Jump to content

Några Frågor Om Donator, Motor Och Annat.


Rohan
 Share

Recommended Posts

Efter att ha åsamkat mig ett väldigt intresse för Locost så har jag bestämt mig för att försöka bygga mig en själv.

Då jag flyttar om två månader och då får ett alldeles eget garage skulle mitt bygge kunna komma igång innan året är slut. (Visserligen kallgarage, men ändå ett ställe där ingen annan ser skrothögen.)

Tänkte jag skulle bygga efter det chassi som finns i Chris Gibbs bok och där passar ju delar från en Sierra bra. Planen just nu är att göra så mycket som möjligt själv för att hålla nere priset, en riktig Locost alltså.

Verkar vara lite halvdan tillgång på Sierror från -87 och tidigare. Har därför funderat på en lite senare Sierra och en annan motor och växellåda. Alternativen jag övervägt hittills är:

1) Pinto + Typ9, vill inte ha DOHC-motorn från senare Sierror

2) Swift GTI + Samurai, verkar lite krångligare att få tag i

3) Opel-motor med lämplig växellåda

Problemet för mig är inte bristen på alternativ, snarare tvärtom. Alla alternativ gör mig snurrig. Vet knappt ens vad jag letar efter. Är inte ute efter superprestanda men vill gärna vara i närheten av 15kW/100kg. Vore ju kul om man kunde trimma lite efter att bygget är klart också förstås... Vet (eller tror att jag vet) att jag skulle vilja ha en motor i aluminium för att undvika en stor järnklump under huven (räcker med den klump som ska sitta i förarstolen).

Det leder vidare till nästa fråga. Fixar man ner mina 115 kilo och 185 cm i ett bokchassi? Tycker att proportionerna blir mindre tilltalande i de breddade varianterna. Misstänker att alternativen när det gäller stolar blir lite färre.

En annan fundering är om jag ska börjar med att strippa en donator och göra iordning delarna från den först eller om jag ska lära mig att svetsa och sätta ihop ramen först? Hur har ni andra gjort och nu i efterhand, skulle ni gjort annorlunda?

Link to comment
Share on other sites

Renovera donatordelar FÖRST!

När du väl har svetsat chassie så att det är färdigt att montera donatordelarna så kan det vara svårt att renovera delarna istället för att montera in dom i bilen :)

Dessutom är det så mycket trevligare att hålla på med nyrenoverade, kladdfria delar.

Link to comment
Share on other sites

Rohan: Välkommen in i gänget bilbyggare. Jag passar i valet vad gäller tipsen att renovera eller bygga ram först utan föreslår att du göra båda sakerna samtidigt växelvis.

Kanske det finns någon biltyp/typer i närheten av dig så du få provsitta.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen!

Svårt att ge tips på hur du ska välja. Det är endast du som vet hur mycket tid, pengar som du är beredd att spendera, samt vilken finish du vill ha i slutet.

Om du vill ha helaluminium motor faller två av koncepten ovan. Ett tips kan vara en Duratech eller Sigma med T9 BGH/Quaife-låda och 3,92 LSD diff om du vill ha sugmotor.

Link to comment
Share on other sites

Airman: Hade nog tänkt mig att renovera så mycket som möjligt först. Sen läste jag cealms råd, blir lite svårt men jag måste nog bli av med det eventuella donatorvraket ganska omgående, kommer att ha grannar och garaget riskerar nog bli fullt ganska snabbt. Någon som vet om man kan parkera en Skoda Felicia på tvären i ett normalt garage? :blink:

cealm: Tackar för välkomnandet. Låter ju rätt smart att hålla på med båda delarna, har inte riktigt koll på hur mycket utrymme jag kommer behöva och hur mycket jag har tillgängligt, är ett enkelgarage som kändes ganska rymligt. Kanske blir lite utrymmesbrist men jag kan absolut se fördelen i att ha flera olika grejer att göra om något av det är lite tråkigt, en stund. :unsure:

Morty: Är inte direkt gjord av pengar och jag tänker mig definitivt någonstans i den billigare delen av skalan (under 75 kkr). Då jag inte har ett komplett garage med verktyg och inte heller någon svets så kommer jag bli tvungen att lägga lite pengar på det också. Tid tror jag att jag kan uppbringa en hel del, brukar vara mycket noga när jag gör saker (till hustruns tidvis stora förtvivlan :icon_oops:). Har egentligen ingen aning om vad min önskan med en lätt motor och växellåda får för konsekvenser, kan vara så att jag blir tvungen att kompromissa där.

