Jump to content

7 Emblem?


vedde

Recommended Posts

Hej

Är det någon som har en cad på 7:an som man kan sätta fram på grillen?

Sån här:

post-561-125420835803_thumb.jpg

Finns på ebay.co.uk men de tar hiskligt betalt, tänkte man kunde få den vattenskuren i 2 mm alu här hemma, har fått nys om en superbra kille som vattenskär i V-ås.

PS: måtten står nere i hörnet.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur har det gått? Sätter upp mig på intresselistan om någon är intresserad av att skära ut en, gärna med resten av grillen i ett stycke. Annars är det väl Veddes alt. som gäller men det borde väl finnas någon firma i Sverige som vill göra lite lätta pengar? Går kanske att göra med lite "sömsmån" så man själv kan kapa till ytterramen för bästa passform i noskonen.

http://global.ebay.com/LOTUS_7_GRILLE_BADGE_CATERHAM_7_or_SUPER_7_GRILL_BADGE/260487787532/item

Link to comment
Share on other sites

Jag kontaktade säljaren i England och frågade om möjligheterna att göra en modell med integrerad grill, det går bra men han undrar hur många som var intresserade? Modellen i fråga är enligt bifogad bild (eller om någon har ett bättre förslag) men med 50 mm extra plåt i ytterkant för att kunna anpassa till noskonen. Pris? Vet ej men en "vanlig" grill som han säljer kostar 330 kr så max 500 kr tycker jag. Frakten kan inte skilja speciellt på 1, 2 eller 5 st, de väger väl knappt någonting.

Lägg in en intresseanmälan i tråden så kollar jag vidare.

post-3221-125507670273_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efterlyser härmed person som kan föra över en mall i papp eller ritad på mm-papper till en cadfil. Har hittat ett par firmor som kan fixa grillar men de vil ha cadfiler och det tar mig längre tid att lära mig programmet än att fila fram en grill med nagelfil... Tyvärr verkar det som om alla har olika modeller på noskon och det ställer till det, det blir rätt dyrt att göra en eller två... 5 st är dubbelt så dyrt som 1 st, eller strax under 500 kr st vid köp av 5.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har en kille i V-ås som kan skära men jag behöver min bild i cad så jag kan ge honom den. Han skär bara ut 7:an med ringen så får man fästa den på sin grill. Tror inte det kommer ens nära 500:- st. han skar alla bitar till min tank för 400 inkl. material. Jag jagar cad kunnit folk så får vi se - har du brottom Pågen eller är du bara på hugget?

denna kan man ju eftermontera så jag tar det när jag kan få till cadfilen - då kommer jag återkomma när jag fått ett pris så kan vi se om ngn mer är intresserad.

Kanske finns någon duktig cadkunnig person på forumet som vill ha en, då kan man kanske se till att den som caddar den får den betald av de andra som beställer? blir en liten slant var beroende på hur många som vill ha.

Om inte det var en morot så vet jag inte vad är!

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Vedde! Fixa fram en cadguru och plocka ut sjuan ur filen du fick, sedan ber du samma guru kolla måtten innan du skickar "min" grill på utskärning, tyvärr verkar det finnas ett antal olika noskoner så det blir nog svårt att sälja dem i shopen men gärna för mig. Och jag är på hugget den här veckan, sambon är på kurs så hela huset andas Locost! Kom nyss in igen efter en garagerunda.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag vet att det finns en massa olika noskoner men emblemet jag hittade var ju 18cm x 20cm vilket borde gå att fästa på i stort sett alla noskoner - annars har man ju ingen lufttillförsel till sin kylare!

Jag vet att det finns många duktiga caddare här på forumet och jag tror moroten att få ett gratis emblem mot att cadda av min bild efter de måtten borde vara en smal sak för den som kan, det är ju för fasiken 2D inte någon avancerad 3D modellering vi talar om.

Ingen som är sugen på att cadda den?

Annars håller jag den för mig själv, och Pågen om jag får tag på en caddare själv. :515:

/Fredrik

(Först morot och sedan hot vi får se om något funkar på cadvännerna :prop: )

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu blev jag rädd, när jag kommer hem skall jag ta en bild och mäta mitt emblem. Jag gör också om mitt cnc program till en cadfil(dxf) om det är av intresse. Jag är ingen cad expert så det finns en del fel på emblemet men när det sitter på bilen är det helt OK(för mig). Är någon intresserad skicka min ett PM.

