Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

Långsamt börjar suffletten ta form.

Betydligt värre och svårare än jag hade förväntat mej.

Tyg håller ju inte formen som plåt, tyg far ju åt alla håll!

Mycket göraomande och svärande men snart har jag tak över huvudet.

Antas

Snart taklagsfest.

Försök göra kapellet så tight att du knappt får på det.

Jag fick dra ordentligt för att få på mitt originalkapell, men det var snyggt och rynkfritt.

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jodå, jag har sträckt, dragit, töjt så hustrun har ont i fingrarna.

Har även två lattor som uppstyvnad i taket, de är fästa med kardborreband för att kunna lossas när "taket" fälls ihop.

Blir spännande att köra första gången och se hur det fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Var på bilentusiastträff i Gammelstad utanför Luleå ikväll.

Rörhögen måste självklart provsittas av en vacker isländska, moderiktigt klädd i islandskofta.

Bilen föreföll mera intressant än dess gubbe till ägare!

Antas

Gammal och gubbaktig men snäll

post-291-0-40663300-1344451970_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sufflettprojektet, ver 7.0, i dags dato.

Det är svårt att undvika veck, ändrar man på ett ställe blir det följdverkningar på något annat ställe. Får nog leva med vecken!

I 95 km/tim fladdrar inget, allt verkar stabilt.

Som syns på bilden finns inga fästen över hjulhusets kurvatur, det sitter kardborreband på insidan som fäster mot "bagageluckan" - det blev alldeles för trångt att få dit vridfästen.

I taket finns två lattor som fästes med kardborreband för att eliminera fladder, de kan lätt lossas om jag vill fälla tillbaka suffletten.

På främre röret finns på båda sidor(på insidan) i huvudhöjd "flärpar" som håller duken mot röret, de omsluter röret med kardborreband.

Funderar på att göra sidorutor, tyvärr är hustrun lite sur över allt jobb och göraomande men med lite gull-gull, vitt vin och räkor ska hon nog bli resonabel.

Om någon är intresserad av bilder på detaljer kan jag fotografera i morgon.

Sufflett(t)yg (borde vara -ttt-) är djäv...besvärligt att jobba med, plåt är betydligt enklare.

Antas

Sufflör.

post-291-0-73980900-1344616174_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sufflettprojektet, ver 7.0, i dags dato.

Det är svårt att undvika veck, ändrar man på ett ställe blir det följdverkningar på något annat ställe. Får nog leva med vecken!

I 95 km/tim fladdrar inget, allt verkar stabilt.

Som syns på bilden finns inga fästen över hjulhusets kurvatur, det sitter kardborreband på insidan som fäster mot "bagageluckan" - det blev alldeles för trångt att få dit vridfästen.

I taket finns två lattor som fästes med kardborreband för att eliminera fladder, de kan lätt lossas om jag vill fälla tillbaka suffletten.

På främre röret finns på båda sidor(på insidan) i huvudhöjd "flärpar" som håller duken mot röret, de omsluter röret med kardborreband.

Funderar på att göra sidorutor, tyvärr är hustrun lite sur över allt jobb och göraomande

men med lite gull-gull, vitt vin och räkor ska hon nog bli resonabel.

Om någon är intresserad av bilder på detaljer kan jag fotografera i morgon.

Sufflett(t)yg (borde vara -ttt-) är djäv...besvärligt att jobba med, plåt är betydligt enklare.

Antas

Sufflör.

Det kommer nog vara till glädje för oss alla som behöver få lite mer positiv assistans från våra äkta makar. För jag utgår från att det var bilder på gull-gull, räkor och vitt vin du menade..... :) :)

Link to comment
Share on other sites

Från det ena till det andra. Såg precis att jag fick äran att skriva inlägg nummer 1000 i din tråd Antas.

Grattis!

Priset för denna prestation blir en fri middag som serveras i casa Eliasson/Bygdell i Konungarikets mitt, Luleå.

Antas

Känner sej hedrad.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om man ska skaffa sej en traktor som komplement till rörhögen?

I så fall skulle fordonsparken täcka hela skalan från 1-7 sitsig, fördelat på 6 fordon.

Denna skönhet fanns på "Höslaget" i Avan utanför Luleå.

Antas

Traktorsugen.

post-291-0-70991500-1344699171_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu har slutet på sufflettjobbet infunnit sej - kanske!

Bifogar några bilder på detaljer för de som har nerver att göra jobbet själv.

Lattorna (2 st) i taket ligger i fickor som trycks upp mot kardborrebandet i takets insida - fungerar bra vid körning.

Mot rutan är suffletten fäst med två alu-lister (varav en insydd i en ficka i tyget), listerna är popnitade mot en U-profil som trycks ner över rutlisten, spänns sedan fast mot rutstolparna med två "knäppen" (syns på en av bilderna).

