Jump to content

Frågor Från Locost-sugen...


method

Recommended Posts

Hallå alla locost-fantaster!

Nu när huset nästan är färdigfixat och barnen snart är blöjfria (I wish...) har jag funderat på att låta sportbilsintresset få lite större utrymme i mitt liv. Jag har ganska länge velat fram och tillbaka om vilken typ av bil som skulle vara intressant, allt ifrån "exotiska" japsar (en polare var ordförande i Wankelklubben), Lotus och TVR (en annan polare är svår anglofil) till Stuttgarts stolthet (en bekant har en race-preppad 911) - dessutom: banbil eller mer bruksig?

Det känns dock som om jag vill ha något "renare" och mer fokuserat och då ligger locost/7 bra till. Har nu smugit runt här på forumet ett tag och tycker att det verkar finnas en schysst gemenskap i locost-Sverige. Min tanke är att bygga från ett kit och använda en hyfsat modern motor, t ex VAG 1.8T. Några frågor har dock dykt upp, jag hoppas ni kan hjälpa mig med några av dem.

Förutsättningar

=========

* Garage och utrustning

Jag har ett ganska litet dubbelgarage där vi bland annat har "familjekombin" och det lämnar inte så mkt plats över förutom plats nr 2. Jag har sett på många byggbilder att garagen ibland är ganska stora och välutrustade (pelarlyftar och CNC-svarvar:), kommer jag snea på trångboddheten? Dessutom, en liten kompressor och vinkelslip finnes men svetsar, bockningsmojänger, pelarborrar och annat är kanske inte vad jag har lust att lägga stålars på och inom min bransch finns det inte så många kvällstomma verkstäder att tillgå.

* Kunskaper

Jag svetsade senast för drygt 15 år sedan och det var inte mycket. I övrigt är jag tekniskt lagd och har meckat en hel del (en CRX -85 framstår nog som det primära subjektet) men att modifiera chassit och fixa egna adaptrar mellan alla delar i drivlinan kanske inte är min kopp te. Jag tycker att jag borde fixa det men det hänger nog på hur mkt anpassning det blir - måste man fram med vinkelslip, svets och svarv? Det verkar som de flesta är i mek-branschen i någon mån, är det 1) ett måste, 2) ganska praktiskt eller 3) spelar ingen roll?

Kostnader

=======

Jag hade tänkt mig en "midcost", köpa ett kit och fixa donatordelar (inte komplett bil) men inte köpa allt extra (custom-kylare etc) utan försöka lösa det med "skrotprylar". Jag har kommit fram till en initalkostnad för att komma igång på ca 60-80' och en slutsumma på 110-120', arbete och verktyg ej inkluderade. Är jag ute och cyklar? Och vilka verktyg klarar man sig inte utan?

Tidsåtgång

=======

Jag räknar kallt med två år.

"Donator"

=====

Har sett att Morty byggt MK Indy med VAG 1.8T och det verkar ju vara ett fint bygge så det är ju åtminstone inte omöjligt. :) Har dock förstått att den motorn är svår/dyr att få tag på och hur funkar effekten (är väl minst 150 hk) med 20 hk/100 kg? Eller har jag missförstått ngt?

Kit (istället för egensvets) är ett grundläggande val och jag har gärna en motor med fläkt som kan skruvas lite på när andan faller på (=fartens tjusning avtar). Är det att sikta för högt för en nybörjare?

Detta är de första och största funderingarna jag har, jag hoppas att någon kan kasta lite ljus över situationen. Sedan undrar jag också om det finns någon i stockholmstrakten som kan tänka sig att ta emot en locost-nybörjare på studiebesök för att titta, klämma men framförallt få svar om byggprocessen - hur det funkar och vad som är svårt.

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till Forumet!

Med ditt tänk fixar du säkert ett bygge. För min egen del har jag ett inte speciellt stort villagarage + litet förråd, som kan bli lite trångt ibland. Har ett antal plastbackar och kartonger som jag staplar grejor i.