Link to comment
Share on other sites

Kan väl säga att jag inte har någon direkt spikad budget men tänkte jag skulle skissa på det. Som jag har förstått det så kan man komma ner mot 50 kkr men det kanske inte är realistiskt i min situation? Tänker mest på att jag inte har någon svetsutrustning och magert med bilverktyg. Skulle inte ha något emot att lyckas för 60 kkr, men det ska bli bra också. Synd om smålänningen tar överhand och man blir dumsnål och inte får en bra bil i slutändan! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Min personlig uppfattning är att Pinton är lite väl gammal i konstruktion numera.

Jag skulle satsa på en 2 liters 16v liknande den Opel Gsi.motor jag kör med eller Zetec Duratec. VW:s 5 ventilers motor är så skör i ventilerna, ver flera där ventiler plötsligt gått av och ramlat ner i cylindern och pulvriserad hela skiten.

vill du bygga billigt med mycket trimdelar till rätt pris BYGG VOLVO. B230 eller turbo B230

från 940 modellen. byt chip o lite pill så har du bra krut i kärran.

Vill du bygga lätt då är det MC motor som är det bästa alternativet. Yamaha R1 t.ex. billiga bra motorer.

jag skulle börjat med ramen och låta motorval liksom växa fram.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen, av alla Locostbilar jag besiktat så är det flest som hittat "rätt" karaktär med en 2-liters 16v-motor. Opel 16v (Kadett GSi etc.) eller Zetec. Opelmotorn är klart sportigare utan ändringar men kanske också lite dyrare.

Saab 2.0t (150-175 hk) är inte heller tokig, mer brukskaraktär än sportbilsmotor dock.

Jag älskar Pinton som motor men för att man ska få "rätt" karaktär i en sportbil behöver den vässas en del och har man inte erfarenhet av motorjobb blir det fort ganska dyrt utan att ge speciellt mycket effekt.

Volvomotorerna (B23x) är ganska tunga och stora, kräver också trim för att få rätt karaktär.

En nyare Sierra som donator av spindlar fram, diff/drivaxlar och bromsar är ändå inte dumt, även om du inte ska använda motor/låda. Men till Zetec kan du ju köra med MT-75 växellåda som följer med en DOHC-Sierra. Stummar man till växellänkaget är det ingen dålig låda.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Måste tacka för alla trevliga förslag.

Tror att jag ska börja med att skaffa en Sierra som donator och en svets så jag kan börja öva. Mortys förslag med en TIG låter tilltalande, mest eftersom det blir så snygga svetsar men priset och även att det ska vara svårt som tusan avskräcker lite. Får övertala någon av kollegorna på jobbet (lärare på gymnasieskola) att visa mig och låta mig testa lite svetsning. Kanske jag är en naturbegåvning utan dess like och kan det fast jag inte praktiserat det. :hypocrite: :blink:

Tror jag ska sikta på en motor från en Opel med passande växellåda och om det inte lyckas så får det bli en Zetec med växellåda från Sierran.

Link to comment
Share on other sites

Rohan: Ett extra tips med val av svetsmetod är att kolla på gaskostnad också. Vad kostar gas till TIG och gas till MIG. Av egen erfarenhet vet jag att jag gjort av med mellan 5 och 10 m3 gas på senaste bygget. I och för sig är kanske inte det helt representativt att jämföra med för det meter efter meter efter meter med svets på både under och ovansidan mm. Men gas är i vilket fall som helst inte en försumbar kostnad även om jag köpter gasen till klart lägre pris än "normalpris".

