Jump to content

Fuelcut, Förslag?


MarcuZ

Recommended Posts

Får trots bensin i tanken fuelcut under knappt en sekund då jag går från vänster- till högersväng när jag kör lite på attack. Exempelvis ut ur rondell, in i Parisern (Mantorp) eller mitt i s-kurvan på Sviestad. Där jag däremot inte märkt av fuelcut är i långsammare s-kurvor/chikaner, exempelvis chikanen Mantorp eller utgången ur karusellen/rondellen på Sviestad.

Mycket irriterande då bilen hackar rejält och balansen blir klart rubbad så man inte vågar gå på för fullt i dessa kurvor(bra ursäkt;))

Har inte felsökt utan tänkte ställa frågan här först. Har Hayabusa -07'a om nån undrar...

Link to comment
Share on other sites

Vet du hur mycket bensin du hade i tanken ?

Du borde inte ha några problem. Nu vet jag inte exakt hur dom har gjort "catchtanken" på din tank, men den är (åtminstånde utseendemässigt) liknande min och jag har aldrig haft problem med bränsletillgången.

Link to comment
Share on other sites

Megabusa: Jag minns inte exakt men tror det var mindre än hälften, skummet borde avhjälpa något lite grann tycker jag? För inte kan det vara motorns vinkel kopplat till insugets konstruktion - så mycket annorlunda är den väl inte jämfört andra Busa-BEC's.

Morty: Har ingen bild, får se om mobilkameran används senare i veckan. Jag fyller nog tanken och ser om problemet kvarstår - måste nog börja med en felsökning - (bra ursäkt att åka fort).

Link to comment
Share on other sites

Att motorn står som den gör spelar ingen roll och din catchtank är tämligen lik min så det känns lite underligt. Det som kan skilja är "matningen" av catchtanken, om det helt enkelt är helt öppet.

Din tank

mini-080214%20005.jpg

Min tank

051223%20023_jpg.jpg

060103%20005_jpg.jpg

Edited by Megabusa
Link to comment
Share on other sites

Jag har en liknande konstruktion där jag suger ca 20mm från botten samt har bränslereturen inkopplad ca 50mm från botten in i catchtanken. På Kinnekulle fick fuelcut mitt på rakan och inte i svängarna innan. När jag rullade tillbaks i depån hade jag mindre än halva catchtanken med bensin kvar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liknande konstruktion där jag suger ca 20mm från botten samt har bränslereturen inkopplad ca 50mm från botten in i catchtanken. På Kinnekulle fick fuelcut mitt på rakan och inte i svängarna innan. När jag rullade tillbaks i depån hade jag mindre än halva catchtanken med bensin kvar.

Tankade fullt, fick i 27liter men den var inte helt tom innan. Körde hyfsat fort på Mantorp och kände inget av problemet förren tredje stintens kanske tre sista varv, det var då gissningsvis ca 7-8liter kvar eftersom det gick i 22liter.

Lilla catchtanken sitter i mitten av tanken och Libell trodde att returen som sitter ovanpå tanken i kombination med skumfyllning och dumt (felaktigt) utformad catch kan vara boven i dramat, vi vet inte hur den ser ut inuti och saknar troligt de hål Libell har inuti sin-se bild. Lilla catchtanken rymmer ca 7dl!

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liknande konstruktion där jag suger ca 20mm från botten samt har bränslereturen inkopplad ca 50mm från botten in i catchtanken. På Kinnekulle fick fuelcut mitt på rakan och inte i svängarna innan. När jag rullade tillbaks i depån hade jag mindre än halva catchtanken med bensin kvar.

Jag har inte heller haft några problem med denna konstruktion, därför känns det konstigt att Marcus har problem. Skillnaden på hans bil är dels att returen sitter på toppen av tanken och att den är skumfylld.

Han har varit på Mantorp ikväll, så vi får väl feedback senare.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, vi svarade samtidigt :)

Är det i högerböj du får problem ?

