Jump to content

Rördimensioner och litet annat


patjo

Recommended Posts

Hej! Ny här.

Jag funderar litet på ett mittmotorbygge med helkaross i stil nånstans mellan Ford GT40 och modern Le Mans-bil. Helst vill jag ha en längsmonterad motor om det går att hitta en transaxel som inte är onödigt lång. Audi har en men den är på gränsen för vad jag tänkt mig.

När jag ögnade igenom trådarna här såg jag att någon oroade sig för att 25mm-rör skulle vara onödigt grovt. Nu är det länge sen jag räknade på såna saker men när jag tittar på ett 25mm-rör tycker jag det ser helt åt skogen för klent ut. Räcker det för en 7-bil på grund av den låga vikten eller håller det för större konstruktioner också? Jag hade tänkt mig nåt i stil med 40 kanske till och med 50mm men det kanske är helt i hästväg då?

Om man sen står där med en rörram som andra gärna vill ha, i vilken utsträckning kan man då ställas till svars för vad andra råkar ut för om man missat något i konstruktionen eller om man byggt en ram åt någon och den visar sig ha något dolt fel? Bestämmelserna är väl sådana att byggaren ska intyga att han eller hon själv byggt ramen men om det står en annan byggare i bakgrunden?

Tack i förväg men fler frågor kommer, var så säkra :whistling:

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Okej mycket på en gång...

Tar det från början..

Jag funderar litet på ett mittmotorbygge med helkaross i stil nånstans mellan Ford GT40 och modern Le Mans-bil. Helst vill jag ha en längsmonterad motor om det går att hitta en transaxel som inte är onödigt lång. Audi har en men den är på gränsen för vad jag tänkt mig.

Alternativt till audin kan vara att kolla formelbilar hur deras lösning ser ut och vilka växellådor de använder.

När jag ögnade igenom trådarna här såg jag att någon oroade sig för att 25mm-rör skulle vara onödigt grovt. Nu är det länge sen jag räknade på såna saker men när jag tittar på ett 25mm-rör tycker jag det ser helt åt skogen för klent ut. Räcker det för en 7-bil på grund av den låga vikten eller håller det för större konstruktioner också? Jag hade tänkt mig nåt i stil med 40 kanske till och med 50mm men det kanske är helt i hästväg då?

Till en seven-replika är det fullt tillräckligt med 25-profil om man kör med en någorlunda original ram och motor.. Saken är den att du kan få en ram med små dimensioner minst lika stark som en enklare med grova rör (finns en anledning till att man byggde tävlingsbilar i fackverkskonstruktion).

Om man sen står där med en rörram som andra gärna vill ha, i vilken utsträckning kan man då ställas till svars för vad andra råkar ut för om man missat något i konstruktionen eller om man byggt en ram åt någon och den visar sig ha något dolt fel? Bestämmelserna är väl sådana att byggaren ska intyga att han eller hon själv byggt ramen men om det står en annan byggare i bakgrunden?

SFRO är till för detta, om du köper en redan byggd ram men där första byggbesiktningen redan är gjord måste du ändå göra om den...

Och om du är osäker på byggaren (om annan än dig själv) skulle du då våga pressa din bil på vägen???

PS. Lycka till med ditt byggande..

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet!

25mm rör är inte för klent ens för ett mycket kraftigare bygge. Det hela handlar om att bygga ett korekt utformat fackverk.Gör man det så kommer det hela att bli mycket starkt.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svar och välkomnande.

Audilådan tänkte jag mest på för att den verkar vara vanligt förekommande på mittmotorkonstruktioner. Vissa SAABar och Volvomodeller har liknande växellådor men dessa har jag inga måttuppgifter på. Formelbilarna kan vara värda en titt men brukar dom inte ha väldigt långa drivpaket?

Jag får väl helt enkelt lita på att 25mm-rör räcker. Jag kommer nog ändå att tillämpa nån form av integrerad störtbur i grövre dimension runt förar/passagerarplatsen.

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Vilken Audilåda är det som du har tänkt dig?

Den som sitter i 80/100-modellerna. Kanske tillhörande motor också, blir ju enklare om bitarna passar från början. Annars skulle jag vilja ha en aluminiummotor (Audimotorn kanske är i alu? Har inte koll på det.) kanske en Volvo B280 om man inte är rädd för att byta vattenpumpen och dylikt.

