Jump to content

-- Rox --


AlfaRonny

Recommended Posts

Hej Hox

Tack för infon, det ser sk*t snyggt ut och helt i min smak, jag är av sorten att jag tycker att Ferrari Dino är en av de vackraste bilarna som någonsin tillverkats - denna kommer väldigt nära tycker jag utseendemässigt. :notworthy:

Blir att drömma om att någon dag få tillfälle att bygga en sån efter er förebild.

Jag kommer följa detta noga då jag tycker det blir spännande att se hur det går.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jaha! Va friggo? Vafasiken det smälter ju när man slänger på polyesterplast.

Jag kom alltså själv först med den frågan och besvarar då det hela.

Jag har gjort en hel del experiment med byggen, små och större.

Dom senaste har varit till "Alfan" och kajakbyggen.

Då har jag lärt mig att det är ingen ide att tro att det första du gör blir rätt så lägg inte så förbannat mycket krut på det då.

Utan jag gör såhär, av många anledningar.

Slipar till frigoliten så bra det går, spacklar med vanligt billgt sandspackel.

Målar det med plastfärg och! lägger kanske 3-4 lager med släppfilm på det (polyvinylalkohol eller va det nu heter)

Sen gjuter jag av med gelcoat och glasfiber.

Man får högtryckstvätta inuti formen för ibland fastnar lite färg ändå (vattenlösligt till visss del)

Sedan gjuter jag en ganska stadig kaross med generöst med gelcoat på och har det och gör finplugg av.

Då görs ändringar och delningar.

Vi kan då testa hur det känns att sitta i den och hur den tex passar på ramen.

Vips så bestämmer vi en massa saker och Ronny kan trolla med ram/hjulupphäng så får jag trolla kaross.

Frågor o klur besvaras gärna.

Edited by hox
Link to comment
Share on other sites

de smälter inte om du kör med epoxy.. :)

Yess, fullt medveten om det.

Men ger vi oss in i Epoxi världen så har vi lämnat locost världen.

Sen kan jag bidra med lite om allergier.

Att slipa epoxi är bland det sämsta man kan göra, jag har gjort det en del och det är inget vidare.

Det som händer vad jag förstår är att när epoxi skall härda så tillsätter man en syra.

Syran kan bara härda emot mängd bas, vilket innebär att om det är lite för mycket syra så härdar aldrig den.

Inte som polyester där det härdar ut med tiden.

Slipa, damma, i dammet så virvlar syra ner i lungor och så är man där.

Slipar man epoxi måste man fan göra det i en lokal som man antingen går in i med heldräkt eller så dammsuger man efter varje tillfälle och tvättar väggar och sånt.

Jag kan känna av ibland om jag går in i min lilla bod där jag inte har dammsugit så värst.

Men epoxi är ju överlägset i en del sammanhang så då får man väl använda det.

Hare bra / H

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för bilder, jag tycker det ser riktigt bra ut, du har talang för detta. Skall bli kul att se hur den utvecklas.

Kanske man kan få komma och titta till sommaren, åker förbi Ingarö avfarten på väg ut till sommarstället uti skärgården.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för bilder, jag tycker det ser riktigt bra ut, du har talang för detta. Skall bli kul att se hur den utvecklas.

Kanske man kan få komma och titta till sommaren, åker förbi Ingarö avfarten på väg ut till sommarstället uti skärgården.

/Fredrik

Skulle tro att det finns en liten kaffeburk någonstans.

Men som sagt det blir lite sloooow tills garaget står på plats (senast i höst, annars djä....r)

Älgslingan 9

070-7699255

Håkan

Link to comment
Share on other sites

Värt att nämnas om Epoxi.

Är i princip klart, finns transparenta.

Innehåller inte lösningsmedel så det krymper inte vid härdning.

Limmar och håller ihop supermycket bättre än polyester.

Dyrt

Efter som "alltid" kolfibern ska synas så är det minst 10 ggr jobbigare at hålla på med.(om man nu använder kolfiber)

Mycket känsligare för arbetstemp än "polly", inga 16 gr ena dan och sen 22 och sen 14.

Nä helst minst 20 ett par dagar innan och värme hjälper härdningen väldigt bra (värme kostnad på garage)

Och till sist just nu, epoxi gillar inte UV strålning (vitnar/mjölkar) med åren.

H

Link to comment
Share on other sites

Jo jag förstår men vi har stängt för säsongen så det blir tidigast framåt april maj 2010 som det bär åt det hållet för min del.

