Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

Har inte hänt så mycket synligt på bygget på sista tiden. Det mesta är detaljer som tar en förb....tid. Skyddsplåtarna (skyddar mot grussprut från framhjulen och avgaser) på framsidan av bakskärmarna är förfärdigade av en gammal diskbänk. Provmontering gjorde jag på förarsidan (syns på bilden). Tänkte polera dom spegelblanka men rostfritt är hårt, mycket hårt. Tänk bara på hur reptålig en diskbänk är!

Kommer nu att ta itu med dammkåpor över säkerhetsbältesrullarna och handbromsen.

Mycket tid gick till att konstruera och forma täckplåten under noskonen och det är inte färdigt än. Funderar på att göra den "knöliga" delen (vid övre bärarmen) av gummiduk som formas runt detaljerna, får prova-göra om-prova-göra om-prova-göra om, men det är väl det som är tjusningen att bygga egen sportbil.

Såg att TV-serien "Morden i Midsomer" hade en röd Lotus Super Seven i ett avsnitt! Kvalitétsserie, som har sådana exklusiva fordon i rollerna!!!!

Anledningarna att bygget går sakta framåt har varit att jag insåg att den inte skulle bli klar i sommar och att jag har måste jobbat i yrket samt att jag och en kompis har gjort en tripp till norra Norge och Finland med våra "järnhästar".

Planeringen var ca 250 mil och 5-6 dagar men det blev 3 dagar och 177 mil. Norge kan beskrivas med tre ord vackert, långt och dyrt.

Vackert

-fantastiska naturscenerier

Långt

-vägarna går upp och ner i fjällen, ut och in i fjordarna mm. Man kommer ingenstans, allt tar längre tid än man anar.

Dyrt

-vad sägs om "dagens rätt i Alta (köttbullar) 153 SEK, 4 st AA batterier köpta på COOP för 83 SEK!!!! Bensinen (95 oktan) 16 SEK/lit.

Vi hade som lägst +5,2 grader (över fjället vid Gildetun), varmast (+15 c) hade vi strax söder om Lansjärv (Överkalix kn i Norrbotten). För det mesta var temperaturen mellan +7-11 grader.

Någon som har hört talas om "the global heating"?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du skulle åkt åt andra hållet.

jag var och jobbade i Kaluga i Ryssland i Maj, där kostade bensinen 3,50 och en pizzabit och en starköl 20:-

God 8% öl köpte man för 14:- i 1,5 liters petflaska.

Link to comment
Share on other sites

Kompisen och jag håller på att undersöka nästa års körning: Luleå-Salla-(ryska gränsen)-Kandalaksja-St Petersburg-(ryska gränsen)-Helsingfors-Luleå.

Våra hustrur är naturligtvis hysteriska trots att dom slipper följa med.

Jag har jobbat i Murmansk flera gånger och känner till riskerna och svårigheterna.

Å andra sidan klarar man att bygga en bil vore det helv... om man inte ska klara att köra "järnhäst" i Ryssland.

Vi känner väl till det ryska vägnätets erbarmeligt dåliga kvalité, kriminaliteten, hotellstandarden i småstäderna. Möjligheterna och upplevelserna ser vi som oändliga. Ska man sitta på "hemmet" på äldre dar och gräma sej över att man inte vågade?

Link to comment
Share on other sites

Jag har rest en del i Ryssland och bott i lägenhet i Volgograd ett par månader. Haft förmånen att se Ryssland inifrån. Det finns massor att reta sig på och hetsa upp sig på om man vill. Tar man det som det är får man många upplevelser man aldrig glömmer, och Ryssland biter sig fast i själen.

Ett STOORT land!

Link to comment
Share on other sites

Snygga bilder, både utsikten och bilen. Kul att bygget ändå går framåt!

Den stora frågan: Var finns växthuseffekten när man bäst behöver den?

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

I Iran kostar bensinen ca en krona litern, men för att man inte ska överkonsumera har man infört en slags ransonering. Förbrukar man över en viss mängd dubblas priset... :)

Synd att landet är som det är i övrigt...