Link to comment
Share on other sites

Vilken Audilåda är det som du har tänkt dig?

Den som sitter i 80/100-modellerna. Kanske tillhörande motor också, blir ju enklare om bitarna passar från början. Annars skulle jag vilja ha en aluminiummotor (Audimotorn kanske är i alu? Har inte koll på det.) kanske en Volvo B280 om man inte är rädd för att byta vattenpumpen och dylikt.

Okay, en sådan låda är ju inte direkt svår att få tag på i alla fall. Men hur är det att få en motor att passa? Förutom S2 och RS2 så har Audi egentligen inte några särskillt kraftfulla motorer. Hur är det att få en volvosexa att passa på lådan?

Audis egna femcylindriga motorer är trevliga, men ganska tunga. Så vitt jag vet finns det inga med lättmetallblock i alla fall. 20-ventilaren som kom i slutet på åttiotalet är kanske den trevligaste med sin varvvilliget.

Edit: Men man bör nog konvertera till modernare sprut, gamla K-jetronic som var vanligast är inge roligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl helt enkelt lita på att 25mm-rör räcker. Jag kommer nog ändå att tillämpa nån form av integrerad störtbur i grövre dimension runt förar/passagerarplatsen.

Patrik

Om du tycker 25-rör är lite klena kan du ju ha typ 40-rör i en grundkonstruktion och sen triangulera med klenare dimension.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det att få en volvosexa att passa på lådan?

Hmmm, apropås, B280(PRV) är ju ett samarbete med Peugot och Renault. Renault har en transaxel som förekommer i såna här sammanhang också, kanske bättre att kolla om den passar direkt på B280:an.

Link to comment
Share on other sites

B280 är ju en motor som har lite dåligt rykte. Jag har ingen egen erfarnhet av den, men jag har hört att den är otroligt känslig för bland annat kokning. För att vara en volvomotor skall den visst vara både känslig och ömtålig. Men det är inget jag egentligen vet...

Link to comment
Share on other sites

B280 är ju en motor som har lite dåligt rykte. Jag har ingen egen erfarnhet av den, men jag har hört att den är otroligt känslig för bland annat kokning. För att vara en volvomotor skall den visst vara både känslig och ömtålig. Men det är inget jag egentligen vet...

Jo, jag har hört en del om den också men det mesta verka vara relaterat till den första versionen, trånga oljekanaler bland annat. Många "sanningar" finns också. Jag fick höra, från en person som jobbat och levt runt bilar i större delen av sitt liv, att cylinderfodren skulle lossna och sitta löst i blocket, något som är en omöjlighet om man tittar på hur motorn är konstruerad. Så en renoverad motor eller en som man vet är ordentligt servad är nog ingen fara.

edit// Dessutom verkar den inte väga så mycket. Nu vet jag inte hur tillförlitliga uppgifterna är men jag har sett siffror som säger att den väger mindre än en B20. :wohow:

Link to comment
Share on other sites

B280 är ju en motor som har lite dåligt rykte. Jag har ingen egen erfarnhet av den, men jag har hört att den är otroligt känslig för bland annat kokning. För att vara en volvomotor skall den visst vara både känslig och ömtålig. Men det är inget jag egentligen vet...

Jo, jag har hört en del om den också men det mesta verka vara relaterat till den första versionen, trånga oljekanaler bland annat. Många "sanningar" finns också. Jag fick höra, från en person som jobbat och levt runt bilar i större delen av sitt liv, att cylinderfodren skulle lossna och sitta löst i blocket, något som är en omöjlighet om man tittar på hur motorn är konstruerad. Så en renoverad motor eller en som man vet är ordentligt servad är nog ingen fara.

edit// Dessutom verkar den inte väga så mycket. Nu vet jag inte hur tillförlitliga uppgifterna är men jag har sett siffror som säger att den väger mindre än en B20. :wohow:

Det sitter en vanlig packning i botten på fodren, när den kokar så kan fodren sätta sig i blocket dvs de sjunker ner. Men jag vet inte om det ser annorlunda ut på modernare. Men fransmännen har ju använt den i många år så, den borde väl fungerar.

