Jump to content

Reg Bes I Dag Med Fel?


Recommended Posts

reg bes idag fick nerslag på att jag ej monterat dimbakljus,backstrålkastare.är detta något jag missat att montera eller har reglerna ändrats?.Nytt försök imorgon nu jävlar vill jag få den färdig så att man kan köra lagligt på vägen och testa ut allt man har konstruerat.

Link to comment
Share on other sites

precis vad jag också har förståt men nu är skitten monterat för uppvisning i morgon, sedan dän montering i morgon kväll så att man kan vissa bilen utan att skämas, fästena vart inte av den högre skolan inte el dragningen heller om jag ska vara ärlig men fort gick det.

Link to comment
Share on other sites

Be din besiktningsman att redogöra för hans tolkning av VVFS 2003:22. I dessa paragrafer (speciellt för backningslampan) står det får ha inte skall ha. För dimljus som kan vara två kan ordet får misstolkas som ett skall om man övertolkar § 127.

För dimbackljus = § 125 sidan 148

För backlampa = § 133 sidan 149

VVFS 2003:22

I och för sig spelar det väl ingen roll längre för du har löst problemt med att montera ej kravställda lyktor.

Edit nr 1: såg också § 132 och § 137 att du uppfyller dessa när du nu monterat utrustning så du inte åker på pumpen med dessa två små paragrafer. DEt är kontrollampor och vilken färg dessa skall vara samt hur de skall kopplas

Edit nr 2: Ett tips till alla som skall på regbesiktning. Skriv ut, läs på VVFS 2003:22 den styr i princip det mesta på våra bilar. Ta med till regbesiktningen. då har ni både kunskap (om den är genomläst) samt ett eget exemplar att låta besiktningsmannen peka på var evetuella krav han kan ha står. Det blir mer jämnställt då mellan bilfabrikören och besiktningsmannen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Håller med Cealm och egentligen är det inte så mycket tolkning, står ju klart och tydligt.

"Dimbaklykta

Övergripande krav

125 § Bil och släpvagn får ha högst två dimbaklyktor som avger rött ljus bakåt."

Dvs 0, 1 eller 2 är ok.

Bra tips att plugga detta ...helgen är räddad ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag måste ju faktisk säga att den besiktningsmannen nog inte riktigt förstod vad han sysslade med - det hade jag överklagat (om du nu inte hade gjort som du gjorde vill säga)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...