Jump to content

Byta Tanusspindel Mot Sierra På Bokram


Pågen

Recommended Posts

Tänkte slippa Tanusspindlarna en gång för alla och har en idé på hur jag skall gå till väga, vad tror ni om detta?

Köper två sierraspindlar (årsmodell?) kompletta med bromsar, köper (eller bygger) två undre och två övre länkarmar passande MK indy kompletta med bussningar från mwsportbilar, köper även mushrooms till transitleden.

Brotschar upp nedre konan så den passar lämplig led.

Nu har jag ju en ram byggd enligt gamla boken, vet någon om det blir till att bygga om mycket om jag ska ro iland detta eller räcker det att flytta bef. fästen i sidled? Eller har någon ett bättre förslag? Som det är nu tror jag att bulten till länkarmarna (vid infästning vid ramen) är för klena så det blir iallafall till att göra om en del.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde samma sak som du ämnar göra. Tror jag var tvungen att förlänga bärarmarna 40 mm för att få ungefär samma spårvidd.

Bulten är M12 för mig, måste jag byta den så vette fan om jag inte lägger ner bygget. Ramrören är ju fan klenare.

Jag tror att jag behöver förlänga övre bärarmar en 20-25 mm också men det ska jag kolla med SFRO först.

Styrarmarnas förlängning byttes mot en som är 30 mm längre. Förmodligen behöver jag byta coilovers från 13" till 14" eller så klarar det sig med en 1" förlängning(£9.95 st på dampertech)

Jag körde allt i casim och kan inte se några nackdelar/fördelar, fjädringsvägen är ju inte direkt enorm heller.

Asch läste inte ordentligt, jag har förlängda bokbärarmar naturligtvis.

/Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har bytt från Taunus till Sierra, byggde nya bärarmar enligt Chris Gibbs med modifierade mått för att passa min tänkta bakre spårvidd.

Går nu och väntar på att få ett verktyg så att jag kan brotscha om mina spindlar. Det jag har funderat på men ännu inte gjort något åt är att flytta upp infästningarna för de nedre bärarmarna då jag misstänker att den övre bärarmen i princip kommer att komma i våg, detta för att Sierrans spindel är lägre än Taunusens.. Kommer att mäta upp det riktigt när jag får fast den nedre sindelleden ordentligt.

Funderade ett tag på att köpa nya färdigbrotschade spindlar från Rally Design - ångrar mig delvis att jag gick "skrotvägen" och inte gjorde det.

Att tänka på är att det finns mushroms med hålet i centrum och sådana med hålet asymetriskt. Har att göra med att där i spindeln original finns viss försprång inbyggd, har tydligen med anti-dive på Sierran att göra.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Har funderat på det där assymetriska hålet. Jag kan se att man kan justera lite camber med det, men knappt nått annat?

Hur funkar det där med antidive, är det kanske något från mcpeston?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Det blir ju i och för sig en förändring i Caster men då man troligen även "flyttar" hålet i ytterliggare en riktning så måste det även bli en camberförändring, tittar man på en ritning av en Sierra spindel så kan man tydligt se att den inte är "rak" utan hålen för spindellederna är i offset

( inser att detta är precis vad "Christer J" skrev före mig).

Jag kom på en annan sak i kväll efter att jag skrivet mitt förra inlägg.

Man kan kanske komma från problemet med den ringa "camber gain", i och med att man får för liten lutning av den övre bärarmen då man utan att modifiera infästningarna byter från Taunus till Sierra, genom att höja "mushromen" med en ring mellan dennes stoppklack och spindeln.

Mina "mushroms", som förövrigt är symetriska, går ner igenom hålet för fjäderbenet så det borde utan problem gå att höja upp till klämmans underkant vilket borde bli 7-9mm.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Kan någon ta en eller ett par bilder på svampen? Kan väl inte vara omöjlig att tillverka en i rätt höjd så den "motsvarar" tanusspindelns höjd? Skulle det fungera med en i aluminium?

Link to comment
Share on other sites

Mina är i aluminium, och det borde inte vara några problem - faktum är att i Chris Gibbs bok, sid 77 fig 5.37, finns där tecknat ett exempel med hööög svamp/led!

Så det borde bara vara att man gör dem längre. Enda nackdelen som jag ser, utan att ha provat, är att man automatiskt får mindre camber så det krävs utrymme att skruva in den övre leden.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Är det inte bättre med en ritning?

post-171-1249807352_thumb.jpg

Man får nog göra den lite tunnare i botten annars så låser inte nylonet muttern. Fan vet hur det funkar med en asymetrisk svamp får man plats med en hylsa i en dylik?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Du vann men jag var tvungen att lära mig hur man bifogar filer........

Men vad menar du med "få plats med en hylsa"?

Man kan väl göra "kanten" , som här är 5mm, högre?

//

JEK

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

Ja offsetten kan inte bli så där jättestor om man ska få in en vettig hylsnyckel å dra med? Men det har nog engelsmännen tänkt på.

Hursom helst det där måttet 11.27 måste minskas om man skall kunna låsa muttern (i alla fall med mina leder).