Det finns en isärkapad på Volvomuseumet.

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en vanlig packning i botten på fodren, när den kokar så kan fodren sätta sig i blocket dvs de sjunker ner. Men jag vet inte om det ser annorlunda ut på modernare. Men fransmännen har ju använt den i många år så, den borde väl fungerar.

Det finns en isärkapad på Volvomuseumet.

Jag fick intrycket att det inte kunde ske utan att cylindern översvämmas av kylarvatten. Att motorn skulle bli okörbar nämndes aldrig i diskussionen, därför avfärdade jag det hela men där ser man. Fransmännen kanske har annat kylsystem som hanterar värmen bättre? Eller så är bilarna mindre och motorerna går inte lika varma? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl helt enkelt lita på att 25mm-rör räcker. Jag kommer nog ändå att tillämpa nån form av integrerad störtbur i grövre dimension runt förar/passagerarplatsen.

Patrik

Om du tycker 25-rör är lite klena kan du ju ha typ 40-rör i en grundkonstruktion och sen triangulera med klenare dimension.

Ja, det var ungefär så jag tänkte.

Link to comment
Share on other sites

Fransmännen kanske har annat kylsystem som hanterar värmen bättre? Eller så är bilarna mindre och motorerna går inte lika varma? ;)

Om du kallar t.ex. Peugeot 604 för liten, så... ;)

Link to comment
Share on other sites

Fransmännen kanske har annat kylsystem som hanterar värmen bättre? Eller så är bilarna mindre och motorerna går inte lika varma? ;)

Om du kallar t.ex. Peugeot 604 för liten, så... ;)

Jag har inte riktigt koll på franska bilar. Jag chansade bara.

Jag får inget mail vid nya inlägg i den här tråden trorts att jag har "email notification" aktiverat.

Link to comment
Share on other sites

Om du kallar t.ex. Peugeot 604 för liten, så... ;)

Jag har inte riktigt koll på franska bilar. Jag chansade bara.

Jag får inget mail vid nya inlägg i den här tråden trorts att jag har "email notification" aktiverat.

Ok, då kanske du vill veta att den sexan (enligt min Peugeottokige kompis) har suttit i 504, 604 och 505. Och senare (antagligen något modifierad/moderniserad) i framhjulsdrivna modellerna 605, 607 och 406. Sen ett antal Renault och Volvo också såklart, men de kan jag inte redogöra för. :) Jag har iaf också hört talas om mittmotorbyggen med Renault-transaxel från någon V6-modell. Kanske inte så lätta att få tag i, men borde vara hyfsat billig kompakt iaf. Det finns ett Renaultforum här du kan fråga i: http://www.clubrenaultsverige.com/forum/

Link to comment
Share on other sites

Om du kallar t.ex. Peugeot 604 för liten, så... ;)

Jag har inte riktigt koll på franska bilar. Jag chansade bara.

Jag får inget mail vid nya inlägg i den här tråden trorts att jag har "email notification" aktiverat.

Ok, då kanske du vill veta att den sexan (enligt min Peugeottokige kompis) har suttit i 504, 604 och 505. Och senare (antagligen något modifierad/moderniserad) i framhjulsdrivna modellerna 605, 607 och 406. Sen ett antal Renault och Volvo också såklart, men de kan jag inte redogöra för. :) Jag har iaf också hört talas om mittmotorbyggen med Renault-transaxel från någon V6-modell. Kanske inte så lätta att få tag i, men borde vara hyfsat billig kompakt iaf. Det finns ett Renaultforum här du kan fråga i: http://www.clubrenaultsverige.com/forum/

Man tackar och bockar!

Nu funkade mailnotifieringen också :)

Link to comment
Share on other sites

annars kan du köpa min Citra XM me v6a 24v, 200 kusar å framhjulsdrift för en billig penning..  ;)

läder å övrig lull-lull får du på köpet..  :)

Beror på vad en billig penning är :D

Jag vill gärna ha en B280 eftersom jag har lite andra planer involverande det motorblocket och jag vill gärna bilda mig en uppfattning "first hand" om dessa är genomförbart. Jag vill helst ha längsmonterad motor också eftersom jag finner det mer estetiskt tilltalande.

