Jump to content

Val Av Spindlar


Jay-c

Recommended Posts

sökt och kollat igenom forumet en del men inte hittat riktigt vad jag söker.

det är så att jag håller på att planera mitt bygge, och har fastnat i valet å kvalet om vilka spindlar jag ska ha, skulle kunna tillverka ett par egna men jag är lat..

kommer köra med 15" fälgar, troligt ca et35 och däck dimension 205/60R15 (fram) lite bredare bak.

har varit inne på att köra främre spindlar och bromsar från honda civic (92-95) runt om. dock är dessa ganska höga och sticker upp på insidan av hjulet, funkar bak men känns inte jättebra och ha dom fram.

har ni tips på några spindlar som passar bra med 15", är lätta och har lätta bra bromsar? (4x100 också)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

lite ändrade planer, blir en hot rod. nån som har tips på bra lätta spindlar med bra bromsalternativ. har kollat in wilwood pro spindle 2" drop tilsammans med alu-nav och wilwood 310mm bromsar. känns som en bra lösning men kostar drygt £1.000. finns det nån som vet ett billigare alternativ som är lika bra?

Link to comment
Share on other sites

jo men 15" fälgar kommer det nog inte bli, iom att jag planerat köra 310mm bromsar går de på som minst 16", bilen ifråga kommer bli en 27:a med csb 350 +350 alltså runt 800kg

Link to comment
Share on other sites

volvo 140 är ju enkla att få tag på och borde vara billiga, dock ser jag där ett problem, vill ha stora fina bromsar, mest för syns skull men ändå. och det verkar lite bökigt med eftermarknadsbromsar till 140 spindlar?

styvhet/vikt förhållande ska ju helst vara så stort som möjligt också

Link to comment
Share on other sites

140 spindlar. Har för mig att jag läst här på forumet att S80 bromsar ska passa och de är 305 mm. Nån som kanske kan bekräfta? Bygger nämligen själv med 140 spindlarna o är i tagen med att handla bromsar.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Hotrod sa du...

hur långt är ett snöre...

en arbetskamrat bygger hotrod "Ford 32 cupe" med 350 350 cheva..

stel I beam med smala framhjul osv..

glasfiber kaross.stel bakaxel i 4 link..

dvs en klassisk rod..

men man kan ju bygga på olika sätt så..

om jag fattat rätt så skall din Hotrod bli en bil med herrejösses bromsar..

varför sådana jättebromsar på en 800 kg bil??

4 ledad framvagn !!??

Bakaxel??

Motor csb 350 350

Kaross fjord 27 ...roadster ,cupe eller pickup ??

liten fråga hur stor är bygg budgeten

kompisen räknar ca 200 000 kr.. och då kan vi göra allt plåt plast och lack ,inredningsjobb på jobbet för självkostnadspris..

berätta mer...

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

okej, de blir en lågbudgetvariant, siktar på strax över 50k:- till att börja med, sen får "lyxet" komma när jag är rik.

t-27 roadster kaross (utan turtledeck bak)

4-länk bakaxel med panhardstag, volvo 1031 eller likvärdig med skivbromsar

delad framvagn, stora bromsar endast för att det blir en bidragande faktor i att få rätt stuk.

ram lutar åt en balkram 100x50x3mm men är lite sugen på en fackverksram, får se..

inte en klassisk rod med avseende på breda hjul bak och smala fram utan jag är ute efter lite väghållning också. bakhjulen blir kanske 350mm breda och fram 250 nånting, beroende på vad som "passar" tanken är att få väghållning likt en seven fast med v8 och lite annat stuk.

har ritat en liten skiss på hur de skulle kunna se ut

P1010200_bakflyttadehjul_samma_hjul.jpg

Edited by Jay-c
Link to comment
Share on other sites

okey liten balja stor motor... hur klarar du vikt effekten

är det en liten låg båge eller stolsryggen.. kan kännas tryggt med en båge..

angående 50k..

vad har du redan, och vad tänkte du köpa för pengarna.. det springer iväg fort som f...n..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

motor och låda finns redan(ska bara målas om) motorn är en goodwrench 350 som suttit i en c20 pickis 180 eller 200hk, det är stolarna som sticker upp på bilden. båge är som sagt att föredra, får se om jag kommer på någon snygg lösning att sätta in annars kan man åka utan (med argumentet att det iaf är säkrare än mc)

ja vet att budgeten är ruggigt tajt, inredning t.ex kommer inte finnas med till att börja med utan bara det absolut nödvändigaste. 50k kanske är väl optimistiskt men jag tror de kan gå.

ang vikten så kommer tjänstevikten hamna på 980kg med 200hk (15kw/100kg) blir den för lätt får jag helt enkelt göra ramen stadigare :P

Link to comment
Share on other sites

okey blir säkert bra.. "bara" lägg upp alla stora komponenter på garage golvet och "sy" ihop en ram...

gärna bilder när du kommer så långt..

Mvh.michael

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Uppar denna gamla tråd lite.. vore intressant om man kunde få till en lista där man kan rangordna olika spindelalternativ. geometri, vikt, styvhet/styrka, bromsalternativ etc. eftersom jag fortfarande planerar ett bygge med v8 kan jag inte åka med fina superlätta alu spindlar avsedda för seven/midget.

- wilwood pro-spindle 2" drop mustang II geom. smidda & sägs vara 3ggr starkare än orginal. bra?

- volvo 140. vet ingenting om dessa egentligen

- corvette, ruskigt superdyra! folk brukar vilja ta runt 20k:- för en komplett framvagn dvs. dyrare än nya wilwood grejor inkl bromsar..^^ men hur bra är dom?

sen det här med geometri, vad vill man egentligen ha på en sportbil?

Den bilen med bäst känsla i ratten (enligt mig) som jag kört är honda civic(92-95) med servostyrning. sen kommer min gamla crx som inte hade servo. därefter mazda miata. typexempel på tråkig styrning enl mig är volvo s60(gamla, nya är ok)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om du väljer att gå på wilwood pro spindle har jag två helt nya dropspindlar med aluminiumnav, hjullager samt övre och nedre spindelleder från Maxi/Transit som jag troligen inte kommer få användning av. Hör av dig ifall det verkar intressant.

Mvh Jonathan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...