Jump to content

Power Meet 2009


cealm

Recommended Posts

Snart är det dags för 2009 års upplaga av Power Meet Västerås.

Länk till 2008-års Power Meet tråd.

Hur ser det ut i år för Sevenbilar. Är det några som redan kollat med sin bil om den tänker åka dit eller ej. Jag har kollat med min bil (CealmSeven) och vi räknar med att finnas på plats. (Lätt för oss med 60 km till Västerås). Vilken eller vilka av dagarna beror lite på när andra Sevenbilar tänker komma om någon tänker komma. Såklart finns det ett visst väderberoende att ta hänsyn till. Jag kommer inte bli förvånad över mig själv om jag kör tow-bar till Västerås. 60 km är inom bekvämt tow-bar avstånd.

Link to comment
Share on other sites

Jag flyger till England på torsdagen och är borta över helgen. Men jag tar nog en sväng på onsdagkväll och ser vilka bilar som kommit då.

Link to comment
Share on other sites

Micael: Marinerad Charger 70:a, låter intressant ..... för det är väl inte du som är marinerad. Då går det framåt med dina Power Meet transporter. Förra året hade du en annan bil om man kollar på bilderna i inlägg #20 ..... från 2008

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag dyker nog upp, om jag slipper vara på jobbet (något som förgiftar varenda helg med intressanta motorevenemang den här sommaren) och vädret är någorlunda. Orkar inte åka i spöregn.

Link to comment
Share on other sites

Micael: Marinerad Charger 70:a, låter intressant ..... för det är väl inte du som är marinerad. Då går det framåt med dina Power Meet transporter. Förra året hade du en annan bil om man kollar på bilderna i inlägg #20 ..... från 2008

Mja, jag tror nog att det är jag som blir marinerad...........

Vad är det för fel på att åka koeningegg till powermeet? :)

Link to comment
Share on other sites

Micael: ---- Vad är det för fel på att åka koeningegg till powermeet? ----

Inget alls, säger ju det Det går framåt .... Tids nog kanske du kommer i sen Seven ............. (eller åtta)

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag tillbringar antagligen fredag i Västerås. Först på flygfältet och framåt kvällen tar jag en tur till Hälla, oklart vilket fordon som brukas.

Om vädret är halvokej kanske jag transporterar den gula på den nybesiktigade transportvagnen.

Link to comment
Share on other sites

stigge: Skönt att höra då blir jag inte ensam. Tänkte också ta mig till Hälla med något av dessa alternativ.

1 - enbart Sevenbil

2a - V70 diesel med icke fungerande AC med tow-bar dragen Sevenbil. Losskopplas på plats i Hälla.

2b - Saab 9000 med fungerade AC med tow-bar dragen Sevenbil. Losskopplas på plats i Hälla.

3 - V70 diesel med trailersläp som Sevenbilen står på. Bilseparation på lämplig plats i Västerås.

Det finns ett fjärde dåligt alternativ det är att jag gett upp i värmen och blir hemma. Så hände det för 3 år sedan när jag skulle över till Power Meet med min dåvarande Cadillac Fleetwood Brougham. Jag tror att vare sig bil eller jag stod ut då utan vi blev hemma.

Personligen känns alternativ 2a eller 2b som mest gångbara.

Klubbkamraterna med jänkebilar i Arbogas raggarklubb Sleepy Town Cruisers samlar ihop sig med avfärd 18:00 vid klubblokalen. Som tow-bar ekipage får jag bara köra 30 km/h och de kör säkert 70 km/h. Skall jag åka i karavan med dem måste jag starta en halvtimme före. Hmmmm det är väl ingen karavan eller? Fast å andra sidan har de kanske fler stopp på vägen än vad jag har planerat in.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Vi har nu lyckats anställa en chafför. Det är en yngre förmåga och dessutom son till en se7enåkare (WF).

Vi i besättningen har stora förhoppningar att chaffören kommer att klara alla utmaingnar med galans. Det som kan vara ett potetntioellt problem är att chafförens flickvän kanske skall följa med.