Jag hör av mig innan, tack för gästvänligheten.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då jag (Håkan) har en gammal kamrat som renoverar och trimmar v8:or och helst just cheva 350 så bestämde jag mig för att börja med en sån.

Det är billigaste alternativet tycker jag.

Blir också enklare med besiktning just för effektgränser. Ls1:an är bra dyr tycker jag och dom börjar på runt 315 hk, det blir en tung bil det.

Det går ju fint att få en smallblock 350 lite luftigare efterhand.

Visst lite tyngre men enklare och lätt ändå, man förstår vad man gör och det är verkligen lägst priser på dom grejerna.

En sak som ju kommer att kosta rejält i framtiden är ju däck/fälg och där vilja lägga en del krut.

Kamratens sida. http://www.rkstalteknik.com/ 4 mil norr om Uppsala är platsen (Harbo)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är ju alldeles förbi mej det. Jag har inte långt till Harbo från där jag bor.

Har du vägarna förbi slå en signal om du vill ha kaffe och se på en sjua!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nja

Det ligger efter gamla E4:an, men jag tror du tjänar på att åka nya E4 till Björklinge och sedan tvärsa över till Harbo, små vägar sista biten men betydligt snabbare än 272. Tror jag i alla fall.

Slå in det på Googlemaps så ser du var det ligger, orkar du så är du välkommen. Jag PM:ar adressen och mitt telnummer.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På tiden för en liten uppdatering av läget.

De nya hubbarna har anlänt från vatten skärningen. 40mm tjock 7075.

Jag har lite fräsjobb kvar att göra men de är i stort sett klara.

Bifogar även en CAD bild på hur upphängningen är tänkt att se ut.

post-407-126458632815_thumb.jpg

post-407-126458633893_thumb.jpg

post-407-126458635206_thumb.jpg

post-407-126458636162_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Sjukt vackert!

Den som ändå hade såna till bakhubbar för Sierra, då j...lar skulle det gå fort. :prop:

Skall bli riktigt kul att se denna framåt sommaren.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Bara som info kan jag meddela att SFRO nu har bestämt sig för att INTE godkänna ”hemgjutna” alu spindlar/hubbar över huvud taget!!! Så lät det inte för ett halvår sedan så därför är det lite extra surt när man lagt både tid och pengar på detta.

Dom menar att hur bra legering osv man än har så kan mycket gå fel i gjutningen/härdningen och tar därför det säkra för det osäkra med att förbjuda detta.

Personligen tycker jag det är lite märkligt när allt annat på ett hembygge endast okulärbesiktigas och bedöms från fall till fall. Tycker att det borde gälla även här. Givetvis underförutsättning att man använt sig av en för ändamålet erkänt bra legering, anlitat ett bra gjuteri och gjort en extra kraftig konstruktion med mycket förstärkningar osv.

Men men... Bara att bita ihop och köra vidare. Får väl bli stål istället...

Kan bara upplysa om att det är fler som har Bekymmer ..... (med jäääättestooooort B )

http://www.sfro.com/aktuellt.html#20100223

Märkligt att vissa producenter inte tar sitt ansvar !

saxat från sidan:

2010-02-23

Meddelande om brister i aluminiumspindlar/uprights lev av GOX Teknik

Detta brev gäller allvarliga tveksamheter i konstruktion och utförande av de gjutna spindlar (uprights) i aluminium som GOX marknadsför till GT40. De exemplar SFRO har bedömt i samband med SFRO-besiktning visar på allvarliga problem.

Detaljerna har flera tecken på bristande kontroll av gjutprocessen. Det finns porer, sjunkningar och andra defekter som påverkar hållfastheten.

Utöver dessa problem är det också oklart vilket material detaljen egentligen är tillverkad av. Två oberoende analyser visar på en hårdhet som är betydligt lägre än vad som accepteras av dem som serietillverkar liknande detaljer.

Geometrin är också bristfällig för en modern sportvagn, i första hand blir styrradien (scrub radius) alldeles för stor.

SFRO gör enstycksbesiktningar på amatörbyggda fordon och kan därför egentligen varken "godkänna" eller "underkänna" en komponent. Det är upp till varje byggare att visa att delarna uppfyller kraven. Men trots det händer det att SFRO tar gemensamma ställningstaganden till komponenter.

När det gäller denna typ av gjutna spindlar är det ställningstagandet tills vidare att de inte godkänns vid SFRO-besiktning.

Tillverkaren (GOX Teknik AB, www.sportscar.se) informerades om tveksamheterna i december 2009 och gavs möjlighet att själva informera befintliga och potentiella kunder om problemen, via sin egen hemsida. I skrivande stund (februari 2010) finns ingen sådan information där. Därför går SFRO ut med informationen direkt på www.sfro.com

Kunder som har köpt denna typ av spindel måste kontakta leverantören för att lämna igen komponenterna.

