Jump to content

-- Rox --


AlfaRonny

Recommended Posts

Hej!

Tänkte presentera mitt och Håkan (Hox) nya projekt.

Detta är ingen seven bil men vi tycker att det lämpar sig att ha en diskutions tråd på detta forum så att man kan få hjälp om det behövs från alla duktiga människor som finns här. Uppdateringar och framsteg kommer dock i första hand att presenteras på denna sida:

www.roxgt.se

Projektet kommer konstruktionsmässigt att andas lite locost men se ut lite som om 60-talet möter 2000-talet. Inspirationskällor har varit Alfa 33 Stradale, Ford GT40, Lola T70 mfl.

Eftersom vi båda har garageplaner och en massa annat som skall göras så lär det dröja innan vi kommer igång på allvar. Statusen just nu är att:

Vi har bestämt form på karossen. Motor blir sannorlikt Cheva LS1 (ändrat till Cheva SB 360). Växelåda blir Audi och bromsar från BMW 540 (ändrat till 6-kolvsok fram). Hjulupphängning är färdig ritat och snart även ramen. Det enda som är fysiskt helt färdigt är mina egenutvecklade bakhubbar gjutna i aluminium(ändrat till vattenskuret). Arbete med kaross pluggen är påbörjat. Här kommer några bilder.

Hälsningar Ronny och Håkan

post-407-125200433373_thumb.gif

post-407-125200437507_thumb.gif

post-407-125200439222_thumb.gif

post-407-125200447024_thumb.jpg

post-407-125200449816_thumb.jpg

post-407-125200450565_thumb.jpg

post-407-125200454422_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej

Grymt cool, ser skitsnygg ut. Designen är helt klart mycket snygg i mina ögon, kanske man kan ge sig på den ngn gång i framtiden och hyra formar.

Kommer följa detta med spänning.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt fint ut!

Ser oxå framimot att följa bygget. Jag hade själv planer på en sjua med heltäckande glasfiberkaross, men med tanke på allt elstrul jag haft var det tur att jag tog den snabbare?! vägen.

Jag hade förmånen att se den norskägda gatebil GT 40:an på Kinnekulle, trevlig bil med helt sjuk motor...

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Ronny och jag (Håkan) gjorde ett studiebesök hos Sören Trygg som har en Lola t 70 replica och kör i Modsport tror jag.

Han har en minst 350 med över 500 hk och det funkar med den lådan.

Så vi provar med det vi också.

Det blir sjukt dyrt om man kikar vidare på Porsche och sånt.

Att få ut runt 400 hk ur en Audi v8 kostar mer än skortan och för min del så är kompressor och turbo helt borta ur bilden.

En Ls1:a ligger runt 315-325 hk original och är helalumaskiner.

Om du chippar och sätter på 8-1 avgas och lite öppnare insug lär det gå att närma sig 400, utan att öppna motorn.

Gissar att det håller i all evighet.

Det gillar jag i varje fall.

Turbo mojänger och annat med remmar pajar bara.

Därav valet.

Plus att jag har en polare som tar hem maskiner ifrån USA så vi hoppas på att det kan hjälpa när det blir aktuellt.

H

Link to comment
Share on other sites

Helt underbart med ett nytt bygge i denna skalan på forumet. Kommer att följas i minsta utgivna detalj!!

Har en kollega som har en Lola T70 med 350 och Porschelåda. Lådan håller inte för effektuttaget utan har renoverats ett par gånger. Finns säker fräckare Porschelådor än den han har men då kostar det rejält mycket pengar. Fungerar Audilådan hade jag hållt mig till den. En annan kollega tävlade med en GT40 för ett par år sedan som de stoppade en Ford 351 Nascar motor i tillsammans med en LeMans använd transaxellåda av något slag. Bilen såldes till Norge när de slutade tävla och var reg.bes. med 427:a för gata.

Link to comment
Share on other sites

Vem gjöt hubbarna?

Ni gjorde formarna själva eller??

Det gjorde en liten firma här i Eskilstuna

Formarna jag först ritat i caden och sedan fräst fram dem i Uriol-plast och sedan handslipat fram lite radier.