Link to comment
Share on other sites

Ser alla sierraspindlar ut som på ritningen eller gäller det bara nyare modeller? De nyare har väl någon form av antidive och är det inte därför det finns 5 mm försprång? en spindel från 85 är kanske "rak"?

Link to comment
Share on other sites

Ny morgon, nya idéer! Vad fiffigt det var att köpa ett påbörjat projekt som man ändå får göra om hälften på, på så sätt töms plånboken dubbelt så snabbt.... Ja ja, så går det när man har bråttom och inte tänker innan man handlar. Det som gäller nu är att rota reda på ett par sierra spindlar, har hittat flera på bildelsbasen.se, behöver bara veta om det behöver vara någon speciell årsmodell. Sedan blir det att köpa en ny svets, ska starta en ny tråd om det. Ska bygga nya A-armar men då kommer det nya frågor, vilka dimensioner skall jag använda? Jag tänkte köpa rör från Hydroscand som ligger ett stenkast härifrån, i handboken är det inte solklart men sömlösa 25 mm med 3 mm gods i nedre och även till bakaxel kanske kan duga, 20 mm med 3 mm gods i övre främre. MEN var får man tag i bussningarna och vilken dimension skall de ha? Jag har sökt och fått massor med uppslag. En idé var att köpa 30 mm rör med 3 mm gods samt bussning från Roadster som är 23 mm men den har ett 11 mm hål för 7/16 bult, vad är det för krav på bult egentligen, räcker det med M10 i 10.9 kvalitet eller skall det vara M12? Såg att CEALM köpt bussningar och rör från Sellholms, det skulle kanske vara något, känns onödigt att köpa en pipa 30mm rör för 18 hylsor... Sedan är det bara att beställa eller tillverka svampar, brotcha spindeln, korta styrväxeln, fixa förlängningsadaptrar till styrstagen så är det klart!!! Vad mycket text det blev, det jag undrar är alltså följande:

Bultdimension, M10 eller M12 eller 7/16, Kvalitet?

Dimension på länkarmarna?

Köpa färdiga hylsor och bussningar, var?

Fungerar det med "alla" sierra spindlarna?

Link to comment
Share on other sites

Om man gör svmpen i två delar då? En ytter och innerhylsa som man gör assymetriska och och som går att vrida i varandra, då kan man ju iofs ändra både caster och camber. Samt längre så höjden också kan justeras.. Krångligt kanske med det kan ju gå om man vill. Christer J

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har fått nedanstående svar från "Therealpinto" på Ford klubbens hemsida:

"Såvitt jag vet (ganska säker) har alla Sierraspindlar samma "försprång", de är ju gjorda för att sitta monterade med vinkel "bakåt", för att få caster med fjäderbenet.

Man brukar kunna få bra geometri med dessa spindlar till en sjua.

/Gustaf"

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Bultdimension, M10 eller M12 eller 7/16, Kvalitet? Enligt boken skall det vara minst 8.8, M12 8.8 får det alltså bli!

Dimension på länkarmarna? Går efter gibbs bok, 20 mm i övre och 25 i nedre, båda med 3 mm gods sömlösa från Hydroscand.

Köpa färdiga hylsor och bussningar, var? Köper 35 mm rör på hydroscand, polyuretanstång från mariestad och en svarv, sedan ska jag bara hitta lämplig hylsa/rör till M12.

Fungerar det med "alla" sierra spindlarna? Ja, det verkar som det.

Fortsättning följer...

Link to comment
Share on other sites

Jag ÄR medlem, medlemsnummer 315, vet inte varför jag inte får tillgång till medlemssidorna, har fått medlemskortet och mailat kassören om behörigheten. Kanske han ser detta nu och reser sig ur baden baden stolen...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kör med Chris Gibbs framända och 25x3 i både övre och nedre, fram och bak, enklare med samma dimension när man jobbar tyckte jag. M12 8.8 kvalitet ser SFRO som ett krav tror jag att jag läst, stort och segt.

Köpte 1 meter PU stång 90 shore från en firma i Tierp som hade 2:ra sortering för 200:- och svarvade med morakniv och borrmaskin - mycket locost.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag hade turen att hitta en svarv i går, nu skall det inhandlas rör och PU stång, den jag hade tänkt handla av är http://www.uw-elast.com/kontakta.asp men andra försäljningsställen är även de av intresse. Vad hette "din" firma Vedde? Kan du inte fixa några meter och skicka till skåne?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Bussningar med tillbehör kan du köpa www.3gecomponents.com , finns i England och riktigt bra grejer.

Han har även svampar med "rätt" offset.

Jag har handlat en del där till mitt bygge och det har funkat bra.

Janne E

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gamla fästena bortkapade och ramen tillputsad, funderar på att bocka rören till nedre länkarmen så de möter bussningen i 90 graders vinkel för att efter 10 cm svänga av mot spindelleden, får man göra så? Förstår någon hur jag menar? Jag har sett liknande på övre länkarm där röret går rakt in i den gängade hylsan till övre leden. Fördelen är att det blir enklare att fräsa ur för 100 % passform och att det kanske ser kul ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...