Vissa i besättnignen kan bli lite väl kärleksfulla och tillika kramsjuka under påverkande av rusdrycker. Detta brukar dock infalla 5 minuter innan ovan nämda rusdrycker försätter den kärlvänliga besättningen i en djup dvala, sk "betongkeps".

Det skall också nämnas att denna översvallande kärlek kan likaväl riktas mot en i den påverkades ögon precis lika snygga tex Dogde Charger (eller liknade)

Troligen kommer "flickvännen" inte ens märka av vissa i besättningens tafatta försök till uppmärksamhet.

Väl mött i dimman som vi säjer på sjön!

Link to comment
Share on other sites

Micael: Vad vore Västerås och Power Meet utan er????? En Bronco, vilken färg kanske till och med ett regnr medan ni kommer ihåg, så jag vet vad jag skall titta på / efter / (alternativt hålla mig undan från ..........)

Link to comment
Share on other sites

Av de tre väderinstitut som nämns i inlägg 14 är det SMHI som är mitt val just nu. De har bästa Power Meet prognosen med uppehåll.

De andra två tror på regn för tillfället. De har chans att bättra på prognosen .........

Link to comment
Share on other sites

Den är blå med slivriga stripes (slivertape). En del rost och två lätt rundlagda medelålders fylltrattar i baksätet. Den har tak över föraren och passageraren. Fylltrattarna sitter under bar himmel.

Det är en sån här

http://www.blocket.se/goteborg/Bronco_4x4_...m?ca=11&w=3

fast utan kåpan i bak.

regnumret får jag återkomma med.

vill ni hitta oss så titta efter ett jäkla liv alt inget liv alls. Det är dom två lägena vi har. Full fart eller sova.

Troligen hänger vi vid Hälla eller på crusingen. troligen INTE inne på området.

Link to comment
Share on other sites

Vilket åskväder som drog förbi hemma nyss. Kopplade ur dator mm snabbt, allt höll. Fick nästan sätta på mig flytväst.

Undrar hur det ser ut eller är på väg att se ut i Västerås? Väderinstituten håller kvar sina Västerås-prognoser. Kollade dem nyss. Jag häller fast vid SMHI fortfarande.

Så här ser gärdet ut numera bakom huset hemma.

CIMG2867%20(Small).JPG

Såna här fanns det gott om.

CIMG2866%20(Small).JPG

Aj då, kom några åsksmällar till på efterkälken. Bara att koppla ur igen tror jag.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jorå!! det har varit åska och drivis här å. Varit uppehåll en stund men nu för 5 minuter sedan kom ett skyfall. Solen börjar titta fram igen men moln finns i en alltför mörk nyans. Återkommer om en stund för uppdatering.

Conco

Edited by conco
Link to comment
Share on other sites

conco: Tack för info skall snart klargöra ekipaget för transport till Västerås och Hälla.

Har just gjort en Eniro-kartkontroll av Västerås. Jag får inte köra på motortrafikled eller motorväg. Men nu har jag kartan klar för mig. Inget problem att vika av före Hammarby-rampen mot Surahammarsvägen och sedan i Österled mot Stockholmsvägen med målet Hälla.

I och för sig kan jag koppla loss tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Vilket antiklimax. Tow-bar med Sevenbil, allt klart för att åka. Då kommer ett skyfall utan dess like. Det ger sig inte heller. Jag kopplar till sist loss, får ta på torra kläder efter det.

Det blir V70 till Västerås. Skyfallet fortsätter nästan till Köping. 60 km/h på motorvägen och torkarna hinner inte med. Åska så klart. Närmre Västerås så tittar solen fram och 23 grader varmt.

Två Sevenbilar såg jag vid Hälla. stigges på trailer men ingen stigge. Plus en till som jag inte sett vad jag vet förut. Så klart en oändlig mängd V8:or.

23:15 gav jag upp Hälla pga kolsvart himmel stora regndroppar och åska.

Får se imorgon hur vädret är om det blir ett nytt försök till västerås med Seven bil eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Trots ett jäkla skyfall i morse och ett mindre ösregn på eftermiddagen tycker jag att vi klarade oss relativt bra.