Den gråa hubben kommer direkt från gjuteriet. Sedan tillkommer det en del jobb med efterbearbetning i både svarv, fräs och pelarborr. Eftersom samma form används till både höger och vänster sida blir det lite extra efterbearbetning. Bussningshålen sitter t.ex närmare hjulet nedtill. Detta för att efterhärma den främre spindelns KPI. Inte för att det behövs någon styrradie bak. Men det är lättare att få till liknane hjulupphängning bak som fram om hubbarna har samma ledpunkter.

post-407-125208281723_thumb.jpg

post-407-12520828239_thumb.jpg

post-407-125208283179_thumb.jpg

post-407-125208354114_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Faller in i kören som berömmer designen. Blir riktigt ball den där.

Glider lite snyggt över till en fråga runt gjutande av spindlar och dylikt. Hur pass rånad blir man av den lokale gjutaren om man dyker upp med en plugg man vill ha mångfaldigad på det vis ni gjorde? Är det en personlig kontakt som resulterade i kompispris eller är det vettiga priser på sånt? Har bara yrkesmässiga erfarenheter av att prototypartiklar tenderar vara snorigt dyra.

Link to comment
Share on other sites

Har du en spec. eller beteckning på aluminiumlegeringen hubbarna är gjutna i?

Lustigt att du frågar. Det ligger till så här för att göra en lång historia någorlunda kort.

Då jag lämnade in pluggen för gjutning så förklarade jag var detaljerna skulle sitta och att det ställdes STORA krav på både gjutningen och legeringen. Han rekommenderade då en legering som kallas AB43100 som skulle vara det absolut lämpligaste till denna applikation och så fick det bli.

I förra veckan gjorde jag ett högst ovetenskapligt hållfasthets test på en överbliven del från gjutningen. Jag sågade helt enkelt av en skiva ca 40*40*10mm och satte upp i skruvstädet. Sedan slog jag av den med en stor slägga. Jag behövde inte ta i mycket om jag säger så.

Sedan sågade jag av en lika stor bit från en kasserad framvagnsdetalj från en BMW gjuten i Aluminium. Jag fick slå som en idiot för att över huvud taget få den av biten.

Därför tänker jag lämna in BMW detaljen för material analys och låta gjuta om hubbarna i samma legering.

Det viktigaste är att det blir bra, säkerheten går först. Jag återkommer med beteckning på den nya legeringen så fort jag vet.

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Faller in i kören som berömmer designen. Blir riktigt ball den där.

Glider lite snyggt över till en fråga runt gjutande av spindlar och dylikt. Hur pass rånad blir man av den lokale gjutaren om man dyker upp med en plugg man vill ha mångfaldigad på det vis ni gjorde? Är det en personlig kontakt som resulterade i kompispris eller är det vettiga priser på sånt? Har bara yrkesmässiga erfarenheter av att prototypartiklar tenderar vara snorigt dyra.

Ca 1000 pix st, men det kan säkert bli ett annat och sannorlikt dyrare pris med rätt legering (se inlägget ovan)

Link to comment
Share on other sites

vad har ni för värmebehandling på hubarna? åldring av alu är väldigt viktigt för just hållfastheten. sträckgränsen kan gå från 470MPa ner till typ 68 om man har otur

chansar på att bmw spindlarna är gjorda av uns A02950 eller liknande som har en sträckgräns på 221Mpa, gjutet, värmebehandlat. riktig djungel dedär med olika legeringar och värmebehandling..

Link to comment
Share on other sites

Har just fått reda på att Volvo använder en legering som heter 4245 (uns A03550) i

Bla. länkarmar på sina bilar. Därför skippar jag nog analysen av BMW-legeringen

och använder 4245 istället. Duger det till Volvo så duger det nog till mej.

Link to comment
Share on other sites

Tjena RRRRRRRRrrrrrrrrrrrrr.

Nya tag med hubbarna :-D

Jag lägger in en bild som funkar för mig.

Lite sidbild med några tankar om vart man skulle kunna ha rutor och ev ventilation och så.

Även delning av kaross.