DEt är nog närmre 10 m3 jag gjort av med än 5 m3 när jag försöker tänka efter lite noggrant. Svetstråd vet jag det är 20 kg hittills, jag fick byta rulle häromdagen igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tjena allihopa! :) Det är så att jag har en zetec till min locost. Just nu står ramen bara där utan nånting på den, förutom att jag har sänkt ner min zetec med låda ner i den. Min fråga till er andra, finns det några bra ritningar på ett par scyssta motorfästen till zetec? Själv så sitter jag fast helt o hållet och kommer ingenvart med den. Tack på förhand!

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

cealm: När du uppskattar gasmängden till 10 m3 har du MIG/MAG eller TIG då? Verkar helt klart som att det är lönt att köpa ut en 11 liters tub från Air Liquide om det rör sig om de gasvolymerna.

Är i nuläget inne på att skaffa mig en Kemppi Minarc Mig 150, säljs av rapidwelding.co.uk till vettigt pris. Kanske även finns i Sverige till en vettig peng. Någon kanske har erfarenhet av den svetsmaskinen?

therealpinto: Hur sen Sierra skulle jag kunna använda mig av? Är det -88 som det blir skivbromsar även bak eller är det fortfarande bara på bilar med ABS? Får den delad bakaxel också efter -88 eller har jag blandat ihop allt nu?

EDIT: Funkar det med kombimodellen av Sierra eller måste det vara sedan? Har svårt att tänka mig att det skulle skilja på sedan och kombi när det gäller de delar som jag ska ha men bäst att fråga ändå.

Edited by Rohan
Link to comment
Share on other sites

Var iväg och kikade på en Sierra från -84 i eftermiddags men det var en annan som han köpa den. Får fortsätta hålla utkik, har flytt om tre veckor så sen får det bli lite mer allvar i letandet.

Link to comment
Share on other sites

Bakvagnen skiljer mellan kombi och sedan/halvkombi, men det är bara bärarmarnas form och placering av fjäder/dämpare som är annorlunda. Så normalt sett har det ingen betydelse.

Skivor bak satt det på bilar med ABS och/eller med 2.9 V6.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

cealm: När du uppskattar gasmängden till 10 m3 har du MIG/MAG eller TIG då? Verkar helt klart som att det är lönt att köpa ut en 11 liters tub från Air Liquide om det rör sig om de gasvolymerna.

Är i nuläget inne på att skaffa mig en Kemppi Minarc Mig 150, säljs av rapidwelding.co.uk till vettigt pris. Kanske även finns i Sverige till en vettig peng. Någon kanske har erfarenhet av den svetsmaskinen?

therealpinto: Hur sen Sierra skulle jag kunna använda mig av? Är det -88 som det blir skivbromsar även bak eller är det fortfarande bara på bilar med ABS? Får den delad bakaxel också efter -88 eller har jag blandat ihop allt nu?

EDIT: Funkar det med kombimodellen av Sierra eller måste det vara sedan? Har svårt att tänka mig att det skulle skilja på sedan och kombi när det gäller de delar som jag ska ha men bäst att fråga ändå.

hej du. angående svets har jag ett tips köpen sådan här eller dom större i samma serie de är väldigt driftsäkra och tåliga ,de har ej heller någon electronik som kan gå sönder. obs en 315amp klarar sig med ett vanlit 16A trefasuttag

(jag har en). http://www.blocket.se/jonkoping/ESAB_mig_mag_svets_A10_200A_23279813.htm?ca=18&w=1

mvh jean

Link to comment
Share on other sites

kan berätta att vi använder likadana på jobbet, jämte migatronik och kempi... men dessa fungerar klockrent... enkel och bra.. både för tunnt som tjockt.. därmed inte sagt att dom andra är sämre... men elektronik som inte finns går inte sönder..kostar inget och väger inget... kanske inte så viktigt i detta fallet då svetsen är tung i sig själv..

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ja. Vet att svets med 3-fas generellt är mer "pang för pengen" än enfas men jag vet inte om jag är så sugen på att fixa trefas i garaget (som jag får om mindre än 3 veckor nu :) ).

Idag har jag däremot kommit lite närmre målet, har fått en självavbländande svetshjälm och ett par handskar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en liten fråga till i mitt funderande kring svetsteknik. Hur mycket efterarbete blir det av MAG, pratade med en svetslärare igår och han tyckte jag skulle TIGa just för att det inte blir något efterarbete alls. Blir det många svetsfogar som behöver slipas ner när man kör MAG?