Ja, en sekund in i Parisern tuggar den luft under ca en sekund och återfår orken trots att hastigheten och svängradidien är densamma under de kommande gissningsvis 5 sekunderna. Uppenbarligen är det den relatvit höga hastigheten och tvära kastet från vänster till omedelbart höger som gör att bränslet kastas från höger till vänster och catch töms? Jämför man Mjölbykurvan så är det lång rak inbromsning innan det svänger höger och då ligger troligtvis bränslet direkt över catchtanken och den töms aldrig.

En teori jag har!

Link to comment
Share on other sites

Bränsleretur i toppen av skumfylld tank har jag haft problem med. Med den överdimensionerade pump jag hade är returflödet så stort och det tar sån tid att rinna genom skummet att det blir besvärande mycket bränsle som befinner sig i skummet på väg ner redan från halv/tredjedelstank eller så. Flyttade returen till botten och vips kunde jag stort sett köra slut på bränslet utan några som helst problem med missar.

Link to comment
Share on other sites

Bränsleretur i toppen av skumfylld tank har jag haft problem med. Med den överdimensionerade pump jag hade är returflödet så stort och det tar sån tid att rinna genom skummet att det blir besvärande mycket bränsle som befinner sig i skummet på väg ner redan från halv/tredjedelstank eller så. Flyttade returen till botten och vips kunde jag stort sett köra slut på bränslet utan några som helst problem med missar.

Ja, jag var inne på att skummet kunde "vara boven". När jag sköljde tanken första gången så tog det "lång tid" innan det började rinna ur tanken. Och problememt verkar uppstå när det är ganska lite kvar i tanken. Sen sitter uttaget på höger sida i catchen, därav problem i högerböjen. Ove du skriver att du flyttade returen. Törs man börja svetsa i en skumfylld använd tank ?

Link to comment
Share on other sites

"Man" kanske törs, men jag gör det inte. Skruvnippel sitter som en schmäck. Borra hål och tryck i nippeln inifrån, mutter på utsidan. Klart. Behöver inte ens ta ur tanken ur bilen. Allt som krävs är lite svordomar i samband med att man lirkar nippeln på plats.

Link to comment
Share on other sites

"Man" kanske törs, men jag gör det inte. Skruvnippel sitter som en schmäck. Borra hål och tryck i nippeln inifrån, mutter på utsidan. Klart. Behöver inte ens ta ur tanken ur bilen. Allt som krävs är lite svordomar i samband med att man lirkar nippeln på plats.

Vill till att man kan flytta rejält på skummet och få ner armen i det lilla hålet som utgör bränslepåfyllningen - utöver svordomar - anlitade du barnarmar till detta eller någon lång stav med gripklo?

Sedan kan jag tycka att gissningsvis 7-8liter i tanken låter mycket för att bara skylla på returen, ok om vi snackat 2-3liter, men det klart att flytta returen gör det bättre.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gissa att du svär en del också när du rengör catchtanken från borrspånor. Finns möjligheten att koppla på en slang internt i tanken på returen och leda ner den i catchtanken?

Link to comment
Share on other sites

Dammsugarmunstycke invid borren så hamnar väldigt lite spån fel. Har du förfilter till pumpen så hamnar de sista spånen där. Mjuka aluminiumlegeringar (vilket det sannolikt är, tvekar att du har 6082 eller nåt i tanken) ger långa fina spånor som är enkla att ha att göra med vid såna här tillfällen (om borren är välslipad). Annars är kortspånande material normalt roligare att bearbeta i.

Det är inte så lurigt att pula in en nippel bakvägen. Tryck in en ståltråd/najtråd utifrån in genom nippelhålet och lirka upp den genom tankhålet samtidigt som du håller undan skummet med nån träpinne eller nåt. Trä på nippeln på ståltråden, slå en knut och sen drar du ner alltihop så ploppar nippeln ut där du vill ha den. Se till att inte slå knuten i änden på ståltråden utan att du spar en bit så du kan dra upp allt igen om det skiter sig. Glöm inte tätningsbrickan som (sannolikt) ska på åxå på insidan.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gissa att du svär en del också när du rengör catchtanken från borrspånor. Finns möjligheten att koppla på en slang internt i tanken på returen och leda ner den i catchtanken?

