Jump to content

Egen motor, instrument mm


Recommended Posts

Kom på att det borde medföra stora skryträttigheter om man byggde även motorn själv. Låt säga att jag fräser ett eget B30 motorblock i aluminium (jag har byggt en fullt fungerande ångmaskin från scratch, så...) och stoppar i diverse originaldelar, kan jag få denna motorn godkänd då? Med avgastest och så vidare borde det ju inte vara några problem?

Finns det det bestämmelser runt instrumenteringen? Hastighetsmätaren måste ju hålla sig inom vissa marginaler men måste instrumenten vara godkända och märkta? Har funderat litet på 4-färgsskärmar nu när priset på dessa börjar komma ner litet men är det ok med de som bestämmer att göra egna grejer? Kilometerräknare/trippmätare är det väl krav på?

Är det nåt man uttryckligen inte får bygga själv?

Link to comment
Share on other sites

Finns det det bestämmelser runt instrumenteringen? Hastighetsmätaren måste ju hålla sig inom vissa marginaler men måste instrumenten vara godkända och märkta? Har funderat litet på 4-färgsskärmar nu när priset på dessa börjar komma ner litet men är det ok med de som bestämmer att göra egna grejer? Kilometerräknare/trippmätare är det väl krav på?

Vad jag förstått är enda kravet på instrumentering att det visar hastighet och är belyst. Var du fått tag på det eller hur du gör det - är upp till dig.

Lämpligast när du funderar över olika alternativ och försöker hitta "luckor" i det du läser om regler, tala med den SFRO man som kommer besiktiga ditt bygge för det är de som har bäst möjlighet att berätta rätt svar för dig. Det är smidigast att ha en öppen kommunikation med sin besiktningsman, annars går det lätt åt skogen och man står med en ögonsten som kanske inte går att registrera.

Link to comment
Share on other sites

.........Finns det det bestämmelser runt instrumenteringen? Kilometerräknare/trippmätare är det väl krav på?..............

Det är inget krav på tripp och kilometerräknare.... men däremot att den skall vara belyst och visa kmh....

Tror vi har tagit upp det i en tidigare tråd.....

Link to comment
Share on other sites

Jag ser inte att det skall finnas några hinder att bygga sin egen motor. Du får antagligen fixa ett bromsintyg för effekten, men annars är det nog inga problem. Ska du slippa undan miljöavgift får du bygga insprutning med lambdasond, sätta på katalysator och kolkanister. Inte konstigare än att "miljökonvertera" vilken gammal motor som helst... Det vore grymt fräckt med en B30 i helaluminium! Sätt igång! :)

Link to comment
Share on other sites

Det skall visst finnas kraftigt uppborrade B230 block i aluminium att köpa från någon privatperson eller mindre företag någonstans i sverige... Tror jag läste det i Bilsport, men jag är inte helt säker

Link to comment
Share on other sites

Det var ju skönt att höra att mina planer verkar genomförbara.

Baalzamon, jag gjorde en sökning igår senast men hittade inget om nåt sånt. Var det länge sen du läste om aluminiumblocken?

Link to comment
Share on other sites

jag skrev om det blocket i en annan tråd.

det står om det i bilsport nr 8 från iår tror jag att det var.

har du inte didningen kan jag kanske scana in de i datorn och skicka till dig om du vill.

3.9 liter med en specialvevaxel :twisted: :wohow: :wohow:

Link to comment
Share on other sites

jag skrev om det blocket i en annan tråd.

det står om det i bilsport nr 8 från iår tror jag att det var.

har du inte didningen kan jag kanske scana in de i datorn och skicka till dig om du vill.

3.9 liter med en specialvevaxel :twisted:  :wohow:  :wohow:

Ja tack, gör du det blir jag glad. :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...