Link to comment
Share on other sites

Slipa ner?

Nej för tusan! Om man behöver slipa så har man nog gjort fel. Dessutom så gokänner inte SFRO nerslipade svetsar, med all rätt.

Däremot kan man slipa upp änden på en fog något för att få en bättre start men det är en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Det löser det problemet förstås. Vad jag förstått det så kan jag få en billig DC-Tig eller en MIG/MAG av lite finare märke för ungefär samma pengar.

Men det är alltså inget problem att svetsfogarna putar ut och tar plats när man ska ha på plåtsidor och plåtarna under?

Link to comment
Share on other sites

Just dom fogarna hade faktiskt jag slipat ner på min SFRO etta, men jag öppnade upp lite spalt med vinkelslipen innan svetsning, så att jag var helt säker på genombränning, bulan blir ju istället på insidan.

Gör man så så blir det inte mycket att slipa ner precis som Håkan säger. :thumbsup:

Att min var nedslipad (Putsad är nog mer riktigt i detta fallet) hade Uno inga åsikter om iallafall, hör med din SFRO-gubbe innan du börjar härja runt i garaget så löser det sig säkert :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Såg nu att du var sugen på en Kemppi minarc 150, en sån kör jag med faktiskt.

Var skeptiskt till det lilla plastmonstret till en början, men den lämnar en jämn och fin ström, och är väldans lätt att ställa in så jag kan starkt rekommendera denna till alla som är sugna på nåt i denna storleksklassen.

Bild026.jpg

Såhär kan det bli när man svetsar med en Minarc 150, plåtarna och stående profilen är 3mm tjocka, ramen 2mm, ingen fogberedning, 0,8mm tråd.

KÖP! :prop:

Link to comment
Share on other sites

hej! Jag bryter mig in på denna tråd lite. Jag funderar ju på att svetsa mitt eget chassi och undrar om man ska svetsa med Mig/Mag eller Tig? Har tidigare erfarenhet med Gassvetsning, Mig/Mag, och svetsning med pinne. Men inte med Tig. Så Ni som har svetsat lite mer än mig kanske kan berätta vad man ska tänka på samt vilken modell man ska använda sig av till chassi svetsning.

Link to comment
Share on other sites

MIG-svetsat allt utom tanken (TIG) och K-länken (TIG). TIG svetsningen har jag inte gjort själv utan lämnat till en bekant som har licenser så det räcker och blir över, yrkeslärare.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har Miggat allt på min bil själv(inga cert - helt novis på att svetsa) Det enda som kommer att vara svetsat på annat sätt är: Tank - tig(p g a att det är Alu) samt min rollbar - tig(p g a att den är i rostfritt)

Mig går toppen att köra med så länge man har kräm för genombränning har jag lärt mig.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Mag går alldeles utmärkt. min är svetsad med det men har du erfarenhet av gas så har du inga problem med att lära TIG då det bygger också på att man ska ha en "smälta" fast det byggs av ström istället för gas.

Link to comment
Share on other sites

Mig är både enkelt och snabbt, Tig är långsammare, dyrare, och inte nödvändigtvis bättre när man svetsar just ramen, Bärarmar och sådant har jag valt att TIGa, "för säkerhets skull", men Mig är bevisligen fullt tillräckligt.

Jag lägger min röst på Mig, alla dagar i veckan, och vill man nörda in sig så finns Tig. :wub:

Link to comment
Share on other sites

proffs vet jag inte :icon_oops: tack för förtroendet!

Några meter fog har det blivit genom årena, jag har mycket kvar att lära, på förra jobbet var det nog inte någon jag slog på fingrarna, men där lärde jag mig massor om hur man ska göra, och ännu mer om hur man inte skall göra :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Låter Toppen (Kusinen har en bra Mig svets står och gör ingen nytta så Billigt och bra :D ) Ringde om fyrkantsrör idag och de skulle ha 25kr metern för 25x25x2 låter det vettigt? Hur många meter går det åt? Jag räknade lite och kom fram till ca 30meter kan det stämma (vet att det inte hör till topic, sorry. men för att återknyta lite så har jag hört att Mig svetsningen blir så "hård" att de kan knäcka skarvarana vid påfrestning medan Tig skulle bli lite mjukare och därför bättre vid chassi konstruktioner.. Eller??