Mått och bild på emblemet monterat i grillen kommer senare i kväll.

//Per-Erik

seven emblem.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jag samlar lite och ser vad vi kan få fram från dessa. har fått mina vantar på Solid edge så vi kan se hur långt jag kommer men jag är nog rädd för att inlärningskurvan är rätt brant då jag inte sysslat med detta förr.

Fler som kan eller vill skicka caddar till mig - fredrik@engzell.com

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu har det gått prestige i detta, grill är troligen det sista jag behöver till bilen men bara för sakens skull ska den vara klar nästa vecka, sedan kan den ligga och samla damm i åratal... Håller på att ladda ner en 30 dagars trialversion av autocad, sedan är natten räddad!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Skickade över frågan till Haynes forumet för att se om någon britt kanske har den eller kan göra den.

Min dator hängde sig igår när jag skulle in med cad programmet :banghead: , kanske man behöver mer än en P4 för att köra det? :unsure:

Jag tänker inte investera i en ny dator just nu bara för detta.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har fått lite priser på själva skärningen men måste kolla material kostnad också då jag får fixa det själv. Finns det någon mer än jag och Pågen som är intresserade av dessa emblem? Tänkte jag skulle ta upp en intresse lista för att se om fler vill köpa.

Emblem enligt bilden överst, material - tilltänkt 2mm Rostfritt- har ni andra synpunkter säg till!

1. Vedde

2. Pågen

Fyll på listan här i tråden, den är inte bindande utan när det skall beställas kommer det stå här klart och tydligt med priser o s v och så tar vi beställningarna via PM.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vad e priset? anledningen till att jag undrar e att vi tänkt att skära de i laser eller vatten i veckan, men e priset ok, så kan man ju lika bra köpa de är igenom?

Kan ju inte bli billigare än mig =) Cad ritningen är klar =)

Sorin jag fixar en till dig med.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har fått lite priser på själva skärningen men måste kolla material kostnad också då jag får fixa det själv. Finns det någon mer än jag och Pågen som är intresserade av dessa emblem? Tänkte jag skulle ta upp en intresse lista för att se om fler vill köpa.

Emblem enligt bilden överst, material - tilltänkt 2mm Rostfritt- har ni andra synpunkter säg till!

1. Vedde

2. Pågen

3. Christer J, (kan man få en kraftigare till kolgrillen också :wacko: )

Fyll på listan här i tråden, den är inte bindande utan när det skall beställas kommer det stå här klart och tydligt med priser o s v och så tar vi beställningarna via PM.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag förstår att priset är ganska avgörande men jag kan säga att det kommer bli material pris + skärning ca:100:- st sen blir det lite frakt för de som inte kan hämta hos mig.

Vad tror jag?! max 300:- annars tycker jag det börjar bli dyrt, hoppas på billigare, vi får se vad materialpriserna hamnar på. Jag skall även ta en sväng förbi metallskroten och se om de har någon nyskrotad medicinfrabrik här i Uppsala vilket drastiskt skulle sänka kostnaden, polera kan var och en göra själv efter önskemål på glansen.

Joaquim - om du håller på med samma sak varför kan du inte göra till alla? :blink: Som jag försöker göra.

Onödigt att vi är flera som skall hålla på, på varsitt håll.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag förstår att priset är ganska avgörande men jag kan säga att det kommer bli material pris + skärning ca:100:- st sen blir det lite frakt för de som inte kan hämta hos mig.

Vad tror jag?! max 300:- annars tycker jag det börjar bli dyrt, hoppas på billigare, vi får se vad materialpriserna hamnar på. Jag skall även ta en sväng förbi metallskroten och se om de har någon nyskrotad medicinfrabrik här i Uppsala vilket drastiskt skulle sänka kostnaden, polera kan var och en göra själv efter önskemål på glansen.

Joaquim - om du håller på med samma sak varför kan du inte göra till alla? :blink: Som jag försöker göra.

Onödigt att vi är flera som skall hålla på, på varsitt håll.

/Fredrik

Jag jobbar med laser/vatten-skärning så jag kan mycket väl skära det till er andra också. Är ni intresserade av att jag fixar det till er så kan jag kolla vad det blir för pris på det i plastad 2mm aluminium eller om ni ha andra önskemål när det gäller material.