Jag är inte på något vis i mek-branschen och har klarat mig med en allmän händighet och vissa baskunskaper, (och att kunna slänga ut frågor på Forumet - inte att förglömma!).

Verktygsarsenalen består i stort sett av en kompressor, liten pelarborrmaskin (billig bordsmodell), vanlig borrmaskin, 2 vinkelslipar, skruvstycke samt div. handverktyg förstås. Garagedomkraft och pallbockar är bra att ha- samt en jätteportion envishet och glatt humör!

(Dessutom har jag en liten 150 Amp MIG-svets som jag behöver då det ingår en del svetsning i mitt koncept).

Med det här kommer man långt och sen är det bra om man har någon lokal mekanisk verkstad som kan hjälpa en med vissa saker.

Tycker att du verkat vara på rätt spår - så det är bara att köra igång. Lycka till!

:notworthy:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

Ska försöka ge någon form av svar (min tolkning) på dina frågor.

Garage: Jag har ett isolerat garage på 100m2. Nödvändigt för att bygga en sjua, svar nej. Det finns en hel del på forumet som byggt på mycket mindre yta och det fungerar kanon bra. Dock är det lätt att skämma bort sig ;)

Utrustning: Jag älskar verktyg, maskiner och allt sånt som för oväsen... Jag har en hel del saker och köper på mig mer och mer (dumt med stort garage..). Tycker om att kunna göra saker själv, dels för att det är roligt och dels för att det blir som jag vill ha det. Bestämmer du dig för att bygga med en motor som inte är vanligt i en sjua, tex VAG 1.8t så krävs det lite speciallösningar och det blir svårt utan tillgång till svets, ev svarv och fräs. Nu har någon annan byggt med den konfigurationen och då kan man fråga den personen B) .

Kunskaper: Är du händigt lagd så kan du bygga en sjua. Det man inte kan (ingen kan allt), kan man antingen lära sig av andra eller få hjälp med. Jag har vanlig kontorstjänst och lyckades. Nu har jag visserligen skruvat med allt möjligt sedan jag gick i ettan och har hyfsade svets, svarv och fräskunskaper plus tillgång kvällstid till en jättebra exprimentverkstad på jobbet.

Kostnader: Låter som ett vettigt upplägg. Dock kan det behövas lite sånt som custom-kylare om du väljer en udda motor. För mig hade det blivit billigare att välja custom från början istället för att skrota ett par kylare och intercoolers innan jag insåg att jag behövde något special.

Tidsåtgången är helt beroende på hur envis du är och hur många timmar i veckan du kan tillåta dig själv att arbeta med bygget. I mitt fall så är det nog ca 5-6 timmars funderande per arbetstimme i garaget och det tog 2,5år.

Donator. Jag hade ingen sådan utan har köpt allting löst. Det är både positivt och negativt. Blir nog lite billigare med en donator, men flexiblare utan. Smaksak helt enkelt. Reglerna säger idag 15kW/100kg, men kan komma att ändras till 20kW/100kg. Om det slår igenom ser det i dagsläget ut som om det är SFRO representanten som avgör från fall till fall vad som gäller. Vill du göra livet lättare och billigare väljer du ett välbeprövat koncept med Fordmotor och drivlina eller så väljer du något udda som ingen gjort innan och konstruerar/tillverkar mycket själv.

Det enda som är självklart i denna frågan är att det är en jäkligt skoj hobby och att det är roligt att bygga.

Vill du se och prata bygge så är det samling på Kinnekulle den 23 augusti. Kan väl vara en lagom utflykt.

Link to comment
Share on other sites

method: Välkommen in i byggemenskapen. Du verkar ha funderat en hel del kring bygget så du har alla möjligheter att lyckas. Stort garage / verkstad är såklart bra men de finns personer som bygget Sevenbilar i utrymmen nästan som en garderob. Intresse och vilja kommer man långt på. Också kul att få se din byggtråd växa fram.

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Jag tycker det låter som att du ska ta en titt på MK byggsatserna.

Ta kontakt med "Daffe" i västerhaninge.

http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ic=7747&hl=

Och åk och titta på hans MK byggen.