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag tillverkat värmeskydd över ljuddämparna. Materialet (den perforerade alu-plåten) kommer från en låda från ett läkemedelsföretag.

Jag räknar med att det är lätt att bränna ben/byxor när man kliver ur/i bilen därav anledningen till skyddet.

Har även börjat göra mallar till karossen. Materialet utgörs av pizzakartonger. Ungdomarna brukar benämna vissa bilmodeller "pizzaracers" så nu är väl namnet givet! Lägg märke till bogseröglan på vänstra sidan bak. Håller på att klura ut hur en sådan kan monteras fram. Bilen är låg och därför vill jag inte ha något som sticker ut framtill. Ser redan för min inre syn hur en dragögla hakar fast i någon trafikbula vid ett övergångsställe, shit!!!

En av sonens kompisar monterade på en upphittad "strålkastare" sent en natt. Den har väckt stor munterhet hos alla!

Link to comment
Share on other sites

Tänkte samma sak ang storleken på pizza-kartongen.. pizza-räser är vanligen en äldre BWM av 5- eller 7-serien, väldigt polaerad trots begynnande rost och givetvis med en lila eller rosa arabiskmönstrad ask med papperservetter i bakrutan. Rattöverdrag och kulsäte är standardutrustning. :D

Rattöverdrag (svart med nabbar) och kulsäte kan du ju skaffa... men servetterna blåser nog bort...

Link to comment
Share on other sites

Tänkte samma sak ang storleken på pizza-kartongen.. pizza-räser är vanligen en äldre BWM av 5- eller 7-serien, väldigt polaerad trots begynnande rost och givetvis med en lila eller rosa arabiskmönstrad ask med papperservetter i bakrutan. Rattöverdrag och kulsäte är standardutrustning. :D

Rattöverdrag (svart med nabbar) och kulsäte kan du ju skaffa... men servetterna blåser nog bort...

Haha......det var många acessoarer som måste kompletteras.

Undrar om en "Wunderbaum" (tillhör mera min generation, 40-talist) kan duga. Hmm...lukten kan bli svår att njuta av i en öppen bil, men kanske något för de som står bredvid?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Detta inlägg har inte med "byggeriet" att göra.

Nämnde i mitt första inlägg att jag och en kompis har kört en "korttur" med våra "järnhästar" till Norge.

NSD publicerade idag en artikel om resan: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?Art...d=4780319#forum

Antas i ett tropiskt Luleå

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bygget går långsamt framåt.

Just nu gäller det mesta svärandet vändning av startkransen på svänghjulet, byte av tätning i ingående axeln till vx-lådan och bakre vevaxeltätningen på vår Pajero. Måste göras efter 30 000 bekymmersfria mil.Om ingen vet så kan jag informera om att vx-låda med fördelningslåda till denna bil är förb...tung!!!

Lämnar här en kort uppdatering.

Sonens kompis är flygtekniker. Han hade synpunkter på att tilluften (borde stavas med tre l!)till EFI´n var för klen.

Originalluftfilterboxen borde jag ha kvar enl. "therealpinto" eftersom insugningsljudet på V6 blir för högt annars.OBS! Det ska vara två slangar mellan luftfilterboxlocket (vilket djä...ord!) och EFI´n, på bilden är endast en slang monterad.

Det ena luftintaget gjordes på förarssidan med ett "scoop" (se bild) och det andra drogs ut till andra sidan. Biltema hade alu-slang som passade perfekt (dia 60 mm), 199 SEK/2 m.

Nästa jobb är att räta upp bakre coilovers så att fjädringsrörelsen blir mera rakt upp/ner.Min rådgivare, professorn i bildesign,hade synpunkter på mina lutande coilovers. Bra med kunniga rådgivare, som jag även tycker att ni forumdeltagare räknas in i.

Detta var en liten och anspråkslös uppdatering förhoppningsvis kommer mera senare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jodå, bygget går sakta framåt.

det som har skett är att bakre coilovers har rätats upp dvs är numera mera lodräta än tidigare. Måste skaffa kraftigare fjädrar eftersom de nuvarande är för mjuka.