Det började stänka när vi hittat en plats att lämna dragbil och släp.

Några kilometer senare var vi inne på parkeringen (alltså inte inne på träffområdet, jag tycker inte min bil hör hemma där) och vi var fullkomligt dränkta. Inget ombyte hade jag med mig.

Det regnade så elakt att jag inte såg ett dyft, regnet slog som spikar i ögonen och inte kunde jag se alla mindre sjöar som bildats längs vägen. Men vi kom fram ändå, i sakta mak och vinglig kurs.

Sedan torkade allt upp och värmen rullade in i takt med solens strålar.

Riktigt varmt och skönt inne på området, som vi lämnade vid tretiden.

Förresten; jag undrar vad alla märkliga typer som flanerar/raglar/kryper under träffen gör i det civila. Knappast ett vanligt kneg som innebär kontakt med kunder i alla fall.

Nåväl, vi gled runt på stan och svalkade oss en stund i fartvinden innan vi bestämde oss för att parkera längs Sjöhagsvägen.

Då kom skyfall nummer två. Lyckligtvis fanns ett gigantiskt varuintag på gaveln av närmsta hus så vi körde helt enkelt in där och intog diverse förplägnad medan regnet avtog.

I övrigt en torr kväll - dock med hotfulla moln runtomkring inklusive avlägset tordön.

Överraskande många åskådare höjde sina kameror när vi passerade längs gatorna i stan - och det var smockfullt med folk precis överallt i city längs trottoarer och grässlänter. I och för sig körde jag den enda sjuan (tror jag, vi såg då ingen annan) bland alla amerikanska bilar.

Ganska kul faktiskt, trots att jag normalt skyr all form av fokus på min person eller mina ägodelar. Jag är gärna Mr Nobody.

Efter några timmar på stan drog vi till Hälla och stannade någon timme innan vi återvände för några sista varv i tafikinfarkten plus lastning på släpet eftersom molnen närmade sig.

Men det kom då inget regn nu heller så vi parkerade hela ekipaget lite i skymundan vid Hälla och fotvandrare en stund innan siktet ställdes in på hemadressen.

Polaren som njöt i högerstolen hade aldrig varit på Power Meet och aldrig åkt sjua. Han var verkligen som ett barn på julafton och blev nästan lite tjurig när jag tyckte det var dags att åka hem.

Och jag är väldigt nöjd med dagen. Dels gick mitt nyinköpta biltransportsläp otroligt lätt efter bilen och visade inga tendenser till oroligheter ens vid "tappa-körkortet-hastighet". Men framförallt är jag glad och lättad för att bilen fungerade klockrent i värmen och i regnet.

Bilder då?

Nja, jag var ganska sparsam med kameran. Någon visningsduglig ruta kanske det blev.

Link to comment
Share on other sites

Fyh!!!!

Vilket ras!

Vi kommer dock att göra ett toppförsök i dag. Allt är timat och klart in i minsta detalj.. Det enda som kan påverka utfallet negativt är ev en snedtändning. Då avses både i 302:an och besättningen. Ford 302 måste anses som den stabilare parten mellan dessa två ytterheter.

Min kumpan "Tojan" har en historia med snedtändningar som är lika lång som listan på Lill-babs karlar. Dock har snedtändningarna minskat både i omfattning och snedhet med tilltagande ålder.

Eventuellt kan ett kraftigt regn kanske styra in ev snedtändande Tojan på den "smala" vägen igen. Så regn är inte alltid av ondo, även om gemene man kanske känner det så.

Stigge: Min teori om raglande/krypande raggare är tvärt emot din.

Jag tror att dessa personer är fullt fungerande laglydiga medborgare. Som vanligtvis bor i villa/radhus/gård och innehar ett arbete på kontor/verkstad/gård. Det som händer på Powermeet (och liknande evenemang) är att deras undertryckta raggar-gen löper amok. Det rent fysikalsika funktionen bakom det kanske din fru kan redogöra bättre än jag :)

Om jag ser till mig själv så har det inträffat att jag har blivit lite väl över förfriskad på dylika evenemang. Jag anser mig som en någorlunda fungerande medborgare och har ett arbete på kontor, med både kontakter med kunder och annat löst folk.