En vanlig och välfungerande lösning är MK med zetec motor.

Den kombinationen kan nog vara värt en fundering.

Link to comment
Share on other sites

Vem var det som fick såga ut en vägg för att få ut bilen :lol:

I England har jag sett dom som bygger utomhus i ett prång mellan husen där dom spänt upp en presenning.

Svets ser jag som ett måste särskilt om man vill få ner kostnaden, då måste man tillverka mycket själv.

Annars är det väl ett Caterham eller Westfield kit som gäller där du kan köpa till alla delar som behövs.

Men då blir ju kostnadsläget ett annat.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tänk liknar ditt tänk "method". Jag vill ha en kick-start och har därför valt att beställa ett Westfield-kit. Där finns det nya grejer att köpa om man inte kan/orkar/vill leta efter grejer på skroten eller tillverka eget.

Jag kommer köpa nya bromsar och stötdämpare som det ser ut men sen när det gäller annat kan begagnat eller egen-tillverkat (ev. via kontakter) blir aktuellt för att hålla nere kostnaden.

Jag köpte en perfekt donator (på rekommendation i forumet). Det blev en SAAB 9000 2.0 T (150 HK). Den var krockad back och kunde pruta ner priset. Har nu sålt en delar och köpt på mig en Opel Omega V6 växellåda och en Ford V6 diff ..samt motor, kablage och en del annat. Min drivline-kostnad så här långt ligger på 0 kr :D (och då har jag kunnat provköra den innan)

http://www.jarkeborn.se/index.php/neozeven/byggdagbok-2009

Har inget jättegarage (som dessutom är ockuperat med MC, cyklar,..etc). Tro det skall funka bra....kommer väl förmodligen lägga karossen i källaren när den kommer...

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar och vänliga tillrop :notworthy: , vissa saker klarnar medan andra bara vecklar upp sig som en babushka-docka...

Är med familjen hos mina föräldrar i helgen och hittade i farsans verkstad den pallbock jag svetsade på gymnasiet - den var faktiskt riktigt välbehållen och snyggt svetsad! Vill minnas att jag provtryckte den till 3,5 ton så så jäkla usel svetsare kan jag väl inte vara - hur svårt kan det vara? :whistling: Blir nog till att skaffa en svets ändå för att kunna fixa de där små trixen...

@Lilje7

Ditt läge känns som ngt som jag skulle kunna fixa - känns ju trist att inte kunna lösa ens de enklaste moddarna själv...

@Morty

Missförstå mig inte - också jag har en djup rotad svaghet för maskiner och verktyg, helst de som är tunga och gör mycket ljud... Fräs o svarv blir dock overkill, hur mycket jag än skulle vilja kunna göra en sprängkåpa mellan en Cleveland-V8 och en Renault-låda får jag nog vända mig till proffsen för sånt.

Kinnekulle verkar ju som en prima idé, har snackat med en polare men nu har ju kojaklubben möte i Malmby den dan... :rolleyes:

Känns som om de flesta funderingar jag haft ang kunskaper och förutsättningar alltså fallit på plats. Däremot har den "enkla" delen att fundera ut plattform och drivlina inte direkt klarnat. Indy verkar som en lagom kompromiss mellan pris och kvalitet/enkelt att bygga, ska försöka få tag på Daffe. Westfield verkar smutt, deras modeller ser verkligen genomarbetade ut. Hur mycket dyrare är de?

@Jocke4U

Har inte tänkt på Saab, måste jag säga, men jag var inne på din dagbok och den motorn uppfyller ju mina krav. Den verkar lite lättare att få tag på (läs: billigare) än VAG:s och det finns ju en hel del komponenter att tillgå. Är det B204E eller B205E du har? Läste (hur gjorde man innan internet?) att 205:an sköt kolvar och hade för sig men den kom från 2001 om jag förstått rätt, blir nog lite dyrt ändå. Läste på din sida...

