Jump to content

Nytt Blästerskåp


Pågen

Recommended Posts

Jag kan rekommendera Mortys tips.

Jag kör tre små kompressorer, en per fas på en trefashandske. Jag har kopplat ihop tankarna med snabbkopplingar för tryckluft. Funkar bra tycker jag. Billigare än en stor kompressor och man kan smidigt ta loss en kompressor och ta med sig om man behöver.

Det som inte är så bra är att man får rätt mycket fukt i luften om man kör länge. Jag misstänker att det är samma problem med stora kompressorer utan avfuktare dock.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Det som är lite surt med ett dylikt blästerskåp är att den suger luft genom blästermedieslangen(härligt ord) ganska omgående.

Jag moddade mitt skåp med nya bafflar så blästermediet rinner ner lite snabbare, men det skulle behövas en hink under skåpet för att det skall funka 100%

Jobbigt med luftsugandet när man har en mindre kompressor...

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Ville inte såga Pågens blästerskåp innan han hade provat det, men det stämmer som Borken skriver. Jag har ett liknande skåp med detta problemet.

Vettiga modifieringar är att koppla in ett utsug i form av en grovdammsugare eller liknande, samt kapa ur botten och svetsa in en trattliknande bottenplåt.

Link to comment
Share on other sites

Bra tips drake om man ska köra lite större grejer, smälla ihop lite reglar och skivor bara, pistolen finns ju redan. Annars kan man ju gå ut och bli poppis i kvarteret igen... De var inte glada då vi kapade markstenen...

Har kommit över en 80 L tank, ett gammalt kompressorblock, 3 fas motor och lite småplock ;) kanske kan bli en fungerande kompressor, alternativet är att slanta upp 6500 kr för en fungerande ny, inte så lockande just nu.

Link to comment
Share on other sites

jag fick ett gammalt sopskåp.. dvs ett sådant som brukar sitta inbyggt i villagaragge, med en stål dörr..är väl kanske en 80cm bred och 1,5m hög dörr.. tänkte mig att montera det liggande.

Titthål och handskar i dörren.. kommer att kapa ut sidan/blivande botten och göra en trattformad sådan.. kommer även att montera en gammal köksfläkt som kommer att trycksätta skåpet med en slang ut..en enkel kapslad lysrörs armatur blir belysning.

hanskar skall gå att köpa som reservdel från tex jula.

Link to comment
Share on other sites

Har kommit över en 80 L tank, ett gammalt kompressorblock, 3 fas motor och lite småplock ;) kanske kan bli en fungerande kompressor, alternativet är att slanta upp 6500 kr för en fungerande ny, inte så lockande just nu.

Jag kör en gammal kylkompressor (STOR!) kopplad till en 300-liters tank sedan drygt 20 år. Fungerar utmärkt! Skaffa bara en tryckströmbrytare att styra motorns av- och påkoppling så fungerar det. Helst vill man kunna ställa hysteresen, dvs vid vilket tryck den stänger av resp sätter på igen för att undvika att motorn startar upp igen så snart man förbrukat lite luft.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Riktigt snyggt, och funktionellt

Har tänkt bygga ett en längre tid men då jag inte har haft kompessor har det inte funnits någon vits. Nu har jag kompressor så kanske jag kan få användning av alla mina spånskivor och reglar som står och skrotar - självklart blir det ett blästerskåp.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...