Allt är inte bilbygge även om det är roligast och mest intressant.

I vår familj har vi under massor av år kört hundspann, många dramatiska och fina fjällturer har det varit. Tyvärr drar våra älskade Siberian Huskies numera ekipage i hundhimmelen.

Förra veckan tog jag det slutliga beslutet att göra mej av med den sista egenhändigt byggda och konstruerade hundsläden. Nostalgiskt och lite ledsamt känns det men allt har sin tid, nu är det bilbygge som gäller.

Någon som känner någon som behöver en hundsläde? Kanske fel forum?

Nåja, bifogar en bild på "pinnhögen" som vissa kallar den, hustrun brukar ju benämna bilbygget för "rörhögen".

Bästa bygghälsningar från ett snöfritt Luleå

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu är våren här, fast tveksamt här i norr.

Årets första "utrullning ur garage/verkstad har gått av stapeln!

Allmän sortering och städning är absolut nödvändigt eftersom byggutrymmet har fått tjänstgöra som förråd och avlastningsplats under vintern.

Kaos brukar känneteckna kreatörer och det framgår av bilden från min byggplats men nu blir det ordning reda!

Fortsätt att bygga!

Link to comment
Share on other sites

Är man sugen på banträff är Kinnekulle definitivt bättre än Murmansk.

Förresten det är nog aldrig bättre med Murmansk

Kom gärna till Kinnekulle i Augusti, vi kör fortfarande på sommardäck då, bara så du vet...

Link to comment
Share on other sites

Kan inte undanhålla er kära bilbyggare en bild från mitt nystädade "kreatörskontor".

Äntligen kan byggeriet börja igen efter vinterns kaos och vedermödor.

Antas i ett soligt Norrbotten där inte vulkanaskan märks utom i flygets avgångstider.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kvällens arbete är till ända och garage/verkstad behöver städas igen.

Nu har bakre coilovers en mera upprätt ställning.

De nya fjädrarna gav en betydligt styvare bakvagn. Känns utmärkt när två personer står på och gungar upp/ner.

För framtida justeringar gjorde jag flera hål för övre fästbultarna för att kunna öka/minska lutningen på coilovern. Fan, finns det inget bättre ord för "coilover"? Återstår nu att svetsa konstruktionen.

Jag behöver en fälg enl. bilden för reservhjulet. Någon som har en liknande fälg märkt 7Jx15H2 ET35 passande för Scorpio V6-88?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så är då första försöket att tillverka karossens baksida utförd. Materialet är kasserade reklamskyltar.

Gick mycket bättre än vad jag hade förväntat, inte ens den minsta svordom eller andra kraftuttryck olämpliga för barn, präster, hustrur eller grannens hund.

Har gjort "bakplåten" i tre delar för enkelhetens skull. Den mittersta biten kommer att döljas av reservhjulet (hållaren syns på en av bilderna). Tills vidare är plåten fastskruvad med 3,5 mm plåtskruv, den ska sedan fästas med pop-nit i samma hål.

Vän av ordning kommer säkert att påpeka att SFRO 1 inte är gjord ännu. Lugn, bara lugn, allt kommer att demonteras inför det "nålsögat".

Märkligt hur tillfredsställande det känns över de små framstegen. Hmmm....undrar hur det känns vid STORA framsteg, kanske borde prova?

Antas i Luleå där det snöade igår.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Idag känns det som att en vall är passerad!

Nu är samtliga karosserisidor tillverkade och provmonterade, visserligen endast fastskruvade med 3,5 mm plåtskruv.

Materialet i reklamskylten (röda sidorna) var mycket hårt, förefaller vara något slags duralaluminium. Jag kan försäkra att det känns i händerna efter att klippt och borrat några hundra hål för skruvarna.

Fantastisk känsla att gliiida ner i förarsätet och känna sej som Fangio (endast 40-talister vet vem han var), iofs i teorin men ändå.

Nu vidtar det tidskrävande detaljarbetet och alla finjusteringar. Allt detta är ju deltagarna på detta forum väl medvetna om.