Link to comment
Share on other sites

Anders.Lj: 25 kr metern är billigt. Köp!! du behöver 50 meter ungefär med det priset köp lite till det går alltid åt, rätt vad det är vill du bygga en bil till.

Eller vänta lite du skrev 25 per meter = 150 kronor för en 6 meters pipa. Jo det är billigt det blir ju bara 1250 kr för 50 meter. Du jag kanske hänger med på 50 meter till det är alltid användbart (till en fjärde bil eller egentligen sjätte). Det gör jag nog sjutton. Om det är ok för dig såklart och att det är rätt kvalité.

Kör MIG på ramen med alla trianguleringar så blir ramen styv och hållbar om svetsningen är gjord på rätt sätt och så TIG på bärarmar det är väl en bra kompromiss.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Mad tanke på alla sjuor som rullar omkring så är det inget fel på att Miga ramen, även om den generellt är hårdare än en Tig fog, som cealm säger så väger trianguleringarna upp den "bristen".

Skälet till att jag tex Tiga mina bärarmar är att det är en sådan liten yta som skall bära upp förhållandevis mycket påfrestningar, då ville jag vara säger på att det vart full genombränning hela vägen runt, Men en korrekt utför Migsvets, eller pinne för den delen håller tveklöst.

Var noggrann, gör rent, fogbered om nödvändigt, och var självkritisk, svetsa ihop lite provbitar som du sedan bryter/bänder/slår på, så vet du själv hur mycket dina fogar håller för. :)

Jag provkör alltid lite på en skrotbit innan jag svetsar på the real deal. Det tar inte längre tid :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag varit och kollat på Svetsar, var på Svedol och pratade en stund med deras svets kille. Han rekomenderade Inte att man skulle köra Mig på 220v för de skulle inte bli bra. Eftersom 220v svetsarna inte hade tillräckligt med kräm. :huh: Vet inte vad jag tycker om det. Däremot sa han att man kunde använda pinne utan några problem även på detta bygge. Men jag känner väl inte att det är så jätte kul att hacka slagg i all oändlig het...

Är det någon här som kör 220v svets? Vilken apparat skulle ni rekommendera?

Link to comment
Share on other sites

Cealm: Jag får exakt svar från rör killen på Måndag så då kan jag återkomma till dig med priser per meter. Jag kan även fråga om det blir någon pris skillnad om man köper 50 eller 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller MIG-svets så köp en 3-fas svets, det finns 1-fas som är okej men då är dom inte billigare än 3-fasarna. Själv kör jag med en ERFI 3-fas på 190A från Verktygsboden den kostade ca: 6500:- för ett år sedan och funkar helt okej. Med den har jag svetsat allt från 1mm upp till 10mm(med fogberedning).

Lycka till Janne E

Bygger Haynes Roadster SFRO1 inom någon vecka.

Link to comment
Share on other sites

Anders.Lj: Bra då då vet vi på måndag vad stålet kostar och vilken kvalité det är. Jag mäter en del nu så bilarna plus byggram kommer in på ett bra sätt i verkstaden och allt får plats tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

Jodå 25:-/m är billigt, jag betalade 27:-/m + moms då jag köpte i våras.

Det bästa pris jag kunde få var av en smidesfirma i Varberg 500m från jobbet, det visade sig vara ett lyckokast att handla där då jag fått hjälp med massor av små och stora saker.

Dom har ju mängder med maskiner som jag inte har hemma i garaget plus att dom är väldigt bilintreserade har mängder med plåt & stål hemma även stumpar som jag hämtar för småpengar :prop: :prop:

Kör hårt Janne E.

Link to comment
Share on other sites

Till ramen räcker det med en bra 220v MIG, har du möjlighet att säkra upp ett eller några vägguttag till 16A?? d.v.s dra fram 2.5mm2 tråd eller kabel till uttaget och byta säkringen till 16A, alla vägguttat som säljs idag är godkända för 16A!!

