Jump to content

Super Busen


Recommended Posts

Känns som att det är hög tid att skapa en egen byggtråd efter att ha snyltat på andras en lång tid.

Kort beskrivning av bygget som inte precis har gått i Cealams Duracells fart :icon_oops:/>

Jag drog igång bygget efter att jag varit på Locost Swedens Emmaboda träff -07.

Och nu efter snart två år så är för hoppningen att få den på hjul på semestern, så jag kan säga att chassit tog mindre än 2 år att bygga :hypocrite:/>

I korta drag blir det ett bygge bestående av.

Suzuki Hayabusa motor

Framvagn bestående av Manta B spindlar och inboard fjädring

De deion bakaxel med Ford 7,5 diff med 3,14 utv.

Protech 600 dubbelt justerbara coilovers fram och bak.

Compomotive CXR 8*13 och Kumo V70A 215/50-13

post-417-1246052877_thumb.jpg

Nu varande status, håller på att hel svetsa ramen.

Hur många svetsar kan det vara?

Hela tiden hittar man någon man missat :banghead:/>

Det är ju minst 8st per rörbit.

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Trevligt!!

Jag kan oxå berätta att det var Emmaboda -07 som gav mig en spark därbak att göra klart ett eget bygge, även om jag hade status målning av ram då. Tiden går fort...

Skall bli kul att följa ditt bygge! Jag följer byggtrådarna med mc motorer extra noga :racesmile:

Se till att få med mycket bilder i tråden, sånt gillas här på forumet...

MVH

Mattias Blackbirdseven XX

Link to comment
Share on other sites

kul bygge, och somsagt så älskar vi att glo på nakna bilar här, så det är bara att ösa på med bilder :thumbsup:

Speedglas regerar :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Gerhard: Kul atta få en ny tråd att titta på och läsa i. Det är ju barnsligt roligt att få ta del av byggen runt om i landet.

hmmmm -- Duracell-kanin --- hmmm kan det vara därför vi har haft en harpalt boende på tomten i en månad eller två nu. Han (eller hon) tror vi är släkt? Nästan varje morgon träffas vi en kort stund innan den springer till skogs för att sedan komma tillbaka igen nästa dag.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kul med nya, befintliga och massa bilder på bygge!!

Jag kan trösta dig med att om du köper en "färdig" ram från England hittar du en hel del svetsar som saknas och får fixas till.

Link to comment
Share on other sites

Hur många svetsar kan det vara?

Hela tiden hittar man någon man missat :banghead:

Det är ju minst 8st per rörbit.

...vänta tills du skall måla! Då blir det samma visa igen, jag vet.......

Kul med ytterligare en BEC :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag får lägga in lite som redan är gjort medans jag letar missade svetsar!

Och bilder är ju ganska poulärt här så här kommer några på bakaxeln.

Det blir en De dion axel av eget fabrikat.

post-417-1246305189_thumb.jpg

Ritning på bakaxeln.

post-417-1246305219_thumb.jpg

Lite delar till axeln skurna i Domex 355.

post-417-1246305332_thumb.jpg

Under svetsning.

post-417-1246305342_thumb.jpg

Det skall på ett bockad plåt som täcker innan dömet senare.

Som synes så har jag tänkt köra med ett rakt rör och lite vinkel på drivknutarna istället.

Får se hur det funkar, men det finns ju andra sportvagnar som har lyckats med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter allt svetsande så har jag börjat med lite montering.

post-417-1247033150_thumb.jpg

Som backväxel så blir det en M40 låda lite för tung för att vara bra, men man måste ju ha något att fila på senare för att få ner vikt.

post-417-1247033190_thumb.jpg

Lättad bottenstock, har försökt plocka den så mycket som möjligt av inehållet i lådan.

post-417-1247033223_thumb.jpg

Växelförarna är ombyggda så att det finns bara två lägen på spaken fram (4:an) och back.

Så när backen går ur går 4:an i.

post-417-1247033249_thumb.jpg

Första försöket av placering av backlådan, vilket fick :thumbsdown: som så mycket annat.

post-417-1247033277_thumb.jpg

Så jag provar med denna lösningen i stället.

Skall bli kul och se hur det funkar.

Slutväxel är en Ford 7,5" med 3,14 utväxling, en axel som är svår att hittad vad jag förstått.

Jag hade tur som läste Megablades tråd där han skrev att han hade en liggande.

Diffbroms får blir en senare fråga.