SFRO 1 kommer att beställas när jag får nedre hålet för spindeltappen konat till rätt konicitet som överensstämmer med tappen.

Idag är det olidligt varmt i Luleå, +20 c. Haparanda lär ska ha varit varmast i Konungariket idag. Lugn, bara lugn snart är Nikkaluokta kallast igen.

Antas i Luleå

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu provat den på forumet nämnda metoden att "avrosta".

En balja fylldes med vatten, tömde i en 1/3 burk med bakpulver, ett 22 mm armeringsjärn fick fungera som katod.

Strömförsörjningen kom från en CETEK-laddare.

Inte fan hände det något!

Satte i ytterligare ett armeringsjärn och bytte laddare till en billig mc-laddare. Och si, nu började det hända saker! Bubblor och rörelser i vattnet.

Efter ett dygn kollades resultatet, det var över förväntan. Lätt att borsta bort den rost och smuts som fanns kvar därefter tvättning med lacknafta och sedan målning med bromsoksfärg. Märkligt hur mycket "gegga" som samlades på armeringsjärnen. "Geggan" borstades lätt bort med stålborste och varmt vatten.

Känner mej riktigt nöjd!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid lockats att prova avrostning men ännu bara kört citronsyrabad och små små bromsdelar till Volvos handbroms. Det fungerade väl rätt bra.

Nu har jag några bakok som är värt att prova med från en skrotad Scorpio.

Ska kolvarna bara tryckas in och sitta kvar och bromsslangen ligga säkert ovan vattenytan så det inte blir någon "kallsup" den vägen.

Har du en bra steg för stegbeskrivning av typen, Avrostning för dummies. En sådan skulle jag behöva för första försöket.

Link to comment
Share on other sites

Demontera hela oket innan avrostningen. Du vill ändå ha nya packningar i det samt att du vill vara säker på att innanmätet är helt rent och fritt från lut, smuts m.m. när du monterar det på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Samtliga packningar kommer att bytas. Har en klient som vet hur man förfar med handbromsanordningen på bakre oken så det är lugnt vad gäller dom. Kommer att blåsa rent alla kanaler och annat innan återmontering.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Exklusivt besök i Luleå!

Stigge kom förbi med sin Pegasus.

Vilken bil!

Körningen var en upplevelse i världsklass, Stigge brände väl däck i en omfattning som inte lämpade sej för mindre bemedlades plånböcker. Känslan liknade den man får vid körning av en gocart.

Bra att få utbyta tankar och erfarenheter och att få se på en annan bils konstruktionslösningar. En sak vi märkte var att vår bil är större än hans, vi har ju dessutom V6-motor. Vi har byggt efter McSorley 442 vilket gör skillnaden. Lägg märke till att mina coilovers är monterade inne i karossen.

På bilden är Antas till vänster, Stigge i mitten och sonen Ola till höger.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Alltid bra att se på andras bilar.

Har idag tillverkat ett värmeskydd mellan kaross och katalysator. Det kanske var "to overdo it" men bygga bil är ju ett ständigt funderande och byggande.

Köpte Biltemas värmeskydd art.nr 79-449, tillverkade två plåtar av aluminium och "klämde fast" värmeskyddet mellan plåtarna. Fäste konstruktionen med 15 mm distanshylsor och vips kanske karosslacken klarar strålningsvärmen från katalysatorn.

Ska göra samma konstruktion bakom ljuddämparen också.

Den röda färgen på karossplåten är plastöverdrag som lätt dras bort med hjälp av varmluftspistol.

Även små framsteg är framsteg!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Har jag också tänkt på.

Skyddet är tillverkad av en låda från ett läkemedelsföretag. Återvinning är ledstjärnan.........det blir billigt också, inte fel det heller.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Har jag också tänkt på.

Skyddet är tillverkad av en låda från ett läkemedelsföretag. Återvinning är ledstjärnan.........det blir billigt också, inte fel det heller.

Behövs det verkligen...? :) Mina tidigare "oljefat" (runda fullflödesdämpare i rostfritt) blev aldrig varmare än att man kunde ta på dem med skinnet i behåll. På väg plockar man (oftast ;)) inte ut så mycket effekt, och på banan kyler fartvinden ganska rejält när allt ligger på utsidan.