Främre sufflettröret håller duken med en "flärp", tveksamt om den behövs. Suffletten är så spänd att den kan vara obehövlig. Nåja i teorin behövdes den!

I taket mellan rutan och främre sufflettröret har jag (=hustrun) sytt in ett "takutsprång" för att förhindra/minska regnvatten i cockpit. Rutstolparna lutar inåt från övre karossröret, om det regnar lodrätt (sällsynt?) kommer det alltså att regna in, därav "takutsprånget".

Det blev veck på suffletten men det får jag leva med, varje ändring får följdeffekter på andra ställen med nya ändringar - vecken har ingen praktisk betydelse utan är mera av kosmetisk karaktär.

Suffletten är lätt ihopvikbar mot "bagageluckan".

Antas

Taklagsfestarrangör.

post-291-0-46873300-1344768015_thumb.jpg

post-291-0-10092100-1344768035_thumb.jpg

post-291-0-06156900-1344768067_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Kira (hunden) och jag har varit och tankat upp rörhögen.

Hon fick syn på en snygg hane som hon inte kunde släppa med blicken.

Inte såg jag några snygga kvinnor som spände blicken i mej - undrar varför?

Man borde kanske ha fötts som hund?

post-291-0-46777400-1344799483_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta meddelande riktas till gka eftersom det inte går att sätta in bilder i personliga meddelanden.

Växellådan är avlämnad i Luleå för trp till dej i de oländiga trakterna söder om Dalälven.

På bilden är lådan rentvättad och monterad på en modifierad lastpall.

Hoppas att du blir nöjd.

Till er alla som skickar gods kan jag informera att frakt av växellåda Luleå-Karlskrona kostar:

-Bussgods 776 SEK

-DHL ca 2400 SEK

-DSV 563 SEK

Antas

Växlare

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Då kan jag meddela att DSV inte vill ha att göra med privatperoner och enstaka försändelser :( (iaf. här i Sthlms området)

Jag ringde dem just och fick till svar att vi är inte intresserade.

Man får väl lösa det på annat sätt ;-)

// Micke

Detta meddelande riktas till gka eftersom det inte går att sätta in bilder i personliga meddelanden.

Växellådan är avlämnad i Luleå för trp till dej i de oländiga trakterna söder om Dalälven.

På bilden är lådan rentvättad och monterad på en modifierad lastpall.

Hoppas att du blir nöjd.

Till er alla som skickar gods kan jag informera att frakt av växellåda Luleå-Karlskrona kostar:

-Bussgods 776 SEK

-DHL ca 2400 SEK

-DSV 563 SEK

Antas

Växlare

Link to comment
Share on other sites

Allt löses till mänsklighetens fromma i Konungarikets befriade område - undantag för kölden och snön, men vi ser fördelar i det också.

DSV frågade mej om jag var privatperson och hade inga invändningar mot det. Fick betala kontant annars måste de fakturera.

Link to comment
Share on other sites

Antas: --- privatperson och hade inga invändningar mot det --- Tänk om de sagt nej att du inte skulle få fortsätta vara en "privatperson". "Publikperson" blir du väl då = Politiker alltså.......

Jag visste inte att DSV hade sådan möjlighet till personlig påverkan. Då blir det alltså Antas Fria bilfabrikörernas partirepresentant, kanske med partiforkortning, Antas (fb)? Hur ser du på 2014?

Link to comment
Share on other sites

Mja, politik har jag aldrig sysselsatt med och kommer sannolikt aldrig att göra det heller.

Jag tummar aldrig på moral, sanning, respekt för människor och ärlighet vilket gör att jag skulle vara/bli en urusel politiker.

Vad jag personligen anser om politiker är nog inte lämpat för tal och skrift.........

Antas

Omutbar (om det inte gynnar mej...haha)

Link to comment
Share on other sites

Nyss hemkommen från en bilträff i Piteå.

Som vanligt tilldrog (EGO´t !!!) sej rörhögen intresse.

Träffade en till nörd ( +jag) som hade byggt två liknande bilar, dock för racing.

Trevligt att möta en "byggeribroder" och utbyte erfarenheter.

Körde de 6 milen till Piteå i flödande solsken och ca +24c. På kvällen (ca 20:00) var det 16-18c, + är nog onödigt att skriva trots att det är i Norrbotten.

Märkte att motortempen blev lite högre vid rådande yttertemp.

Suffletten fungerade alldeles utmärkt vid hemfärden - inget oönskat fladder.

Antas

Fladdermus utan vingar.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

I grannbarnens sinnen är en färd runt kvarteret en tur på många hundra mil.