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

Har fått en del gjort även om det inte går i den fart man hoppats på :Hmm:

post-417-1247683921_thumb.jpg

Min kompis Jonas tigar fyrlinkstagen, dom blir 640mm långa med gummibussning bak mot axeln och 12mm uniball fram.

post-417-1247683613_thumb.jpg

Har gjort bakaxeln i stort sett klar.

post-417-1247683623_thumb.jpg

Så här ser den ut monterad. Tanken var att bygga wattlänk men kom fram till att det inte skulle ge någon större fördel med

den korta fjädringsvägen som det blir. Bakaxel förflyttningen i sidled är 1,1mm max in till max ut med panhardstaget.

post-417-1247683635_thumb.jpg

Har också börjat få ihop framvagnen med inbord stötdämpare.

Spindlarna är Opel Manta B som jag hade liggande sen rally tiden.

post-417-1247683647_thumb.jpg

Styrväxeln en kortad Escort 2,4 varvs från Rally Design.

post-417-1247683659_thumb.jpg

Stötdämparna är Protech 600 med justering på retur och comp.

Link to comment
Share on other sites

Kul att ni tycker det ser bra ut :)

Nästa steg blir montering av pedalställ och rattstång.

post-417-1247760403_thumb.jpg

Köpte ett ställ med stående pedaler av en på rejsa, men som vanligt kom jag på andra tankar.

Det kan ju vara bra att ha gott om utrymme på grenrörs sidan :hypocrite:

post-417-1247761164_thumb.jpg

Så jag ratade det stället, och ritade ett eget med hängande pedaler och bakåt vända cylindrar.

Och bara för att det inte skulle bli för lätt så fick ju inte kopplingscylindern plats då.

Så jag blev tvungen att få den på högersidan av stället.

Det löstes genom att göra bromspedalens axel av ett rör så att från kopplings pedalen går en axel igenom bromspedalsröret till andra sidan.

post-417-1247762243_thumb.jpg

Rattstången kommer från en Toyota Carina ll

post-417-1247760348_thumb.jpg

Valet av stång är främst av två anledningar.

1 Strömställare till ljus mm finns i spakarna vilket innebär mindre med knappar på i-brädan.

post-417-1247760363_thumb.jpg

2 Och det viktigaste som är tilten efter som jag använt mig av den knuten när jag byggt om stången

så att den pekar åt vänster för att gå fri från pedalstället.

post-417-1247760321_thumb.jpg

Bild uppifrån.

post-417-1247760334_thumb.jpg

Här ser man att stången passera till vänster om stället.

Och det skall dit stoppskruvar och lite fjädra till pedalerna.

post-417-1247762722_thumb.jpg

Bild av gaswiren infästning i gaspedalen.

Det gula är kulager till lagringen av gaspedalen, man vilju inte att den skall kärva ! :revs:

Lagrena 22x8 köptes i 8-pack för en hundring och är till inlines, har också använt dom till växelmekanismen.

Och till sist en fråga: Går det att ställa förminskningsgraden på bilderna i inläggen eller måste man lägga dom på en annan server

för att få dom störe direkt i inlägget?

Link to comment
Share on other sites

"förminskingsgraden" ställs av admin på servern.. vill du ha större bilder "direkt" i tråden blir de extern server som gäller.. :)

ser mycket fint ut.... inte som en annans bonnmek me slägga.. :P

Link to comment
Share on other sites

Fick ett par efterlängtade paket idag.

post-417-1247855433_thumb.jpg

Nästan som julafton fast med bättre väder och att man måste pröjsa dom själv.

post-417-1247855454_thumb.jpg

Ett torrsumpskit från SBD Motorsport http://www.sbdev.co.uk/

post-417-1247855475_thumb.jpg

Trågets undersida.

post-417-1247855490_thumb.jpg

I tråget finns bara en slanganslutning den matar orginal oljepumpen med olja från oljetanken.

post-417-1247855514_thumb.jpg

Pumpen monteras där normalt vatten pumpen sitter och har bara en slanganslutning för returoljan till oljetanken.

Så pumpens enda uppgift är att suga ur tråget och pumpa returoljan till oljetanken.

Vatten pumpen ersätts med en elpump.

post-417-1247855535_thumb.jpg

Så här ser det ut löst ihopsatt.

Som synes är det någon som tänkt till och där det på andra liknande system går två slangar mellan tråg och pump

har man förlängt ut tråget och ansluter pumpen direkt emot tråget.

post-417-1247855553_thumb.jpg

Det andra paketet va inte riktigt lika kul, ett luftfilter men dom har lyckats leverera en basplatta utan hål

fast jag beställt en med hål.