En sak som kanske kan hända att man behöver på en dylik vagn kan ju vara "downforce" grejer och det blir ju förstås knepigt utan att förstöra en ganska cleen design.

Men man skulle kunna utveckla med ev spoilerläpp i bak och ev lite del mellan skuldrorna i bak (som en liten vinge rakt bakom bakrutan i dalen) och så kan man kanske ha nån form av spoiler historia i fram.

Jag själv har fastnat lite för dom små urgröpta profilerna dom sätter ifram framför hjulet.

Biffar någon bild.

Men det kanske inte behövs?

Kan inte du tjonga in några större bilder där man kan se ram och kaross tillsammans på hemsidan.

Kanske framifrån och sida och så.

H

post-1515-125241719214_thumb.jpg

post-1515-125241724438_thumb.jpg

Edited by hox
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bara som info kan jag meddela att SFRO nu har bestämt sig för att INTE godkänna ”hemgjutna” alu spindlar/hubbar över huvud taget!!! Så lät det inte för ett halvår sedan så därför är det lite extra surt när man lagt både tid och pengar på detta.

Dom menar att hur bra legering osv man än har så kan mycket gå fel i gjutningen/härdningen och tar därför det säkra för det osäkra med att förbjuda detta.

Personligen tycker jag det är lite märkligt när allt annat på ett hembygge endast okulärbesiktigas och bedöms från fall till fall. Tycker att det borde gälla även här. Givetvis underförutsättning att man använt sig av en för ändamålet erkänt bra legering, anlitat ett bra gjuteri och gjort en extra kraftig konstruktion med mycket förstärkningar osv.

Men men... Bara att bita ihop och köra vidare. Får väl bli stål istället...

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Alu mec + en fräs ? Det gjorde vi på min speedster kolla badster.se

Är det för dyrt eller är geometrin omöjlig ? du verkar ju ha full tillgång till cad och många maskin firmor går nog på lågfart just nu. Men samtidigt , det borde finnas grejer dom passar från någon annan bil om du inte vill svetsa dem i stål

Link to comment
Share on other sites

Har dålig koll på vilka firmor som gör sådana jobb i era hemtrakter, men ev. skulle kanske RolleSlitz kunna göra sådana jobb. Att han sen dessutom är bilintresserad brukar inte göra situationen sämre.

Link to comment
Share on other sites

spelar nog ingen större roll vilken firma, bara dom har en NC-fräs. här uppe i norr finns Tooltech och Nova industri som jag vart i kontakt med och dom är bra, fast kanske lite långt bort..

Link to comment
Share on other sites

Kämpa på grabbar! :notworthy:

Ang. förbudet mot hemgjutet så kanske SFRO tar höjd för hempular-snål-Per som smälter ner några gamla topplock och häller ner i en hink med sand... Gjutmästarbostäder är svåra att upptäcka även för erkända gjuterier.

Annars skall det bli spännande att följa projektet, då min tankesmedja jobbar åt samma håll. (Du vet vad jag menar, Ronny!)

Om ni funderar på att fräsa spindlar ur solid aluminium så kan jag tipsa om MdH, högskolan. När jag gick CAM-kursen där så vad den till huvudsak upplagd som projekt med solidmodellering, CAM-programmering och tillverkning i treaxlig flerop-maskin. Om du håller med material så kanske de kan lägga in det som en del av kursen. Kan vara värt att kolla upp i alla fall!

MVH

Peter

Link to comment
Share on other sites

Bara som info kan jag meddela att SFRO nu har bestämt sig för att INTE godkänna ”hemgjutna” alu spindlar/hubbar över huvud taget!!!

Är det totalt tvärstopp oavsett hur bra man kan påvisa spindelns kvalité?

Låt säga att man gjuter en extra som man låter undersöka förstörande? Det är ju normalt innom industrin att man kvalificerar en process och sedan kör på med den. Det blir ju en extra kostnad men låt säga att ni tar fram en mindre serie som klubben kan sälja, då kan ju undersökningen finansieras. Jag har lite känningar i branchen så det kan kanske gå att få till bra pris på undersökning.