Ifall du får 16A i vägguttaget finns det en hel del 220v MIG svetsar som ger upp till ca:160-170A (bl.a har Verktygsboden).

Med en sådan svetsar du upp till 5-6mmm, men glöm inte att provsvetsa och kolla.

Kan du inte få mer än 10A vägguttaget finns det MIG svetsar som ger 140-150A med en sådan klarar du 3-4mm kanske mer men kolla genombränningen på provbitar.

Men kolla med en elektriker vad det det kostar att sätta upp ett 3-fas uttag oftast är det inte så dyrt och ett trefas uttag är väldigt användbart....

Tyvärr har jag inga kontakter i din landsända.

Kolla Blocket efter MIG svetsar där finns ofta begagnade kvalitetssvetsar!!

Ha de gott Janne E

Link to comment
Share on other sites

Janne: Jag har inte 3fas i garaget tyvärr så jag måste hålla mig till 220v tyvärr...

Funkar det med 220v mig eller ska jag hålla mig till Pinne och slagghammare.

Om du nu inte kan få tag i en MAG-svets med tillräcklig effekt för din ram så hade jag definitivt hellre satsat på en enfas TIG än att svetsa ramen med pinne. Om du har hederliga porslinssäkringar i garaget så kan du belasta dem mer än 10A under ganska lång tid innan de protesterar. Jag har inget emot pinnsvets till de saker som den är bra på, men inte till 2mm gods med 25mm långa fogar.

Jag har en Kemppi 150A 1-fas MIG/MAG som jag köpte ny för 20 år sedan och den fungerar ypperligt upp till ca 3mm. Skulle jag sedan behöva mer kräm har jag en ESAB pinnsvets, AGA gassvets eller en AC/DC TIG att leka med också. Skoj med leksaker...

Link to comment
Share on other sites

Okej så inte pinne alltså.

Jag kikade på denna http://handla.swedol.se/images/large/VT-13014.jpg

DECA MIG/MAG SVETS 180

Enfas gasbågsvets för svetsning med skyddsgas och vanlig tråd eller utan gas med flussfylld tråd. För svetsning i stålplåt, aluminium och rostfritt stål. Med effektiv kylfläkt och termosäkring som bryter strömmen automatiskt vid överhettning. Med individuella vred för inställning av trådmatningshastighet respektive strömstyrka. Levereras med 0.9 mm flusstrådrulle, återledarkabel med godsklämma samt 2 m slangpaket med svetspistol och matarhjul för flusstråd 0.9 mm och stål 0.6 mm. IP21. Anslutningsspänning 230V 1-fas Säkring(trög): 16A Maxbelastning 20%: 130A 35%: 100A Inställningsområde: 30 – 160A Tomgångsspänning: 34V Svetstråd diam: 0.6 – 0.8 mm stål 0.8 – 1.0 mm aluminium 0.9 mm flusstråd (rulle max diam. 200 mm) Spänningssteg: 6 Dimension LxBxH: 610 x 450 x 450 mm Vikt: 31.5 kg.

Kan det vara nått att ha? eller nått liknande?

Att installera 3fas uttag i garaget är inte aktuellt då jag bor i hyreslägenhet och hyresvärden är väl inte så förjust att ens sätta in ett lysrör i garaget för att det kostar pengar. HEHE Så det lär bli kul för dem när den elräkningen kommer. Nu kommer säkert någon att komma med visdoms ord som att "du måste kolla med din fasthetsvärd om det det är okej att bygga i garaget" Måste man verkligen det??

Link to comment
Share on other sites

Varför kolla??? Det är ju lättare att bli förlåten än tillåten :prop: :prop:

Decca är ju en hygglig hobbysvets jag har själv haft en och var väl inte så jättenöjd.

Kolla hellre på en begagnad Esab, Kempi ..... Som jag sagt tidigare har jag en Erfi från Verktygsboden jag har bara haft den ett år så kvaliteten är ju svårt att säga om ännu men hittills är jag nöjd.

Decca svetsen du tittat på kräver 16A enfas har du 10A säkring kommer den att gå så fort du ökar strömstyrkan lite mer.

Janne E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...