Mina nuvarande Raka Rör Special (där avgaserna går precis innanför höljet) blir dock "lite" varmare, så man får tänka på var man sätter fötterna...! :o

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Är nu på en kort visit i Luleå för att besöka "ungdomarna", så det finns lite tid över till att fundera på det viktiga i livet: SUPER7 !!!

Undrar om det finns någon 7:a i Luleå-trakten? Snabb koll på forumet ger ett positivt svar.

Ett kort PM och samtal leder till ett trevligt garagebesök & fika för att utbyta erfarenheter hos Antas.

Antas 7:a byggs efter locost-konceptet och vi (undertecknad & sonen) fick höra många roliga historier hur delar & material hittat hem till verkstaden, och ibland försvunnit ut lika fort :)

Anders & Henric tackar för ett trevligt besök hos Antas.

Link to comment
Share on other sites

Kompisen och jag håller på att undersöka nästa års körning: Luleå-Salla-(ryska gränsen)-Kandalaksja-St Petersburg-(ryska gränsen)-Helsingfors-Luleå.

Våra hustrur är naturligtvis hysteriska trots att dom slipper följa med.

Jag har jobbat i Murmansk flera gånger och känner till riskerna och svårigheterna.

Å andra sidan klarar man att bygga en bil vore det helv... om man inte ska klara att köra "järnhäst" i Ryssland.

Vi känner väl till det ryska vägnätets erbarmeligt dåliga kvalité, kriminaliteten, hotellstandarden i småstäderna. Möjligheterna och upplevelserna ser vi som oändliga. Ska man sitta på "hemmet" på äldre dar och gräma sej över att man inte vågade?

Livets förutsättningar kan ändras snabbt.

Min mc-kompis som jag nämner ovan har drabbats av en stroke och kommer nog aldrig mera kunna bestiga en "järnhäst" igen. Hans färdmedel är numera rullstol.

Jag är tacksam över att vi fick så många och långa turer tillsammans, Polen,Baltikum,Norge,Finland,Frankrike,Tyskland,Belgien,Holland m.fl. länder.

Alla minnen,filmer och bilder får ett speciellt värde när man ser tillbaka på något som inte kommer tillbaka.

Ta vara på livet och njut av varje dag, man vet aldrig vad morgondagen har i sitt sköte.

Hans liv måste nu ändra riktning och vi alla måste hjälpa till och fylla hans liv meningsfullt. Han klarar det, jag hyser inga tvivel om det.

Carpe Diem.

Antas

Link to comment
Share on other sites

jag tänker Trike..

lycka till..

Jag har tänkt samma tanke. Eftersom han är halvsidigt förlamad är det nog svårt på det närmaste året men förbättringen kan redan märkas så förhoppningen finns.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Idag uti detta nådens år genomfördes SFRO 1.

Kan erkännas att jag hade viss ångest inför kvalitén på chassirören. 2005 när yngste sonen och jag påbörjade projektet fanns inga krav på chassirör.

Besiktningen genomfördes noggrant och sakkunnigt. Hårdheten på rören mättes och kvalitén var korrekt. Puhh.....

"Rörhögen" fick egen identitet, ett alldeles eget chassinummer. Känns som en milstolpe!

Min diskretion förbjuder mej att överhuvudtaget omnämna besiktningsmannens utlåtanden.

Hmmm...ska oblygt och icke ovilligt ändå nämna några synpunkter:

-bra, gediget och vackert bygge med flera egna lösningar.

-bra att träffa någon som vet vad det handlar om

Ytterligare omdömen tänker jag i diskretionens namn utelämna men det kändes bra i hjärta och hjärna.

Inga anmärkningar fanns på bygget.

Känns nästan som om bilen är färdig nu. Mjaa...nu återstår resten, det roliga. Karossen och många andra detaljer är till stora delar färdiga.

Hälsar Antas som säkert känner samma stolthet som alla andra som har genomlevt "nålsögat".

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...