  i aluminium, låga skruvskallar på riktigt viktiga ställen. För lite motorolja , pissar två gånger innan jag lägger mig kvällen innan körning osv osv. Ändå klarar jag inte 1000 hk per ton. Kör bilen på nån bana istället för att fundera så mycket. Tex kinnekulle nästa helg. Tänk humla.  Kör bara. Läcker dessutom kylaren så blir bilen bara lättare  med tiden. Vad  eftersträvar du? Körglädje eller bara låg vikt? 

VA, har du en hållare till bromsvätskebehållaren! ?

Skämt å sido, måste få upp bilen i bänk och mappa innan det blir bana. Har dessutom småbarn och tant som jobbar skift så det är svårt att komma iväg. 

Räknar iskallt med att körglädjen kommer med den låga vikten ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nämen titta vad jag var och hämtade idag... 34kg på vågen utan bromsar, torde bli strax över 40 med den bromsetupen jag har idag + hjulen som jag inte vet va de väger just nu men nog fan ska det bli bra mycket lättare än de 80kg som jag har fjädrad vikt idag!

Skulle förvåna mig kraftigt om jag inte kommer en bra bit under 400kg fulltankad efter detta!

IMG_2067.JPG

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det är en helt orginal banjo/engelsk/timken axel jag har införskaffat. Den lösa struten är i gjutjärn! Med den behöver en hel del kärlek ??

 

Idag har jag en finfin Köln/tysk/colone axel i bilen med wilwoodbromsar osv. Kommer att säljas såsmåningom.

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Jörgen sade:

i min sjua har jag den tyska atlas axeln ,är ju skottsäker men lite krångligare att byta utvxl på, har ju en saab turbomotor med mkt vrid.

Precis, du har en atlas! det är en skottsäker axel som det finns en uppsjö av diffar, utväxlingar, reservdelar osv till... Till axeln jag har i bilen finns bara den högre vikten!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...