Mvh: Jocke

Link to comment
Share on other sites

Hej Joaquim

Det låter ju toppen om du är den som skär och kan fixa till oss alla, jag får gå genom tredje part, vilket inte är ett problem men har man direkt axcess till källan så är det ju att föredra. Dessutom så får ni väl mycket bättre priser på material än jag kan få som privatperson, men som sagt 2mm Rostfritt är att föredra.

Jag har 2 cad ritningar, en på den i toppen av tråden(som jag önskar) och en som Pågen vill ha med gallret på sidorna.

PM:a mig din mailadress så kan du väl kika på dem.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Joakim

Du har nog fått ritningarna av Pågen så jag skickar inget för att minska förvirringen.

Ser fram emot ett pris på dessa, kan bli hur bra som helst.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har fått lite priser på själva skärningen men måste kolla material kostnad också då jag får fixa det själv. Finns det någon mer än jag och Pågen som är intresserade av dessa emblem? Tänkte jag skulle ta upp en intresse lista för att se om fler vill köpa.

Emblem enligt bilden överst, material - tilltänkt 2mm Rostfritt- har ni andra synpunkter säg till!

1. Vedde

2. Pågen

3. SVEAB

Fyll på listan här i tråden, den är inte bindande utan när det skall beställas kommer det stå här klart och tydligt med priser o s v och så tar vi beställningarna via PM.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu har vi kört den första, och resultatet blev super..

Ni som vill köpa så kommer här priserna sjua med intregrerad grill = 300:- + frakt

Lös sjua 200:- + frakt

Detta är i 2 mm rostfritt

Vim ska ha :515:

Edited by Robban1
Link to comment
Share on other sites

Nu törs jag ställa frågan och även kopiera in svaret, tog det PM vägen först.

Fråga:

Hej

Är det bara 2 mm rostfritt går det att få den i vanlig plåt också? Kanske 5 mm vanlig stålplåt eller så eller blir det ett helt annat pris då? Eller går inte alls

2 mm känns så tunt och skört..

Svar:

Hej

Vi kan fixa det, men priset är då 400:- plus frakt, tvungen att ställa om maskin och ha en annan plåt

//Robban

Ja tack en "helgrill" i minst 5 mm. Finns inte 5mm ta 10 mm istället det går precis lika bra eller kanske till och med bättre när jag tänker efter ordentligt.

Har du 10 mm plåt hemma?

Konto att betala på ?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har du även den utan grill på bild? skulle vara intresserad av att se hur den blev, då det är den jag önskar och fler med mig.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Nu törs jag ställa frågan och även kopiera in svaret, tog det PM vägen först.

Fråga:

Hej

Är det bara 2 mm rostfritt går det att få den i vanlig plåt också? Kanske 5 mm vanlig stålplåt eller så eller blir det ett helt annat pris då? Eller går inte alls

2 mm känns så tunt och skört..

Svar:

Hej

Vi kan fixa det, men priset är då 400:- plus frakt, tvungen att ställa om maskin och ha en annan plåt

//Robban

Ja tack en "helgrill" i minst 5 mm. Finns inte 5mm ta 10 mm istället det går precis lika bra eller kanske till och med bättre när jag tänker efter ordentligt.

Har du 10 mm plåt hemma?

Konto att betala på ?

Hej, 10 mm har vi inte hemma tyvärr. skicka ett PM tack på de du vill ha.

//Robban

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har du även den utan grill på bild? skulle vara intresserad av att se hur den blev, då det är den jag önskar och fler med mig.

/Fredrik

Den har inte blivit skuren än, den kommer att skäras i början utav nästa vecka.

och dom som beställt kommer sakerna att skickas i slutet av nästa vecka.

//Robban

Link to comment
Share on other sites

I och med att du gjort en ram runtom, så kanske det blir problem med form/dimension på grillen. Vad är yttermåtten? Exvis Dala7 är ju bred, 600x220 mm, och min öppning kommer att bli ca nära 500x220 mm. Kanske ska ha en lös 7:a istället. Christer J

Link to comment
Share on other sites

Hej, det är min grill som jag skräddarsytt till min noskon, den passar inte dala 7. Jag har bifogat 3 pdf som den som vill kan skriva ut på A4 och klistra ihop till en mall i skala 1:1.

Jag har en DWG på grillen men kan inte bifoga den.

seven del 1 09-10-26.pdf

seven del 2 09-10-26.pdf

seven del 3 09-10-26.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...