Dock finns det abnormaliteter som om man tolkar dom på ett cyniskt sätt vill påvisa att jag är en så kallad kuf eller geek. Detta är dock inte bevisat, men det finns som sagt tendenser som pekar åt det hållet.

Link to comment
Share on other sites

Idag ställer jag ut Sevenbilen i solen så det sista vattnett som ännu inte hunnit rinna ur golvets borrhål tryggt kan lämna bilen. Jag lyxade till med att tvätta bilen innan jag skulle åka. Det blev en Stallsåpa-tvätt. Såpa är lite tjurig att skölja av hade jag vetat om regnskuren så hade jag skippat att gå ut med ett par hinkar sköljvatten. Hade bara varit att vänta en liten stund så hade molngubbarna fixat det hela själva.

Äntligen har jag fått blåsa i en Alkometer av nyare snitt. Det är cirka tjugo är sedan sist och på den tiden var det ballong och ampuller att blåsa genom. Nu är det elektronik och ett plaströr tydligen. Världen går framåt vill jag säga. Jag fick även, nej nu blev det fel, jag tog även chansen att få visa körkortet. Det är säkert tjugo år sedan jag fick visa att jag har ett. Hon såg lite förvånad ut över frivilligheten. Hoppas hon kommer ihåg namn och personummer men sådan tur kan man väl inte ha.............

Massiva kontroller titt som tätt både ut och in på Hälla och ALLA bilar inte bara V8or med varierande besättningar.

Nytt väderinstitut har anmält sig till tjänstgöring. CealmSeven fabrikens Väderdata.

-- Morgonens väderprognos för kvällen: Risk för regn eller sol eller bådadera. Moln på himlen, skugga på marken men garanterat sol någon tusenmeter ovanför marken. Slut på mogornprognosen. Eventuekllt uppdateras prognosen senare idag troligen inte baserat på väderfakta utan bara en framskrivning av morgonens prognos. Är morgonprognosen tillräckligt bra och tydlig räcker det med framskrivning och antaganden. Det är väl så alla andra gör eller ?

Link to comment
Share on other sites

Då var Power Big Meet 2009 slut för i år. Även på lördagen fick Sevenbilen vara hemma. Regn i Arboga innan avfärd och ringde till Västerås och fick regnrapport där med. Kollade på ett par bra live-webkameror för att försöka fastställa om det fanns bilar i Västerås överhuvudtaget att titta på. Det fanns det. Från 19:00 påstod www.yr.no att uppehållsväder skulle infinna sig i Västerås. Jag ändrade mig därför och skippade SMHI tilll förmån för yr.no. Och så blev det. .

Först trodde jag lördagen skulle bli "lite tunn" med bilar och folk men fram mot 24:00 kom det "troendet" på skam.

Det blev en helkväll med mycket trevligt folk, många V8:or men ingen Sevenbil vad jag kunde se men jag såg ju två på fredagen så en Seven i snitt per dag. Lite trött i kroppen nu efter allt stående och gående och pratande och vara vaken sent under två dagar.

På tal om olika evenemang så är tiden maj/juni till slutet på augusti och lite in i september smått fantastisk i området kring min bopåle. Det går att åka på stora träffar, små träffar, fika träffar och andra träffar mm, om man har tiden och orken och intresset, i stort sett varje dag.

Link to comment
Share on other sites

YouTube.

Vill ni se gul bil omedelbart -- Spola då till 1 minut 52 sekunder. Gula bilen finns i bild 6 sekunder. Njut!

stigge%20Power%20Meet%202009.JPG

Är det inte Stigges bil?

Link to comment
Share on other sites

Här går dom iallafall halva ditt önskemål till mötes i ett skönt samarbete.....

fränt.

jag såg någonstans när de spelade med en F1 motor.

de körde via datorn så varvet gick upp o ner i olika tonlägen.

men var?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...