Tål att tänka på, bra tips. Om man nu hittar lämplig genomföring med rätt gänga och tätning.

Link to comment
Share on other sites

Dammsugarmunstycke invid borren så hamnar väldigt lite spån fel. Har du förfilter till pumpen så hamnar de sista spånen där. Mjuka aluminiumlegeringar (vilket det sannolikt är, tvekar att du har 6082 eller nåt i tanken) ger långa fina spånor som är enkla att ha att göra med vid såna här tillfällen (om borren är välslipad). Annars är kortspånande material normalt roligare att bearbeta i.

Det är inte så lurigt att pula in en nippel bakvägen. Tryck in en ståltråd/najtråd utifrån in genom nippelhålet och lirka upp den genom tankhålet samtidigt som du håller undan skummet med nån träpinne eller nåt. Trä på nippeln på ståltråden, slå en knut och sen drar du ner alltihop så ploppar nippeln ut där du vill ha den. Se till att inte slå knuten i änden på ståltråden utan att du spar en bit så du kan dra upp allt igen om det skiter sig. Glöm inte tätningsbrickan som (sannolikt) ska på åxå på insidan.

Känns i.o.f. bättre att göra detta, göra "rätt" med en gång. Jag ser svett, tårar, skrik och irritation framför mig.

Link to comment
Share on other sites

Och vad menar du med rätt? Skruvnipplar sitter bla på en del FIAklassade tankar. Vilken lösning är ännu rättare? Du kommer inte lyckas vädra ur bensinångor om skummet ligger kvar. Svetsa en nippel med skummet kvar i tanken är direkt farligt. Återmontering av skummet genom tankens påfyllningshål kommer riva loss betydligt mer skräp från skummet som hamnar på tankbotten än vad du får in om du borrar för en nippel.

Så, vad är rätt?

Link to comment
Share on other sites

Och vad menar du med rätt? Skruvnipplar sitter bla på en del FIAklassade tankar. Vilken lösning är ännu rättare? Du kommer inte lyckas vädra ur bensinångor om skummet ligger kvar. Svetsa en nippel med skummet kvar i tanken är direkt farligt. Återmontering av skummet genom tankens påfyllningshål kommer riva loss betydligt mer skräp från skummet som hamnar på tankbotten än vad du får in om du borrar för en nippel.

Så, vad är rätt?

Jag var otydlig. Jag menade först att Mortys förslag borde funka, är relativt enkelt att genomföra men lite av en kompromiss.

Sedan känndes ditt förslag helt rätt jämfört med Mortys, inte jämfört med annan, tredje, lösning. Det var det jag menade även om jag nu när jag läser det jag skrev förstår att det tolkas tvärtom!!!

Läs en gång till och försök förstå min svenska som kanske ibland haltar: "Känns i.o.f. bättre att göra detta, göra "rätt" med en gång"

med "detta" menar jag ditt förslag, inget annat.

Link to comment
Share on other sites

Min idé var för att felsöka enkelt. Om du kunde koppla på en slang och föra ner den i catchtanken och testköra. Återstår problemet då, behöver du inte fundera på den biten. Löser det problemet, fixa en permanent lösning med skruvnippel eller svetsad.

Link to comment
Share on other sites

Har du någon öppning överst på tanken? en lucka eller dylikt? i så fall är det enkelt att sätta en gängad nippel och sedan ett längre rör eller slang ner i tanken nära sug stället.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips, alla bygger på samma princip och tankesätt. Skummet är kanske bra men bromsar flödet - det sorgliga är att det är 7-8liter kvar av de knappt 30liter full tank när det börjar märkas så högst sannolikt är mini-cathen inte korrekt konstruerad.

Bara tanka fullt och bita ihop och tanka ofta, runt 45 minuter är jag bekymmerslös med full tank i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att tanken är för förgasarmotor. då hinner det rinna ner men som 2fast4u skrev så när man har en inspr. pump som går hela tiden och kör runt bränslet så hinner det inte rinna ner.

Link to comment
Share on other sites

skummets funktion är att bromsa flödet och därmed skvalpet.