Vi skulle köra ett varv (200 m) men de påtalade i skarpa ordalag att det skulle vara TVÅ varv!

Det är en tillgång att ha barnasinnet i behåll själv så gubbe jag är.

Idag blir det en varm dag i Luleå. Har nyss plockat svartvinbär från grannens buskar för att förgylla filfrukosten - nyttigt lär det visst också ska vara.

Antas

Frukostfixare och barnroare

post-291-0-28223800-1345190651_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hemma efter två dagar i regn!

Totalt blev det 84,617 mil mot planerat ca 145 mil.

Hade planerat en kulturresa till vårt östra broderland med rörhögen.

Planen var att gå på vinterkrigets slagfält i Salla och Suomussalmi och köra Raatevägen samt att besöka byarna där ryska partisaner mördade gamla, kvinnor och barn.

Tyvärr hade jag inte vädergudarna på min sida, +9c och regn hela tiden. Gav upp i Salla och körde direkt hem till Konungariket.

Konstaterar att rörhögen väcker uppmärksamhet i Finland också.

I Salla blev jag stoppad av en taxi som absolut ville titta närmare fordonet.

Finland är som att köra i ett grönt dike, man är omgiven av skog hur man än kör.

Nåja, får väl göra en omplanering och fara dit med vädergudarna på bättre humör.

Erfarenheter.

-"water repellent" wax (t.ex. Rain X) på rutan fungerar faktiskt bra. Vindrutetorkarna kunde vara inaktiva för det mesta.

-suffletten fungerade oklanderligt. Läckage finns längs hela listen i övre rutkanten - enkelt åtgärdat.

-"dörr" e.likn. skulle höja komforten på förarsidan betydligt.

-tonneau cover var en "höjdare". Packningen var torr och tillgänglig hela tiden. Jo, hustrun var inte med!

-bilen är relativt känslig för spår med vatten på vägbanan, vill gärna "dra iväg". Kan bero på däcken, låg fordonsvikt, hjulinställning eller annat okänt.

-på torr och fuktig vägbana går den "som tåget", kursstabil och mycket bra köregenskaper. Förare/byggare är mycket nöjd med uppförandet.

-på "långkörningar" skulle det vara en fördel att ha farthållare. Rörhögen uppför sej som min järnhäst (Suzuki Intruder 1400), om man inte är uppmärksam överskrider den lätt och snabbt fartgränserna. Liknar inte alls min Mitsubishi Pajero turbodiesel!

Förr kunde man köpa farthållare lite här och där, marknaden tycks dock ha dött ut.

Någon som vet var det finns billiga (!) farthållare?

Antas

Ostupad

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Departure from Lulea troligen 31 aug eller 1 sept.

Tänker göra flera mellanlandningar under färden, var och när är som vanligt oplanerat.

Målet är dock min lillasyster i Ronneby.

Skicka gärna mobilnummer så kan jag försöka göra ännu flera oplanerade stopp.

Är mycket intresserad att se så många bilbyggen som möjligt, här uppe i Konungarikets befriade område är jag fortfarande Kung - därav regnr EGO-XXX! Finns alltså inte många här i den centrala regionen att inspireras av detaljer och problemlösningar på.....möjlighetslösningar borde jag istället skriva!

Antas

Körande panchis.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Departure from Lulea troligen 31 aug eller 1 sept.

Tänker göra flera mellanlandningar under färden, var och när är som vanligt oplanerat.

Målet är dock min lillasyster i Ronneby.

Skicka gärna mobilnummer så kan jag försöka göra ännu flera oplanerade stopp.

Är mycket intresserad att se så många bilbyggen som möjligt, här uppe i Konungarikets befriade område är jag fortfarande Kung - därav regnr EGO-XXX! Finns alltså inte många här i den centrala regionen att inspireras av detaljer och problemlösningar på.....möjlighetslösningar borde jag istället skriva!

Antas

Körande panchis.

Du har PM.

Link to comment
Share on other sites

Hustrun syr, svär och dundrar! Bästa att hålla sej på säkerhetsavstånd och iaktta tystnad.

Erfarenheterna av Finlandsresan är att det skulle vara bra med någon form av dörr eller turbulensskydd på förarsidan.

Jag återkommer med bilder på resultatet - om inte hustrun har klippt sönder alltihop.

En fördel/nackdel med "dörren" är att jag måste göra bredare armstöd för vänstra armen.

Antas

Hustruplågare

post-291-0-44815000-1345895955_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Äldsta sonens kompis kom med en gammal klassisk skinnhuva han hittat i en antikvitetsaffär söder om Dalälven.

Priset var i sann Locostanda - 75 SEK!

Passar bra på en lika gammal (nästan) gubbe som mej. Nu fattas bara "struten" som gubbarna brukade ha runt ansiktet vid kallt väder så är imagen total.