Och i morgon blir det inget gjort efter som jag har tänkt åka på Power Hot Rod Reunion i Strängnäs.

Och där lär det väl finnas en del häftiga byggen att skåda.

Link to comment
Share on other sites

Skickade ett mail i måndags till SBD Motorsport i England http://www.sbdev.co.uk/ med ett foto på basplattan till luftfiltret och på påpekade att jag fått fel platta.

Bankade på dörren idag kl 09:00, det var posten som kom med en ny platta.

Det är så man ska sköta sina kundrelationer :notworthy:

Annars så har jag monterat torrsumpen. Från början var tanken att montera en remdriven pump men efter som det drar med sig en massa

bla sticker ju inte vevaxeln ut någon stans så bara att få till något att montera ett kuggremmshjul på innebär en massa konstruktions arbete.

post-417-1248252751_thumb.jpg

Den först tilltänkta pumpen med två sugsteg och ett trycksteg.

Är till salu om någon är intersserad.

post-417-1248250415_thumb.jpg

Bild på original tråget, inte precis optimalt i en bil.

post-417-1248250441_thumb.jpg

Orginal oljepickup ersätts av en adapter som tätar mot en kanal i det nya tråget som matas från oljetanken.

post-417-1248250460_thumb.jpg

Tråget monterat.

post-417-1248251478_thumb.jpg

Desvärre så kommer det att bli problem med det nedre vänstra ram röret efter som oljepluggen och

en sil till pumpen sitter där. Pluggarna går nog fritt men ta ut sillen kommer inte att gå utan att modifiera ramröret. :mad:

post-417-1248250473_thumb.jpg

Pumpen monterad, man kan välja om man vill ha utgången bakåt eller neråt på pumpen.

Dessvärre så är det inte samma dimention på uttagen, pluggen och nippeln som med följer är för montage bakåt men det

känns som att en utgång neråt kanske blir bättre.

Men det får vi se när motor och oljetank är monterade.

Link to comment
Share on other sites

Gerhard: Det tog faktiskt några sekunder innan det kopplade helt vad du menade men Klart du får. Att jag skrev --- bok --- "Tuesday 20 May 2008, 16:59 16" var inget jag speciellt tänkte på då. Nu blev det ju lite roligt.... och det piggar upp

Link to comment
Share on other sites

Hej

Så det var hos dig jag spart ner bilden på cylindern, hoppas att det går bra att jag lånar den lite :unsure:

Det är ditt högklassiga bygge som till stor del gjorde att jag började med ett BEC bygge.

Jag har inte tänkt att montera cylindern som på bilden, utan är ute efter en kort cylinder med lämpliga fästen och anslutning.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Så det var hos dig jag spart ner bilden på cylindern, hoppas att det går bra att jag lånar den lite :unsure:

Helt okej :thumbsup:

Det är väldigt trångt mellan medbringare och pump, så "normalt" får inte denna cylinder plats. Men du har kanske en ide om att lösa det.

Jag vet inte vilken bil som ev har denna original, men nya finns här bla.

https://www.burtonpower.com/product_main.as...014&PSet=98

Link to comment
Share on other sites

Som väntat blev det problem när motorn skulle monteras :banghead:

post-417-1248507894_thumb.jpg

Lite dåligt med frigång som synes, det krävs ca 70mm för att få ut silen i det bakre hålet.

post-417-1248507884_thumb.jpg

Jag provade först att fälla in två rör i det befintliga röret men tyckte inte att det blev något vidare.

Vinklade i stället röret ut åt vänster och gjorde en liten snedsträva det var det minst dåliga sättet

att lösa det på jag kom på.

post-417-1248508857_thumb.jpg

Främre motorfäste, motor är stumt monterad i ramen.

Till vänster syns också det övrefästet som normalt på motorcykeln är bakåt.

Det sitter ett till fäste under detta vid nedre ramröret också.

post-417-1248508844_thumb.jpg

Bild på det bakre fästet.

post-417-1248509498_thumb.jpg

Motorn är inte jätte liten direkt.

Motorn är av -06 årsmodell och kommer från en brandskadad hoj.

Det är där för den är lite svart här och där samt att guld eloxideringen på skruvar mm är kass.

Link to comment
Share on other sites

Dags för oljetank och kylare.

post-417-1248588328_thumb.jpg

OBX torrsumpstank rymmer ca 5 liter.

post-417-1248588343_thumb.jpg

Överdelen på tanken.

Här ser man inloppet och två avluftningar.

post-417-1248588389_thumb.jpg

Luftavskiljaren.

post-417-1248588303_thumb.jpg

Fick tillverka ett fäste till tanken, nu börjar det bli trångt.