Jo, jag kör på bana och därför kändes skummet som ett bra tillval, det kryssade jag i direkt. Man vill ju inte ha 15kg bränsle som flyttar sig 1 meter i sidled då man rycker på ratten in i en kurva, inte med en så lätt bil som en BEC.

Om det hade varit extremt lite bränsle kvar, säg 2liter, hade skummets bromsning av flödet varit enda förklaringen i kombination med retur monterad i tankens överdel.

Nu pratar vi 7-8liter så jag är ganska säker på att den lilla catchen sitter rätt placerad men att formen invändigt inte är korrekt, den saknar troligen horisontellt monterat skvalpskydd. Libell har koniska hål ned i sin catchtank - har ni sett sådana skvalpfria hundvattenskålar som man kan ha i bilen fyllda med vatten under färd - samma princip.

Jag vågar svära på att min catch är utan den lösningen, att sedan returen sitter där den gör förbättrar ju inte saken?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att tanken är för förgasarmotor. då hinner det rinna ner men som 2fast4u skrev så när man har en inspr. pump som går hela tiden och kör runt bränslet så hinner det inte rinna ner.

Vissa tänker säkert Engelsk ingenjörskonst, jag gör det. Varför skulle man göra två tankar - identiska utanpå men en där flödet har mindre betydelse? Än är sista Engelska ingenjören inte född så akta er vad ni beställer;)

Link to comment
Share on other sites

Dom kan inte ha glömt något vid tillverkningen, men det är väl bara ett hål i botten på tanken med en kopp under.

Låter ju underligt om dom skulle tillverkat en tank som inte funkar, just din modell är väll gjord just för det.

Link to comment
Share on other sites

Är det MNRs egen tank?

Isåfall verkar det ju konstigt att det inte funkar.

Westfield´s tank funkar ännu sämre original, så det är inte så himla underligt om det inte funkar bara för att den är "fabriksgjord", tyvärr.

Men allt går att lösa, det är bara frågan hur mycket jobb som krävs :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Dom kan inte ha glömt något vid tillverkningen, men det är väl bara ett hål i botten på tanken med en kopp under.

Låter ju underligt om dom skulle tillverkat en tank som inte funkar, just din modell är väll gjord just för det.

Om hålet har samma storlek och form som catchtanken så funkar den inte så bra, om man gör som Libell med runda koniska "hundskåls"-öppningar så stannar soppan kvar.

I vinter blir det en av åtgärderna på programmet men eftersom soppamätaren inte harmoniserar med digidash fungerar fuelcut idag som reservtanks-indikator.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag kör på bana och därför kändes skummet som ett bra tillval, det kryssade jag i direkt. Man vill ju inte ha 15kg bränsle som flyttar sig 1 meter i sidled då man rycker på ratten in i en kurva, inte med en så lätt bil som en BEC.

Om det hade varit extremt lite bränsle kvar, säg 2liter, hade skummets bromsning av flödet varit enda förklaringen i kombination med retur monterad i tankens överdel.

Nu pratar vi 7-8liter så jag är ganska säker på att den lilla catchen sitter rätt placerad men att formen invändigt inte är korrekt, den saknar troligen horisontellt monterat skvalpskydd. Libell har koniska hål ned i sin catchtank - har ni sett sådana skvalpfria hundvattenskålar som man kan ha i bilen fyllda med vatten under färd - samma princip.

Jag vågar svära på att min catch är utan den lösningen, att sedan returen sitter där den gör förbättrar ju inte saken?

När jag kikar ned i min MNR tank så är det ett 25mm hål i "tankbotten" ned till catchen...känns som det borde funka. Kan iofs hålla med om att man kunnat fixat lite skvalpskott mm när man ändå bygger tanken.

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen är där inga skvalpskott för att man ska kunna stoppa skum i den.

Med tanke på 25mm hålet lutar det åt att Marcus problem är returen.

Jag fick känning igår igen, tankade och problemet försvann. Har ingen synkad tankmätare - som jag tidigare nämnt men gissningsvis runt 7-9 liter kvar då jag knackade på den. Tankade från depåutrustning så jag vet inte hur mycket som kom i tanken för den delen. Hursomhelst så blir det returskifte i Vinter!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...