Kanske Citroënfjädringen vore nåt ändå? Är den att rekommendera för hemmabyggen?

Link to comment
Share on other sites

tror fjädringen är för avancerad för att funka bra i en sjua.. :(

å du kan få hela bilen för ca: 10.000:- ;)

Det är ingen sjua, mer i stil med Kensonbygget fast en egen konstruktion.

Först måste jag hitta nån bra plats att vara på, sen kan jag börja göra inköp. Har varken tidplan eller en färdig design än så ingen bilaffär just nu men tack ändå.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Renault 30 en gång för (väldigt) länge sedan, motorn gav, helt riktigt, upp i samband med en överhettning (körde inte själv). Förutom en idiotisk konstruktion på fördelaren (bytte mot brytalöst från volvo) och ett krånglande huvlås var det en väldigt trevlig bil. Minns att jag sett en Pantera-kopia byggd med det drivpaketet i någon motortidning.

Link to comment
Share on other sites

Renault- växellådan, med tillhöranxde transaxel är riktigt trevlig, håller för nästan allt, sitter blandannat i Lotus Espri nuförtiden.

Volvo v-6án är samma som Renault-Peugot och Citroen använt, och konstigt nog är det bara i volvoland den inte fungerar tillfredställande [;)] eller kan det kanske vara så att ryktet är oförtjänt?

Citroenfjädringen är inte särskilt avancerad, men kanske lite tung på en seven, osså vill man ju inte ha hydraulpumpen på en bil där konforten saknar betydelse.

Men klart man är lite frestad, tänk att ha variabel höjd på bilen, på ett enkelt och tillförlitligt vis.

Tar man dessutom en activa-system, så lär det inte finnas någon bil som slår en på hjulen vad gäller väghållning[;)]

Link to comment
Share on other sites

Volvo v-6án är samma som Renault-Peugot och Citroen använt, och konstigt nog är det bara i volvoland den inte fungerar tillfredställande [;)]  eller kan det kanske vara så att ryktet är oförtjänt?

Nja, det var vanligt med överhettning i Volvon men det lär ha berott på att motorn satt för nära torpedväggen så bakersta cylindern fick dålig kylning.

Med min gamla Reanult var det mer fråga om USE (User Stupidity Error) :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Nja, det var vanligt med överhettning i Volvon men det lär ha berott på att motorn satt för nära torpedväggen så bakersta cylindern fick dålig kylning.

Den är väl ändå inte luftkyld?? :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

de nyare prv 6orna hade nte samma dumma :blink: konstruktion som d gamla B27, B28 motorerna. Missen med oljekanalerna ska?! :whistling: vara fixxade samt att dom tog bort papperspackningen under cylinderfodret. Har åxå för mig attfoderna var av annan typ??

Så en B280 är lämpligare att utgå ifrån!! Jag ska ha kvar lite specialverktyg till den där motorn (om jag hittar dom dvs) sånt som behövs vid byte av topp packning :whip: ...

Link to comment
Share on other sites

de nyare prv 6orna hade nte samma dumma  :blink:  konstruktion som d gamla B27, B28 motorerna. Missen med oljekanalerna ska?! :whistling:  vara fixxade samt att dom tog bort papperspackningen under cylinderfodret. Har åxå för mig attfoderna var av annan typ??

Så en B280 är lämpligare att utgå ifrån!!  Jag ska ha kvar lite specialverktyg till den där motorn (om jag hittar dom dvs) sånt som behövs vid byte av topp packning :whip:  ...

Jag har hunnit läsa på lite om PRV-motorn nu och vad som verkar vara kontentan av innehållet är att underdimensionerade oljekanaler i kombination med att folk var vana vid att inte byta olja så ofta i sina volvomotorer ledde till undermålig smörjning -> slitna ventillyftare och högre friktion -> varmare motor -> kokning och skjutna foderpackningar. Renaultmotorerna ska tydligen haft fördelaktigare oljetråg men hur dessa skiljer sig från Volvotrågen vet jag inte.

Jag har inte köpt nån motor än men om du är intresserad av att bli av med dina verktyg kan du väl hålla reda på dom till dess? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...