Link to comment
Share on other sites

jag känner nog att om vi börjar gjuta själva så är det alltid någon som hemgjuter i framtiden och kanske går det åt skogen och man förbjuder hembyggen helt o hållet under utredning som tar många år. det finns så många spindlar att tillgå så någon borde "passa".

Link to comment
Share on other sites

Pacman: Ska kolla med mdh (enkelt eftersom grannen jobbar där).

För några år sedan fräste dom en grej till mej men den maskinen skulle nog vara för lite för detta. Men kanske har dom uppdaterat msk-parken.

Janne: Det kan vara ok om man kan bifoga exakt samma typ av dokumentation och tester som bilindustrin gör (enligt Bosse på SFRO)

Därför känns det som det lutar åt svetsning i stål eller cnc-fräsning men tack för erbjudandet om förstörande undersökning.

Tomas och Jay-c: Jo det finns spindlar att köpa men det är lite roligt att ta fram själv + att jag envisas ;) med att vilja ha samma geometri (infästningspunkter) som mina framspindlar.

Är det förresten någon som känner till vilken alu-legering som kan vara lämplig om man cnc-fräser fram spindlar från massivt block?

Link to comment
Share on other sites

6082T6 (eller 7075T6 om man vill snobba till det lite). En rekommendation är att vända sig till en vattenskärare och handla av honom. Brukar ha bra material till bra priser på hylla och du kan få skuret direkt så du underlättar efterföljande bearbetning i fräsen. Slipper handla spillbitar i "fel" dimension eller hålla på att pröjsa kapavgifter om det ska klippas ur ett ämne.

Så har jag gjort på min bil. Profilen är vattenskuren, hål och bearbetningar som är i andra riktningar är gjorda i fräsen.

Enkelt och rationellt att tillverka.

post-793-125485602061_thumb.jpg

Råskurna ämnet provmonterat, hjullager Ford Sierra:

post-793-125485666888_thumb.jpg

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

Då har jag ritat färdigt. Skulle kunna se ut så här efter lite fräsjobb efteråt.

Det får bli vattenskuret (laser skärarn kan bara skära 15mm tjock alu).

Det fanns 7075 hemma (40mm tjockt).

Frågan är om man kanske skulle lätta konstruktionen lite till. Dessa kommer att väga strax under 2kg enligt mitt CAD-program. Men jag bör nog fixa en FEM-analys innan isåfall.

post-407-125491086951_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mina i 3mm + 10mm + 5mm stål väger nog 3ggr så mycket. De som var för Sierra - om man kan få dem att passa Gibbs bokens bakre bärarmar för 1500:-/st så skulle man nog kunna sälja ett gäng.

Jag skulle nog kunna vara intresserad av att titta på dem som utveckling av min bil efter alla besiktningar.

2Fast4U - har kanske cad:en på dem redan?

/Fredrik

sorry för OT! Jag gillar Rox:en!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Hur går det för er med Roxen?

Grymt spänd på att se hur den utvecklas.

/Fredrik

Ronny!! Jag tar mig friheten att svara.

Som planerat så drar det inte igång riktigt förrns vi har passerat denna vår och sommar.

Vi kunde inte hålla oss utan ville dela med oss av det hela, speciellt just för att detta är R:s hemmaplan.

Men hos mig så samlas det info om det ena och andra, tex så har vi nog ganska bra koll på hur vi skall bygga adapterplatta mella tex Ls1 och i mitt fall Audi 01E lådan.

Vi har även förståt att det går att vända insuget på den motorn, så hamnar inte det flåset precis i nacken där det är som trängst.

Vi har också förstått att det VISST går att ha en plastframruta och det gör ju att man kan fixa en glasruta när man tröttnat på ev repor.

Det sägs att det skall finnas polykarbonat so har 0,3 % sämre repltålighet än glas men det tror jag när jag testat.

En framruta går att göras men då jag kollade upp det hela för kanske 2 år sen låg det på ca 7500 :- styck om man beställer 2.

Vi får se vad som händer.

Ronny fibblar med att kolla in vattenskuren aluminium vet jag, och så "Pappar" han väl en hel del.

post-1515-125855480715_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...