SFROs styrelse och tekniska kommitté

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det damp ned en kartong delar från vatten skärningsfirman och vipps ut till garaget för att fräsa lite. Kanske inte världens lättaste spindlar trots att merparten av delarna är i alu men det viktiga för oss är att de ser ut som vi vill, pallar med kralliga bromsar på tung bil och dessutom har många justerings möjligheter.

För att få någorlunda biffiga bromsar till rimlig kostnad har vi valt att använda nav och bromsar från BMW 540. Skulle man vilja uppgradera bromsarna finns det sedan en uppsjö av eftermarknads grejer till denna modell.

post-407-127257438885_thumb.jpg

post-407-127257439931_thumb.jpg

post-407-127257441717_thumb.jpg

post-407-127257442979_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alldeles lysande :thumbsup: Visst är det ett trevligt sätt att göra grejor på. Med en mycket rimlig tid i fräsen så åstadkommer man grejor som ser klart proffsiga ut.

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Helt rätt Martin!

Tillverkar det mesta själv så det tar lite tid bara. Har oxo upptäckt att bygga är roligare än att köra så det gäller att dra ut på tiden ;)

Hursom.. Håller på att utveckla ett eget pedalställ. Några små barnsjukdommar som skall elemineras bara + ny form på pedalerna sedan eloxering (vilken färg skall jag välja?) sen är det klart.

Måste säga att funktionen är fantastiskt bra, särskilt nöjd över teflonlagringarna (både axielt och radiellt) som sitter i alla leder. Tycker oxo att olika utväxling på gaswiren är bra att ha. Bredden mellan pedalerna kan ändras genom att sidorna på pedalerna kan flyttas eller tas bort. Jag gillar när man kan justera saker :)

Några bilder på utvecklingsexemplaret.

post-407-12829747238_thumb.jpg

post-407-128297473567_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Med ett sånt snyggt pedalställ så är det bara att planera in och montera plexiglas på sidan av bilen så "stället" syns!! Så där nu blev du glad genom att du fick lite mer jobb och slapp att köra bil motsvarande tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej

Så himla grymma grejor du gör, finns säkert en större marknad för dessa både här och på rejsa.se t ex. Till rätt pris kan man sälja det mesta. Som ett kit med bara delar som man kan bulta ihop med egna bultar o s v.

Var mellanhand så kan du få mer eget skuret på samma ställe för billigare peng till dig själv.

Konst - rena konstverken du framställer. :thumbsup: :notworthy:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Lite konstruktiv kritik när det gäller främre delen på ramen eftersökes innan jag börjar beställa grejer. Har lite svårt att bestämma mej för hur den skall se ut. Det jag funderar på är om man kan göra ramen på något smartare(lättare) sätt. Någon som har idéer eller som tycker att det ser för klent/kraftigt ut etc? profilerna är 30x30x2, alla plåtar som syns är 3mm. Hjulupphängningens utseende är spikat. På sista bilden syns anslutningen mot mittre ram-sektionen (ej klar)

post-407-0-37710400-1303817550_thumb.gif

post-407-0-41016200-1303817565_thumb.gif

post-407-0-81357800-1303817578_thumb.gif

post-407-0-67446200-1303817591_thumb.gif

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Hej Ronny.

Hur har du tänkt göra kryss-stödet? Vattenskuret alu som skruvas i ramen eller en plåtkonstruktion?

Jag förutsätter att kuggstångens placering är fix map bumpsteer etc. och att kryssen är designade för att samtidigt hålla de längsgående rören att fästa kuggstången i. Inte dumt alls. :thumbsup:

Jag skulle nog låta burens framåtriktade strävor få fortsätta till framkant på ramboxen istället för trianglarna för att förstärka stötdämparbalken och boxen lite mer. Kanske också triangulera sidorna på ramboxen med ett litet rör för att ta vertikala krafter.

/ Peter

Link to comment
Share on other sites

kryssen är i vattenskuren plåt som svetsas och fungerar även som fäste för kuggstång.

Att låta burens strävor fortsätta fram har jag testat men det blir så låg vinkel att det blir svårt att fästa på bra sätt, därav plåt trianglarna.

När det gäller att triangulera sidorna, men jag är lite osäker om storleken på krafterna här, frågan är om det behövs eller kanske räcker det med ett kryss i plåt eftersom buren lär ta rätt stor del av krafterna från fjädringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...