Antas

Barnslig gubbe.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Så småningom är detta ersättningen för glödlampor i blinkers fram.

Modernt och tillförlitligt ska det vara alltså blir det LED-blinkers (orange LED).

Experimenterande och tester fortsätter, det gäller att få LED att fungera tillsammans med vanliga glödlampor.

Krävs en hel del tänkande (och svordomar!).

LED-plattan ska monteras in i positionsljus från JAS Gripen, ska bli blinkers på rörhögen.

Antas

Blinkar olagligt men åt rätt håll.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hej Antas

Kan Uppsala vara intressant ställe att göra en pitstop på din resa neråt? Vi som har bilar där är ju inte pensionärer så dagtid under vardagar kan det bli svårt.

Jag och Donkervoort Stefan från Björklinge har redan talats vid om detta och träffar dig gärna på din resa söderut. Jag är ganska övertygad om att vi kan få med PeÅ också för en fika träff.

Kontakta mig på 0708-697979 för passeringstidpunkt.

Björklinge, E4 avfart 190

Alternativt Uppsala, E4 avfart 187 eller 186 beroende på val av träffpunkt.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Har du vägarna förbi Tjockhult så kan jag möta upp med Cobran och guida dig genom stan, går säkert att samla ihop en massa 7:or också om det skulle vara intressantare.

Link to comment
Share on other sites

Västerås fick finfrämmat av Antas från Lule. Vi sparkade däck och jämförde de tekniska lösningarna, samt lite ljug :thumbsup:

Imorgon fortsätter han ännu längre söder ut i 7:an. Karln är nog inte riktigt frisk :notworthy:

post-1399-0-55941300-1346954060_thumb.jpg

post-1399-0-38640800-1346954334_thumb.jpg

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jo, jag vet!!!!

Garage/verkstad MÅSTE städas efter intensiv kreativ verksamhet!

Bara vädret blir bättre vidtar städning av garage/verkstad, det är nödvändigt innan snön faller. Brukar bära ut allt (det är mycket!) på garageuppfarten för att

få en tom lokal och börja från noll.

Verkligheten har visat att när de intensiva aktiviteterna börjar igen övergår det till organiserad ostädning igen.

Kreativitet är kul bara det inte skulle bli så förb....stökigt!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

En tanke slog mej alldeles nyss.

Inte utan anledning till den remarkabla benämningen "rörhögen".

Det är mycket delar som döljs under karossen på en bil, allt ska samspela samtidigt och ofta. "Vanliga" bilägare brukar inte ha en aning om hur många dolda delar och detaljer det finns. De kanske är lyckliga i sitt ovetande?

Jag kanske är pervers på något vis som finner ett nöje och intresse i det.

Sonen Ola ser på bilden ut att ha synpunkter på någon detalj som inte vill dansa tango med någon annan detalj.

Antas

Nostalgisk och längtar kanske tillbaka till byggår 0.

post-291-0-59062100-1349077137_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

--- Nostalgisk och längtar kanske tillbaka till byggår 0. ----

Lätt gjort, börja ett nytt bygge. Fast ta det lite försiktigt med infon hemma. En bit i taget annars kanske det inte bara är bilen som blir ny........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

"Lördagsgodiset" anlände idag!

Vi har alla våra olika synder och frestelser - mitt "lördagsgodis" är ett AFR-instrument inköpt av Peter M.

Ute fortsätter Herran att tömma sitt regnförråd över Norrbotten - tröttnar han aldrig?

Antas

Regnmakare

post-291-0-52353000-1349363128_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Längre upp i denna tråd har jag påtalat behovet av farthållare vid längre körningar.

Man vill ju inte bidra till statsfinanserna med fartböter.

De jag har hittat har inte levt upp till Locost-konceptet.

Fick ett meddelande av Cealm som tipsade om en farthållare för 1299 SEK.

Farthållaren är nu beställd och ska om posten sköter sitt uppdrag (hahaha...) anlända om ca 6 dagar.

Rapport kommer längre fram om produktens funktionalitet mm.

MIn Länk

Antas

Fartgalning ibland.

Link to comment
Share on other sites

Bara det inte blir mer försening mot Luleå. 1 timme tycker jag räcker. Förseningen stjäl kvalitetstid hos Antas Industries.

Delayed until 18:50...............

Link to comment
Share on other sites

Måttlig försening, iofs är det uppför till Luleå - men vi har bra utsikt här uppe.

Vi skulle kunna se ner på er som måste bo söder om Dalälven, men det gör vi inte - vi endast beklagar er.

Ikväll har vi haft celebert besök av Cealm, alltid lika uppskattat.

Antas

Nordbo.

post-291-0-16792400-1349814865_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...