Märkte att tanken inte går att montera med motorn där, gissa hur :icon_oops:

Efter som skruvarna som håller ihop tanken bygger ut så måste tanken vickas och roteras på plats

och då råkar motor blocket vara ivägen.

Men jag böjar få in snitsen på att lyfta i och ur motorn nu.

post-417-1248588291_thumb.jpg

Kylaren är till en Polo som är vänd upp och ner för att få anslutningarna på rätt sida,

En 25 raders oljekyl från Setrab får stå för oljekylningen.

Kommer att bli en lite anorlunda lösning på oljeflödet till kylaren.

Link to comment
Share on other sites

Styrningen har fallit på plats.

post-417-1248763964_thumb.jpg

Efter som det inte rått någon solklar regel om hur man får skarva en styraxel så

blev min en salig blanding av olika delar.

Allt för att slippa ta ta den diskussionen med SFRO,

även om jag själv inte skulle tveka att skarva några axlar.

Och resultatet blev att kapa splinesen på Toyota rattstången så att jag kunde använda en

knut från Volvo 360 med dubbel-D i bägge ändar.

Vidare till en bit dubbel-D axel tagen från en Ascona A rattstång.

Den frästes trekantig i ena änden för att passa en hybridknut med Sierrans trekant i ena änden och Escortens i andra.

Till en axel på 400mm från Rally Design som hängts upp i två lagerbockar vidare till en Escort grupp 4 knut

till en till likadan axel och slutligen en till grupp 4 knut till styrväxeln.

Recept på styrning a'la Super Busen

Styrstång, Toyota Corolla med av kapad splines

Dubbel-D knut, Volvo 360

Axel dubbel-D, Opel Ascona styrstång som fräst trekantig i ena änden

Hybridknut Sierra-Escort

Axel 400mm med escort splines, Rally Design

Escort grupp 4 knut, Rally Design

Axel 400mm med escort splines, Rally Design

Escort grupp 4 knut, Rally Design

Escort 2,4 varvs styrväxel, Rally Design

Det är tur man inte har en aning om hur många timmar man stått och glott på det här innan poletten trillat ner.

Och tack för hjälpen här på forumet om rattknutar och stänger och till Sigge som hade en hybridknut liggande så jag slapp skicka

efter en sådan. :thumbsup:

post-417-1248763978_thumb.jpg

Inte är det särskilt gott om plats.

Föresten det är ingen som har en kort drivaxel till en Scorpio liggande,

är bara ute efter själva axeln, knutar har jag.

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

Bakhjulsnaven är 5 bults från en Scorpio.

post-417-1248791695_thumb.jpg

Alla original hål igen svetsade.

post-417-1248791676_thumb.jpg

Nya bultcirklen 4x100 borrades i en fräs och vi svarvade av lite matrial

på ytterdiametern och centrumet.

Synd att måla dom svarta när dom är så blanka och fina.

Kommer att tillverka en aluminiumring till fälgstyrning.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att göra bakänden avtagbar på något enkelt sätt.

Någon som sett någon lösning på det någonstans ?

post-417-1249027114_thumb.jpg

Vill att den skall kunna lätt stripas ner så som på bilden.

Ev får man lossa bakskärmarna eller om det går att lösa med skärmarna kvar.

Link to comment
Share on other sites

Efter som jag gått och snackat sen innan semestern att målet är att få den på hjul

under semestern.

Och efter som den slutar idag :banghead: , så var det inget att tveka över.

post-417-1249059205_thumb.jpg

På väg ner, köpte en eldriven palltruck som jag skall ha som lyft.

Den lyfter 820mm lika högt som bordet så det var bara att släpa över den på lyften.

post-417-1249058507_thumb.jpg

Så ca kl 15:08 stog busen för första gången på hjulen.

Och prov sitta måste man ju, kan väl inte på stå att man får svindel direkt :D

Så nu är det bara att skruva ner bordet och smidda till två bockar att ställa den på.

Sen blir det plätt lätt att hissa den upp och ner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått lite gjort i garaget, med bakbromsarna.

Jag bestämde mig tidigt att jag skulle ha "inbord" bromsar bak

dvs att skivorna sitter inne vid diffen.

Ett beslut som jag undrat många gånger varför jag tog :banghead:

Det är tur att man inte har en aning om hur många timmar man

stått och fån stirrat på diffen och undrat hur jag skall få fast oken.

post-417-125035166439_thumb.jpg

Lösningen blev att vända oket på okhållaren.

post-417-125035164713_thumb.jpg

Genom att kapa i oket så att det går att trä på från

andra hållet.

