Jump to content

Några Frågor Om Donator, Motor Och Annat.


Rohan

Recommended Posts

Om det är problem så är väl det framförallt svetsning som fastighetsvärden är emot....sen kanske mycket vinkelslipande kan vara störande. En gissning är att om du frågar så kommer det bli problem....men kör på så blir det väl tillsägelse och då får du väl lösa det problemet ...men det är ju många faktorer som avgör.

Jag bor i villa (eller kedjehus) och kör inte vinkelslip eller annat som väsnas för sent på kvällarna

Link to comment
Share on other sites

jag brukar köra med..

2st STORA brandsläckare vid sidan om arbetsplatsen där jag svetsar.. allt ev brännbart långt bort.

efter ev svets arbeten vädra lokalen och gör något annat arbete i 2 timmar.. har det inte tatt sig då så brukar det klara sig.. en svetsloppa som stuttsar in i et skrymsle kan om det är rätt förutsättningar tända brasor..

man skall inte måla fan på väggen men om man har otur kan det bli dyrt..

i parkerings garage brukar det vara förbjudet att svetsa... varför vet jag det... mycket arg fastighets skötare sa det till mig... fortsatte svetsarbetet på parkeringen med en skarvsladd från 3 våningen ner......

Link to comment
Share on other sites

Jag har mitt garage i botten på ett 3 våningshus och garaget ett "dubbel garage med två portar och det är jag och 3 MC killar som delar på hela ytan ca 30 - 35kvm betong golv och vattenslang. Så planen är att blöta golvet skärma av från MC med brandsäker filt eller nått sånt så att det inte hoppar loppor på deras små hojar. Och sist men inte minst en stor pulversläckare på plats. Ska även göra en arbetsbänk som man kan ha hela bygget på. Såg att det är många som kör med en stor spånskiva Men känns lite dumt att ha en stor träskiva och utsätta den för extrem hetta under många timmar.. Verkar lite som att utmana ödet. Eller?

Link to comment
Share on other sites

funkar bra med spånskiva eller plyfa.. bara gör en stadig ram som du skruvar skivmaterialet på så det blir rakt tex av 2*4 reglar..eller ta en 20 mm stålplåt och bygg på :lol:

en del svetsar ihop ett ramverk av lite grövre profilrör som man bygger på..

vid "heta arbeten" skall man inte fuska med säkerheten.. om du inte har en garageförsäkring skaffa det.. synd om det händer något med dina garage grannars hojar.. eller dina egna prylar..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Kanske är värt ett samtal till försäkringsbolaget och kolla med dem vad det kostar med en liten extra försäkring. Som sagt vore de tråkigt att bli skyldig X-antal miljoner för ett nytt hus i centrala Örebro. :(

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Här har det visst varit lite intressant diskussion medans jag varit och flyttat bohaget och väntat på att få vettig anslutning till internet igen.

Jag har kommit lite närmre byggstart nu när jag har ett eget garage, tyvärr har jag fått order om att det den vanliga bilen ska få plats där också men jag har tillräckligt med plats för att börja bygga ram. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har det börjat röra lite på sig. Fixat iordning garaget med lite isolering och gips, ska snart få lite bättre el där (vettig belysning, 3-fas och lite fler vägguttag). Svetsen (MinarcMig 150 Adaptive) står i hallen och väntar på att bli testad.

EDIT: Har flyttat frågan om material till en egen tråd. Tråd om materialåtgång.

Edited by Rohan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...