Passar Saab-spisen till Opel-lådan eller blir där mkt krångel? Läste återigen på din sida... Är dimensionerna "locost-vänliga"? Jag vill ju gärna ha en turbomotor... Alternativet, som jag ser det, är en Zetec, då passar ju många av kiten ganska bra och T9-/M75-lådor har det ju byggts en del utav. Suck, jag har nog 50 flikar öppna i webbläsaren nu. :doh:

Och då har jag inte kommit över det första/största hindret än: sambo-OK. Hennes respons har varit "är du seriös?" och "ska du lägga alla de pengarna på en leksak?". Enkla svar: "ja" resp "ja" men de biter inte riktigt. The struggle continues...

Link to comment
Share on other sites

Om du tänkt bygga ramen själv så kanske det behövs lite större garage med tanke på svetsarbeten osv.

Jag har ett garage på 47kvm, där jag har en färdig MK och en under uppbyggnad, sen har den andra delen familjen fått för sig att det är ok med cyklar, radiostyrdabilar, blomkrukor osv i "mitt" garage. det funkar bilarna tar inte så stor plats.

Byggkostnanden som du räknat på kommer säkert att hålla, iallafall de initiala, sen kan det dra iväg hur mycket som helst som med alla bilbyggen.

Jag har byggt mina MK med Sierra komponenter och den gamla Pinto motorn som iofs får sig en ordentlig översyn och bestyckas lite klassiskt med vassare kam, större förgasare osv, helt galen som man är efter att ha byggt en Dala 7 och tre MK Indy så funderar jag redan på min fjärde MK Indy men att bygga den lite lättare och bestycka den med en motor från saab.

om du vill kan du komma förbi och kika på bilarna.

Link to comment
Share on other sites

Tja.

Jag är ingen 7 byggare utan har byggt om eller byggt en Alfa bertone kanske man skulle kunna säga.

Sen har jag som nästa projekt att bygga en helt egenritad bil med en av dessa 7:en byggare.

Det där medblöjbyten och "frugan" är nog det som är det största problemet skulle jag vilja säga.

Men hos mig är det såhär, om inte jag skulle kunna fippla med en del sådana här saker så skulle inte tjejen orka med mig.

Jag har den turen att det har förståtts.

Jag är klar med Alfan inom några månader och garage bygger jag nästa år.

Med andra ord, jag ligger hellre under en blöt pressening och bygger bil än att sitta framför tv:n och sitta av tid.

Klart du ska bygga oavsett vad och hur det går till.

H/Ingarö

Link to comment
Share on other sites

Method: Jag resonerade som du ...vill ha en grund-setup som är bra/stabil och ganska enkel att "skrämma upp". Dessutom något där man inte är ensam om. Då faller SAAB's B204E in som en bra kandidat. Dock kommer det inte vara den enklaste setupen (vilket troligen är Zetech/Duratec), jag ser idag utmaningar i form av:

- Kylning av laddluften (antingen vända på spjällhuset eller sätta in en chargecooler)

- Plats (kommer bli lite trångt och man får tänka igenom placeringar/lösningar innan de blir permanenta, speciellt på den varma vänstersidan med pedaler/cylindrar, styrning, avgas, turbo,...)

Sen vad det gäller priset på Westfield så vet jag inte exakt men visst är dom lite dyrare än MNR eller MK men tror inte att det är jätteskillnad. Jag valde Westfield pga att det finns en "större" organisation kring denna bil och kanske är dom störst bland Seven-kits och att det finns möjligheten att "köpa sig genom" vissa problem (speciellt med Fordmotorer). Slutligen så gillar jag deras kaross, speciellt den kombination jag har valt...så klart :D ...dvs med "gammal" front med V8 huv och den nyare bakdelen. ...sen är ju smaken som baken.

Men man får vara medveten om att t.ex. pedalstället som finns i Westfield kanske behöver kapas och montera ett hängande....men det vet jag inte idag.

Lycka till med att sälja in konceptet...ta med henne till Kinnekulle så kanske någon kan bjuda henne på en åktur....vips måste du bygga TVÅ Sevens :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...