Det är inte färdigt på bilden, jag måste fräsa av matrial

så att det blir en liten fläns att sätta damasken på.

post-417-125035162574_thumb.jpg

Bild på främre fästet.

Fästena är skurna i 8mm Domex 550 eller 650.

Tänk så lätt det är bara polleten trillat ner.

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

Snyggt ! Jag var inne i samma träsk men det visade sig att lagringen av min Diff tog beslut åt mig att flytta ut bromsarna ( naturligtvis efter jag nästan var klar)

det är för jädra jobbigt när man vet att det är bättre att ha bromsarna där inne och därigenom ger sig själv några 100 timmar jobb till :-)

eller.....

Link to comment
Share on other sites

broms skivan är en one off.. eller?? har hela tiden tänkt mig inboard bromsar.. sen har vissa påpekat kylnings aspekten..hur löser du det??

iofs brukar man säga på vanliga bilar. så bromsar man inte så mycket med dom bakre bromsarna, följdaktligen inte så mycket värme.. men en 7: a tenderar att väga liknade mycket fram som bak..

hittade på ett utländskt forum en 7 a med motorcykel bromsok bak.. men det får vi inte använda här.. var annars en mycket smidig lösning med 6 kolvs ok..

sen en annan tanke.. man vill ju inte värma på knuten förmycket...

alltså jag vill oxå ha mittmonterade bromsar..men man får inte glömma problemen..

trevligt att se hur du löst detta!!

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Problemet med denna typ av drivaxellagring är att den oftast inte är för belastning in o ut. broms kan påverka så.

Jaguar har en annan konstruktion. Och även om en 7:a tenderar väga 50/50 å är inte vikten som ska bromsas så hög.

Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Jag är också inne på motorcykel ok och har säkert samma bil

i tanke en Holländsk om jag inte miss minner mig.

Men det här får bli den besiktningsbara lösningen tillsvidare.

Det är ju betydligt smidiggare att få dit oken om man har en delad axel

då är det bara att öka diametern på skivan och sätta oken bakåt.

Angående värmen så är det bara testning som gäller efter som det inte finns något facit.

Men troligen gör jag något luft extra intag i golvet under från början.

Tomas: Menar du med in-ut, höger-vänster?

Isåfall det kännbara glappet är knappt märkbart och bromsen komer nog inte

att vilja dra flänsen i den riktningen så vidainte ett bromsok kärvat totalt

i glidlagringen.

Link to comment
Share on other sites

Angående bromskylningen är jag generellt tveksam till att ta in luft från undersidan bilen; är bilen rätt byggd har man undertryck under bilen och därmed kommer det inte in någon luft. Bakskärmarnas övre framkant är en bra plats. Sedan ordnar man så luften kommer ut där det är undertryck, fast helst inte på undersidan då man vill behålla så mycket som går av det undertryck som finns där. Marktryck genererar generellt mindre 'drag' (inte sådant med män i kvinnokläder) än vingar gör så det är värt att spara på. *aerodynamik-nerden har talat* :D

Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Ja den är laser skuren. Tyvärr har jag inga extra.

ezroller: Tack för att du upplyser en som inte har koll på aerodynamiken :icon_oops:

funkar det att ta in luft framför bakskärmarna även om jag inte är främande att ta in på ovansidan.

Måste bara få in lite olika utföranden i huvudet.

Kan man släppa luften i bakplåten?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått bak bromsarna i stort sett färdiga.

post-417-125113824373_thumb.jpg

Audi A6 ok och vajrar till Golf.

post-417-125113821063_thumb.jpg

Hanbromsspak från en Nissan Micra passar bra.

post-417-12511385777_thumb.jpg

Och efetr som växelspaken slank in på en bild så tar vi den med.

Väldigt enkel av 25x2 rör med tätade kulager, som dom med bra minne kommer ihåg är till?

post-417-125113838954_thumb.jpg

En gammal bild på anslutningen till växelådan.

Nummera sitter det ett M6 hon uniball med en bit gängstång till växlingsarmen.

post-417-125113845161_thumb.jpg

Efter som länkaget från spaken kommer i överkant av kardan tunneln framåt-bakåt så går rörelsen ner till botten med ett lodrätt rör som ändra riktningen till vänster-höger som givetvis är lagrat med tätade kulager.

Som är till skatebordhjul :racesmile:

Och i morgon hoppas jag att stolen jag väntat på i 3månader dyker upp :banghead:

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...